Permalänk
Medlem

Köpa nytt eller Uppgradera?

Hej alla jag skulle behöva hjälp och råd.

Jag har en dator från -11
Kan spela de flesta spelen men vill nu kunna klara av de kommande spelen som kommer att komma.
Frågan nu är räcker det med att uppgradera datorn eller köpa nytt? Vill även få den lite tystare.

Hittade min gamla order på datorn så detta finns.

MK ASRock Z68 PRO3-M Socket 1155, Z68, mATX
HD1TB WD SATA-600 64MB, Caviar Black
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
Noctua NF-P14 FLX chassifläkt 140mm/1200rpm 2 st (sitter inte i )
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel ( tror ej den sitter i ) Fattades lite skruv för att få fast den hittar ej vart man kan köpa :S

GK PCIe MSI GF 560 GTX Ti 1GB GDDR5 2 058 kr
Fläkt Noctua P12-1300 120mm Silent Case Fan 3 st
Kab FD Define Mini Black, No PSU
PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Hej alla jag skulle behöva hjälp och råd.

Jag har en dator från -11
Kan spela de flesta spelen men vill nu kunna klara av de kommande spelen som kommer att komma.
Frågan nu är räcker det med att uppgradera datorn eller köpa nytt? Vill även få den lite tystare.

Hittade min gamla order på datorn så detta finns.

MK ASRock Z68 PRO3-M Socket 1155, Z68, mATX
HD1TB WD SATA-600 64MB, Caviar Black
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
Noctua NF-P14 FLX chassifläkt 140mm/1200rpm 2 st (sitter inte i )
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel ( tror ej den sitter i ) Fattades lite skruv för att få fast den hittar ej vart man kan köpa :S

GK PCIe MSI GF 560 GTX Ti 1GB GDDR5 2 058 kr
Fläkt Noctua P12-1300 120mm Silent Case Fan 3 st
Kab FD Define Mini Black, No PSU
PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Jag kan säga att jag byggde en liknande maskin när det begav sig som fortfarande hänger med efter några uppgraderingar.

Det jag har gjort är att:

Byta ut Intels stockkylare mot en sluten vattenkylning (de där enkla som är superpoppis, Corsair eller någon av dem). Den är supertyst och processorn håller sig sval vad jag än gör med den. Dessutom kan jag klocka den rejält (i7 2600K så samma generation av din som ju också kan klockas rejält).

Satte in ett nytt grafikkort förra året, ett 780Ti.

Satt in en 512GB SSD (och klonade den gamla HDn för att jag inte pallade installera om Win).

Datorn hänger med än och jag brukar dra på max på allting. Den fungerar även utmärkt med VR-grejer.

Faktum är att jag ska byta ut nätagget nu och tänkte fortsätta köra på denna till Pascal kommer och byta grafikkort då samt slänga in lite mer minne.

Jag tror aldrig jag haft en processor som hållt i sig lika bra som 2600K.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Okey det låter ju lovande
klockning kan inget om

tycker bara att det är så mysko att datorn har blivit extremt seg i uppstart o annat även efter jag installerade om den.

Permalänk
Inaktiv

vi har samma processor och jag gick från XFX 6950 till MSI 390 fungerar helt galant

Permalänk
Medlem

som många påpekar så går det alldeles utmärkt med ett nytt grafikkort. Går säkert att fynda något här på forumet av de äldre modellerna, annars vill du lägga runt 3000kr så borde ett 970 geforce ge bra skjuts. Resten är väl ganska fina grejer, samt att jag själv har den processorn och ser inte så stort behov av uppgrade när jag nu har fått brorsans gamla 770 som jag pressat in i datorn.

Permalänk
Medlem

@mart88: När det e dags så lägger jag pengar på ett nytt

Resten i burken blir bra då eller?
Men varför är datorn så seg för?

Permalänk
Medlem

@monkan83: antagligen så behövs det en nyinstallation av OS och gärna som någon påpekade, på en ssd. Det och grafikkort brukar kunna ge nytt liv till mycket.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet känns som prio 1 att uppgradera. Vill du uppgradera cpu bör du köpa nytt moderkort med nyare socket.

Permalänk

@monkan83: Allt beror ju på hur mycket du kan tänka dig att spendera. Men detta är var du bör skaffa dig för att få din dator "up to date".
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9019733/2016-01-13

Detta förutsatt att du inte kan få ihop processorkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@monkan83: Allt beror ju på hur mycket du kan tänka dig att spendera. Men detta är var du bör skaffa dig för att få din dator "up to date".
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9019733/2016-01-13http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/9019733/2016-01-13
Detta förutsatt att du inte kan få ihop processorkylaren.

Inhandlingen blir senast till sommaren och den summan ska inte bli några problem. Det stora kravet
jag har är att den ska klara av spelen som kommer så att säga, ska även köpa nya skärmar men det är lättare att hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

Hej alla jag skulle behöva hjälp och råd.

Jag har en dator från -11
Kan spela de flesta spelen men vill nu kunna klara av de kommande spelen som kommer att komma.
Frågan nu är räcker det med att uppgradera datorn eller köpa nytt? Vill även få den lite tystare.

Hittade min gamla order på datorn så detta finns.

MK ASRock Z68 PRO3-M Socket 1155, Z68, mATX
HD1TB WD SATA-600 64MB, Caviar Black
CPU Core i5 2500K
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
Noctua NF-P14 FLX chassifläkt 140mm/1200rpm 2 st (sitter inte i )
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel ( tror ej den sitter i ) Fattades lite skruv för att få fast den hittar ej vart man kan köpa :S

GK PCIe MSI GF 560 GTX Ti 1GB GDDR5 2 058 kr
Fläkt Noctua P12-1300 120mm Silent Case Fan 3 st
Kab FD Define Mini Black, No PSU
PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM

Satt i samma sitts som dig för ett tag sedan. Det jag gjorde var att jag köpte ett till 780 och clockade min 2500K upp till 4,3Ghz. Så nu kör jag 780 SLI med 1440p och det fungerar utmärkt. Jag skall hålla mig till nVidia Pascal kommer innan jag köper allt nytt. Kan "maxa" allt som kommer ut av de spelen som jag spelar. Det jag kan märka är dock att de spel som inte har stöd för SLI får man dra ner inställningarna på lite men 780 hänger med riktigt fint än idag.

Så klocka CPU+780 SLI nog det billigaste och bästa alternativet iaf om du vill vänta lite.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Satt o kolla på nya lådor. Funkar mina saker till en liten låda eller behöver jag nytt modekort då?

Permalänk
Medlem

Kör en uppdatering på denna då det säkert finns nya saker osv.
Det som har ändrats är att jag inte funnit skruvar än till kylaren så kanske inte får på den

Men vad ska jag fokusera på först tänkte handla lite då och då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av monkan83:

Kör en uppdatering på denna då det säkert finns nya saker osv.
Det som har ändrats är att jag inte funnit skruvar än till kylaren så kanske inte får på den

Men vad ska jag fokusera på först tänkte handla lite då och då?

Grafikkort och kylare borde vara prioriterat i ditt fall. Nu är ju dock nya grafikkort på ingång så frågan är om du inte borde avvakta med GPU tills dess.

Permalänk
Avstängd

Det är ju en SSD du söker!
Köp en genast och lägg in ditt OS på den och kör, så kommer du märka att din dator inte är alls lika seg. Och uppstarten kommer gå på några sekunder.

Överklocka din cpu, inte alls svårt med din cpu (som håller mycket hög standa trots åldern). cpu fläkt måste du ha till detta.
Grafikkort ska uppgraderas om du nu vill spela de nyare spelen. Vilket beror helt och hållet på vad för krav du har och hur mycket du ska lägga.

Men eftersom du redan kan spela de flesta spel skulle jag vänta, och köpa nytt pascal kommer ut (de nya spelen också). 1080 kanske blir något för dig.

Permalänk
Medlem

Se till att ha senaste bios på moderkortet innan du byter grafikkort. Har sett flera på forumet som med moderkort från den tiden fått problem vid grafikkorts byte som lösts med en enkel bios uppgradering

Men den datorn går att få lite fart i ganska billigt . Har en kompis som satt med en 2500k och två GTX 560 ti sli han bytte till ett R9 390 och ny cpu kylare och klockade upp den till 4,3 ghz.
Kan även rekommendera en ssd för operativsystem och spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Dcane: Tips på en bra SSD? Sitter en liten fläkt på processorn den borde funka?

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ursäkta nybörjar frågan kanske men hur uppdaterar jag BIOS på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Sen undrade jag hur jag kan minska ljudet? visst den låter inte super mycket men tillräckligt för att störa barnen när de ser på tv
när jag köpte den märktes det inte att den var igång hehe

Permalänk
Avstängd

Denna är att rekomendera https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50... eller https://www.inet.se/produkt/4300148/samsung-750-series-evo-25...

har du stock kylaren så räcker det inte långt tyvärr, vattenkylning eller lite bättre luftkylning är bra för överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkan83:

@jOnÄTÄn: Ursäkta nybörjar frågan kanske men hur uppdaterar jag BIOS på moderkortet?

Vet ej exakt hur du gör på ditt moderkort. Men det brukar vara enkelt och står nog i instruktionsboken till ditt moderkort.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z68%20Pro3-M/?cat=Download&os=...
På denna bios versionen står det ju även "improved vga card colpability" så den är nog bra att köra in.
Verkar även som du har beskrivningenför att uppdatera bios finns på den länken om du trycker på det röda "korset" under "how to update"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Dcane: Jaha okey. Några tips? skulle vilja ha på den kylaren jag har men fattas skruvar som jag ej kan hitta.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja byta låda men hur vet jag vilken typ jag kan ta+

Permalänk
Medlem

Behöver jag ett nytt nät agg?

Permalänk

@monkan83: Kapacitetsmässigt duger ditt nuvarande nätagg bra. Dock så har det ju fem år på nacken, men mitt 7-8 år gamla Corsair HX-agg tuffar fortfarande på fint.
Ang. chassi så kan du välja ett som tar mATX och uppåt, om du använder ditt nuvarande moderkort. Kontrollera bara så nätagg, grafikkort och processorkylare får plats.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@monkan83: Kapacitetsmässigt duger ditt nuvarande nätagg bra. Dock så har det ju fem år på nacken, men mitt 7-8 år gamla Corsair HX-agg tuffar fortfarande på fint.
Ang. chassi så kan du välja ett som tar mATX och uppåt, om du använder ditt nuvarande moderkort. Kontrollera bara så nätagg, grafikkort och processorkylare får plats.

Hur kan jag kolla upp om den tillex skulle passa?
https://www.inet.se/produkt/6911853/bitfenix-prodigy-m-gron/#...

Permalänk
Skrivet av monkan83:

Ja det är ju bara att läsa där du länkar till:

Formfaktor mATX, OK!

Max höjd CPU-kylare 160 mm, OK!

Max längd grafikkort 300 mm, OK!

Och på BitFenix's hemsida kan man läsa att chassit tar nätagg av standard-formfaktorn PS2 ATX, OK!

Alla delar torde således få plats i det chassit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det är omöjligt att hitta skruv till kylaren så tips mottages på inte för dyrt kylsystem.
Ska helst få plats i denna https://www.inet.se/produkt/6911853/bitfenix-prodigy-m-gron/#...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dcane:

Det är ju en SSD du söker!
Köp en genast och lägg in ditt OS på den och kör, så kommer du märka att din dator inte är alls lika seg. Och uppstarten kommer gå på några sekunder.

Överklocka din cpu, inte alls svårt med din cpu (som håller mycket hög standa trots åldern). cpu fläkt måste du ha till detta.
Grafikkort ska uppgraderas om du nu vill spela de nyare spelen. Vilket beror helt och hållet på vad för krav du har och hur mycket du ska lägga.

Men eftersom du redan kan spela de flesta spel skulle jag vänta, och köpa nytt pascal kommer ut (de nya spelen också). 1080 kanske blir något för dig.

Såg att Pascal kommer gå på ca 6000 finns det något billigare som jag kan spela många nya med tro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av monkan83:

Det verkar som det är omöjligt att hitta skruv till kylaren så tips mottages på inte för dyrt kylsystem.
Ska helst få plats i denna https://www.inet.se/produkt/6911853/bitfenix-prodigy-m-gron/#...

https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

155mm höjd över moderkort.
GTX 1080 kommer kosta däromkring men lillebror 1070 kommer gå lös på cirka 3900 kr inklusive moms.