Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag valde BMW 5 serie framför båda dina val. Prova en så förstår du varför.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni har för utrymmeskrav, men varken Volvo eller BMW 3-serien är ju särskilt stora bilar. Vill du ha en bra, stor bil (du hade ju 3 barn) med "riktig" 4-hjulsdrift så har du ju Subaru Outback. Och är det så att man vill ha mer kraft så finns ju Spec B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag gillar BMW men gillar inte deras svenska prissättning. Jag har kört XC70 de senaste åren och måste säga att det är en mycket kompetent bil. Man får utan problem allt lull-lull man kan tänka sig och det är ändå billigare än BMW. Jag är speciellt förtjust i Volvo on call. Att ta fram telefonen en kall dag och skicka till bilen att jag kommer åka 16:30 och sedan komma till en avfrostad och varm bil, mycket trevligt. Adaptiv farthållare är också något man vänjer sig vid snabbt och blir besvärad när man sedan kör en bil utan det.

Vissa saker som är irriterande med XC70: Regnsensorn stängs av varje gång du lämnar bilen. Körde Audi A6 innan och hade alltid på Regnsensorn. Parkeringssensorn går på varje gång du stänger av bilen. Använder sällan parkeringssenorn, den bara väsnas och man vet var bilen är ändå.
Men det är bagateller.
Det som är bra är att ingen retar sig på att man kör Volvo. En kollega körde BMW ett tag i jobbet och en del kunder kommenterade detta. Man är under radarn med en Volvo. Det är nästan mer så att de tycker synd om dig

Tack äntligen kanske jag fått ett svar på varför 99% av dom som kör volvo skulle passa i programmet Sveriges värsta bilförare. Kör bil dagligen och det finns inga andra som irriterar mig lika mycket.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jobbar som besiktningstekniker så här då kött mer bilar än dom flesta här och vill bara säga en grej. Gillar du att köra bil och tycker det är kul och har känsla för bilar så är det fortfarande stor skillnad mellan Volvo och tyska premium bilar. BMW bygger otroligt bra bilar och allt är alltid mer genomtänkt enligt min åsikt. Finns ju lixom en anledning varför den är dyrare;). Du får den där extra känslan som enligt mitt tycke du inte får i en Volvo. Sen att dom har väldigt fina motorer skadar ju inte, kam kjedja till exempel så du slipper byta rem osv. XC70 är ingen dålig bil, men tycker att den är fattigt byggd (om man kollar bak framvagn etc) mot vad en BMW är. Jag hade dock försökt satsa på en 5 serie istället. Men din budget spricker kanske då. Nya 5 serie karossen är helt oslagbar i mina ögon. (Skrev från mobilen , ursäkta stavfel etc)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

(Ps. Tycker du din Mitsubishi känns lite "b" så kommer Inga japanska bilar hjälpa dig, dom är likadana allihop)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jobbar som besiktningstekniker så här då kött mer bilar än dom flesta här och vill bara säga en grej. <snip>

Du kör bara gamla bilar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@wounds: Kollat något på nya mercedes C-klass? Jag gillar den iaf men vet inte hur det står till med priserna på dieslarna.

Annars skulle jag tagit BMW'n. Bilar skall väljas med hjärtat. ALLTID! Man behöver inte kunna göra allt perfekt, hela tiden.

Edit: Kan tillägga att jag kör mycket volvo V70 med jobbet och gillar den inte alls. Det är iofs snålmotorer på allihopa men dom känns så sjukt stora och klumpiga. Man sitter som en kung på långkörningar dock, som man alltid gjort i Volvo.

Ja nya C-Klass är kanonfin, eller varför inte en vanlig 3-serie kombi istället för en GT?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst gnäll i enlighet med §1.6.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

(Ps. Tycker du din Mitsubishi känns lite "b" så kommer Inga japanska bilar hjälpa dig, dom är likadana allihop)

Håller inte med , jag tycker mitsubishi är tråkiga och dåligt med plats för benen.
Men har ägt en subaru forrester XT 2,5T och den är grym och bra med plats för benen.
Nu äger jag en mazda cx5 sport och är väldigt nöjd.

Min pappa har ägt 5-6 mitsubishi så har testat endel i spann på 12-15år.

Har ägt 11-12 bilar varav 5-6st i 300-400k klassen så är själv rätt kräsen, är 201cm lång och vill ha god plats , bra komfort och motor som händer lite

Till Ts : så tycker du att bmw känns mer rätt så välj den. Volvo är säkert billigare i längden men bytar du vart 2-3e år så kvittar det kanske pga garantier täcker ev kostnader?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men alltså 320 och xc70 är väl ändå helt olika storleksklasser? Har själv en 320 idag (f31) och är väldigt nöjd med den men det finns några tråkigheter med den som gjorde att jag övervägde att byta märke bland annat dieselvärmaren som är snordyr och helt meningslös då den enbart värmer kupen och inte motorn (?!?!). Jag hade faktiskt planer på att köpa en lexus suv som nästa bil, mer bil för pengarna, typ samma finish som bmw och toyotas tillförlitlighet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Bra förslag, @ TS, kika på Mazda!

var själv och provkörde en mazda CX-3 som är en mindre version av CX-5 som bygger på mazda 3, för 230 tusen får man den med AWD och Diesel fullutrustad

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Att ingen rekommenderat nya passat/passat alltrack tycker jag är lite lustigt, då detta är en bil som på de flesta punkterna slår Volvo på fingrarna. Den baseras på en ny generation chassi och motorer och är således mycket lättare, bränslesnåla och rymligare (ex 30% större bagage). Med ex passat tdi 2.0 190hk dsg (automat) och haldex awd kan du åka runt säkert och bränslesnålt samtidigt som du har en körglad bil som gör 0-100:- på 7.7 sek om du värdesätter sådant( Volvon med dess vikt på nära 2 ton har inte en chans gentemot passaten även om du utrustar den med d5 motorn). Denna modell är dessutom billigare än Volvo och lär knappast tappa lika mkt i begagnatvärde som Volvon som kommer ersättas med nya v90 till sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Att ingen rekommenderat nya passat/passat alltrack tycker jag är lite lustigt, då detta är en bil som på de flesta punkterna slår Volvo på fingrarna. Den baseras på en ny generation chassi och motorer och är således mycket lättare, bränslesnåla och rymligare (ex 30% större bagage). Med ex passat tdi 2.0 190hk dsg (automat) och haldex awd kan du åka runt säkert och bränslesnålt samtidigt som du har en körglad bil som gör 0-100:- på 7.7 sek om du värdesätter sådant( Volvon med dess vikt på nära 2 ton har inte en chans gentemot passaten även om du utrustar den med d5 motorn). Denna modell är dessutom billigare än Volvo och lär knappast tappa lika mkt i begagnatvärde som Volvon som kommer ersättas med nya v90 till sommaren.

Jag har ägt 3st passat och jag gick från dem pga lite barnsjukdommar som är drygt att bli drabbad av, samt de har bara 2 års nybilsgaranti.
Min nuvarande mazda cx5 har 10 år.

Mazdan är skönare att köra desutom.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Mitt val är ganska enkelt och faller på Audi A4 AVANT 2.0 TDI 190HK SPORT Q S-TRONIC.
Dels för den fina kvalitets känslan och att den även är väldigt körglad och framför allt TYST.( Hatar väg buller). Finishen behövs inte ens diskuteras då den är över förväntan och bränsleförbrukningen låg.

Glömde tillägga att den även är riktigt snygg....

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nu har jag inte läst hela tråden, men alltså 320 och xc70 är väl ändå helt olika storleksklasser? Har själv en 320 idag (f31) och är väldigt nöjd med den men det finns några tråkigheter med den som gjorde att jag övervägde att byta märke bland annat dieselvärmaren som är snordyr och helt meningslös då den enbart värmer kupen och inte motorn (?!?!). Jag hade faktiskt planer på att köpa en lexus suv som nästa bil, mer bil för pengarna, typ samma finish som bmw och toyotas tillförlitlighet.

Fast han kollade inte efter 320d utan 320d GT. GT är större än vanliga 320d, mer som 520d i storlek än 320d.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Håller inte med , jag tycker mitsubishi är tråkiga och dåligt med plats för benen.
Men har ägt en subaru forrester XT 2,5T och den är grym och bra med plats för benen.
Nu äger jag en mazda cx5 sport och är väldigt nöjd.

Min pappa har ägt 5-6 mitsubishi så har testat endel i spann på 12-15år.

Har ägt 11-12 bilar varav 5-6st i 300-400k klassen så är själv rätt kräsen, är 201cm lång och vill ha god plats , bra komfort och motor som händer lite

Till Ts : så tycker du att bmw känns mer rätt så välj den. Volvo är säkert billigare i längden men bytar du vart 2-3e år så kvittar det kanske pga garantier täcker ev kostnader?

Jag mena definitivt inte att du satt dåligt i dom osv, men dom saknar alltid den där gedigna känsla. Vore inte konstigt då dom oftast är lite billigare.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag egentligen gillar VAG men kastar in Passat GTE, billigt "ägande" med lågt förmånsvärde dock ingen fyrhjulsdrift och bensindrift när den inte går på el.

Hur långt kör du per år??

Permalänk
Medlem

jag hade valt xc70. " har själv beställt en ny xc70 fast en D4" dels för att det är en classic modell, de flesta komponenter som har varit undermåliga har nu bytts ut=) om jag va du så skulle jag välja Harman kardon ljudet som jag tycker är mycket bra. Om du ska tonade rutor tänk på att du kan endast få 16% från fabrik av någon anledning.

// Piteraq

Permalänk
Medlem

Jag känner såhär:
Vill du köra en riktigt fin bil, lite mindre extrautrustning men en riktigt bra bil, skaffa BMWn.

Vill du köra en fin bil, mycket extrautrustning och säkerhet, skaffa Volvon.

Hade jag legat i samma svårigheter att bestämma mig hade jag tagit BMWn faktiskt. Körglädjen i BMWs är fantastiskt <3

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Om du gillar att KÖRA bil, ta BMW:n. Om du vill åka A till B på ett säkert och lite småtråkigt vis, ta Volvon.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nu har jag inte läst hela tråden, men alltså 320 och xc70 är väl ändå helt olika storleksklasser? Har själv en 320 idag (f31) och är väldigt nöjd med den men det finns några tråkigheter med den som gjorde att jag övervägde att byta märke bland annat dieselvärmaren som är snordyr och helt meningslös då den enbart värmer kupen och inte motorn (?!?!). Jag hade faktiskt planer på att köpa en lexus suv som nästa bil, mer bil för pengarna, typ samma finish som bmw och toyotas tillförlitlighet.

Hej

Ser att du som flera andra reagerar över att det är olika storleksklass på BMW 320GT och Volvo XC70, det tycker jag inte stämmer. Om du jämför med vanliga BMW 3-serie så ja, men GT:n är ca 20 cm längre. Utrymmet i baksätet känns mycket större i BMW:n.

Jag har själv haft båda bilarna och anser att BMW:n är överlägsen Volvo i allt utom en aspekt, lastutrymme. Om man kollar siffror så har BMW:n, har jag för mig, ungefär lika stor lastvolym. Dock sluttar bakluckan ner ganska mycket och i praktiken är den svårlastad. Dock är det lätt att fälla baksätet, men om man har behov av att kunna lasta en del och samtidigt ha barn i baksätet så är BMW:n lite svårlastad.

Volvo har ju VOC som är fantastiskt smidigt!! och du får mer lull-lull.

Detta till trots hade jag valt BMW:n, men som någon annan skrivit, bort med run-flat. Eller 520d Touring kanske?

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Jag mena definitivt inte att du satt dåligt i dom osv, men dom saknar alltid den där gedigna känsla. Vore inte konstigt då dom oftast är lite billigare.

Billiga är de kanske i standard utrustade versioner. Men jag jämförde en Vw passat med likvärdig utrustning som min mazda har, och priset låg ungefär det samma.

Mazda cx5 , 175hk diesel med automat , 4wd och största utrustnings paketet kostade mig 349kkr , inte direkt billigt.
Vw passat i likvärdig version kostade ungefär det samma, fast då de endast har 2års garanti vs Mazda 10år så var valet enkelt.

Fast jämför man sen mot dyrare audi/bmw/mercedes så är japanarna billigare helt klart. Prisvärda ?, det är en helt annan diskussion.

Man får helt enkelt vad man betalar för, man kan inte tro att man får samma kvalitet / bra känsla på en bil för 200kkr jämfört med en för 350-400kkr+.Vore konstigt annars :=)

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

320 e skitliten. Du köper ju inte ett mITX chassi framför ett mATX eller ATX om du tror att det tillkommer ett till grafikkort längre fram t.ex. Jag kör en Mercedes C200 cdi AMG -12 idag och har en barnvagn o barnstol + dotter. Trångt redan nu kan jag säga. Jag älskar bilen, så blir fasen inga fler barn

Permalänk
Medlem

Skulle överlag avråda från BMW då chassit är väldigt tveksamt. Den fantastiska känslan när man kör innebär att de har tvingats prioritera ner saker som grepp under inbromsning. All den fina känslan är elektronisk stabilitet. Bakhjulsdriften innebär också att bilen kan bli mycket mer svårhanterad i halt väglag, ett petande på gasen i fel läge och bilen sitter smetad i närmsta snövall. (Det skapar dock mer nöje för mig. BMW-ägare blir alltid så obekväma när en gammal volvo erbjuder att dra loss dem)

//GreveFrog efter en tretimmarskurs i chassiedynamik

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

320 e skitliten. Du köper ju inte ett mITX chassi framför ett mATX eller ATX om du tror att det tillkommer ett till grafikkort längre fram t.ex. Jag kör en Mercedes C200 cdi AMG -12 idag och har en barnvagn o barnstol + dotter. Trångt redan nu kan jag säga. Jag älskar bilen, så blir fasen inga fler barn

GT-modellen som TS pratar om är betydligt större en en normal 320.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Skulle överlag avråda från BMW då chassit är väldigt tveksamt.

Vore intressant att få en lite mer utförlig förklaring om vilka delar i en 320 GT:s chassie som är tveksama och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

GT-modellen som TS pratar om är betydligt större en en normal 320.

Precis, 320 gt har till och med större lastdjup än 5-serie touring och rejält med benutrymme i bak. Om ni inte har varit och kikat på en gt så gör det. Fantastisk kombination av form och funktion.

Hinner tyvärr inte svara på alla inlägg men generellt kan jag väl säga att saker som nybilsgaranti inte betyder så mycket för mig eftersom det är leasing. Mitsun har 8 år men det spelar ingen roll om den lagas gratis. Det är viktigare för mig att den inte hamnar på verkstan alls. Mitsun har varit flera gånger med fel på AC mm. och det har jag inte tid med.

Någon tyckte också att jag skulle vänta på V90 men det finns ju en anledning till att xc70 är så bra prissatt. V90 kommer att bli betydligt dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Precis, 320 gt har till och med större lastdjup än 5-serie touring och rejält med benutrymme i bak. Om ni inte har varit och kikat på en gt så gör det. Fantastisk kombination av form och funktion.

Hinner tyvärr inte svara på alla inlägg men generellt kan jag väl säga att saker som nybilsgaranti inte betyder så mycket för mig eftersom det är leasing. Mitsun har 8 år men det spelar ingen roll om den lagas gratis. Det är viktigare för mig att den inte hamnar på verkstan alls. Mitsun har varit flera gånger med fel på AC mm. och det har jag inte tid med.

Någon tyckte också att jag skulle vänta på V90 men det finns ju en anledning till att xc70 är så bra prissatt. V90 kommer att bli betydligt dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

kollat in skoda superb?

http://www.skoda.se/models/superb/oversikt

otroligt mycket bil för pengarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@stimy09: Det handlar om chassiets reaktion vid en inbromsning. BMW bygger sina chassin för att mjukt sjunka in både fram och bak vid en inbromsning, vilket ger känslan av att bilen riktigt gräver ner sig i asfalten. Det som händer är att man tvingas offra marktryck på bakhjulen för att få bilen att sjunka i bak. Detta kan inte kompenseras av ett ökat tryck på framhjulen då ett däcks grepp kontra marktrycket inte är linjärt, det förlorade greppet i bak ersätts inte av ökat grepp i fram.

Enda anledningen till att en bil med den dynamiken alls går att köra är pga elektroniska stabilitetssystem som tvingas gripa in långt tidigare än på andra bilar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

@stimy09: Det handlar om chassiets reaktion vid en inbromsning. BMW bygger sina chassin för att mjukt sjunka in både fram och bak vid en inbromsning, vilket ger känslan av att bilen riktigt gräver ner sig i asfalten. Det som händer är att man tvingas offra marktryck på bakhjulen för att få bilen att sjunka i bak. Detta kan inte kompenseras av ett ökat tryck på framhjulen då ett däcks grepp kontra marktrycket inte är linjärt, det förlorade greppet i bak ersätts inte av ökat grepp i fram.

Enda anledningen till att en bil med den dynamiken alls går att köra är pga elektroniska stabilitetssystem som tvingas gripa in långt tidigare än på andra bilar.

Så det tveksamma är enbart vid inbromsning eller gäller det även andra aspekter vid körningen?