Server uppgradering, vilket OS ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Server uppgradering, vilket OS ska jag använda?

Som rubriken lyder så har jag köpt mig en ny server.
Min förra kraschade imorse när jag skulle starta om den.. Den har spökat länge och jag tog tillfället att beställa ny.

Jag använde den servern till Plex server, TS3 server och filserver.
Den körde Windows 7.

Den nya vill jag köra samma saker på plus en spelserver såsom CSGO retakes eller något dylikt.
Frågan till er kunniga är om jag ska köra Ubuntu Desktop eller köra Windows 7 igen?

Jag kan basics i Linux och är villig att lära mig, men vill att frugan ska komma åt filerna via samba shares då jag lägger över filer från min Windows PC till servern.

HW Spec på nya servern:

CPU: Intel Core i3 4160 3.6 GHz 3MB
PSU: 400 Watt
RAM: 8GB 1600 mHz
120 GB SSD
6TB lagring

Slut fråga, pallar den här datorn med transcoda HD filmer via Plex och pallar den en CSGO server för 10 pers?

MVH
Nreko

Permalänk
Medlem

Plex: Ja
CSGO, ingen aning, håller inte på med sånt

Rätt lätt att sätta upp samba shares så och om du inte känner dig hemma så kan du alltid installera Webmin och göra det via webbgränssnitt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk

Det finns många server distros, ubuntu server kan du ju testa. Svårt att säga hur den kommer att prestera, testa!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Kör ubuntu server med gui. Det fungerar alldeles utmärkt om du och vill virtualisera nått

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra ESXi eller dyl då?
Finns många fördelar med att virtualisera, iofs är det inte svar på frågan. Men det kan vara värt att ha i åtanke.

Har du testat Windows 2012 server?
För mig har det varit grymt stabilt.

Visa signatur

Speldator:
Chassi: Corsair 900D | CPU: Intel i7 2600k | Kylning: Corsair H100 | Ram: Corsair Vengeance 16gb | Grafik: Sapphire Radeon HD 7970 3GB x 2
Laptop:
Modell: Lenovo Thinkpad Yoga | CPU: Intel i7 4600 | Lagring: 256gb SSD | Ram: 8gb | Grafik: Intel HD4400

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfZap:

Du ska inte köra ESXi eller dyl då?
Finns många fördelar med att virtualisera, iofs är det inte svar på frågan. Men det kan vara värt att ha i åtanke.

Har du testat Windows 2012 server?
För mig har det varit grymt stabilt.

Tack för svar!

Ska kika lite på dessa alternativ, var inne på ESXi tidigare! Ska se vad som händer. Kanske blir en Windows 7 som hostar några VMware burkar.

/
Nreko

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Tack för svar!

Ska kika lite på dessa alternativ, var inne på ESXi tidigare! Ska se vad som händer. Kanske blir en Windows 7 som hostar några VMware burkar.

/
Nreko

1 st 10 slot 128tick csgoserver borde inte vara några problem så länge du inte transcodar massa samtidigt med plex
Jag kör 1vCPU per virtuell server för mina aim, 10 slot dm 128tick servrar med en E5620

Lycka till!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

1 st 10 slot 128tick csgoserver borde inte vara några problem så länge du inte transcodar massa samtidigt med plex
Jag kör 1vCPU per virtuell server för mina aim, 10 slot dm 128tick servrar med en E5620

Lycka till!

Lirat mååånga timmar på aim-servern så kan gå i god för att ovanstående fungerar bra.

Tack för det

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Lirat mååånga timmar på aim-servern så kan gå i god för att ovanstående fungerar bra.

Tack för det

Kul! Men på kvällarna kan det vara lite tungdrivet när det är mycket folk som hoppar in och ut

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Kul! Men på kvällarna kan det vara lite tungdrivet när det är mycket folk som hoppar in och ut

Har du satt upp en server med ESL script någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Har du satt upp en server med ESL script någon gång?

Menar du warserver? ESL har väl bara en vanlig config (?)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Tack för svar!

Ska kika lite på dessa alternativ, var inne på ESXi tidigare! Ska se vad som händer. Kanske blir en Windows 7 som hostar några VMware burkar.

/
Nreko

Ta en titt på proxmox. Jag har tidigare använt ESXi och gör det fortfarande i jobbet, gått över till proxmox hemma och kan inget annat än att rekommendera, speciellt jämfört mot en free esxi licens.

Lägg en virtuell maskin eller LXC för varje server.

Plex på ubuntu server är galet enkelt, bokstavligt talat bara en apt-get install. GUI överflödigt.

Filserver ska inte heller vara några problem, vanlig SMB/CIFS config. Finns VÄLDIGT mycket guider. Orkar du inte pilla alltför mycket kan du köra GUI eller en Freenas / Nas4Free med ett webbinterface. Annars funkar valfri server dist.

Vent/TD kräver fortfarande configfiler, samma som i windows, finns dock bra guider. Väldigt enkelt även för en nybörjare. GUI överflödigt valfri sevrer dist som Vent/ts3 stödjer.

CS servrar har jag inte confat sen 1.6 var hyffsat nytt så har ingen anning om hur det funkar i dagsläget. Släng i värsta fall bara upp en Windows Server, om du kan skaffa en licens dvs

Detta lämnar utrymme för fler servrar om du så vill, du har separation så att du kan krascha en server utan att de andra påverkas, enkla backuplösningar samt att du kan patcha utan någon omstart, manuellt eller med automation (linux). Ett andra alternativ hade varit en ubuntu server / windows server enbart. Enklare men också sämre.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

2012 R2

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server, eller CentOS. Angående Ubuntu så släpps en ny version snart som är LTS. http://www.omgubuntu.co.uk/2015/10/ubuntu-16-04-release-sched...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Menar du warserver? ESL har väl bara en vanlig config (?)

Jo, menar warserver

Permalänk
Medlem

Har själv kört enbart i Windows-miljö innan men när jag senast gjorde om mina servrar så tänkte jag testa ubuntu-server.

Har testat Webmin och nu senast Ajenti för att förenkla det hela och måste säga att det fungerar över förväntan.
Det är lite mer pill med linux men tycket att jag fått bättre förståelse för nätverk överlag.

Windows var mycket enklare för att jag var van vid gränssnittet.
Linux är roligare i mitt tycke.

Finns oändligt med guider och dokumentation så möjligheterna är obegränsade!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Jo, menar warserver

Jodå - antingen kör man vanilla + warconfig eller så finns det t.ex pugmod, warmod (BFG) som är sourcemod plugins.

Nu har ju volvo uppdaterat MM/COMP cfg med ny timer osv så vet inte om ESL har uppdaterat än, men det kan man ju fixa på egen hand i configen.

eBot finns ju också men har aldrig fått det att lira på det sätt jag vill - men kan vara värt ett försök

(senaste updaten har gjort det ganska tungdrivet att köra csgoserver - förhoppningsvis kommer en patch snart...)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

När jag skrotade min freenas så körde jag på windows 7 och fjärrstyr den från min stationära dator. Det jag har den till är enbart som plex server. Jag ångrar mig inte en sekund, så jäkla smidigt!

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jag hade antingen kört linux och då ubuntuserver för det är mest känt bland oss vanliga personer. Samt det finns tusentals guider för allt. Webmin är bra för att få ett gui över hela och kunna fjärrstyra via webben.
Om du har möjlighet och kunskap(viljan) så är esxi eller proxmox bra att pilla med. Då du kan köra en csgo server, plexserver, filserver (kanske freenas?) etc på olika vms. Samt kanske lite möjlighet för dig att testa saker å ting. Det kräver dock lite mer hårdvara, framför allt disk och RAM. Men det är inte så dyra saker.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erto:

Har testat Webmin och nu senast Ajenti för att förenkla det hela och måste säga att det fungerar över förväntan.

Lite OT kanske, men hur funkar Ajenti jämfört med Webmin? Vilket föredrar du, och varför? Kör själv Webmin idag.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Ta en titt på proxmox. Jag har tidigare använt ESXi och gör det fortfarande i jobbet, gått över till proxmox hemma och kan inget annat än att rekommendera, speciellt jämfört mot en free esxi licens

Vad tycker du göras bättre på Proxmox? Användar ESXI på router och filserver hemma med några VM's pr dator, och jag personligen ser inte så mycke som saknas i hemmamiljö?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

@enoch85:

Ajenti kör jag nu enbart för att jag ville testa ett alternativ till Webmin.
Kommer gå tillbaka till Webmin igen då jag tyckte det kändes stabilare och då framförallt terminalen.

Min känsla av det hela:
Ajenti har ett snyggare gränssnitt och gör det jag har behov av men ostabilt.
Webmin är lite tråkigare i utseendet men stabilare.

Jag är dock väldigt färsk i både nätverkshantering och pillande i Linux så kanske inte är den som kan ge dig ett "korrekt" svar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Skall du köra Windows bör du väll ändå köra deras server OS? och inte en gammal klient version.

Permalänk
Medlem

@Erto: Jag testate det själv igår. Enkelt att installera och snyggt GUI precis som du sa. Men, saknar massa funktioner som finns i Webmin, och instabilt. Jag behåller Webmin ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Vad tycker du göras bättre på Proxmox? Användar ESXI på router och filserver hemma med några VM's pr dator, och jag personligen ser inte så mycke som saknas i hemmamiljö?

Proxmox bygger på Debian vilket betyder massivt bättre hårdvarustöd jämfört med det relativt dåliga hårdvarustödet för konsument produkter i WMware, du slipper injecta vib filer i ISOs.

Det är opensource och helt gratis, jämförbart med en betald ESXi licens i form av funktioner. Du har WebUI, enklare konfiguration av backuper (Free ESXi licens har Read Only API) Vilket ställer till det en hel del.

Stöd för LXC's

Proxmox är snarare att jämnföra mot en Betald ESXI licens med bättre hårdvarustöd. På Enterprise nivå drar ESXi ifrån skulle jag spontant tro men för en hemanvändare så skulle jag rekommendera Proxmox alla dagar i veckan.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Proxmox bygger på Debian vilket betyder massivt bättre hårdvarustöd jämfört med det relativt dåliga hårdvarustödet för konsument produkter i WMware, du slipper injecta vib filer i ISOs.

Det är opensource och helt gratis, jämförbart med en betald ESXi licens i form av funktioner. Du har WebUI, enklare konfiguration av backuper (Free ESXi licens har Read Only API) Vilket ställer till det en hel del.

Stöd för LXC's

Proxmox är snarare att jämnföra mot en Betald ESXI licens med bättre hårdvarustöd. På Enterprise nivå drar ESXi ifrån skulle jag spontant tro men för en hemanvändare så skulle jag rekommendera Proxmox alla dagar i veckan.

Många företag som använder sig av proxmox också.