Drygt problem med 280x crossfire

Permalänk
Medlem

Drygt problem med 280x crossfire

Tjenare!
Lite wall of text-varning..

För några dagar sen lyckades jag snubbla över 2 st R9 280x powercolor, en kompis som bytte upp sig så jag fick ett väldigt bra pris på dessa.
Monterade dom i datorn, körde en ren installation av Win 7 (rullade med Nvideakort innan), men det har aldrig funkat sen dess..
Speccen ser ni i sign

I spel ex Battlefield 4 eller Battlefront är det inga problem, förutom kass prestanda i det sistnämnda men men.. Det är när jag surfar/ser film etc som skärmen kan börja flimra, tearingaktigt beteende. Händer även då och då att skärmen blir grå. Ibland får man köra en norsk reset av datorn, och ibland kommer bilden tillbaka med ett felmeddelande att drivisarna kraschat men återhämtat sig.
Jag har provat med Crimson 16,1, 15,12, 15,11, samt sista versionen av Catalyst, men problemet kvarstår dock hela tiden.
Det skumma är dock att det övre kortet är kopplat till en Asus VG248QE 144 Hz med DVI kabel, sen har jag en Samsung 51" Full HD plasma kopplat på HDMI utgången som speglas, används dock bara vid Netflix och liknande. Men bilden på tvn funkar som den ska när datorskärmen börjar leva rövare, förutom när skiten kraschar, då dör tvbilden med.
Dock när tearing/flickering börjar på dataskärmen så är tvn normal.
Btw första gången jag kör multigpu så n00b på detta.

Jag har provat att forcera V-sync i Crimson, Har AEROtemat på win7, provat att skifta kablarna till det nedre kortet men fick ingen bild?
Gjort rena installationer av AMD drivisar, senaste flash, senaste DirectX, inget har förbättrat det.
Jag har svårt att se ett mönster dessutom, utan det kan börja lite när det vill.
https://youtu.be/yKQ6tOCjXY8 filmat med min mobil bara för att beskriva hur det kan se ut. Har korten oklockade men dragit upp powerlimit lite.

Är det fel på något av korten? Är det jag som är dålig och har missat något? Är the bird really the word?
Uppskattas om någon kunde ge några förslag/synpunkter för annars åker datajäveln ut genom rutan och jag köper mig Nvidea igen:o

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Avstängd

@D00zer: testa korten ett och ett kan vara så att ett av dom är sönder och behöver bakas i ugn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

@D00zer: testa korten ett och ett kan vara så att ett av dom är sönder och behöver bakas i ugn ?

Hade tänkt att prova dom 1 och 1 idag, men att köra dom i ugnen var något nytt haha

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Medlem

testa utan din tv inkopplad,
kommer ihåg när jag körde 5970 hade jag hdmi inkopplat fick jag störningar

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

testa utan din tv inkopplad,
kommer ihåg när jag körde 5970 hade jag hdmi inkopplat fick jag störningar

Även när tvn var avstängd?

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Medlem

Prova som sagt korten ett och ett till att börja med. Ser ut som att korten ger artefakter, så du kan även prova att klocka ner korten en aning och se om det gör någon skillnad. Vad har du för temperatur på korten?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Prova som sagt korten ett och ett till att börja med. Ser ut som att korten ger artefakter, så du kan även prova att klocka ner korten en aning och se om det gör någon skillnad. Vad har du för temperatur på korten?

Tänkte göra det nu
Efter en stunds spelande BF4 64mp ligger övre på ~ 85 enl afterburner, undre lite svalare.
Får dock inga artifakter/tearing under spelande, bara på "deskop".

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00zer:

Även när tvn var avstängd?

JA hade typ de flimmer du har samt att i spel laddades inte texturer gick att se genom hus väggar mm (cheet) men det var jobbigt med flimret

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

När du har installerat om dina drivrutiner har du använt Driver sweeper eller liknande för att få bort alla rester av dom gamla drivisarn?
85 grader låter lite onödigt varmt för det över kortet, är fläktarna på 100% när du spelar?

Ta även och avinstallera afterburner så det inte inverkar.

Visa signatur

AMD - Ryzen 5800x | ASRock - Pro4, X570M | G.Skill - Trident Z Neo 4x8GB | Powercolor RX 6700 XT Red Devil 12GB | WD BLACK SN750 NVMe M.2, 1 TB | Corsair - RM 750X Psu | Antec - P120 Crystal | 4x140mm | Cooler Master ML360R push/pull

Permalänk

Testa med w8.1 eller w10 om det finns möjlihet till det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chill-IV:

När du har installerat om dina drivrutiner har du använt Driver sweeper eller liknande för att få bort alla rester av dom gamla drivisarn?
85 grader låter lite onödigt varmt för det över kortet, är fläktarna på 100% när du spelar?

Ta även och avinstallera afterburner så det inte inverkar.

85 grader är inte konstigt på det övre kortet när man kör crossfire med eftermarknadskylare i ett h440 chassi då chassit är känt för begränsad ventilation vilket leder till högre gpu temperaturer när man kör flera kort

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Skrivet av D00zer:

Tänkte göra det nu
Efter en stunds spelande BF4 64mp ligger övre på ~ 85 enl afterburner, undre lite svalare.
Får dock inga artifakter/tearing under spelande, bara på "deskop".

Det kan vara samma bugg som gjorde att jag bytte in mitt msi 280x på garanti,korten går ner för lågt i volt i 2d så blir problem i 2d och när den växlar mellan 2d och 3d.
För mig yttrade sig det i att bilden "studsade" och även gav artefakter,oftast bara i 2d men ibland även i 3d.
Kontaktade Msi om problemet och fick rådet att köra en OC profil i deras app, och det funkade bättre,men inte 100% så jag bytte in kortet mot ett 970.
Oc profilen gör att kortet inte går ner i volt i 2d lika mycket,det fanns även lösningar där man registerhackade lite så kortet kördes på högre volt men den var inte från Msi själva.

Edit ; Jag körde bara ett kort så värme var inget problem med det,om du kör x-fire så kan du testa att bara höja volten lite grann i appen, på mitt kort har jag för mig att jag höjde till strax under 0.900v? eller mV, minns inte men original var det ca 0.800 av enheten.

Permalänk
Medlem

Man tackar för all hjälp!
Provade med den enklaste först, vilket var att slita ut HDMI kabeln till tvn och än så länge rullar det som det ska (tar i allt trä jag kan hitta:D)
85c är lite i högsta ja, men korten ska bara gå ett tag till, ska bygga ny dator såsmåningom

En helt annan fråga dock till er som kör cf:
Hur funkar Battlefront för er?
Jag kliver aldrig över 60 fps, snittar runt 40 (ospelbart)med cf aktiverat, men kör jag bara 1 kort så ligger jag mellan 60-100 beroende på hur mucket som händer på skärmen, snittar kansle runt 75fps. (fps räknaren i spelet tar jag uppgifterna ifrån)
Finns det inga bra profiler eller är det jag som har muppat med inst? Som sagt, första gången jag rullar med multi GPU..

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Skrivet av D00zer:

Man tackar för all hjälp!
Provade med den enklaste först, vilket var att slita ut HDMI kabeln till tvn och än så länge rullar det som det ska (tar i allt trä jag kan hitta:D)
85c är lite i högsta ja, men korten ska bara gå ett tag till, ska bygga ny dator såsmåningom

En helt annan fråga dock till er som kör cf:
Hur funkar Battlefront för er?
Jag kliver aldrig över 60 fps, snittar runt 40 (ospelbart)med cf aktiverat, men kör jag bara 1 kort så ligger jag mellan 60-100 beroende på hur mucket som händer på skärmen, snittar kansle runt 75fps.
Finns det inga bra profiler eller är det jag som har muppat med inst? Som sagt, första gången jag rullar med multi GPU..

Många spel stöder inte sli/crossfire och då blir det istället sämre prestanda med 2 kort än ett,och även om fps:en är över 30 så upplever man det hackigt,bättre att disabla det då.

Försökte övertala en kompis att koppla ur sli eftersom han bara spelade Wow men han insisterade på att det funkade skitbra,när ett av korten gick sönder blev han tvungen att köra med ett och då fattade han vad jag försökt säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Många spel stöder inte sli/crossfire och då blir det istället sämre prestanda med 2 kort än ett,och även om fps:en är över 30 så upplever man det hackigt,bättre att disabla det då.

Försökte övertala en kompis att koppla ur sli eftersom han bara spelade Wow men han insisterade på att det funkade skitbra,när ett av korten gick sönder blev han tvungen att köra med ett och då fattade han vad jag försökt säga.

Misstänkte det, jag har bara kört singel innan jag skaffade dom här, men det är fullt spelbart på ultra bortsett shadows som är ställt på medium:)

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar

Permalänk
Skrivet av D00zer:

Misstänkte det, jag har bara kört singel innan jag skaffade dom här, men det är fullt spelbart på ultra bortsett shadows som är ställt på medium:)

Det finns ju en inställning i amd controlcentret att stänga av eller på,tar ju bara några sekunder om man vill testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Det finns ju en inställning i amd controlcentret att stänga av eller på,tar ju bara några sekunder om man vill testa.

Japp, har cf aktiverat hela tiden sen inaktiverar jag bara i varje spelprofil där det funkar dåligt

Visa signatur

Chassi: NZXT H440, Mobo: MSI Gaming 5 z-97, CPU: Intel 4690k @ 4.2mhz, NZXT kraken x61, Ram: 32 Gb Hyperx fury @ 1600mhz,
PSU: 850W, GPU: R9 280x cf, Lagring: 240 Gb ssd 2 tb hdd, lite bättre och tystare corsairfläktar