Svchost äter cpu trots nyinstallation

Permalänk
Medlem

Svchost äter cpu trots nyinstallation

Hej,

Fick en slö laptop och såg att det var en svchost som åt det mesta av cpun men då jag ändå skulle installera om den så tänkte jag inte mer på det utan installerade om win 7 på den men verkar som att problemet hänger kvar.

Jag tänker inte i det här inlägget försöka förklara närmare, jag brukar kunna vara händig på att hitta lösningar på problem men verkar gå bet på det här trots googlande så tänkte att ni som experter skulle kunna komma med förslag på lösningar så provar jag.

Let the brainstorm begin

§7 screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec:

Jag råkade ut för att svchost åt mycket cpu också, dock i Windows 10. I mitt fall kunde jag se vilka services som var igång och i mitt fall var det windows update som var boven. Det skulle ju kunna stämma även i ditt fall med tanke på att det var en nyinstallation.

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Du kan starta Aktivitetshanteraren och kontrollera vilken svchost.exe som använder mycket CPU http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-is-svchost-ex...

Visa signatur

janee

Permalänk

Hej FlashTec
Värt att kika på närmare microsoft modules installer.
Sök i Services.msc och stoppa tjänsten. Stäng av automatiska updateringar för windows. Starta om datorn.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaxxon:

@FlashTec:

Jag råkade ut för att svchost åt mycket cpu också, dock i Windows 10. I mitt fall kunde jag se vilka services som var igång och i mitt fall var det windows update som var boven. Det skulle ju kunna stämma även i ditt fall med tanke på att det var en nyinstallation.

Skrivet av janee:

@FlashTec: Du kan starta Aktivitetshanteraren och kontrollera vilken svchost.exe som använder mycket CPU http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/what-is-svchost-ex...

Skrivet av ĐoniŠtulić:

Hej FlashTec
Värt att kika på närmare microsoft modules installer.
Sök i Services.msc och stoppa tjänsten. Stäng av automatiska updateringar för windows. Starta om datorn.

Tack för bra tips nu har jag lite att prova i alla fall

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Detta händer efter en del uppdateringar och reninstallation.
Låt datorn stå oanvänd en stund, ganska lång stund ibland, så att processen får jobba klart.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Min stackars bärbara hade detta i något år med Windows 7, sedan tröttnade jag och installerade XP. Slöare bärbara blir mördade av de nyare operativen tycker jag, så föredrar XP.