Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Så det tveksamma är enbart vid inbromsning eller gäller det även andra aspekter vid körningen?

Ptja, jag skulle nog påstå att inbromsning är den viktigaste delen av körningen, men en sån dynamik påverkar även saker som rollstyrning (ger ökad överstyrning). Överlag innebär det att de har tvingats bygga en bakvagn som inte är optimal för sin uppgift.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ptja, jag skulle nog påstå att inbromsning är den viktigaste delen av körningen, men en sån dynamik påverkar även saker som rollstyrning (ger ökad överstyrning). Överlag innebär det att de har tvingats bygga en bakvagn som inte är optimal för sin uppgift.

Ok. Min 3-serie gör iaf 100-0 på 31 meter på ett stabilt sätt och det är jag mycket nöjd med. Överstyrning ser jag som ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

kollat in skoda superb?

http://www.skoda.se/models/superb/oversikt

otroligt mycket bil för pengarna.

Jo, hade den hemma förra gången jag skulle byta bil och den är som du säger mycket bil för pengarna. Skulle dock vilja ha något lite sexigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Tar du BMW:n. Missa inte rattvärmen! Bästa tillvalet jag har på hela bilen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hablam:

(Ps. Tycker du din Mitsubishi känns lite "b" så kommer Inga japanska bilar hjälpa dig, dom är likadana allihop)

eeh, då kan man säga att seat känns lite "b" så kommer Inga tyska bilar hjälpa dig, dom är likadana allihop)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Nu har jag inte läst hela tråden, men alltså 320 och xc70 är väl ändå helt olika storleksklasser? Har själv en 320 idag (f31) och är väldigt nöjd med den men det finns några tråkigheter med den som gjorde att jag övervägde att byta märke bland annat dieselvärmaren som är snordyr och helt meningslös då den enbart värmer kupen och inte motorn (?!?!). Jag hade faktiskt planer på att köpa en lexus suv som nästa bil, mer bil för pengarna, typ samma finish som bmw och toyotas tillförlitlighet.

Du kommer inte ångra bytet, Lexus är en toppklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

eeh, då kan man säga att seat känns lite "b" så kommer Inga tyska bilar hjälpa dig, dom är likadana allihop)

Håller med. Finns många fina japanska alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Tar du BMW:n. Missa inte rattvärmen! Bästa tillvalet jag har på hela bilen

Den är med i offerten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Ok. Min 3-serie gör iaf 100-0 på 31 meter på ett stabilt sätt och det är jag mycket nöjd med. Överstyrning ser jag som ett plus.

Som sagt, elektroniska tricks gör jobbet.

Rollöverstyrning gör en bil nervös och sladdbenägen, mer att kompensera bort elektriskt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Den är med i offerten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bästa är att provköra så mycket du kan/får så bestämmer du bara, istället för att lyssna på oss som "bråkar" med varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Håller med. Finns många fina japanska alternativ.

Prioriterar man driftsäkerhet vilket TS verkar göra så är Subaru och Honda helt överlägsna, kanske en CR-V eller Outback skulle passa? De må kanske vara lite bullriga och plastiga i jämförelse men rent maskinellt är de fantastiska och prismässigt väldigt konkurrenskraftiga.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Prioriterar man driftsäkerhet vilket TS verkar göra så är ju Subaru och Honda helt överlägsna, kanske en CR-V eller Outback skulle passa? De må kanske vara lite bullriga och plastiga i jämförelse men rent maskinellt är de fantastiska och prismässigt väldigt konkurrenskraftiga.

Toyota/lexus är en bit över men de håller gör de. Tänker personligen så här Lexus, toyota, honda, subaru osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jo, hade den hemma förra gången jag skulle byta bil och den är som du säger mycket bil för pengarna. Skulle dock vilja ha något lite sexigare.

Skickades från m.sweclockers.com

jo de finns snyggare bilar men man sitter bra i den, har själv haft en 2008 fullutrustad ett tag och den var otroligt skön och glida runt i

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Som sagt, elektroniska tricks gör jobbet.

Rollöverstyrning gör en bil nervös och sladdbenägen, mer att kompensera bort elektriskt.

Min 3:a är extremt elak och sladdbenägen men jag köpte ju inte en RWD för att inte sladda.. Då hade jag tagit en X-drive som jag hade tidigare. Men faktum kvarstår, den gör 100-0 på 31 meter, med tveksamt BMW chassi och "tricks", det är få bilar i världen som klarar det, typ ingen Volvo i serieproduktion någonsin.

Sen det här med att kompensera hit och dit elektriskt, det är ju här för att stanna, några av de absolut snabbaste bilarna i världen är det (snabbast) för att dom har elektroniken som hjälper. Så jag ser inte riktigt problemet?

Permalänk

Skulle kollat på E-klassen. Jag vet att det finns folk som påstår att V70n är det mest praktiska bilen men det är den inte. E-lassen har större bagageutrymme och bättre komfort samt ett baksäte som designades av en människa som är över 180cm lång. Mercedes har gått tillbaka till vad de en gång var. Ett märke som levererar 110% kvalitet, ett premiummärke!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hjälpa någon välja bil, undantaget att avråda från modeller som är direkt dåliga. Båda bilarna du är intresserad av verkar anses som "bra".

För att komma fram till vilken du ska välja får du göra en sammanvägning av de olika modellernas egenskaper sett ifrån din situation.

Hur stor roll spelar priset utifrån din ekonomi?
Hur viktigt är det med extrautrustning?
Hur viktigt är det med extra utrymme?
Hur mycket kommer du använda de extra hästkrafterna?
Hur viktig är körkänslan?
osv.

Det är bara du som kan svara på dessa frågorna. Om du undrar vad andra tycker så kan du ju kolla på försäljningsstatistik, men att en bil är populär försäkrar inte att den är mer rätt för dig än en mindre populär.

Utifrån vad du har skrivit i tråden så verkar det som att du helst vill ha BMW. Hur fel kan det gå om du väljer den?
Nu är det ju leasing det handlar om så tycker inte att det kan gå så fel oavsett vilken modell du väljer. Du slipper bekymra dig om andrahandsvärde och servicekostnader, allt du behöver göra är att stå ut med bilen under leasingperioden.

Kan du verkligen inte bestämma dig så är det väl bara att fråga din fru annars. Hon ska väl också köra/åka med i bilen, och är hon som kvinnor i allmänhet så har hon säkert en åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 31337a:

Det är svårt att hjälpa någon välja bil, undantaget att avråda från modeller som är direkt dåliga. Båda bilarna du är intresserad av verkar anses som "bra".

För att komma fram till vilken du ska välja får du göra en sammanvägning av de olika modellernas egenskaper sett ifrån din situation.

Hur stor roll spelar priset utifrån din ekonomi?
Hur viktigt är det med extrautrustning?
Hur viktigt är det med extra utrymme?
Hur mycket kommer du använda de extra hästkrafterna?
Hur viktig är körkänslan?
osv.

Det är bara du som kan svara på dessa frågorna. Om du undrar vad andra tycker så kan du ju kolla på försäljningsstatistik, men att en bil är populär försäkrar inte att den är mer rätt för dig än en mindre populär.

Utifrån vad du har skrivit i tråden så verkar det som att du helst vill ha BMW. Hur fel kan det gå om du väljer den?
Nu är det ju leasing det handlar om så tycker inte att det kan gå så fel oavsett vilken modell du väljer. Du slipper bekymra dig om andrahandsvärde och servicekostnader, allt du behöver göra är att stå ut med bilen under leasingperioden.

Kan du verkligen inte bestämma dig så är det väl bara att fråga din fru annars. Hon ska väl också köra/åka med i bilen, och är hon som kvinnor i allmänhet så har hon säkert en åsikt.

Jo, jag vet. Har vridit och vänt en hel del och har koll på vad min fru tycker men jag ville se om någon kunde komma med ett argument åt ena eller andra hållet som jag inte tänkt på.

För övrigt glömde jag skriva i första inlägget att om jag väljer BMW så kommer det att vara med xdrive och automat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Du kommer inte ångra bytet, Lexus är en toppklass.

Vill bara besvara det även om det är off topic, jag har tyvärr avskrivit bytet helt, jag behöver inte bil längre så min F31a är på blocket, även om det skär lite i hjärtat:'-(

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

För övrigt glömde jag skriva i första inlägget att om jag väljer BMW så kommer det att vara med xdrive och automat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, då är det inte mycket att snacka om tycker jag. Sjukt trevlig allround och automat är nästan ett måste med Stockholms köer.. X-drive är ett riktigt bra awd-system. Något tråkigare såklart, men säkrare, bättre framkomlighet och det går att sladda med om man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det bästa är att provköra så mycket du kan/får så bestämmer du bara, istället för att lyssna på oss som "bråkar" med varandra

Jo, självklart. Jag har inte lånat hem någon XC70 än men det ska jag göra för att se hur den känns i vardagssituationer. Gjorde samma med BMW:n och tog fru och barn med stolar, vagnar och allt och åkte och storhandlade. Det är det ultimata sättet att se om det är någr grejer man stör sig på.

Skrivet av ågren:

Prioriterar man driftsäkerhet vilket TS verkar göra så är Subaru och Honda helt överlägsna, kanske en CR-V eller Outback skulle passa? De må kanske vara lite bullriga och plastiga i jämförelse men rent maskinellt är de fantastiska och prismässigt väldigt konkurrenskraftiga.

Kollade på båda dessa förra gången och absolut inget fel på dem. Farsan har en Forester. Det är dock ändå något som tar emot lite. Jag gillade designen på äldre CR-V:erna, tycker att en SUV ska vara lite "boxig". De nya ser ut som en Citroen C3 på styltor (tycker jag)

Skrivet av Alle22:

Toyota/lexus är en bit över men de håller gör de. Tänker personligen så här Lexus, toyota, honda, subaru osv.

Lexus är dock utanför min pricerange tyvärr...

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Skulle kollat på E-klassen. Jag vet att det finns folk som påstår att V70n är det mest praktiska bilen men det är den inte. E-lassen har större bagageutrymme och bättre komfort samt ett baksäte som designades av en människa som är över 180cm lång. Mercedes har gått tillbaka till vad de en gång var. Ett märke som levererar 110% kvalitet, ett premiummärke!

Skulle inte ha något emot den men jag tror att den skulle bli allt för dyr. Har kollat på GLC som sagt men den kanske är i minsta laget.

Skrivet av stimy09:

Ja, då är det inte mycket att snacka om tycker jag. Sjukt trevlig allround och automat är nästan ett måste med Stockholms köer.. X-drive är ett riktigt bra awd-system. Något tråkigare såklart, men säkrare, bättre framkomlighet och det går att sladda med om man vill

Nej, innerst inne har jag nog bestämt mig men man ska aldrig säga aldrig. Var helt säker på att jag skulle ha superb förra gången och så dök Outlandern upp så vi får väl se.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Skulle överlag avråda från BMW då chassit är väldigt tveksamt. Den fantastiska känslan när man kör innebär att de har tvingats prioritera ner saker som grepp under inbromsning. All den fina känslan är elektronisk stabilitet. Bakhjulsdriften innebär också att bilen kan bli mycket mer svårhanterad i halt väglag, ett petande på gasen i fel läge och bilen sitter smetad i närmsta snövall. (Det skapar dock mer nöje för mig. BMW-ägare blir alltid så obekväma när en gammal volvo erbjuder att dra loss dem)

//GreveFrog efter en tretimmarskurs i chassiedynamik

Skulle gärna vilja ha lite mer information/statistik och förklaring på vilket vis BMW prioriterat ner sådant som grepp under inbromsning? har du en länk på infon? Borde ju Euro-NCAP ha tagit upp.
Om inte annat torde det ju onekligen synas på Ringen?

tretimmarskurs i chassiedynamik alltså? på vilket vis påverkar valet av krängningshämmare Cambern i framvagnen på MacPherson kontra multilänk samt dubbla länkarmar?
hur skiljer sig t.ex hjulupphängning i nuvarande 5serie kontra t.ex e39an med motsvarande paket? konstruktionsmässigt samt t.ex förhållande kränghämmare, stötdämpare fjädrar?

inte för att du nödvändigtvis har fel, men det där med att gå en snabbkurs (ofta vinklad efter personligt tyckande) och sen ha det som sanning på internetforum blir snabbt ganska tröttsamt.

ps. Volvoförare blir alltid lika förbannade när de med sina fräsiga säkerhetssystem blir omsotade av en veteranmerca från 70talet på sommardäck... (vinterdäcksbefriat och skattefritt)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

och problemet är? hur många tror du det är som fått böter eller annat för dom har ppc optimerat sin Volvo (nu talar jag inte om dom som slänger på sportavgas ,dumpventil mm för det ska låta tuffare så snuten får ett anfall, utan den vanliga optimeringen (samma som polestar gör) samma sak med garantin, hitta en Volvo som drivlinan skurit på grund av att den blivit ppc optimerad av bsr.
(Man får dock även med en garanti på ett antal år på drivlinan av bsr)
Sedan det är ju bara att återställa det till original innan besöket på verkstan om man är orolig.

För min del var det bästa jag gjort med min (eller nja datorerna bak och drivers support slår det),
det tog ju en evighet innan polestar släppte sin mjukvara.
(dom måste hålla mjukvaran till nya bilar med d4 1 år bara för att sälja fler d5 enligt säljaren)
En annan stor fördel är, Kör du lugnt drar den "mycket" mindre.

Skrivet av Alle22:

problemet är att han begår ett brott enligt avtal.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Min kommentar blir nog, vilken utav bilarna är säkrast?
Ska man ha familj & barn i bilen, då är ju iaf mitt val den säkraste bilen!

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

och problemet är? hur många tror du det är som fått böter eller annat för dom har ppc optimerat sin Volvo (nu talar jag inte om dom som slänger på sportavgas ,dumpventil mm för det ska låta tuffare så snuten får ett anfall, utan den vanliga optimeringen (samma som polestar gör) samma sak med garantin, hitta en Volvo som drivlinan skurit på grund av att den blivit ppc optimerad av bsr.
(Man får dock även med en garanti på ett antal år på drivlinan av bsr)
Sedan det är ju bara att återställa det till original innan besöket på verkstan om man är orolig.

För min del var det bästa jag gjort med min (eller nja datorerna bak och drivers support slår det),
det tog ju en evighet innan polestar släppte sin mjukvara.
(dom måste hålla mjukvaran till nya bilar med d4 1 år bara för att sälja fler d5 enligt säljaren)
En annan stor fördel är, Kör du lugnt drar den "mycket" mindre.

TS ska LEASA bilen och där står det klart och tydligt. Ingen angrepp mot fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Kollat på Mazda 6? de erbjuder 10 års nybilsgaranti och kan köpas betydligt billigare så man får pengar över till viktiga saker som t.ex. datordelar

Har själv en Mazda 6, mitt största och kanske egentligen enda problem är att de är så fruktansvärt dåligt ljudisolerade, går fan inte att tala med varandra på motorvägen.

Inte testat de senaste varianterna av dem så vet inte om de åtgärdat detta, men med tanke på Mazdas jakt på att göra sina bilar så lätta som möjligt misstänker jag att de inte gjort det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade iallafall aldrig vågat trimma en splitter ny bil. Motorn i vår 535d f10 rasade efter 9k mil, det första dom kollade var trimning eftersom "detta endast har hänt på trimmade motorer" enligt verkstaden. Tur som det var hade vi inte trimmat den; annars hade fakturan på ~165 000kr landat hos oss och inte hos försäkringsbolaget. BMW tog inte på goodwill trots servad hos dom kontinuerligt samt servad 100 mil innan den rasade. "enorma mängder aluminiumflisor i oljan" sa verkstaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Dags för mig att byta bil. Har idag en Mitsubishi Outlander (gen III) diesel. Det har varit en utmärkt familjebil när man har tre barn, två barnstolar och två vagnar. Den saknar dock den där sista finishen och känns billig rent kvalitetsmässigt och den är ganska bullrig. Dock coolt att den bygger på evo-plattan och har "riktig" fyrhjusdrift med lågväxel. Det senare har dock liten praktisk betydelse då jag varken kör terräng eller drar tungt så det blir mest en gimmick. Barnen har växt lite vilket gör att jag kan gå på en lite mindre bil då vi bara behöver en vagn numer. När vi åker på långresa har vi ändå takbox (annars hade jag varit tvungen att skaffa en Suburban eller liknande).

Har skalat ner till två modeller runt 400-450k (leasing, firman betalar en del jag betalar en del) och de är ganska olika men faller ändå på något sätt inom samma spektrum. Den ena är BMW 320d GT och den andra är Volvo XC70. Om jag lägger samma budget på båda får jag verkligen allt med Volvon till kanske till och med lägre pris, jag får en praktisk familjebil som ändå kommer att ha lite tryck i omkörningarna (D5, Polestar edition), min äldsta kommer att sitta bra i mitten i bak och den är lite mer vinterbil generellt. Om jag väljer BMW får jag lägga 33900 på dieselvärmare vilket känns nödvändigt utan garage, den är inte lika rymlig och inte ens lika kraftfull. Jag har dock fått låna hem en 320d GT och både jag och frugan blev frälsta av den den mjuka gången och hela körkänslan, dessutom fick vi in barnen med vagn och kunde åka och storhandla sp den skulle funka i vardagen.

Vad ska jag välja? Hjärtat säger BMW och hjärnan säger Volvo.

Edit: Har ni något annat förslag så skriv!

Jag röstar på BMW, då slipper du Peugeot-dieseln som sitter i Volvos bilar.
Dessutom är hjärtat mest pålitligt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har själv en Mazda 6, mitt största och kanske egentligen enda problem är att de är så fruktansvärt dåligt ljudisolerade, går fan inte att tala med varandra på motorvägen.

Inte testat de senaste varianterna av dem så vet inte om de åtgärdat detta, men med tanke på Mazdas jakt på att göra sina bilar så lätta som möjligt misstänker jag att de inte gjort det.

har du optimum paketet? provkörde en ny CX-3 med detta paketet och den var knäpptyst i 100km/h

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lordcom:

Min kommentar blir nog, vilken utav bilarna är säkrast?
Ska man ha familj & barn i bilen, då är ju iaf mitt val den säkraste bilen!

Tror du och alla andra vet svaret ; )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xervz:

Hade iallafall aldrig vågat trimma en splitter ny bil. Motorn i vår 535d f10 rasade efter 9k mil, det första dom kollade var trimning eftersom "detta endast har hänt på trimmade motorer" enligt verkstaden. Tur som det var hade vi inte trimmat den; annars hade fakturan på ~165 000kr landat hos oss och inte hos försäkringsbolaget. BMW tog inte på goodwill trots servad hos dom kontinuerligt samt servad 100 mil innan den rasade. "enorma mängder aluminiumflisor i oljan" sa verkstaden

Vafan håller bmw på med. De har haft dieselmotorer som har rasat men har inte åtgärdats i senare versioner. Dessutom har de hållt på med dieselmotorer sedan långt baks. Pinsamt.