Permalänk

Min Dator jobbar helt utan anledning!

Hej , Jag behöver era råd

Det är så att datorn blivit långsam som attans. när jag kolla prestandan i aktivitetshanteraren så visar fliken Disk att datorn jobbar till 100% , sen så kan de sluta de helt plötsligt ibland ?och då blir den snabbare igen.....Det händer oftast när jag startar upp datorn? vad kan de vara ? Är de Autostart program ,virus eller windows som söker updates? Har ni någon koll så kanske ni kan skriva ?

Permalänk
Hedersmedlem

Min bärbara gjorde så också. För det mesta efter uppstart men kunde också hända efter att jag öppnade någon ny flik i Firefox och då gick diskanvändningen upp till 100% och datorn blev i stort sett oanvändbar.

Jag har tyvärr ingen aning om vad som orsakade det men händer inte längre efter byte till SSD.

Permalänk

Låter exakt som min efter att jag på en tågresa glömt stänga av BT vilket resulterade att nån rolig jävel la in en bitcoinminer djupt djupt i en mapp. Hittade den som en process väldigt tydligt dock, kolla det.

Permalänk

låter iaf som att ni har haft samma problem , frågan e bara vad det är , för jag hittar ingen process som sticker ut liksom :/ rädd att de e ngn virusgrej ......

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag hade inga processer eller något och processoranvändningen låg på typ 5%, det var ju precis efter uppstart så minnet var ju inte speciellt upptaget heller. Eftersom min är en bärbar som hade massa förinstallerat grejs från HP funderar jag på om det var något av det som orsakade det, har du nåt sånt på din dator?

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1:

När man köper en laptop så ska man räkna in en Windows licens i slutpriset, och blåsa laptopen som det första man gör. Finns alltid hundra skitsaker som tillverkaren tycker att du ska ha, men som segar ner datorn.

Permalänk

@Andreaz1:

Egentligen inte , det är ju bara det som hör till windows eftersom jag har installerat datorn själv :/ detta har ju kommit på senare tiden liksom .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusToren:

Hej , Jag behöver era råd

Det är så att datorn blivit långsam som attans. när jag kolla prestandan i aktivitetshanteraren så visar fliken Disk att datorn jobbar till 100% , sen så kan de sluta de helt plötsligt ibland ?och då blir den snabbare igen.....Det händer oftast när jag startar upp datorn? vad kan de vara ? Är de Autostart program ,virus eller windows som söker updates? Har ni någon koll så kanske ni kan skriva ?

de e nog de som de e

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@Andreaz1:

När man köper en laptop så ska man räkna in en Windows licens i slutpriset, och blåsa laptopen som det första man gör. Finns alltid hundra skitsaker som tillverkaren tycker att du ska ha, men som segar ner datorn.

Har inte köpt en laptop på evigheter men häromdagen kom sambon hem med en ny Lenovo laptop från jobbet. Och herrejösses vad mycket skit där var! Skojar inte om det var närmare 10 processor signade Lenovo som låg och puttrade i bakgrunden, allt ifrån updaters till dvd bränningsprogram!

MS borde inte sälja licenser till företag om de ska besudla dem så med skit. Man förstår ju att folk som inte har någon större kunskap om datorer föredrar mac eftersom de inte är i närheten lika bloatade med skit som segar ner som laptops.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Har inte köpt en laptop på evigheter men häromdagen kom sambon hem med en ny Lenovo laptop från jobbet. Och herrejösses vad mycket skit där var! Skojar inte om det var närmare 10 processor signade Lenovo som låg och puttrade i bakgrunden, allt ifrån updaters till dvd bränningsprogram!

MS borde inte sälja licenser till företag om de ska besudla dem så med skit. Man förstår ju att folk som inte har någon större kunskap om datorer föredrar mac eftersom de inte är i närheten lika bloatade med skit som segar ner som laptops.

Lenovo ... var det inte dom som också hade superfish certifikat-skandalen? :/
Men ja jag håller med dig. Visst om datorn är full med skit man inte behöver, men inget behöver ligga på autostart när man bootar datorn. Allt ska vara upp till användaren om det ska startas och använda systemresurser.

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är något program som ligger i bakgrunden. Något du råkat installera. Eller att Windows är trasigt och försöker rätta till sig.

Jag hade sökt efter virus, rensat med ccleaner, defragmenterat, uppdaterat drivrutiner och kört sfc /scannow