[omröstning] Kyl/Frys bruksanvisningar tolkning

Permalänk
Medlem

[omröstning] Kyl/Frys bruksanvisningar tolkning

Så jag har en ny kyl/frys från ElectroHelios. Jag försöker tolka bruksanvisningen angående inställningarna hur man ställer in för värme/kyla.

Den har en inställning mellan 1-5 och jag har lagt den på 2.5 tills vidare, men jag märkte att mjölken och colan hade börjat bilda is. Jag vill alltså veta vilket håll jag ska vrida mätaren för att göra det varmare. Jag vill inte testa med att sätta den på 5 för att veta vilken den är, då det kan frysskada all mat.

Nu till det roliga: Detta är citatet från instruktionsboken:

"Vrid temperaturvredet till lägre inställningar för att få lägsta möjliga kall temperatur. Vrid temperaturvredet till högre inställningar för att få maximal kall temperatur".

Finns två sätt att tolka detta; Lägsta möjliga kall temperatur är = så kallt som möjligt, eller = så varmt som möjligt. Samma gäller för "maximal kall temperatur". Jag personligen tolkar "maximal kall temperatur" som lägsta temperatur möjligt, men det kan lika gärna vara "så högt temp som man kan ha utan att det blir varmt".

Min tolkning är att på skalan 1-5 är alltså 5 så LÅG temp som möjligt. Någon som håller med?

Bara jag som tycker att det var onödigt diffust skrivet?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hahaha, dagens i-landsproblem

Jag tolkar det också som att 5 är så LÅG temp som möjligt.

Permalänk
Medlem

Har du försökt leta fram bruksanvisningen på ett annat språk, t.ex. engelska? Sådana manualer är ofta väldigt stolpigt översatta (maskinöversatta?) och då kan det vara lättare att förstå på t.ex. engelska.

Jag håller med @foxzox7 om att inställning 5 borde betyda kallast möjliga.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om skalan är 1-5 brukar 5 vara kallast möjliga temperatur (lägsta möjliga temperatur). Något som annars kan vara bra att ha om man har kylskåp och frysbox är kylskåps- respektive frysboxtermometer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag VET att 5 är kallaste läget. Fryser tex mjölk på 2,5 utan vidröra bakväggen i kylen du på termostaten och skåpet behöver garantiservice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Har du försökt leta fram bruksanvisningen på ett annat språk, t.ex. engelska? Sådana manualer är ofta väldigt stolpigt översatta (maskinöversatta?) och då kan det vara lättare att förstå på t.ex. engelska.

Jag håller med @foxzox7 om att inställning 5 borde betyda kallast möjliga.

Japp, har letat, inte hittat något på engelska, men jag har funderat över det lite mer och jag håller med, 5 borde vara kallast möjliga!

Skrivet av [SH]:

Jag VET att 5 är kallaste läget. Fryser tex mjölk på 2,5 utan vidröra bakväggen i kylen du på termostaten och skåpet behöver garantiservice.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker inte ifrågasätta hur du vet detta utan tänker köra på det! Däremot kan jag ju säga att båda mjölken och colan kan ha "råkat" vara i kontakt med bakväggen....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

Vem läser manualer nu för tiden?

Det är underförstått att en skala 1-5 innebär att 1 är lägst effekt och 5 är högst, beroende på vad det är för apparat man pillar på så blir resultatet det olika.

T.ex:
Bastuaggregat med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger högst temperatur?
Kylskåp med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger mest kyla?
Dammsugare med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger högst sug?
Förstärkare med skalan 1-50, gissa vilken värde som ger högst volym?
Fläkt med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger mest blåst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vem läser manualer nu för tiden?

Det är underförstått att en skala 1-5 innebär att 1 är lägst effekt och 5 är högst, beroende på vad det är för apparat man pillar på så blir resultatet det olika.

T.ex:
Bastuaggregat med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger högst temperatur?
Kylskåp med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger mest kyla?
Dammsugare med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger högst sug?
Förstärkare med skalan 1-50, gissa vilken värde som ger högst volym?
Fläkt med skalan 1-5, gissa vilken värde som ger mest blåst?

Hade ingen aning om det var grader (1-5) eller om det var effekt 1-5, eftersom min tidigare kyl hade en digital visare som visade exakt temperatur i Celsius. Eftersom jag gärna tar det säkra före det osäkra valde jag att snabbt dubbelkolla med manualen att min tanke stämde, dvs. 5 = hög effekt = låg temp. Blev förvirrad av beskrivningen och valde att kolla på forumet, inte svårare än så.

Dryga människor måste alltid dyka upp

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |