Oculus Rift redo för förhandsbokning

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Limo:

Tycker du ska ta och prova VR minst en gång innan du avfärdar det som en fluga.

Håller med till 100%.

Ända sedan jag provade det första Development-kitet från Oculus 2013 så blev jag såld, jag ska helt enkelt ha det.
Men för 6000-7000kr... nae tyvärr.

Men som tur är så får man ju alltid mer för pengarna ju längre man väntar både i form av spelutbud och lägre priser

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Palmer citat: “VR will become something everyone wants before it becomes something everyone can afford” ... Nu förstår jag innerbörden av det uttalandet. Jag trodde att han syftade på de höga systemkraven, nu förstår jag att han syftade på hur j*vla dyr riften blev

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Måste prova det ett tag innan jag ens funderar på att köpa något för 7k som jag inte ens vet om jag klarar av eller ens kommer tycka om.

För stunden blir det att vänta och kanske testa det hos min vän när jag besöker han i sommar.

Önskar de sålde den utan Xbox one kontroller/Adapter + headset, har redan allt detta och det ökar lätt priset med 1000kr+

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ja, det blir bara att punga ut så fort de börjar ta emot beställningar från Thailand för min del, men jag måste säga att prissättningen är helt uppåt väggarna. Upplevelsen är helt klart värd det, men det här är alldeles för långt från "samma region som de $350 vi nämnde förut men något dyrare" som Palmer Luckey släppte på för inte så länge sedan.

Är Valve och HTC smarta nu så säljer de Vive med rejäl förlust för att knipa marknadsandelar. Lägger de sig på ett bra pris kör jag utan tvekan Vive istället för Rift.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har testat VR men det är inget som tilltalar mig för fem öre, kommer inte skaffa det varken nu eller senare! Däremot är jag väldigt orolig för PC-gaming för jag känner att väldigt mycket fokus just nu i hela branchen ligger på just VR (lite som allt snack om 3D för några år sen) och att utvecklingen kommer stagnera på andra områden då allt krut läggs på VR.. funderar på att dra en hel uppdatering på datorn nu innan VR "slår igenom" så klarar jag mig utan uppgraderingar ett par år och tills dess hoppas att denna VR-flugan lagt sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fulgano:

Har testat VR men det är inget som tilltalar mig för fem öre, kommer inte skaffa det varken nu eller senare! Däremot är jag väldigt orolig för PC-gaming för jag känner att väldigt mycket fokus just nu i hela branchen ligger på just VR (lite som allt snack om 3D för några år sen) och att utvecklingen kommer stagnera på andra områden då allt krut läggs på VR.. funderar på att dra en hel uppdatering på datorn nu innan VR "slår igenom" så klarar jag mig utan uppgraderingar ett par år och tills dess hoppas att denna VR-flugan lagt sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du nu?

PC om något har ju med VR att göra i och med all kraft som man kan ha i en PC jämfört med en konsol.
Och vad menar du med att utvecklingen kommer att "stagnera"? Det är väl i så fall absolut tvärtom, nu kommer ju beräkningskraft behövas mera än någonsin om VR blir normen i och med kravet på höga bildfrekvenser och mycket höga upplösningar?
Bara för att VR blir stort så kommer ju datorkomponenter att utvecklas i samma takt som vanligt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av tregota:

Det var ingen snäll konvertering mellan usd och euro.

Håller med, står i oculus faq att det kan förekomma lokala priser, sverige får ett tillägg på ~1300kr tillkommer frakt och ev moms (frakt ca 400) USA 599 USD / Sverige 699 Euro

Tråkigt, hade beställt en annars

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här var ju ingen vidare bra marknadsföring för Oculus. Hade e gått ut med att prylen skulle kosta kring 6000-7000 spänn sedan tidigare så hade folk säkert varit beredda men så har man ju inte gjort.
Istället har 300-400$ förespråkats under lång tid.
Priset kanske är rimligt egentligen, men nu behöver de motivera varför kunden ska betala dubbelt så mycket som de tidigare påstått och kan de inte motivera det specifikt så kommer det ses som en "för dyr pryl" för en viktig andel av den potentiella kundbasen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Tror på flopp. Har inte hört en enda kompis som vill ha. Hade varit kul att få se en omröstning om vilka åldrar den är mest populär i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Håller men, står i oculus faq att det kan förekomma lokala priser, sverige får ett tillägg på ~1300kr tillkommer frakt och ev moms (frakt ca 400) USA 599 USD / Sverige 699 Euro

Tråkigt, hade beställt en annars

Förstår inte varför Sverige/Europa alltid ska ha så stora tillägg.

Permalänk

Som många tidigare skrivit, lite väl saftig prislapp men folk verkar ju beställa som galningar. *Expected Ship Date: May 2016. Limit 1 per bara 40 min efter release

Permalänk
Medlem

Tror min sida buggat sig, då jag får priset "$59900"!
Elelr vill de helt enkelt inte jag ska få köpa?

Permalänk
Medlem

"Desperation is a stinky cologne"

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt att avgöra vilken av Rift eller Vive man ska satsa på och med dubblering av priset så blir det nog att välja en av dessa och då vill man ju gärna göra rätt val. Skulle vara intressant att kunna testa båda innan köp, är sjukt taggad på VR men har bara testat Cardboard och det var ju så sjukt dåligt att det var pinsamt. Kändes som man tittade i en kikare och den hoppas jag verkligen att man inte får med de "riktiga".

Såg nu att om man förbokar så är det i Maj den skeppas så då kan man ju lika gärna vänta på och se vad som händer med Vive.

Permalänk
Medlem

Det finns lite skillnad på 3500-4000 och 6500 kr inkl frakt!! Lite överdrivet enligt min åsikt. Kommer inte att köpa denna nu, väntar nog 1 år. Kommer säkert bättre versioner men framförallt många fler kompatibla spel/applikationer.

Dessutom kan man inte bara konvertera priser rakt av - det finns något som kallas för VALUTA! Exempelvis så kan man inte säga att en vara kostar 6000 kr om den kostar 600 dollar, det är inte korrekt. Med dagens valuta blir 599 USD = 5129 kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

743 euro till sverige dvs 7269 kr. Hoppas tullen håller med 0 avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

http://postimg.org/image/h90k8x531/

743 euro till sverige dvs 7269 kr. Hoppas tullen håller med 0 avgift.

WTF. Jag kan komma på minst 20 bättre saker att lägga 7300 spänn på.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Förstår inte varför Sverige/Europa alltid ska ha så stora tillägg.

Räkna rätt så ser du att det inte är så mycket.. Ta dollarpriset, lägg på moms, räkna om till euro.

Permalänk

Jag är mer sugen på HTC Pre. Deras tracking verkar överlägsen. Men många frågetecken står kvar.
Hur är ergonomin med glasögon?
Vilken har bäst skärm?
Bäst FOV?

Jag vill helt enkelt köpa den bättre produkten

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabban90:

Som många tidigare skrivit, lite väl saftig prislapp men folk verkar ju beställa som galningar. *Expected Ship Date: May 2016. Limit 1 per bara 40 min efter release

Inga pengar dras dock nu, så att 50% av dessa förhandsbokningar kommer avbockas känns inte helt osannolikt. Speciellt inte om Vive lanseras till ett vettigare pris.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag har väntat sedan första början på det här men lär få vänta ett tag till. 7000 kr utan att ens få med den riktiga handkontrollen känns alldeles för dyrt, åtminstone för mig. Men eftersom man enbart får beställa en så kanske det är brist på varan och därför priset är så högt? Kan man se en prissänkning till sommarn tro när lagren blir lite mer fyllda? Kan ju hoppas!
Undrar om de sätter så högt pris för att de inte vill att den ska nå ut till alla, då den kanske inte är redo för allmänheten i stort. De kanske är rädda att vanligt folk (inte teknikintresserade som oss) köper en och inte blir nöjda och sen aldrig ger vr en ärlig chans igen? Kanske, kanske inte. Jag tycker dock priset verkar ovanligt högt, speciellt när dom har facebook bakom sig. Eller så är det så dyrt att skapa vr. Sen, som någon annan påpekade, var euro och dollar omvandlingen inte så snäll. ^^

Permalänk

Har inte fått min order bekräftelse än, nån mer med samma problem? Vet ändå att min order har gått igenom då jag kan redigera min order med hjälp av mail och order nummer.

Permalänk
Medlem

Verkar som första April kom tidigt i år!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Var så billigt så köpte två. En till mig och en till hunden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Undrar vad spelutvecklare som investerat i vr till sina spel tycker om det här. 80% (bildligt talat) av alla företedda Rift spekulanter kommer ju inte vilja köpa den nu (inklusive jag och jag har varit fast sen DK1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Räkna rätt så ser du att det inte är så mycket.. Ta dollarpriset, lägg på moms, räkna om till euro.

Om den skickas från USA ska man väl inte betala europeisk moms i USA? Det får ju tullen i Sverige sköta. Tycker det känns lite skumt det här.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Var så billigt så köpte två. En till mig och en till hunden.

Skrattade lite med den kommentaren. Ser mycket fram emot hela VR upplevelsen och kommer nog skaffa mig en Oculus så småningom, men blir nog att vänta tills recensionerna innan man slår till. 7000+VR monsterdator blir en del ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att preliminärt datum ändrats från Mars till Maj under 2-3 timmar så känns det inte som dom bryr sig att en del av oss tycker den är dyr ^^

Den kommer säkert gå ner lite i pris till jul men vill ni inte vänta så får ni allt bita i det sura äpplet

Själv har jag inte prövat VR än så jag kommer avvakta ett tag tills man förhoppningsvis fått pröva det nånstans eller åtminstone läst/hört recensioner av den senaste utgåvan, mot Vive....

Permalänk
Medlem

Över 7000kr med frakt tror jag var att ta i. Speciellt med tanke på att man behöver ganska maffig hårdvara för att driva dessa om man inte vill köra med allt på low.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Folk lägger samma pengar på tv-apparater. De konkurrerar med dessa. En TV är ju också ganska linjär i jämförelse.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)