WiFi til Stationär, Pci-e kort eller usb??

Permalänk
Medlem

WiFi til Stationär, Pci-e kort eller usb??

Tja!

Jag undrar vilket som är bäst mellan pci-e kort eller ett usb för att få igång trådlöstinternet till datorn?
Ska kunna strömma utan problem så har kikat på 300mbit och över.
Hur stabilt är egentligen trådlöst idag?
Kommer ha 250/250 lina.

Permalänk
Medlem

@Durdle: ska du streama ska du inte ha wifi, så simpelt är det. räcker med att någon öppnar micron så får du lite packetloss och streamen slocknar temporärt.

i övrigt, bandbreddsmässigt så behöver du inte mer än ett sktet 802.11g för en 1080p60 stream (https://www.reddit.com/r/Twitch/comments/2t5ulf/the_1080p_60f...) ; men känns onödigt att köpa något sådant. ett 802.11n eller 802.11ac är overkill men troligen också det enklaste att komma över idag. köp USB, så kan du ha antennen där det är lämpligast (med en vanlig simpel usbförlängningssladd).

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Intressant kommentar ovan. Wifi fungerar utmärkt. Kör på AC-standarden, då dessa kort ofta även fungerar bättre på den äldre n-standarden.

Jag kan inte se hur en usb-sticka ska få samma mottagning som ett pci-e-kort med riktiga antenner. Jag skulle utan tvekan kört ett pci-kort. Klarar usb-stickorna verkligen de 2100mb/s som senaste ac-standarden i vissa fall stödjer?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

För övrigt som Aiwi säger så funkar Wifi, bara att du får bra upp/ner hastigheter. Annars kan du köra på homeplug om ditt elnät är bra satt. Det är som kabel fast att ledningen går via elnätet, så en av modulerna sitter vid routern och en vid datorn. Hastigheterna är bättre/stabilare än Wifi men kommer naturligtvis inte upp i vanligt kabel styrka.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så ska jag strömma musik samt filmer från datorn til tvn med chromecast.
För mig känns också usb svagt jämfört med pci e med riktiga antenner?
Grejjen är den att där jsg tänkt placera datorn finns varken vägguttag eller uttag för data därav tänkte jag om man kan köra ett bra wifi kort för att slippa dra fulkabel, men om kabel är överlägset bättre så får det bli det. Jag spelar wow och cs och vill verkligen ha ett stabilt internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Asus PCE-AC68 funkar kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aiwi:

Intressant kommentar ovan. Wifi fungerar utmärkt. Kör på AC-standarden, då dessa kort ofta även fungerar bättre på den äldre n-standarden.

Jag kan inte se hur en usb-sticka ska få samma mottagning som ett pci-e-kort med riktiga antenner. Jag skulle utan tvekan kört ett pci-kort. Klarar usb-stickorna verkligen de 2100mb/s som senaste ac-standarden i vissa fall stödjer?

Problemet med ett PCIe-kort med antenner som sitter fast rätt i kortet är att du oftast har en låda av plåt till datorn som är effektiv både på att blockera och spegla signalen. Därför ofta ett USB-nätverkskort att föredra. Du kan då sätta på en förlängningssladd och montera nätverkskortet fritt från datorlåda och annat skit som sabbar signalen. Det finns dock lösningar på detta i form av nätverkskort för PCIe som har antenn med sladd, tex detta: http://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900#/spec...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!