Hjälp Hemmabio system En vass paket!

Permalänk
Medlem

Hjälp Hemmabio system En vass paket!

Vill ha en riktig ljud upplevelse!

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/226443-bose_soun...

https://www.komplett.se/product/777254/ljud-bild/hemmabio/hem...

Priset får inte gå över 15k!

Bose eller samsung...

Visa signatur

Toshiba i7-3610QM CPU 2.30ghz 16gb G670M 3GDDR5
120GB SSD 1TB HDD

Permalänk

Du vill inte köpa en riktigt stereo med ett par skapliga hi-fi högtalare istället? Kanske inte bli samma kvalitet, men gillar man tryck och volym i ljudet så skulle jag säga det istället!

Tyå nåt sånt här paket? http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-5-1-rumble-r-1...

med en sån här kanske? http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v479-svart-5-1-rece...

Har ingen riktig koll på vad som är bra modeller, men vet att man ska satsa på riktiga högtalare!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra ljud så håll dig för guds skull borta från dessa färdiga system du kan köpa på elgiganten osv, det är skräp.
Gå in på närmaste Hifiklubben och provlyssna istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts om du vill ha bra ljud köp INTE Bose/Samsung etc plast crap.
Gå till närmaste hifi-butik och kika på system. 15k får du helt schyssta grejer för om du köper riktigt receiver + högtalare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Får nog hålla med andras kommentarer. Vill tillägga att ljud är väldigt personligt och du skall inte köpa utan att lyssna på det du tänker köpa. Hifiklubben låter dig ha öppet köp så att du kan ta hem och lyssna i din miljö så att det låter bra hemma hos dig. Men du får såklart en hum av att lyssna i butikerna.

Hifiklubben hade ett förslag på lösning under 15ksek som kan vara ett utgångspunkt.
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/den...

Och lite för dyrt men ett tydligt steg uppåt
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/den...

Fixat länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Får nog hålla med andras kommentarer. Vill tillägga att ljud är väldigt personligt och du skall inte köpa utan att lyssna på det du tänker köpa. Hifiklubben låter dig ha öppet köp så att du kan ta hem och lyssna i din miljö så att det låter bra hemma hos dig. Men du får såklart en hum av att lyssna i butikerna.

Hifiklubben hade ett förslag på lösning under 15ksek som kan vara ett utgångspunkt.
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/den...

Och lite för dyrt men ett tydligt steg uppåt
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/den...

Första länken verkar vara död

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Första länken verkar vara död

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, det är fixat nu. Och här kommer igen
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

Detta är väl det bästa, imo, som du kan få för den pengen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1528003.

Har du vägarna förbi Södertälje så kan det vara värt att stanna hos Södertäljes Specialsnickeri och lyssna på deras BT7 One, små men ruggigt kraftiga högtalare som ger ett "stort" ljud!

Edit: Två av dessa slår vilket "färdigt paket" som helst https://www.facebook.com/sodertaljespecialsnickeri/photos/pcb...

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Skrivet av xeRoos:

Detta är väl det bästa, imo, som du kan få för den pengen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1528003.

Har du vägarna förbi Södertälje så kan det vara värt att stanna hos Södertäljes Specialsnickeri och lyssna på deras BT7 One, små men ruggigt kraftiga högtalare som ger ett "stort" ljud!

Edit: Två av dessa slår vilket "färdigt paket" som helst https://www.facebook.com/sodertaljespecialsnickeri/photos/pcb...

Vi får väl utgå från att det behövs en förstärkare för att driva allting också. Då spricker nog budgeten tyvärr.
Har inget tips själv just nu dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte heller tycker det är försvarbart att köpa nåt färdigt kit med minimalistiska plasttorn till högtalare, men hur tycker ni att det känns vettigt att rekommendera maffiga system med stora golvhögtalare? Det går ju faktiskt att hitta en bättre kompromiss, både ett system som låter bra, är snyggt (ofta likställt med att högtalarna finns i vit färg) samt är hyfsat diskret (dvs kompakt).

Problemet med att köpa en "riktig" anläggning är lite mer pyssel med installationen, men det är inget som är oöverstigligt. Grejerna kommer dessutom behålla både sitt värde bättre eftersom de kan återanvändas separat till andra syften än det ursprungliga, bytas ut var för sig när något till slut pajar. Vid försäljning lär även andrahandspriset stanna kvar på en högre nivå.

Hursomhelst, jag föreslår följande:

Receiver: Yamaha RX-V379. Billig och fullt kapabel instegsmodell.

Front+surround, 2x Q Acoustics 2020i. Små och snygga med goda omdömen/recensioner. Förmodligen bra prisvärde. Finns i vitt.

Center: Q Acoustics 2000Ci. Matchar front-högtalarna. Kan skippas då 4.1 ofta räcker väldigt långt.

Sub: XTZ SUB 8.17. Välrenommerad subbas-tillverkare med erkänt hög prestanda per krona. Just den här modellen är ny, men personligen så hade jag vågat chansa på att det är ett bra alternativ.

Totalen landar på ca 11500. Kostnad för kablar (högtalarkabel, hdmi-kabel och RCA-kabel till subben, ca 5-800kr) och ev. högtalarfästen tillkommer. Vill man så kan man t.ex gå upp en storlek på subben till 10.17 som kostar 2kkr mer.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om ljud, det är ju du som lyssnar som avgör vad som är bra eller dåligt. Alltid lätt att dissa kompakta system och säga att "" stora högtalare "" på Hifi-klubben är bäst, du behöver bara köpa till det här och det här, osv. Är ni experter och har klanderfri hörsel?? Och sen avgöra vad folk skall köpa..
Köpte för ett tag sedan ett Bose Lifestyle II 525 system. I kartongen finns allt du behöver som kablar och instruktion hur du sätter upp det. En välfungerande fjär med bra räckvidd. Systemet är kompakt och tar inte upp hela vardagsrumet. Fick köpa till väggfästena dock.
Tanken var från början att köpa ett Bowers & Wilkins system för 16 tusen och sen köpa till en receiver mm från hifi-klubben, men det blev både dyrare och klumpigare. Ljudmässigt var det inte så stor skillnad att du trillar av galoscherna och säger va fan köpte jag inte jag det på Hifi-klubben istället.. Allra bäst är att gå och lyssna på systemet själv innan man köper det.. Då vet man bäst själv..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Säga vad man vill om ljud, det är ju du som lyssnar som avgör vad som är bra eller dåligt. Alltid lätt att dissa kompakta system och säga att "" stora högtalare "" på Hifi-klubben är bäst, du behöver bara köpa till det här och det här, osv. Är ni experter och har klanderfri hörsel?? Och sen avgöra vad folk skall köpa..
Köpte för ett tag sedan ett Bose Lifestyle II 525 system. I kartongen finns allt du behöver som kablar och instruktion hur du sätter upp det. En välfungerande fjär med bra räckvidd. Systemet är kompakt och tar inte upp hela vardagsrumet. Fick köpa till väggfästena dock.
Tanken var från början att köpa ett Bowers & Wilkins system för 16 tusen och sen köpa till en receiver mm från hifi-klubben, men det blev både dyrare och klumpigare. Ljudmässigt var det inte så stor skillnad att du trillar av galoscherna och säger va fan köpte jag inte jag det på Hifi-klubben istället.. Allra bäst är att gå och lyssna på systemet själv innan man köper det.. Då vet man bäst själv..

Inte så stor skillnad?
Kan säga om alla skulle höra båda systemen skulle ingen föredra Bose. Bose har gjort ett grymt bra jobb med marknadsföring och för att vara så pyttesmå låter de väl "ok". Säkert väldigt många gånger bättre än det svensson sitter på(läs inget eller plastsystem från slamsung/lg för mindre pengar osv) men låååångt ifrån prestanda av ett bättre system.
Den som säger något annat har 1) inte jämnfört systemen 2) inte fått igenom större högtalare hemma för frugar 3) försöker motivera/försvara sitt bose/samsung/lg system trots prestandan inte är i närheten om du skulle köpt lösa delar

Bose är bland de minst värda systemen i ljudkvalite räknat prestanda/krona på marknaden.
Visst är B&W systemet aningen dyrare men kika på https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hemmabio-anlaggnin... ett 5.1 klart med förstärkare som jag kan lova piskar skjortan av Bose för 30k.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Säga vad man vill om ljud, det är ju du som lyssnar som avgör vad som är bra eller dåligt. Alltid lätt att dissa kompakta system och säga att "" stora högtalare "" på Hifi-klubben är bäst, du behöver bara köpa till det här och det här, osv. Är ni experter och har klanderfri hörsel?? Och sen avgöra vad folk skall köpa..
Köpte för ett tag sedan ett Bose Lifestyle II 525 system. I kartongen finns allt du behöver som kablar och instruktion hur du sätter upp det. En välfungerande fjär med bra räckvidd. Systemet är kompakt och tar inte upp hela vardagsrumet. Fick köpa till väggfästena dock.
Tanken var från början att köpa ett Bowers & Wilkins system för 16 tusen och sen köpa till en receiver mm från hifi-klubben, men det blev både dyrare och klumpigare. Ljudmässigt var det inte så stor skillnad att du trillar av galoscherna och säger va fan köpte jag inte jag det på Hifi-klubben istället.. Allra bäst är att gå och lyssna på systemet själv innan man köper det.. Då vet man bäst själv..

TS bad om tips på bra ljud och det är precis vad han fick. Varför nöja sig med plastiga, färdiga kit när man har budget för ordentliga grejer som både låter bättre och är modulärt?

Visst är ljud subjektivt, men vem som helst med normal hörsel hör skillnad på plastburkar från Elgiganten och seriösare grejer. Hör du inte skillnad så kul för dig, en bra slant sparad.

Och man ska såklart alltid lyssna på prylarna innan man köper dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

TS bad om tips på bra ljud och det är precis vad han fick. Varför nöja sig med plastiga, färdiga kit när man har budget för ordentliga grejer som både låter bättre och är modulärt?

Visst är ljud subjektivt, men vem som helst med normal hörsel hör skillnad på plastburkar från Elgiganten och seriösare grejer. Hör du inte skillnad så kul för dig, en bra slant sparad.

Och man ska såklart alltid lyssna på prylarna innan man köper dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kan man ju inte direkt säga att Bose är plastiga burkar från Elgiganten, det är som att säga att allt på hifi-klubben under 25000 är skit. Hade systemet kostat 3-5 tusen så hade jag hålt med men inte i denna prisklassen..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-NR646
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Och
Monitor Audio Reference 5.1-paket
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Bästa Pris/prestanda du kan få för pengarna i dag om du inte kan tänka dig att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem

@micke7406: Om jag få låna TS tråd lite. Oroar mig att det kallas instegspaket för den summan. Sedan har jag inget fyrkantigt vardagsrum heller och med nuvarande indelningen utav möbler tar ett sådant mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@micke7406: Om jag få låna TS tråd lite. Oroar mig att det kallas instegspaket för den summan. Sedan har jag inget fyrkantigt vardagsrum heller och med nuvarande indelningen utav möbler tar ett sådant mycket plats.

Vill man ha ett "riktigt" hemmabio system så är det ett billigt instegspaket.
Möbleringen får man anpassa om man vill ha en riktig upplevelse.
Allt handlar om vad man vill ha ut av systemet,
Har man som du så bör man överväga att köra ett 2.1 system i stället.

Permalänk
Medlem

Köp en hyffsad Receiver med Dynavoice eller Proson högtalare.
Blir mycket för pengarna då.

http://www.ljudfokus.se/hemmabiosystem/hemmabio-med-receiver/...

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@micke7406: Om jag få låna TS tråd lite. Oroar mig att det kallas instegspaket för den summan. Sedan har jag inget fyrkantigt vardagsrum heller och med nuvarande indelningen utav möbler tar ett sådant mycket plats.

Tyvärr kan det bli väldigt dyrt om man är intresserad o jagar "bättre" ljud.
Jag är uppe i ca 80 000 på mitt biohemma system och är grymt nöjd men det kan lätt kosta ett par hundra tusen om man vill.

Jag kör denon 7 kanalare som försteg, nad slutsteg , nad blueray , dali högtalare 7st , 2st 12" subbar , dune hd media spelare. Projector o duk osv. Rummet är 3.5 x 7m stort o får utan att överdriva likvärt ljud som royal i malmö. Har lagt hundratals timmar på placering o ljudoptimering också.

Håller med andra att bose är extremt överprisat för vad man får , mer design än ljud för vad det kostar , jag har själv bose i min bil o ljudet är helt ok fast ej prisvärt. "Fabriksmonterat"

Till ts: åk till butiker som säljer de paket du länkat o lyssna om det går, du tycker kanske det är välljud. Själv hade jag åkt till en hifibutik o pratat med en säljare o be han visa något i din prisklass.

Lycka till.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Vi får väl utgå från att det behövs en förstärkare för att driva allting också. Då spricker nog budgeten tyvärr.
Har inget tips själv just nu dock.

Ja, kanske det! Man kan dock hitta fina fynd hos lokala handlare eller begagnade alternativ då det gäller stärkaren!

Som jag skrev tidigare, har man vägarna förbi så är det helt klart värt att besöka Södertälje Specialsnickeri! Deras BT7 One-högtalare är helt fenomenala! Och till dem behöver man inte ens en sub 8000:- paret för deras frontar, då har han en fin budget för en förstärkare med

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

! Och till dem behöver man inte ens en sub

Ner till 44Hz.
Inte mycket att hänga i granen. Sub basen är den viktigaste i ett hemmabiosystem för att få rätt känsla. Man ska känna trycket i bröstkorgen vid en explosion inte bara höra ljudet.

Permalänk
Medlem

Åk till hifi-punkten, hifi-klubben eller liknande butik med bra ljud. Säg din budget så kommer de plocka fram olika förslag, både billigare och dyrare så du vet vad du kan få. Det är som natt och dag att köpa ett färdigt plast paket (har gjort det själv så jag vet) köpte sedan ett par begagnade system audio högtalare och herrjävlar vad stor skillnaden är.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv

Kan rek svenska XTZ. Bättre ljud för pengarna är nog svårt att hitta.
I detta 5.0 paket så får du dessutom en bra Yamaha rx-v679.
Skulle har väntat lite med att köpa subwoofer och skaffat detta paket istället.
http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/xtz-95-5.0-rx-v679-svart

En edit.. samma högtalare finns med en sub istället för förstärkare för samma pris.
http://www.fyndborsen.se/xtz/hogtalarpaket/5.1-95-serien-12.17-black

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle99:

Besök din lokala HIFI butik !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Någon som sett ett bra 2.1 inc förstärkare demo ex eller begagnat nånstans under/runt 6k eller mer om värt steget? Kan tänkas hämtas angränsande län.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

@Clawfinger6: Någon som sett ett bra 2.1 inc förstärkare demo ex eller begagnat nånstans under/runt 6k eller mer om värt steget? Kan tänkas hämtas angränsande län.

Åk till Görans HiFi – Ljudbutiken i Växjö där kan man göra riktigt bra kap i bland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0rp:

Någon som sett ett bra 2.1 inc förstärkare demo ex eller begagnat nånstans under/runt 6k eller mer om värt steget? Kan tänkas hämtas angränsande län.

Inget speciellt jag kan komma på så där på rakt av, men det finns många online butiker som har bra demoprodukter.
Du kan ju även köpa beg. men skulle nog själv ha kikat på demo då dom ser till att sakerna är felfria och om det är någon liten rispa eller något så brukar det nämnas och då får man det ännu billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Nu kan man ju inte direkt säga att Bose är plastiga burkar från Elgiganten, det är som att säga att allt på hifi-klubben under 25000 är skit. Hade systemet kostat 3-5 tusen så hade jag hålt med men inte i denna prisklassen..

Tyvärr är det ju exakt vad det är,
vill man ha motsvarande prestanda men från annat märke tar man bort sista siffran från ett B0SE-systems pris och köper nått LG/Samsung eller liknande på Siba-Media-giganten.
Felet är inte bara B0SEs utan även konsumenterna som driver på produktionen av designade lifestylesystem som snudd på omöjliggör vettigt ljud.
Enda jag hört som är lika dåligt för pengarna är väl Parrot Zikmu.

men detta har du rätt i:
"Allra bäst är att gå och lyssna på systemet själv innan man köper det.. Då vet man bäst själv."

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Ner till 44Hz.
Inte mycket att hänga i granen. Sub basen är den viktigaste i ett hemmabiosystem för att få rätt känsla. Man ska känna trycket i bröstkorgen vid en explosion inte bara höra ljudet.

Sluta kolla på siffror och åk på ett besök hos dem istället! Tror dina åsikter kommer att ändras!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Sluta kolla på siffror och åk på ett besök hos dem istället! Tror dina åsikter kommer att ändras!

Tror jag inte då det är fysiskt omöjligt.