Instabil bildsignal över DVI + overclocking failure med XMP

Permalänk
Medlem

Instabil bildsignal över DVI + overclocking failure med XMP

Har byggt en ny rigg till en familjemedlem och har två mindre problem.

1. När skärmen är kopplad till DVI försvinner signalen efter ett tag, står "signalfel" på skärmen. VGA fungerar alltid. När man byter upplösning syns ibland "artifacts", ser ut som tunna blixtnedslag i någon riktning.

2. När minnet är på XMP får man ofta "Overclock failure" vid uppstart, och moderkortet visar ibland DDR4-2133 och ibland DDR4-2666. Minnet har klarat 9 timmar i memtest i 2666 MHz, så det är nog inget fel på det.

Komponenter:
Asus Z170M-Plus
Intel Skylake i5-6600 (inget K)
2x8 GB Corsair Vengeance LPX 2666 MHz

OBS! Pga. gammal låda drivs detta just nu med ett dåligt gammalt PSU, Lite-On PS-5221-06. Bara 4 av 8 pin är anslutna för CPUn.

Vilket är mest och minst troligt, störningar pga. dåligt PSU, eller skadad DVI-port på moderkortet? Och när det gäller minnet, kan det vara en normal XMP-bugg som fixas med att man tweakar lite manuellt och kanske höjer spänningen lite i 2666 MHz?

(PS. helt sjukt att detta budget-DDR4 på Skylake redan är 50% snabbare än mitt egna DDR3 på en Devil's Canyon från 2014... memtest visar 24 GB/s mot mina 16 GB/s!)

Permalänk
Medlem

XMP är oftast = överklockning, vilket gör att det inte finns garantier att det skall fungera.
Därmed inte sagt att man skall ge upp för det
Memtest är ju OK om man skall jaga trasiga minnen, men uselt för att stresstesta då det inte belastar systemet i övrigt.
Och jag tror att du kan vara är inne på rätt spår med nätdelen.
Moderna CPU'er behöver vekligen en bra nätdel för att fungera OK.
Personligen så skulle jag även dubbelkolla att CPU sockeln är OK, då du ju även verkar ha problem med iGPU'n.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Kunnat utesluta en korrupt bios? Haft liknande problem på min Asus mammaplanka. va en jäkla procedur o flasha om moderkortet läs inte bara bios.

Permalänk
Hedersmedlem

Byt nätagget omedelbart. Förutom kvalitetsbrister kräver Haswell och nyare CPU nätagg med speciella egenskaper, som om de saknas, ger instabilitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har dykt upp ytterligare problem: datorn hoppar ut ur viloläge av sig själv, eller startar spontant. Jag har haft samma problem med en NUC Haswell tidigare. Men det verkar ju stödja teorin att det är kombinationen ny CPU - dåligt nätagg som spökar.

Okej... Så handlingsplanen är: byt nätagg, ställ in minnets frekvens manuellt i första hand; om problem kvarstår, kolla CPU-socket och uppdatera BIOS?

Nån som vet om det finns ordentliga PSU i samma format som Lite-On PS-5221-06, eller måste jag byta låda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaidal:

Har dykt upp ytterligare problem: datorn hoppar ut ur viloläge av sig själv, eller startar spontant. Jag har haft samma problem med en NUC Haswell tidigare. Men det verkar ju stödja teorin att det är kombinationen ny CPU - dåligt nätagg som spökar.

Okej... Så handlingsplanen är: byt nätagg, ställ in minnets frekvens manuellt i första hand; om problem kvarstår, kolla CPU-socket och uppdatera BIOS?

Nån som vet om det finns ordentliga PSU i samma format som Lite-On PS-5221-06, eller måste jag byta låda?

Hm, det finns ju andra typ:
https://www.dustinhome.se/product/5010334003/flex-fsp220-60le
https://www.dustinhome.se/product/5010781886/active-pfc-fsp25...
Men frågan är om dom faktiskt klarar att driva din CPU.
Och ditt nätagg kanske fungerar klockrent, men saknar alla pinnar för att CPU'n skall vara nöjd

Så absolut bäst är nog att investera i ett riktigt chassi och en skaplig PSU.
Det behöver ju inte vara märkvärdiga grejer för att det skall fungera bra.

Permalänk
Medlem

Rapporterar resultat bara ifall någon skulle googla fram detta i framtiden:

Bytte PSU till ett Seasonic G360 (360W) som jag fått bra resultat med tidigare.

- Alla problem med hibernation / strömsparlägen / deep sleep är borta.
- Problemen med instabil DVI-signal är borta.

- "Overclocking failure" kommer fortfarande då och då även utan XMP.
- Ägaren påstår att datorn känns betydligt snabbare, vilket låter som ren placebo men vem vet...

Takeaway point är att det verkligen gör skillnad med ett ordentligt PSU (och inte antalet watt).

Permalänk
Hedersmedlem

@Gaidal: Ett utmärkt val!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro