Permalänk

C-disken fyller sig själv. (LÖST)

Ja jag fick lite panik och blev osäker på vart jag skulle vända mig och skriver här bl.a. för att se om någon har haft liknande problem.
Misstänker att jag borde ta detta till något forum för virus etc.

Hursom.. Hej Sweclockers och alla mästerliga användare.
Jag skall försöka göra helt historien kort men tänker att det kan vara bra att ha all information till hands om någon hjälpa kan.
Det började igår 07/12 med oroligheter bland Fallout 4 moddare, jag själv inräknad, dels när Bethesda släppte en patch som till en början gjorde det svårare att aktivera mods men framförallt när NexusMods gick ut med att de haft en attack och att de flesta äldre medlemmars uppgifter inte längre var säkra.
I skrivande stund blir jag osäker på om detta kan ha med mitt problem att göra men det kan vara värt att veta ändå.

Idag när jag satte på datorn för att uppdatera en ny Nvidia drivrutin hävdade datorn att jag hade slut på utrymme på c-disken. Förvånad blev jag då jag haft som regel att inte fylla de sista 15gb på disken (SSD) av ren princip.
Så jag avinstallerade ett gammalt witcherspel och frigjorde runt 30gb och uppdaterade drivrutinen.
Men när jag efter 5 minuter tittade till utrymmet igen var det nere på 18gb. Dvs 12Gb av de frigjorde var fyllda pånytt.
Nvidia drivern var inte på tok i närheten av 12gb. Jag så jag vakade och upptäckte att disken fylldes i rasande fart. Gig för gig.
Nu sitter jag här och det har gått en halvtimme sedan problemet startade och hela disken är fylld sedan länge.

Jag kan inte återställa för då behöver disken mer utrymme och jag är ganska låst vad gäller mina möjligheter.
Har sökt igenom datorn med Malwarebytes Antimalware och plockat bort 12 fula filer.
Mitt AVG antivirus har inte sagt någonting och blev precis klar med sin genomsökning utan resultat.

Vad kan jag göra? Är aningen desperat.

Allt gott
Anton

Permalänk
Avstängd

Du har inte kollat så att det är ditt AVG av som fyller hårddisken.. Har varit rapporter om att AVG strulat och börjat fylla disken med data.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kolla att du inte har någon automatisk backup igång och tar utrymme.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/back-up-files#1TC=...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk

@Neonodia: Detta skall kollas upp omedelbart. Jag började söka med AVG redan när jag läste posten om intrånget på NexusMods så den har ju stått och rullat sedan start. Har du något tips på hur man kollar upp eller reglerar AVG's möjligheter?

Permalänk
Medlem

Du startar inte record med FRAPS när du "quickloadar" (F9)? Det gjorde jag i alla fall

Permalänk

@Mauk: Nä tyvärr. Har nog lyckats göra den tabben innan, men det verkar inte vara problemet nu.

Permalänk
Avstängd

Tror det är något med Web Tuneup, använder inte själv AVG, men har för mig att Tuneup saken fyllde upp C:\Users\$USERNAME\AppData\Local\Packages xxxxx

Du kan ladda ner windirstat annars så kan du få en grafisk layout på vad som fyller upp disken.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem

Som @Neonodia säger, ladda ner windirstat och undersök vad som tar plats.

Permalänk
Medlem

Precis, windirstat är mycket bra på att lösa "vad är det som tar plats":
http://windirstat.info/

Permalänk

@Neonodia:
Helt otroligt Neonodia... Jag är ganska mållös över hur du kan pinpointa problemet med relativt lite info.
C disken fylldes av 120g från framförallt användarmappen. Däri framförallt Appdata/Local/Packages/windows_ie__ac_001/AC/AVG Web TuneUp som bestod av 115gb dravel.

Nu kommer bara frågan hur man löser det hela? Är det dags att säga upp sin AVG prenumeration? I såfall vilket annat antivirusprogram fungerar bäst för oss PCanvändare som då och då använder sig av mods som Avast t.ex stoppar.

Permalänk
Avstängd

Alltid härligt att kunna vara tillhjälp så snabbt, Du gav mig all info som behövdes för att kunna ge en "eventuell orsaks källa"

Du kan testa med att inaktivera Web tuneup samt ta bort den mappen med all "crapData" och se om den avhjälper problemet. Personligen så använder jag mig av en mix av Microsoft Defender och Malwarebytes samt CCleaner.

Enligt denna så tror jag webtuneup kan inaktiveras. http://www.shouldiremoveit.com/AVG-Web-TuneUp-110722-program....

Personligen så rekommenderar jag dig att installera malwarebytes köra den ordentligt på datorn, Efter en komplett körning avinstallera AVG och kör Microsoft defender ( security essentials) samt installera CrapCleaner och använda med jämna mellanrum. Men det är en högst personlig åsikt.

www.malwarebytes.org
www.piriform.com

Skrivet av Arvtagaren:

@Neonodia:
Helt otroligt Neonodia... Jag är ganska mållös över hur du kan pinpointa problemet med relativt lite info.
C disken fylldes av 120g från framförallt användarmappen. Däri framförallt Appdata/Local/Packages/windows_ie__ac_001/AC/AVG Web TuneUp som bestod av 115gb dravel.

Nu kommer bara frågan hur man löser det hela? Är det dags att säga upp sin AVG prenumeration? I såfall vilket annat antivirusprogram fungerar bäst för oss PCanvändare som då och då använder sig av mods som Avast t.ex stoppar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Shit! Jag har nog liknande problem, måste kika på det här när jag kommer hem!

Windirstat är det som gäller för att felsöka alltså. Men fungerar det så att programmet även raderar de filer som tar plats på ett säkert sätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swinkie:

Shit! Jag har nog liknande problem, måste kika på det här när jag kommer hem!

Windirstat är det som gäller för att felsöka alltså. Men fungerar det så att programmet även raderar de filer som tar plats på ett säkert sätt?

Nej, det visar bara vad det är som tar upp plats, det är upp till dig att ta bort det.

Med reservation för att jag aldrig undersökt den möjligheten men jag känner mig rätt säker.

Permalänk
Medlem

har du w10 så kör diskrensning och tryck ta bort systemfiler..
Tog bort 21GB för mig, då w7 installen tydligen sparades och återställningspunkter som jag stängt av tydligen slår på sig själva igen * facepalm *

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Nu är AVG Web Tune-Up avinstallerat. 115 gig av skräp är utslängt och allt rullar på som vanligt igen.
Skall se över om det verkligen är värt att fortsätta använda AVG, men tillsvidare är problemet löst!

Enormt tack till @Neonodia som löste allt!
Hoppas att tråden kommer kunna hjälpa andra i framtiden!

Stort tack!
Anton