Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är att ringa din operatör och be dem dölja ditt nummer för nummerupplysningar eller byt till ett oregistrerat kontantkort. Sedan får du kontakta de olika söktjänsterna för det som inte försvinner. Ratsit kan du inte påverka då de tar uppgifter från skatteverket. Så såvida du inte fejkar din död eller försvinner så finns din info kvar där.

Ratsit var den bästa källan vi hade när jag jobbade på Eniro och letade upp folk. Ringer du till Eniros kundtjänst fixar dem det till dagen efter, men de vill helst att du tar det via chatten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Netforce:

Skojar du lr? Meddelade eniro vill inte vara listad.. de raderade uppgifterna dagen efter.

Tack för upplysningen, då vet man att det är lätt att bli av med sina uppgifter där.

Permalänk
Medlem

Jösses!!!
Välkommen till den digitala åldern.
Nu känner jag inte TS men har en kompis som är helt paranoid , men han lägger gärna ut allt om sig själv och sin familj på t.ex. facebook.
Äger du en smartmobil eller en dator , då vet förmodligen dom stora allt om dig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Jösses!!!
Välkommen till den digitala åldern.
Nu känner jag inte TS men har en kompis som är helt paranoid , men han lägger gärna ut allt om sig själv och sin familj på t.ex. facebook.
Äger du en smartmobil eller en dator , då vet förmodligen dom stora allt om dig.

Fast det är skillnad på vad företagen vet om dig eller vad andra privatpersoner vet om dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange75:

Jösses!!!
Välkommen till den digitala åldern.
Nu känner jag inte TS men har en kompis som är helt paranoid , men han lägger gärna ut allt om sig själv och sin familj på t.ex. facebook.
Äger du en smartmobil eller en dator , då vet förmodligen dom stora allt om dig.

Det som nästan är mer skrämmande när man läser vissa kommentarer här är att folk inte tycker det här är någon stor grej utan mer accepterar att bli integritetsvåldtagna.

Detta är faktiskt ingenting att skämta om eller sopa under mattan utan ett riktigt problem. Identitetsstöld någon?
Andra folk, potentiella kriminella element kan få reda på allt om mig och sedan fördärva livet för mig.

Ja jag äger en smartmobil men använder ALDRIG den för internet, för hör och häpna jag använder min telefon för att ringa med, riktiga människor för att prata.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Det som nästan är mer skrämmande när man läser vissa kommentarer här är att folk inte tycker det här är någon stor grej utan mer accepterar att bli integritetsvåldtagna.

Detta är faktiskt ingenting att skämta om eller sopa under mattan utan ett riktigt problem. Identitetsstöld någon?
Andra folk, potentiella kriminella element kan få reda på allt om mig och sedan fördärva livet för mig.

Ja jag äger en smartmobil men använder ALDRIG den för internet, för hör och häpna jag använder min telefon för att ringa med, riktiga människor för att prata.

Vet inte om du trollar eller om du precis har upptäckt internet..

Kriminella element har inte mycket att göra med dina offentliga uppgifter. Håll hårt i ditt bankkort,legitimation och pass så är du säker. Ditt personnummer kan man inte göra mycket med.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jhun104:

Vet inte om du trollar eller om du precis har upptäckt internet..

Kriminella element har inte mycket att göra med dina offentliga uppgifter. Håll hårt i ditt bankkort,legitimation och pass så är du säker. Ditt personnummer kan man inte göra mycket med.

Typisk kommentar som man alltid kan vänta sig så fort man är rädd om sin integritet eller tar upp rädsla för hur sårbart samhället är idag, inget nytt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Too be fair, Allting som står där finns i offentliga arkiv och inte direkt någon hemlighet. Bara att allting blir mer tillgängligt med internet, Gå till skatteverket/trafikverket så får du ut samma info.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

vill du veta mer information än bara det där så gå in på
upplysning.se
ratsit.se
merinfo.se

jag är i TM branchen och kan upplysa dig om varför allt existerar.
det är ett kompliment till vad deras egna uppgifter är, tex det med bilen vet jag används för vissa företag som säljer försäkringar. det är billigare än att köpa bilregister från staten.
sen att det finns bilder på hur ditt samhälle ser ut är ju inte det minsta konstigt. varenda gång jag är i en främmande stad älskar jag att ha dessa bilder, för de gör så mycket lättare att hitta istället för en ritad gatubild.

gällande hitta.se så kan du ringa in och be dom ta bort så mycket uppgifter som möjligt.

och om du vill göra det skrämmande så;
allt jag behöver är ett namn (för eller efternamn) och antingen födelsedatum, gatuadress, postkod eller liknande och jag har ditt fulla personnummer, inklusive bostadscituation, om du bor tillsammans med någon, gift, telefonnummer, email, facebook konto mm med 95% säkerhet (förrutom facebook som är typ 50%).
så lite info behöver vi i TM branchen för att få ut vettig info. och detta är helt gratis att hämta. ska vi betala för lite uppgifter så kan vi få fram hur mycket du skattar, om du har betalningsanmärkningar och mycket annat för under 1kr

Vem som helst kan få fram alla dom där uppgifterna hur lätt som helst, man behöver inte vara telefonförsäljare. Det är offentliga uppgifter, förutom email och facebook-konto...vilket du inte till 100% heller kan få fram om personen ifråga velat gömma det.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Alltid lika roligt att se folks reaktioner till Sveriges offentliga register.
Om du vill ha ett utdrag om vad som finns i SPAR:

  • namn

  • person- eller samordningsnummer

  • födelsetid

  • adress

  • folkbokföringsort

  • födelsehemort

  • svenskt medborgarskap

  • make eller vårdnadshavare

  • avregistrering från folkbokföringen på grund av dödsfall eller annan anledning

  • summan av fastställd inkomst och inkomst av kapital (dock lägst noll kronor)

  • ägare av småhus- eller lantbruksenhet med småhus på tomtmark samt uppgift om kommun (belägenhet) och slutligen taxeringsvärde för småhusenhet.

https://www.statenspersonadressregister.se/huvudmeny/dina-per...

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, inga konstigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Typisk kommentar som man alltid kan vänta sig så fort man är rädd om sin integritet eller tar upp rädsla för hur sårbart samhället är idag, inget nytt faktiskt.

Din personliga integritet har inget med dina offentliga uppgifter att göra!. Din personlighet är fortfarande bara så synlig du vill att den ska va. Den hittar du inte på eniro!.

Du kanske bör oroa dig mer för vad du skriver på internet och vilka hemsidor du besöker, om du är orolig över din personliga integritet.

Jag tror du trollar faktiskt.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem

Lustiga är att vissa tror att personnumret är hemligt, det är bara att ringa skatteverket och fråga efter Kalle Persson på Nallegatan 14 i Uppsalas personnummer och du får det utan frågor...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Om du vill bli mer anonym så ring upp till din telefonabonemangsoperatör och säg att du vill att de ska ge blank information om dig.

Den har jag provat. AllTele vet inte ens vad man pratar om när man begär att de ska göra ens nummer hemligt / olistat, men fortfarande vill synas i displayen när man ringer till någon. Så det verkar inte riktigt finnas någon standard för hur det här ska fungera...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Välkommen till 2015.. :I

2016;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Alltid bra att veta om en Person har ett dagjobb/nattjobb, Så man vet när man ska göra besök.

Snart skriver dem ut dina dagliga rutiner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Vet inte om du trollar eller om du precis har upptäckt internet..

Kriminella element har inte mycket att göra med dina offentliga uppgifter. Håll hårt i ditt bankkort,legitimation och pass så är du säker. Ditt personnummer kan man inte göra mycket med.

Tror faktiskt att man kan ganska enkelt beställa in saker genom klarna med ett personnummer och sätta personer i skuld, tycker detta är för jävligt och strider mot ens privatliv. Om ett företag får infon är det en annan femma men att det ska vara offentligt för alla möjliga är bara dumt.

Permalänk
Medlem

Problemet med att vara öppen är att man själv inte bestämmer vad som är okej, det gör alla andra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Välkommen till Sverige där sånt här är allmän information. Varför ska de behöva fråga om ditt tillstånd för att publicera allmäninformation?
Även din inkomst, om du blivit dömd för något (bara gå till rätt domstol) och personnummer finns att hämta ut utan problem. Detta är inget nytt som börjat bara för att internet kom, men antar att flera listat att det finns nu

Vill du inte att sånt här ska vara öppet kan du t.ex flytta till Tyskland, hört att de håller sånt lite striktare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vill du inte att sånt här ska vara öppet kan du t.ex flytta till Tyskland, hört att de håller sånt lite striktare.

Av god anledning! I den här takten kommer vi lära oss läxan på samma sätt som dem!

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det som nästan är mer skrämmande när man läser vissa kommentarer här är att folk inte tycker det här är någon stor grej utan mer accepterar att bli integritetsvåldtagna.

Detta är faktiskt ingenting att skämta om eller sopa under mattan utan ett riktigt problem. Identitetsstöld någon?
Andra folk, potentiella kriminella element kan få reda på allt om mig och sedan fördärva livet för mig.

Ja jag äger en smartmobil men använder ALDRIG den för internet, för hör och häpna jag använder min telefon för att ringa med, riktiga människor för att prata.

Det där påminner mig om alla avtal man går med på men aldrig läser igenom, de kan så gott som ställa helt orimliga krav/villkor som helst egentligen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Det finns en bra grej med detta dock. Allt som oftast är det någon idiot som står på min förhyrda parkeringsplats (Står klart och tydligt flertal skyltar). Då kollar jag upp ägaren på reg plåten för att sedan ta reda på telefonnummret och kontakta idioten. Finns det ingen person så **bort/moderator*** att man ringen vaktbolaget.

Du ska göra en anmälan om egenmäktigt förfarande och försöka få bilen bortbogserad.

Vet inte riktigt hur svårt det är och hur lång tid det tar att få till en bortbogsering nuförtiden, men råkade nästan ut för det själv en gång i när jag var ung och korkad och ställde mig på någons P-ruta. När jag skulle åka igen stod farbror blå där och en bogserare svängde precis in på parkeringen (och då hade jag bara stått där en halvtimme).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewCamps:

Tror faktiskt att man kan ganska enkelt beställa in saker genom klarna med ett personnummer och sätta personer i skuld, tycker detta är för jävligt och strider mot ens privatliv. Om ett företag får infon är det en annan femma men att det ska vara offentligt för alla möjliga är bara dumt.

Ja det kan man. Men vem ska hämta ut sakerna? Det behövs ett legitimation, körkort eller pass för det. Alltså inget som kan ske på större basis. Skulle någon mot all förmodan göra detta så letar man efter nära anhöriga i första hand som kan tänkas använda dina id handlingar. Men även då behöver dom visa upp sina egna id handlingar för att kunna hämta ut någon annans paket. Man sätts inte i skulder som man är illa tvungen att betala när man blivit utsatt för bedrägeri bara så där.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem

Det enda som syns när jag söker på mitt namn är min adress samt när jag fyller år. Mitt telefonnummer bad jag min operatör att plocka bort från dessa tjänster och det tog ca 2 dagar sen fanns det inte med längre. Vilken blir jag äger visas inte heller och inte heller vem jag bor med, står bara andra personer som är skrivna på samma adress.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Roligt att se när folk vaknar upp och ser verkligheten.:)

Fråga dig hur mycket Google eller liknande företag vet om dig! Då blir man mörkrädd på riktigt!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Känns inte sådär skrämmande, alla angivna uppgifter om bil, boende och telefonnummer är offentliga. Övriga uppgifter är generella för området dvs. De säger inget om just den personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Tja offentliga uppgifter är offentliga. Informationssamhället gör information mer lättillgänglig och lättåtkomlig men infon har varit tillgänglig och offentlig sedan länge.

Jag som både letar lägenhet och bil har ganska stor nytta av denna infon. Jag kan se om en bil har många eller få ägare, om det är gamla personer som haft den eller unga som kör som idioter. Jag kan se om det finns en kreditskuld på bilen och hur långt den hade gått vid varje besiktning. Jag kan också göra en kvalificerad gissning om exempelvis uppgifter om varmgarage stämmer eller så. När det gäller lägenheter så kan jag få reda på vilka grannarna är, och på så vis få ett hum om ifall de är högljudda eller inte exempelvis (vill inte ha tjugoåringar varken under eller ovanför). Dock stämmer denna infon ofta dåligt då folk hyr olovligt i andra hand, bor i sina föräldrars lägenheter (och kör deras bilar) och så. Bättre än inget i alla fall.

Jag jobbar också med marknadsföring så jag vet ganska bra vad som finns och hur denna info används, av mina kunder i alla fall. Förvånansvärt lite faktiskt. Hade jag varit exempelvis marknadsföringsansvarig på en stor kedja hade jag gjort väldigt mycket mer segmenterad marknadsföring än vad som görs idag. Till exempel hade Clas Ohlson (inte kund till mitt företag) kunnat använda uppgifter om bilinnehav för att marknadsföra biltillbehör till dessa personer, än mer om de har en gammal bil kanske, och de lär kunna göra mer effektiv marknadsföring genom att veta om en kund är sambo eller singel, eller om den har barn eller ej, men det görs knappt alls idag. Ica har kommit väldigt långt på detta område men de använder ju främst sin egen data från köp som kunderna gör, det räcker ganska långt dock.

En sak som jag verkligen stör mig på är att företag har rätt att skicka adresserad reklam till vem som helst egentligen utan tidigare kontakt eller önskan om att få denna marknadsföring. Postkodlotteriet är ett skräckexempel. Men är man kund hos ett företag så borde man gilla att marknadsföringen man får från dem är bättre anpassad efter en själv. Det kan kännas lite olustigt förstås, men det borde ju innebära mindre marknadsföring totalt sett då den är mer effektiv.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Var inne på Hitta.se och sökte på mig själv och fick reda på saker som var lite stötande.

Bland annat:

- Vem jag bor med,
- Hur gammal jag är,
- Vilken bil jag äger,
- Hur gammal den är och när den är köpt,
- Drönar och gatubilder från där jag bor,
- Arbetssituation,
- Ekonomi,
- Boende.

Har ringt Telia och fixat hemligt nummer och lyckats fixa nummer till Hitta.se och Eniro som funkar och ska ringa dem när alla dessa helger är slut.

Jag har fått min personliga integritet kränkt för sista gången nu och ska försöka fixa detta permanent på något sätt.

Hela ens jäkla liv blir uthängt utan ens vetskap och jag fattar inte var dem får all information ifrån utan mitt tillstånd.

Varför kan man bara inte få bli lämnad ifred?

Jag skaffar snart hemlig identitet om detta fortsätter.

Det är så det ser ut i världen, vi är kontrollerade och ses över dagligen av myndigheter

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är att jag inte har någon kontroll eller ägandeskap över mina egna uppgifter.
Vem som helst kan i princip lagra vad som helst om mig på väldigt väldigt lösa grunder (tidigare affärer, eller samarbete med ett företag jag haft affärer med), utan att jag har en rimligt chans att ta reda på det eller strykas.

Möjligheterna att strykas ur många register är även väldigt små, för att många personuppgiftskidnappare (ratsit mfl) påstår sig vara så kallade kreditupplysningsföretag.
Och alla dessa register uppdateras med jämna mellanrum med långa listor från andra register.

Nu är inte alla register av dålig karaktär.
Visst är det bra att myndigheter har koll på vem som är ägaren till olika bilar, bostäder m.m. och att även gemene man har ett rimligt sätt att kontrollera detta vid exempelvis affärer eller konflikter.

Men varför ska över huvud taget företag få begära ut långa listor över alla bilägare? Vars ligger behovet och syftet? Jag tycker inte att "marknadsföring", eller lura på folk skit de inte behöver är inte tillräckligt.

Blir så arg ju mer jag tänker på det.
PUL är ett skämt som borde ses över.

Jag tycker det vore rimligt att alla företag som har sparat info om mig meddelar mig om det årsvis.
En lista över vilken information, hur de fick tag i den, varför den behöver lagras och hur jag kan göra för att den ska tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhun104:

Ja det kan man. Men vem ska hämta ut sakerna? Det behövs ett legitimation, körkort eller pass för det. Alltså inget som kan ske på större basis. Skulle någon mot all förmodan göra detta så letar man efter nära anhöriga i första hand som kan tänkas använda dina id handlingar. Men även då behöver dom visa upp sina egna id handlingar för att kunna hämta ut någon annans paket. Man sätts inte i skulder som man är illa tvungen att betala när man blivit utsatt för bedrägeri bara så där.

Det är fortfarande tids krävande och en helt onödig grej man ska sättas i, tänk om man beställer hemkörning på möbler i värde av 30 tusen kronor, då sätts man i en väldigt dålig sitts med de som leverar möblerna.