Sapphire Radeon R9 390X 8GB Tri-X slumpmässiga krasher, reboots.

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon R9 390X 8GB Tri-X slumpmässiga krasher, reboots.

Hej på er!

Köpte för ett tag sedan ett Sapphire Radeon R9 390X 8GB Tri-X. Nu är det dessvärre så att jag har haft en hel del problem med kortet. I början hade jag ofta problem med att drivrutinen krashade ofta. Det problemet är numera löst sedan senaste uppdateringen av drivrutinen. Problemet har dessvärre blivit avlöst av ett värre problem: Helt plötsligt slockar min dator och rebootar, slumpmässigt. Jag har hållit koll på temperaturer och GPU/CPU/Memory usage utan att ha sett något speciellt. Enda gemensamma faktorn är att det sker medan jag spelar spel.

Jag gjorde inget direkt speciellt vid installationen av grafikkortet. Använde ESD armband, använde DDU i safemode och har installerat alla drivrutiner (även provat beta).

Innan 390x hade jag 670 SLI och GTX 970, och båda setupsen fungerade utan problem. Vart tror ni att problemet ligger? Min tanke är att mitt nätaggregat (1000w versionen) har ett fåtal år på nacken, och att den strömslukande besten på något sätt överbelastar det. Jag är ganska dålig på just nätaggregat, men kan det inte röra sig om problem med spänningen?

Skulle verkligen uppskatta hjälp här! Datorn finns i signaturen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett liknande problem: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1404900-nytt-390-datorn...

Jag trodde att jag hade löst det med en ny CPU-kylare, men jag kan fortfarande inte spela Witcher 3 i långa perioder utan att datorn startar om sig själv.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Usch ...denna tråden ger mardrömmar. Det är inte bara AMD utan NVIDIA kort som drabbats av detta också. Satt i samma båt förra året när jag slängde in ett 980 med z77/3570k. Slet mig i håret och testade precis ALLT. Ingen överhettning, hjälpte inte med DDU/gamla Drivrutiner/uppdatera BIOS mm. Detta är ett problem som växt senaste året om man följer tomshardware/google. Har du turen så är det bara kasst PSU. Annars är du inne i samma soppa....Finns även teorier om att det ska vara en uppgradering i WINDOWS som kommer Automatiskt som orsakar random reboots. Personligen tror jag det är något med nyare drivrutiner. Hade jag varit du hade jag Kollat GLAPP i kontakter, NY Förgreningsdosa/DDU/testa MINST 1 år gamla drivers/uppgradera BIOS/Testa äldra BIOS/ Installera om WINDOWS, sist men inte mins köp nytt PSU.

Utgår från att ni inte får blåskärm/står inget i loggen? Bara random reboot.

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft problem med att GTA V kraschar med mitt Sapphire R9 390 Nitro

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Usch ...denna tråden ger mardrömmar. Det är inte bara AMD utan NVIDIA kort som drabbats av detta också. Satt i samma båt förra året när jag slängde in ett 980 med z77/3570k. Slet mig i håret och testade precis ALLT. Ingen överhettning, hjälpte inte med DDU/gamla Drivrutiner/uppdatera BIOS mm. Detta är ett problem som växt senaste året om man följer tomshardware/google. Har du turen så är det bara kasst PSU. Annars är du inne i samma soppa....Finns även teorier om att det ska vara en uppgradering i WINDOWS som kommer Automatiskt som orsakar random reboots. Personligen tror jag det är något med nyare drivrutiner. Hade jag varit du hade jag Kollat GLAPP i kontakter, NY Förgreningsdosa/DDU/testa MINST 1 år gamla drivers/uppgradera BIOS/Testa äldra BIOS/ Installera om WINDOWS, sist men inte mins köp nytt PSU.

Utgår från att ni inte får blåskärm/står inget i loggen? Bara random reboot.

Japp, endast reboot. Bara sedan installation av 390x, 4 timmar innan installation så fungerade GTX 970 utmärkt.
Får prova mig fram antar jag.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Sååå... Hur bör man gå tillväga här egentligen? Försöka gå till ÅF och få byta till ett 970/980? Hade ju som sagt var inte dessa problem innan, varken med mina 670 SLI eller mitt 970. Har funderat på om det kan vara pga av att 390x är så absurt effektkrävande.
Eller borde man kanske försöka sig på att rensa bort alla drivrutiner igen?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Jeg ville i første omgang unngått disse nye Crimson driverne, og heller benyttet driverne fra AMD som kom før lanseringen av Crimson.

Permalänk
Medlem

@Jink: Tvivlar jag på. Har själv ett 390X Sapphire kort som jag kör på en gammal PSU (750HX Corsair), och det fungerar perfekt. Spelar Witcher 3/Fallout 4/med mera utan problem i timmar.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hejsan Jink,

Jag kör ett likadant kort med ett gamalt 650W nätagg från Corsair, med en 2500K.
Så jag tvivlar på att det är kortet.
Lite tips och frågor
1) Kolla alla anslutningar till grafikkortet.
Rucka i strömanslutningarna för att verifiera att de sitter som de skall.

2) Vad händer när datorn krashar?
- Piper någonting?
- Hänger datorn eller den kallbootar?
- Hur ser last och temperaturer ut på GPU resp CPU när det händer?

3) Har du kollat i Windows eventlogg?
Start->Computer->Magange. Event Viewer->Windows Log->System
Du bör se något här.

Permalänk
Medlem

@Jink:

Det är troligen inte nätdelen, sitter själv på 390 nitro med +50% powerlimit och 100nV överklockning på ett 700w corsair agg. "Äldre" moderkort verkar inte riktigt gilla 3xx serien, jag kör mitt nitro i "legacy mode" bios switchen på kortet och har inte haft ett enda problem.

Sen att tänka på är att kortet kyler sig själv grymt bra men värmen släpps ut inne i lådan så har du en "kass" cpu fläkt så får den kämpa då luften den kyler din CPU med riskerar att vara varmluft om flödet inte är optimalt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@Jink: Tvivlar jag på. Har själv ett 390X Sapphire kort som jag kör på en gammal PSU (750HX Corsair), och det fungerar perfekt. Spelar Witcher 3/Fallout 4/med mera utan problem i timmar.

Hm, knepigt! Gjorde du något särskilt när du installerade drivrutinerna till kortet? Känns som att det är där problemet ligger, eller så kanske mitt kort är defekt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Jink,

Jag kör ett likadant kort med ett gamalt 650W nätagg från Corsair, med en 2500K.
Så jag tvivlar på att det är kortet.
Lite tips och frågor
1) Kolla alla anslutningar till grafikkortet.
Rucka i strömanslutningarna för att verifiera att de sitter som de skall.

2) Vad händer när datorn krashar?
- Piper någonting?
- Hänger datorn eller den kallbootar?
- Hur ser last och temperaturer ut på GPU resp CPU när det händer?

3) Har du kollat i Windows eventlogg?
Start->Computer->Magange. Event Viewer->Windows Log->System
Du bör se något här.

Ja, det är ju skönt att höra att fler kan köra kortet med lite äldre PSUs.
1) Jag brukar kolla detta precis efter installation, men jag får väl kanske ta och glo/peta lite extra när jag kommer hem.

2) Det är en ganska så graciös form av krasch om jag ska vara ärlig. Datorn stänger helt enkelt av sig och startar om sig. När man kommer in till skrivbordet så är det som att ingenting har hänt. Jag har två skärmar, en för spel och en för Afterburner. Så jag håller koll på CPU+GPU användning och temperaturer, och ingenting brukar se särskilt underligt ut. Jag tror inte att grafikkortet brukar gå över 70 i alla fall.

3) Nej, jag har dessvärre into kollat loggen. Då det inte är en BSOD så tror jag inte att den kommer att visa något, men jag ska kika för säkerhetsskull.

Skrivet av hakd:

@Jink:

Det är troligen inte nätdelen, sitter själv på 390 nitro med +50% powerlimit och 100nV överklockning på ett 700w corsair agg. "Äldre" moderkort verkar inte riktigt gilla 3xx serien, jag kör mitt nitro i "legacy mode" bios switchen på kortet och har inte haft ett enda problem.

Sen att tänka på är att kortet kyler sig själv grymt bra men värmen släpps ut inne i lådan så har du en "kass" cpu fläkt så får den kämpa då luften den kyler din CPU med riskerar att vara varmluft om flödet inte är optimalt.

Ja, det verkar vara flera som sitter på lite äldre/mindre starka PSUs som verkar klara av kortet, så det är antagligen inte där problemet ligger. Har du någon källa på att 300 serien inte gillar äldre moderkort? Det skulle ju kunna vara där problemet ligger, antar jag.
Jag har ganska bra koll på temperaturerna i mitt chassi, varken GPU eller CPU brukar gå över 70 grader.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@Jink:

Källa nej, men tar du själv en titt på trådarna med folk har problem med 390 så är nästan alla äldre moderkort så jag drog den slutsatsen (alltså en uppskattning).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Jink: Nope, då jag hade AMD sedan innan, så körde jag bara in det och uppdaterade drivrutinen då jag inte gjort det på några månader. Fungerade fin fint.

Prova att uppdatera moderkortet, har läst lite här och var att 300 serien har problem med äldre moderkort.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Hur gammalt skall moderkortet vara för att betraktas som "äldre"?
Jag har ett P8Z68-V Pro (gen 3), socket 1155, dvs för SB och IB CPUer, och mitt 390X har fungerat felfritt.

Man skall däremot se till att ligga på senaste BIOS-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur gammalt skall moderkortet vara för att betraktas som "äldre"?
Jag har ett P8Z68-V Pro (gen 3), socket 1155, dvs för SB och IB CPUer, och mitt 390X har fungerat felfritt.

Man skall däremot se till att ligga på senaste BIOS-versionen.

Så länge som man har ett någorlunda modernt moderkort och senaste BIOS, så brukar det fungera.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Datavetare

Har läste på lite om PSUer. Problemen folk nämner i denna tråd låter väldigt mycket som det blir spänningsfall någonstans i systemet, inte nödvändigtvis just för GPUn även om den nog är del i ekvationen.

Hade det varit problem med drivare får man i nästan 100% av fallen en blåskärm. Samma sak gäller om man överklockat för mycket och man har ett system som fixar att leverera tillräckligt med ström, det blir oftast en blåskärm om man tar i för mycket alt. att systemet fryser.

Blir det spänningsfall verkar det i de flesta lägen bli så att någon skyddskrets går in och bara startar om systemet alt. stänger av det.

Effekten på PSU är i stort sett irrelevant så länge det är >= 500W, det som spelar roll är kapaciteten på +12V linan då grafikkortet drar 100% av sin kraft från den. Ett system med 390X kommer behöva ett PSU som tillförlitligt kan leverera minst 40A till +12V (det då också CPUn drar en hel del från +12V), kolla specifikationen för ditt PSU vilken kapacitet det har.

Exempel på när specificerad effekt blir fel är Corsair CX600 v2. Det är ett "600W" aggregat, men det kan maximalt leverera 40A till +12V, d.v.s. 480W. Så ur alla praktiska hänseende är det ett 480W aggregat och inte 600W då dagens datorer har i stort sett allt effektkrävande på +12V linan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Jink:

Källa nej, men tar du själv en titt på trådarna med folk har problem med 390 så är nästan alla äldre moderkort så jag drog den slutsatsen (alltså en uppskattning).

Ah, då förstår jag. Jag uppdaterade precis till senaste BIOS versionen, hoppas att det löser sig nu!

Skrivet av Eldritzh:

@Jink: Nope, då jag hade AMD sedan innan, så körde jag bara in det och uppdaterade drivrutinen då jag inte gjort det på några månader. Fungerade fin fint.

Prova att uppdatera moderkortet, har läst lite här och var att 300 serien har problem med äldre moderkort.

Ok! Körde en till DDU i Safemode, och så installerade jag om GPU drivrutiner + lade in nya bios i MB.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur gammalt skall moderkortet vara för att betraktas som "äldre"?
Jag har ett P8Z68-V Pro (gen 3), socket 1155, dvs för SB och IB CPUer, och mitt 390X har fungerat felfritt.

Man skall däremot se till att ligga på senaste BIOS-versionen.

Jag uppdaterade precis till senaste BIOS versionen, hoppas att det löser sig nu!

Skrivet av Eldritzh:

Så länge som man har ett någorlunda modernt moderkort och senaste BIOS, så brukar det fungera.

Jag uppdaterade precis till senaste BIOS versionen, hoppas att det löser sig nu!

Skrivet av Yoshman:

Har läste på lite om PSUer. Problemen folk nämner i denna tråd låter väldigt mycket som det blir spänningsfall någonstans i systemet, inte nödvändigtvis just för GPUn även om den nog är del i ekvationen.

Hade det varit problem med drivare får man i nästan 100% av fallen en blåskärm. Samma sak gäller om man överklockat för mycket och man har ett system som fixar att leverera tillräckligt med ström, det blir oftast en blåskärm om man tar i för mycket alt. att systemet fryser.

Blir det spänningsfall verkar det i de flesta lägen bli så att någon skyddskrets går in och bara startar om systemet alt. stänger av det.

Effekten på PSU är i stort sett irrelevant så länge det är >= 500W, det som spelar roll är kapaciteten på +12V linan då grafikkortet drar 100% av sin kraft från den. Ett system med 390X kommer behöva ett PSU som tillförlitligt kan leverera minst 40A till +12V (det då också CPUn drar en hel del från +12V), kolla specifikationen för ditt PSU vilken kapacitet det har.

Exempel på när specificerad effekt blir fel är Corsair CX600 v2. Det är ett "600W" aggregat, men det kan maximalt leverera 40A till +12V, d.v.s. 480W. Så ur alla praktiska hänseende är det ett 480W aggregat och inte 600W då dagens datorer har i stort sett allt effektkrävande på +12V linan.

Det var lite så jag tänkte också, dvs. med spänningsfall. Men Fractal Design Newton R2 1000W ska klara av 75A och 900W på +12 linan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

AMD är ju ganska kända för drivrutinskrasher och random reboots med mera. Så inget ovanligt egentligen. När köpte du kortet? Om du har öppet köp fortf kan du ju försöka byta till dig ett 970/980.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xcluzive:

AMD är ju ganska kända för drivrutinskrasher och random reboots med mera. Så inget ovanligt egentligen. När köpte du kortet? Om du har öppet köp fortf kan du ju försöka byta till dig ett 970/980.

Mmm, men detta är inget som enbart händer med AMD, jag själv har ett gäng kompisar som har liknade problem med andra sidan, så har TS otur kan han få samma problem med nVidia.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

AMD är ju ganska kända för drivrutinskrasher och random reboots med mera. Så inget ovanligt egentligen. När köpte du kortet? Om du har öppet köp fortf kan du ju försöka byta till dig ett 970/980.

Mm, jag vet. Visste att det var illa med att det skulle vara så här illa trodde jag inte. Man blir ju inte direkt glad när man googlar 390x problem och hittar mängder inlägg om det. Det tråkiga är ju att jag först köpte ett 970, men lämnade tillbaka det för ett 390x.
Jag ska nog se om det går att snacka med ÅF och se om det går att byta kortet mot ett 970. R9 390x känns som det nya R9 285.

Skrivet av Jalle64:

Mmm, men detta är inget som enbart händer med AMD, jag själv har ett gäng kompisar som har liknade problem med andra sidan, så har TS otur kan han få samma problem med nVidia.

Jag använde ett GTX 970 ett par timmar innan jag installerade mitt 390x, och med GTX 970 fungerade det utmärkt. Dessförinnan hade jag GTX 670 SLI som också fungerade bra. Ska fundera ett tag och sedan kanske se om det går att göra ett byte eller liknande, men det känns tråkigt att byta tillbaka till det onda laget.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det kommer sig att problemen med 390/390x inte har fått större uppmärksamhet. Så länge de inte fixas är effekten på användarupplevelsen större än den hos GTX 970:s RAMGATE. Ramgate fick ju skapligt med hat, men jag antar att AMD kanske hoppas på att lösa problemen?
Att googla 390/390x problem gör en ju inte direkt glad

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Testa ta bort överklockningen. Cpu:n kan ju få jobba hårdare med snabbare grafikkort. Drivrutinskrasher brukar bero på överklockning

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

Undrar hur det kommer sig att problemen med 390/390x inte har fått större uppmärksamhet. Så länge de inte fixas är effekten på användarupplevelsen större än den hos GTX 970:s RAMGATE. Ramgate fick ju skapligt med hat, men jag antar att AMD kanske hoppas på att lösa problemen?
Att googla 390/390x problem gör en ju inte direkt glad

Fanns en liknande tråd tidigare under hösten där TS ifrågasatte precis samma sak. Varför får problemet med grafikkortet inte större uppmärksamhet och sökningarna på problem för kortet var trist läsning. Borde köpt kortet från andra laget osv...
Enda lilla skillnaden var att TS då köpt ett GTX970 och övervägde att skaffa ett 390 istället ;).

Har tyvärr inte hittat tråden för problemtrådarna med grafikkort är så många, men den var väldans lik din formulering fast tvärt om. Tror det hade med ordentlig prestandaförlust i win10 att göra men är inte säker.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Testa ta bort överklockningen. Cpu:n kan ju få jobba hårdare med snabbare grafikkort. Drivrutinskrasher brukar bero på överklockning

Överklockning på vad? GPU går i stock.

Skrivet av Söderbäck:

Fanns en liknande tråd tidigare under hösten där TS ifrågasatte precis samma sak. Varför får problemet med grafikkortet inte större uppmärksamhet och sökningarna på problem för kortet var trist läsning. Borde köpt kortet från andra laget osv...
Enda lilla skillnaden var att TS då köpt ett GTX970 och övervägde att skaffa ett 390 istället ;).

Har tyvärr inte hittat tråden för problemtrådarna med grafikkort är så många, men den var väldans lik din formulering fast tvärt om. Tror det hade med ordentlig prestandaförlust i win10 att göra men är inte säker.

Det är mycket möjligt att det du säger stämmer, men när jag använder GTX 970 så fungerade det utmärkt för mig i alla fall.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

Överklockning på vad? GPU går i stock.

Det är mycket möjligt att det du säger stämmer, men när jag använder GTX 970 så fungerade det utmärkt för mig i alla fall.

Aha. Bra grej att du hittat en lösning på ditt problem iaf.
Din formulering var bara så lik en annans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha. Bra grej att du hittat en lösning på ditt problem iaf.
Din formulering var bara så lik en annans.

Skickades från m.sweclockers.com

Lösning och lösning, jag har ju inte kvar mitt 970 kort så jag är ju fast med den här skiten.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jink:

Lösning och lösning, jag har ju inte kvar mitt 970 kort så jag är ju fast med den här skiten.

Oops. Ja då tar jag tillbaka. Men felsökningen verkar vara gjord iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Menade cpu:n
Kan vara värt ett test

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Min dator gick sjukt varmt då jag glömde att sätta i sladden för fläkten som sköter urblåst. När jag satt i sladden igen kunde jag spela gta v i 2h utan krasch, så om jag har tur och spelet inte kraschar mer berodde nog mitt fel på för varm och instabil klock på cpu snarare än grafikkortet. ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB