Vart kopplar jag in brytaren till fläkten?

Permalänk

Vart kopplar jag in brytaren till fläkten?

Hej!

Håller på att bygga ett laptopstand och behöver råd angående elektronikbiten.

Min laptop blir ibland för varm och väljer då således i tid och otid att starta om sig själv. Min lösning för detta är då att bygga ett laptopstand med en inbyggd fläkt. Fläkten är en Fractal Design R3 Silent Series http://www.fractal-design.com/home/product/casefans/silent-se....

Jag hade tänkt att driva den med en extern strömkälla, närmare bestämt denna http://www.coolerkit.se/shop/extern-230v-psu-2396p.html. För att få fläkten att snurra kopplar jag dem samman med denna molex till tre pin-adapter http://www.coolerkit.se/shop/kabeladapter-4-pin-2247p.html.

För att undvika att behöva dyka ner under skrivbordet och rycka sladden när fläkten inte längre behöver snurra, samt minska ev. störande ljud vill jag koppla in en vippbrytare.

Nu var det många år sen jag läste elteknik och allt är i princip bortglömt förutom vetskapen om att felkopplingar + el inte är bra.

Frågor som följer;
1. Vart och hur kan jag på bästa sätt koppla in min brytare utan att riskera kortslutningar?
2. Är det någon specifik brytare jag behöver?

Min initiala tanke var att sätta brytaren mellan molex till 3-pin adaptern.

Detta är basic stuff men jag tar det säkra före det osäkra och frågar ändå.

Om det är något fatalt jag har missat eller om det finns bättre lösningar mottages de gärna!

(Länkarna i FAQ:en fungerar ej så jag kom inte åt elektronik och ritningsbanken)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

1. Personligen skulle jag bara ta en förgreningssladd med strömbrytare på och koppla kylningen och annat man kan tänka sig ha på samtidigt på den. Då slipper du brandrisken samt kostnaden att ha psun inkopplad hela tiden.

2. Den måste klara av 12V (duh) och den ström din last använder.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Skrivet av Blubben:

1. Personligen skulle jag bara ta en förgreningssladd med strömbrytare på och koppla kylningen och annat man kan tänka sig ha på samtidigt på den. Då slipper du brandrisken samt kostnaden att ha psun inkopplad hela tiden.

2. Den måste klara av 12V (duh) och den ström din last använder.

Tack för feedback!

1. Strömbrytaren kommer sitta på laptopstandet, tänk den mer som en låda med en frontpanel. Som det ser ut nu så är det bara fläkten som behöver en extern kraftkälla. Elkostnad ingår i hyra så det är inget hinder att ha den inkopplad hela tiden. PSUn kommer även vara kopplad till ett överspänningsskydd så det är relativt säkert, eller?

2. Har sett att Kjell & Co har ett gäng, och klarar upp till 5A, fläkten drar max 0.12A. Så om jag har förstått dig rätt så bör jag ha en brytar som klarar iallafall 5A för att vara säker?

Nu den (ännu) dummare frågan; brytaren ska alltså sitta på plus-sladden på molex till tre-pin adaptern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matanuska:

Tack för feedback!

1. Strömbrytaren kommer sitta på laptopstandet, tänk den mer som en låda med en frontpanel. Som det ser ut nu så är det bara fläkten som behöver en extern kraftkälla. Elkostnad ingår i hyra så det är inget hinder att ha den inkopplad hela tiden. PSUn kommer även vara kopplad till ett överspänningsskydd så det är relativt säkert, eller?

2. Har sett att Kjell & Co har ett gäng, och klarar upp till 5A, fläkten drar max 0.12A. Så om jag har förstått dig rätt så bör jag ha en brytar som klarar iallafall 5A för att vara säker?

Nu den (ännu) dummare frågan; brytaren ska alltså sitta på plus-sladden på molex till tre-pin adaptern?

Ta första bästa brytare och bryt minus-polen när du vill stänga av fläkten. Alltså den svarta kabeln. Det funkar att stänga av både minus och plus. Men bryter du alltid minus så är det alltid rätt.

EDIT: Växelspänning ska man däremot alltid bryta fas (det som vissa kallar plus)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

du får dock kolla på vilken som är rpm och 0V i fläktkontakten +12v är i mitten iaf

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Ta första bästa brytare och bryt minus-polen när du vill stänga av fläkten. Alltså den svarta kabeln. Det funkar att stänga av både minus och plus. Men bryter du alltid minus så är det alltid rätt.

EDIT: Växelspänning ska man däremot alltid bryta fas (det som vissa kallar plus)

Varför anser du att just den negativa sidan alltid är rätt?
I just detta fall med en isolerad last (från andra spänningskällor) fungerar det lika bra oavsett om den positiva eller den negativa polen bryts. Om matningskällan ej är isolerad från elnätet så kan det förvisso ge roliga effekter..

Om det finns flera individuellt styrda laster från en spänningskälla, men som kommunicerar med varandra, kan det vara direkt olämpligt beroende på koppling. T.ex. kan bakmatning ske via kommunikationsvägarna, något som kan förstöra enheterna. Ponera att utrustning som behöver två spänningsnivåer är anslutna. I detta fall kanske 5V och 12V. Om frånskiljning sker via den negativa terminalen så kan 12V bakmata ut genom 5V-ingången och tillbaka till matningsdonet. Detta ger 7V på 12V-ingången refererat till 5V-ingången, som i sig leder bakvägen. Detta kan ställa till det!
Vad jag vill komma fram till, är att det beror på hur lasten ser ut om positiv eller negativ frånskiljning är att föredra.

Gällande växelspänning bör mycket riktigt fasen brytas, men jag skulle helst använda en brytare som skiljer både fas och nolla i fall att källan är "opålitlig", som t.ex. om utrustningen är kopplad via ett vägguttag.
Men glöm ej, vid arbete är det frånskiljning, skydd mot tillkoppling, och kontrollmätning som gäller!

Men återigen, i detta fall kvittar det vart frånskiljning sker.

Permalänk

Tack för svar hörrni!

Skulle förslagsvis denna fungera monterad på minuspolen på adaptern, alltså:
Nätdel -> Adapter -> Brytare -> Fläkt

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/elektromekani...
"Enpolig återfjädrande strömbrytare för panelmontage. Brytförmåga: 12V/20A. "

Brytare

Adapter

Permalänk
Skrivet av Matanuska:

Tack för svar hörrni!

Skulle förslagsvis denna fungera monterad på minuspolen på adaptern, alltså:
Nätdel -> Adapter -> Brytare -> Fläkt

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/elektromekani...
"Enpolig återfjädrande strömbrytare för panelmontage. Brytförmåga: 12V/20A. "

http://i.imgur.com/HdBQFl9.jpg
Brytare

http://i.imgur.com/2Y41OoZ.jpg
Adapter

du vill inte ha en återfjädrande om du inte vill sitta och hålla in knappen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du montera fast brytaren i nått så välj en liten brytare i stället, ska du ha den på adaptern går det med en vanlig "lampbrytare för kabelmontage"
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/elektromekani...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du vill inte ha en återfjädrande om du inte vill sitta och hålla in knappen...

Bra poäng, den går bort...

Skrivet av mrqaffe:

Ska du montera fast brytaren i nått så välj en liten brytare i stället, ska du ha den på adaptern går det med en vanlig "lampbrytare för kabelmontage"
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/elektromekani...

Precis, en sådan verkar vara vettig, men vad innebär "till-till" i detta fall? Ser att det finns till-från-till, 2-polig till-till osv.
Sedan är det tre kontakter på den miniatyromkopplaren du länkade, skall då en av dem jordas, och hur går jag tillväga om detta är fallet?

Onödigt möjligvis men i mitt huvud ser denna koppling ut såhär, är det något jag har missat?

(Vill bara vara säker på att det blir rätt, om ni vet av någon bra källa jag kan läsa upp mina bristande elkunskaper skulle det vara behjälpligt)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matanuska:

Bra poäng, den går bort...

Precis, en sådan verkar vara vettig, men vad innebär "till-till" i detta fall? Ser att det finns till-från-till, 2-polig till-till osv.
Sedan är det tre kontakter på den miniatyromkopplaren du länkade, skall då en av dem jordas, och hur går jag tillväga om detta är fallet?

Onödigt möjligvis men i mitt huvud ser denna koppling ut såhär, är det något jag har missat?
http://i.imgur.com/anqIgML.gif

(Vill bara vara säker på att det blir rätt, om ni vet av någon bra källa jag kan läsa upp mina bristande elkunskaper skulle det vara behjälpligt)

Till till är att den växlar mellan 2 till lägen, den växlar alltså anslutning mellan 1>2 eller 1>3 det ska fungera för det du vill göra.
Det finns andra typer av brytare som har ett separat "avläge"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zillio:

Ta första bästa brytare och bryt minus-polen när du vill stänga av fläkten. Alltså den svarta kabeln. Det funkar att stänga av både minus och plus. Men bryter du alltid minus så är det alltid rätt.

EDIT: Växelspänning ska man däremot alltid bryta fas (det som vissa kallar plus)

NEJ! Det är inte en bra princip att bryta på minussidan och det är inte alls alltid rätt. Vanligtvis spelar det precis som du säger ingen som helst roll, men i de fall där det spelar någon roll, ska strömmen bytas på "high side", dvs plus.

Anledningen är enkel. Om du bryter på minussidan så innebär det att alla andra signaler ut ur mojängen (i detta fall kanske varvtalsgivare o.dyl) inte har en jordpunkt att referera till. Oavsett om dessa utgångar flyter, är högimpediva eller lågimpediva eller rentav öppen kollektor/drain så kan de bara ge matningsspänning ut och ingenting annat, oavsett impedans. Att bryta vid minus medför att backmatning är möjlig och det är inte önskvärt.

Om resten av mojängen (som i detta fall är ett nätagg) så spelar det ingen roll, men det är helt galet ändå att förstå att "bryta vid minus" skulle vara någon sorts tumregel.

Tumregeln är precis tvärt om, bryt high/live, dvs fas vid växelström och plus (och/eller negativ rail) vid likström. Jord ska aldrig brytas och i ett system som bara har en spänning plus/minus bör minus betraktas som jord.

Tumregeln är alltså precis tvärt emot vad du föreslår. Om det inte spelar någon roll, spelar det som sagt ingen roll. I de fall det spelar roll, då är det high side som ska brytas (oavsett om det är negativ eller positiv matning), det är matningen som ska brytas, inte återledaren.

Det är därför som elektronik som stänger av sektioner gör detta via NFET-PFET-stegar och inte bara en simpel NFET, förutom där inga övriga styrledningar förekommer.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matanuska:

Onödigt möjligvis men i mitt huvud ser denna koppling ut såhär, är det något jag har missat?
http://i.imgur.com/anqIgML.gif

(Vill bara vara säker på att det blir rätt, om ni vet av någon bra källa jag kan läsa upp mina bristande elkunskaper skulle det vara behjälpligt)

Det där funkar, men gör som Mizcak och jag säger och placera brytaren mellan plus och fläkten i stället för vid minus. Det är en bättre tumregel som kanske inte spelar någon roll i detta fall, men som har betydelse i andra. Så det är bra att lägga till sig med vanan.

(Visst förekommer det situationer då jord/minus/low side är det rätta att bryta och matning fel, men dessa fall är väldigt exotiska.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Till till är att den växlar mellan 2 till lägen, den växlar alltså anslutning mellan 1>2 eller 1>3 det ska fungera för det du vill göra.
Det finns andra typer av brytare som har ett separat "avläge"

Ok! Så det lämnar jag bara den tredje kontakten?

Skrivet av MBY:

Det där funkar, men gör som Mizcak och jag säger och placera brytaren mellan plus och fläkten i stället för vid minus. Det är en bättre tumregel som kanske inte spelar någon roll i detta fall, men som har betydelse i andra. Så det är bra att lägga till sig med vanan.

(Visst förekommer det situationer då jord/minus/low side är det rätta att bryta och matning fel, men dessa fall är väldigt exotiska.)

Uppfattat! Tack för input, då bryter jag på plus istället!

La en beställning på nätagget och adaptern igår, återkommer om mer problem skulle uppstå, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Matanuska:

Ok! Så det lämnar jag bara den tredje kontakten?

Ja du använder brytaren som en enpolig av på brytare i stället för att den "växlar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Done!

En första prototyp färdig. Tanke var att förutom kyla ner datorn vid behov så ville jag även kunna gömma undan en del kablar.

Den är gjord i 4mm MDF samt 5mm akrylplast. Utskriven med laserskärare och ritningen gjordes i Rhinoceros av en vän utifrån mina direktiv. Den står på 3D-utskrivna cylindrar som är målade i kopparfärg från Biltema. De sitter för tillfället inte fast på bottenplattan. Själva MDF-stommen är fastlimmad förutom i bottenplattan.

Kylningen består av en 120mm Fractal Design R3-fläkt med fläktfilter och drivs från ett externt nätaggregat, i frontpanelen sitter brytaren för att stänga av fläkten. Dessutom finns det hål i fronten där tangentbord- och muskablage kan gå in. På vänster sida sitter ett hål där man kan dra kablar för att gömma undan dem i laptop-standet. Bak finns hål för diverse andra utgångar så som strömkablar och nätverkskabel.

Inuti sitter en USB-hubb, det externa nätaggregatet och fläkten, samt en extern hårddisk. Ett riktigt ormbo just nu, därav ingen bild

En idé jag fick var att koppla in LED-lampor på bottenplattan så det lyses upp när fläkten är på. Det behövs mer finjusteringar och passformen är inte riktigt optimal, placering av fläkt behöver ändras och kanske även höjas för att komma närmare datorn. Behövde lite höjd för att få plats med USB-hubb och nätaggregat.

Tips på förbättringar mottages gärna!