Permalänk

Tickande hårddisk

Hej

Har precis byggt en ny dator med bland annat en WD Black 2TB som lagringsdisk (alltså ej för windows).

Jag är lite oroligt för den "tickar" väldigt mycket. Med 4-10 sekunders mellanrum säger den "tick tick", eller ibland bara "tick" men oftast dubbelt.
Läsning och skrivning till den verkar fungera bra så jag vet inte om jag ska vara orolig eller om det är normalt ljud?

Och om det nu är normalt så är det sjukt störande då datorn i övrigt är väldigt tyst...

Nån mer som har en WD Black och har tickande ljud ?
Reklamera?

Permalänk
Inaktiv

Black är för prestanda, inte lagring.

Tick = döende.

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Black är för prestanda, inte lagring.

Tick = döende.

Tack, verkar som jag får höra av mig till butiken på måndag...

Jag valde Black för den hade 5 års garanti, även om den var lite dyrare än andra... men verkar ju inte ha hjälpt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatrimVidz:

Tack, verkar som jag får höra av mig till butiken på måndag...

Jag valde Black för den hade 5 års garanti, även om den var lite dyrare än andra... men verkar ju inte ha hjälpt...

En garanti på en produkt är inte en garanti att den kommer funka felfritt under dess garantiperiod. Bara att man har möjlighet att utnyttja garantin under den period som finns på produkten.

Permalänk
Medlem

Min WD har tickat i alla år när denna går ut ur vila gissar den är 6 år gammal. Aldrig trott den va döende mer en egenskap vissa hårddiskar har. Kanske kan har o göra med energialternativ i Windows?

Permalänk
Skrivet av anon226320:

En garanti på en produkt är inte en garanti att den kommer funka felfritt under dess garantiperiod. Bara att man har möjlighet att utnyttja garantin under den period som finns på produkten.

Sant, men jag resonerar som så att vågar tillverkaren sätta en lång garanti på sin produkt så tror dom på den, dvs dom är rätt säkra på att inte behöva betala för trasiga enheter.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar kan låta ganska mycket, varierar mycket mellan modeller och batcher. Givetvis kan den vara trasig också, inte omöjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Hårddiskar kan låta ganska mycket, varierar mycket mellan modeller och batcher. Givetvis kan den vara trasig också, inte omöjligt.

En lagringsdisk låter mest när den startar upp från viloläge, och du hör att något snurrar igång, och kanske ett klick mitt i alltihopa. Men att höra det regelbundet, och dubbelt? Inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

En lagringsdisk låter mest när den startar upp från viloläge, och du hör att något snurrar igång, och kanske ett klick mitt i alltihopa. Men att höra det regelbundet, och dubbelt? Inte bra.

Svårt att veta hur klicket låter, en väldigt vag term. Om man inte läser eller skriver till disken kan ditt av göra en virussökning eller ditt os defragmentera den. En frisk hårddisk tycker jag mer "knastrar" när den arbetar. Så du ska höra att den spinner upp och brummar och sedan knaster/klick när du använder den.

Sen som sagt är det en Black drive och de kör väl i 7200rpm? Låter betydligt mer än en green drive/5400rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Sant, men jag resonerar som så att vågar tillverkaren sätta en lång garanti på sin produkt så tror dom på den, dvs dom är rätt säkra på att inte behöva betala för trasiga enheter.

Eller så är helt enkelt den utökade garantin en anledning för dem att höja priset en aning. Hör med din återförsäljare om det är något som går under garanti eller inte.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Svårt att veta hur klicket låter, en väldigt vag term. Om man inte läser eller skriver till disken kan ditt av göra en virussökning eller ditt os defragmentera den. En frisk hårddisk tycker jag mer "knastrar" när den arbetar. Så du ska höra att den spinner upp och brummar och sedan knaster/klick när du använder den.

Sen som sagt är det en Black drive och de kör väl i 7200rpm? Låter betydligt mer än en green drive/5400rpm.

Jo tyvärr svårt att förklara ett ljud...

När jag läser och skriver till disken låter den i princip inget alls, ett svagt "knastrande" (knappt ens det) som är helt normalt för hårddiskar.
Det är när jag inte gör nåt med datorn, att den bara står på, som den klickar. Inte hela tiden heller, klickar oregelbundet nån timme, sen kan den vara tyst ett tag. Högst märkligt.
Ska ringa Inet imorgon och kolla om jag kan få byta den.

Permalänk
Hedersmedlem

Black låter betydligt mer än långsammare lagringsdiskar eftersom de är optimerade för prestanda och inte ljudnivå. Mina Black hamrar på som stånghammare emellanåt men är helt friska, och så har det varit tidigare också. Enda WD 7200-varvare som låter lite mer är RE.

Alla diskar håller till och från på med offline-verksamhet såsom att kontrollera sektorer och flytta vid behov, därför kan det börja låta när man inte annars använder disken.

Är du orolig är det bara att köra tillverkarens diagnosprogram och köra, i detta fallet WinDLG.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrimVidz:

Sant, men jag resonerar som så att vågar tillverkaren sätta en lång garanti på sin produkt så tror dom på den, dvs dom är rätt säkra på att inte behöva betala för trasiga enheter.

Jo, men sen kommer det ju alltid finnas måndagsexemplar som går sönder efter en vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |