Ljudkort heldött - Tips på vad jag kan göra för att laga?

Permalänk
Medlem

Ljudkort heldött - Tips på vad jag kan göra för att laga?

Hej!

Som rubriken lyder. Tips på vad jag kan göra?

En dag kom jag hem och mitt ljudkort var stendött. Får inga som helst lampor och lysa, det beter sig typ som att det inte har någon ström. Självklart hittas inte heller kortet av dator oavsett om jag försöker strömförsörja den via elnätet eller via Firmwire (bara en av dessa källor ska egentligen vara nog)

Dessvärre kunde jag inte reklamera kortet. Jag försökte men dom ville inte ens kolla på det. (Dåligt TC-Electronics...)

Kortet är en TC-Electronics. Impact twin. Jag gillade ljudkortet mycket innan det gick sönder så skulle gärna lägga ned tid på att få det att fungera igen.

Vet inte ens hur jag ska börja. Har t.ex. hört att man kan baka moderkort i ugn. Är detta ett alternativ?
Har grundläggande elektronikkunskap (vet hur en voltmeter fungerar, kan löda och lite sånt tjafs)

Alla tips och förslag uppskattas enomt!

Tack!!

Med vänliga hälsningar
Andreas Ahlström

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Hej!

Som rubriken lyder. Tips på vad jag kan göra?

En dag kom jag hem och mitt ljudkort var stendött. Får inga som helst lampor och lysa, det beter sig typ som att det inte har någon ström. Självklart hittas inte heller kortet av dator oavsett om jag försöker strömförsörja den via elnätet eller via Firmwire (bara en av dessa källor ska egentligen vara nog)

Dessvärre kunde jag inte reklamera kortet. Jag försökte men dom ville inte ens kolla på det. (Dåligt TC-Electronics...)

http://s3.pji.nu/product/standard/800/535620.jpg

Kortet är en TC-Electronics. Impact twin. Jag gillade ljudkortet mycket innan det gick sönder så skulle gärna lägga ned tid på att få det att fungera igen.

Vet inte ens hur jag ska börja. Har t.ex. hört att man kan baka moderkort i ugn. Är detta ett alternativ?
Har grundläggande elektronikkunskap (vet hur en voltmeter fungerar, kan löda och lite sånt tjafs)

Alla tips och förslag uppskattas enomt!

Tack!!

Med vänliga hälsningar
Andreas Ahlström

Finns det ingenstans du kan lämna in den och får den fixad?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Finns det ingenstans du kan lämna in den och får den fixad?

3000 skulle dom ha på TC-Electronics. Lika mycket som nyvärde på kortet.

Jag tänker att, om någon annan kan fixa, borde inte jag själv kunna fixa? Eller är jag naiv?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om det får ström? Har du en multimeter är det väl en bra början på att felsöka det, nätdelar går ju sönder ibland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

3000 skulle dom ha på TC-Electronics. Lika mycket som nyvärde på kortet.

Jag tänker att, om någon annan kan fixa, borde inte jag själv kunna fixa? Eller är jag naiv?

Svårt att säga. Personligen vet jag inget om att fixa elektronik.

Skruva upp den och ta en bild och ladda upp den så att vi kan se.
Det kanske är en kondensator som behöver bytas. Det borde gå att fixa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ta fram voltmetern, öppna lådan och mät på inkommande strömmatning till att börja med.
Sen kan du ju ta bilder på elektroniken och lägga upp.

Permalänk
Medlem

Har du köpt det i Sverige?
Har du nån garanti kvar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det får ström? Har du en multimeter är det väl en bra början på att felsöka det, nätdelar går ju sönder ibland.

Skrivet av BrusE:

Svårt att säga. Personligen vet jag inget om att fixa elektronik.

Skruva upp den och ta en bild och ladda upp den så att vi kan se.
Det kanske är en kondensator som behöver bytas. Det borde gå att fixa.

Skrivet av MarkSix:

Ta fram voltmetern, öppna lådan och mät på inkommande strömmatning till att börja med.
Sen kan du ju ta bilder på elektroniken och lägga upp.

Skrivet av Byss:

Har du köpt det i Sverige?
Har du nån garanti kvar på det?

Nätdelen är OK. Kortet verkar också kunna ta ström direkt från firmwire utan problem. En röd lampa tänds precis vid firmwire-ingången på kortet, men inget mer än så.

Garantier och reklamation verkar kört. Försökte en del men utan resultat.

Två kondensatorer är redan bytta av min far, men fortfarande ingen skillnad...

Edit:
Lyssnar man på kortet riktigt noga så hör man att det surrar väldigt tyst och ljust när det är inkopplat med firm-wire.

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som om allt är monterat på samma kort och ytmonterat, det är inte så lätt att fixa det där, du behöver nog helst ett oscilloskop logikanalysator och en servicemanual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ser ut som om allt är monterat på samma kort och ytmonterat, det är inte så lätt att fixa det där, du behöver nog helst ett oscilloskop logikanalysator och en servicemanual.

Jag förstod inte hälften av orden. Menar du att det här är mig övermäktigt?

Vad tror du om att slänga in skiten i ugnen innan jag slänger skiten i papperskorgen?

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grisapa1:

Jag förstod inte hälften av orden. Menar du att det här är mig övermäktigt?

Vad tror du om att slänga in skiten i ugnen innan jag slänger skiten i papperskorgen?

Jag menar att det inte ser ut som nått nybörjarjobb att felsöka den där, det är inte så lätt att göra utan riktiga verktyg,
bakning kan hjälpa på prylar som lödningarna släppt men det är främst prylar som går hett som har problem med det, ett ljudkort borde inte ha den typen av problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar att det inte ser ut som nått nybörjarjobb att felsöka den där, det är inte så lätt att göra utan riktiga verktyg,
bakning kan hjälpa på prylar som lödningarna släppt men det är främst prylar som går hett som har problem med det, ett ljudkort borde inte ha den typen av problem.

Kanske dags att ta farväl av ljudkortet i så fall. Får åka till skroten någon dag här framöver.

Tack för all din/er hjälp! (Även om det slutade olyckligt...)

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grisapa1:

Nätdelen är OK. Kortet verkar också kunna ta ström direkt från firmwire utan problem. En röd lampa tänds precis vid firmwire-ingången på kortet, men inget mer än så.

Garantier och reklamation verkar kört. Försökte en del men utan resultat.

http://s22.postimg.org/e72sllds1/DSC_0988.jpg

http://s30.postimg.org/638to63oh/DSC_0989.jpg

Två kondensatorer är redan bytta av min far, men fortfarande ingen skillnad...

Edit:
Lyssnar man på kortet riktigt noga så hör man att det surrar väldigt tyst och ljust när det är inkopplat med firm-wire.

Om du nu hade nån garanti på kortet så är det juh ganska så kört nu eftersom du har öppnat och håller på att löda om.
Men hade du garanti på det och det hade gått sönder på ett ärligt sätt så har du juh all rätt i världen att få det utbytt.

Köpte du det i en butik dessutom så är det bara att gå till butiken och få det utbytt av dom. sedan är det dom som ska sköta reklamationen till sina leverantörer inte du. Men du har inte skrivit när, var och hur du har köpt kortet.

Permalänk
Medlem

Det heter väl ändå "Firewire". Du har skrivit "Firmwire" så många gånger att det verkar som om du tror att det heter så.

Skickades från m.sweclockers.com