Permalänk
Medlem

3,5 högtalare till bilen

Nu har ena högtalaren i bilen pajat. Det är alltså en av de där små 3,5 fram. Behöver nya men vet inte riktigt vad man ska köpa. Det står 10w och 20w nominell effekt. 8ohm. De flesta jag hittar är 4ohms. Funkar de. Kan jag ha högtalare med 25/50w? Bilen är en Saab 9-3 med orgibal stereo

Permalänk
Medlem

Klart du kan ha. Fast egentligen så vet jag inte var orginal saab radion orkar med. Men 25w borde då bli bra hur som helst. kan omöjligt spela roll på 5w

Permalänk
Medlem

Bilhögtalare är generellt alltid 4 ohm. Wattmärkningen på högtalare berättar hur mycket de tål innan de pajar. Så väljer du högtalare som tål mer, så kommer du inte kunna ha sönder dem med den förstärkare du har i bilen.

Intressant är dock hur lättspelad högtalaren är, det ser du på känsligheten. Du har inte så mycket mos i en original bilförstärkare, så lättspelat är bra.

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Bilhögtalare är generellt alltid 4 ohm. Wattmärkningen på högtalare berättar hur mycket de tål innan de pajar. Så väljer du högtalare som tål mer, så kommer du inte kunna ha sönder dem med den förstärkare du har i bilen.

Intressant är dock hur lättspelad högtalaren är, det ser du på känsligheten. Du har inte så mycket mos i en original bilförstärkare, så lättspelat är bra.

// LZ

Det kan ju vara så att bilens radio är bryggkopplad från start. Då betyder det att den istället för 8Ohm "ser" 4Ohm, eller istället för 4Ohm "ser" 2 Ohm.

Då kan det bli problem i vissa fall.

Dock är jag ganska säker på att du kommer klara dig fint, eftersom jag själv haft en 9-5'a från -00 med orginalradio men lite uppgraderade högtalare. Det var aldrig några problem med den, annat än att kraften var för dålig varpå den byttes ut.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Köpte nya högtalare!

Nu till nästa problem. Alltså auxingången. Vad jag har läst så kan man köpa ett kit som man kopplar in och skappar en ingång med. Det känns ju som det känns som man kan lösa själv, problemet är ju dock att jag inte vet hur cd-växlaren fungerar, hur man bygger runt "no signal" problemet. Nån som vet?