EVGA GTX 980ti väldigt varmt

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 980ti väldigt varmt

Hej,

Jag har nyss köpt ett EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC som blir väldigt varmt vid spelande. När jag kör FurMark är det svalare vilket jag finner väldigt konstigt men jag kom att tänka på att kortet sitter väldigt nära flänsarna på min CPU kylare.

Kan det vara så att kortet värms upp av dom när tempen går upp på CPU'n?

Kortet går upp mot 90 grader trots aggressiv fläkt kurva.

Vad tror ni? Är det normalt, defekt kort eller flänsarna på CPU kylaren som hettar upp kortet?

Permalänk
Medlem

Inte säker, men jag har för mig att mina (jag har två i SLI) maxar på 82 grader, oklockat. 90 grader låter mycket, om det är oklockat och med standardtemperaturmålet.

Svalare i FurMark innebär troligen att kortet inte belastas till 100% - jag måste t.ex. trixa med upplösningen för att åstadkomma det med mina.

Att det skulle värmas upp av cpu-kylaren låter osannolikt, även om den vore i direktkontakt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt konstigt. Kolla så att fläktarna verkligen snurrar när kortet är under belastning (den är designad att stänga av fläktarna i idle). Verifiera temperaturmätningen också. Jag vet inte vad du använder för mjukvara men HWMonitor är bra.

Annars kanske kylaren är felmonterad från fabrik och då är det RMA som gäller.

Hoppas det löser sig!

Edit: Som referens har jag mitt eget EVGA 980 ACX2.0+ som maxar vid 72°C och då med ca 30 % fläkthastighet.

Permalänk
Medlem

Ja det är mycket märkligt. Jag tror inte det är kortet eftersom det är hyfsat normalt med FurMark. Testade spela lite CS och då höll det sig runt 60 grader. Startar jag WoW stiger den direkt till 80 grader och mer om inte fläktarna skulle gå på höga varv.

Eftersom WoW är så cpu intensivt och flänsarna på Noctua dh-15 är så stora samt sitter väldigt nära GPU (milimeter) kan det bidra till att värma upp kortet så kraftigt?

edit: kan tillägga att jag har klockat kortet en del. Det ligger på ca 1350 MHz på core clock samt 4000 MHz på memory clock. kör med 110% power men ger inga extra volt. Men det blir väldigt varmt fort så fort processorn sätter igång.. inte annars.

Permalänk
Medlem

Med ett strömhungrigt grafikkort och en CPU kylare som dumpar i princip all värme inuti datorn så lär du se till att du har rejäl chassiventilation.
Och underskatta inte WoW's GPU belastning, med konstiga inställningar så kan man få vilket kort som helst att gå på knäna.
Slå på vSync (om du inte gjort det redan) och ratta ner på filtreringen lite (brukar vara den som tar kraft).

Permalänk

Montera om kylaren byt pasta det är lätt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ja det är mycket märkligt. Jag tror inte det är kortet eftersom det är hyfsat normalt med FurMark. Testade spela lite CS och då höll det sig runt 60 grader. Startar jag WoW stiger den direkt till 80 grader och mer om inte fläktarna skulle gå på höga varv.

Eftersom WoW är så cpu intensivt och flänsarna på Noctua dh-15 är så stora samt sitter väldigt nära GPU (milimeter) kan det bidra till att värma upp kortet så kraftigt?

edit: kan tillägga att jag har klockat kortet en del. Det ligger på ca 1350 MHz på core clock samt 4000 MHz på memory clock. kör med 110% power men ger inga extra volt. Men det blir väldigt varmt fort så fort processorn sätter igång.. inte annars.

Varmare luft i chassit bidrar givetvis till varma komponenter.
Eftersom det är normalt i ett GPU-intensivt stresstest så är det förmodligen den varmare luften i chassit som gör att tempsen ökar. Fler/bättre fläktar runt om i chassit hjälper mot detta problem.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Varmare luft i chassit bidrar givetvis till varma komponenter.
Eftersom det är normalt i ett GPU-intensivt stresstest så är det förmodligen den varmare luften i chassit som gör att tempsen ökar. Fler/bättre fläktar runt om i chassit hjälper mot detta problem.

Skulle också gissa på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med ett strömhungrigt grafikkort och en CPU kylare som dumpar i princip all värme inuti datorn så lär du se till att du har rejäl chassiventilation.
Och underskatta inte WoW's GPU belastning, med konstiga inställningar så kan man få vilket kort som helst att gå på knäna.
Slå på vSync (om du inte gjort det redan) och ratta ner på filtreringen lite (brukar vara den som tar kraft).

Kör med nVidias "optimala settings" fast med lägre shadow och view distance tror jag. ska testa med vSync.

Skrivet av Gunner357:

Montera om kylaren byt pasta det är lätt.

inte CPU'n som blir varm, den är sval och bra.

Skrivet av Pamudas:

Varmare luft i chassit bidrar givetvis till varma komponenter.
Eftersom det är normalt i ett GPU-intensivt stresstest så är det förmodligen den varmare luften i chassit som gör att tempsen ökar. Fler/bättre fläktar runt om i chassit hjälper mot detta problem.

Ja det är logiskt, jag tänkte mer om flänsarna på CPU "steker" bakplåten på GPU eftersom det är så väldigt tajt. nedanför GPU är det gott om plats för luft och jag har 2 noctua fläktar som intag i fronten samt fläktarna på CPU blåser luften bakåt mot en fläkt som blåser ut den luften så det borde inte vara skyhöga temperaturer.

Skulle en AIO monterad som push i toppen vara bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Kör med nVidias "optimala settings" fast med lägre shadow och view distance tror jag. ska testa med vSync.

inte CPU'n som blir varm, den är sval och bra.

Ja det är logiskt, jag tänkte mer om flänsarna på CPU "steker" bakplåten på GPU eftersom det är så väldigt tajt. nedanför GPU är det gott om plats för luft och jag har 2 noctua fläktar som intag i fronten samt fläktarna på CPU blåser luften bakåt mot en fläkt som blåser ut den luften så det borde inte vara skyhöga temperaturer.

Skulle en AIO monterad som push i toppen vara bättre?

Flänsarna på en lyftkylare blir inte ens i närheten av den temperaturen som du får det att låta som. Det är vätskan i rören som leder värmen.

Ett par fläktar i toppen skulle hjälpa en hel del då värmen stiger, samt att GPU-fläktarna inte hjälper till att få ett bra luftflöde i datorn utan dem "vispar runt" värmen istället. Vill du få ut luften så är ett Referenskort ett bättre alternativ.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Kör med nVidias "optimala settings" fast med lägre shadow och view distance tror jag. ska testa med vSync.

inte CPU'n som blir varm, den är sval och bra.

Ja det är logiskt, jag tänkte mer om flänsarna på CPU "steker" bakplåten på GPU eftersom det är så väldigt tajt. nedanför GPU är det gott om plats för luft och jag har 2 noctua fläktar som intag i fronten samt fläktarna på CPU blåser luften bakåt mot en fläkt som blåser ut den luften så det borde inte vara skyhöga temperaturer.

Skulle en AIO monterad som push i toppen vara bättre?

Jag menade på grafikkortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gunner357:

Montera om kylaren byt pasta det är lätt.

***bort/moderator***

Du inser att han helt avsäger sig alla garantiärenden om han börjar kladda med egen kylpasta och annat.

GÖR INTE DETTA!

§1
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du inser att han helt avsäger sig alla garantiärenden om han börjar kladda med egen kylpasta och annat.

GÖR INTE DETTA!

Inte när det handlar om EVGA, med deras garanti får du även byta kylare om du vill. Bara du monterar tillbaka det vid eventuella garantiärenden.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du inser att han helt avsäger sig alla garantiärenden om han börjar kladda med egen kylpasta och annat.

GÖR INTE DETTA!

Är det någon som kommer med dumma råd är det nog du, som inte vet vad du pratar om.

Skrivet av Pamudas:

Inte när det handlar om EVGA, med deras garanti får du även byta kylare om du vill. Bara du monterar tillbaka det vid eventuella garantiärenden.

Precis.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Flänsarna på en lyftkylare blir inte ens i närheten av den temperaturen som du får det att låta som. Det är vätskan i rören som leder värmen.

Ett par fläktar i toppen skulle hjälpa en hel del då värmen stiger, samt att GPU-fläktarna inte hjälper till att få ett bra luftflöde i datorn utan dem "vispar runt" värmen istället. Vill du få ut luften så är ett Referenskort ett bättre alternativ.

"Får det att låta som" jag undrade, men då är det inte så i alla fall. Vad kan du rekommendera för fläktar? Jag har ett enthoo evolv mATX med original 200m intag i front, 1 corsair air 140mm som utblås bak och två st noctua 140mm som utblås i toppen. Alla är "airflow", bör man satsa på nån static pressure istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Är det någon som kommer med dumma råd är det nog du, som inte vet vad du pratar om.

Precis.

Tror inte jag ger mer mig in i det.. Känns som man ska kunna få ner tempen lite ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

"Får det att låta som" jag undrade, men då är det inte så i alla fall. Vad kan du rekommendera för fläktar? Jag har ett enthoo evolv mATX med original 200m intag i front, 1 corsair air 140mm som utblås bak och två st noctua 140mm som utblås i toppen. Alla är "airflow", bör man satsa på nån static pressure istället?

Static pressure är gjort för radiatorer och inte för att flytta luft, då är airflow bättre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Naga:

Är det någon som kommer med dumma råd är det nog du, som inte vet vad du pratar om.

Precis.

Hmm, ok det visste jag inte om. Oavsett är det ett väldigt dåligt råd att komma med det första man gör, dessutom är det knappast så att man ska "behöva" ta till en sådan här åtgärd. 90 grader låter väldigt varmt och troligtvis finns det bättre åtgärder.

Du tycker kanske att avråda trådskaparen från att ge sig in i att ta av kylare på grafikkort och kladda med egen kylpasta är ett dåligt råd så får ju det stå för dig sen att garantin kvarstår det är ju under förutsättning att han inte klantar till det.

[I]No, putting a 3rd party cooling solution on the video card will not void your warranty. However, please take extra precaution when doing so as to make sure you do not damage the card removing the original cooling solution or the card itself installing the new 3rd party heatsink.

Due to our warranty terms cards that do not arrive in original factory condition will be declined warranty support and the product returned at the customer’s expense.

We strongly urge all of our customers to retain the original heat sink/fan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör igenom 3d-mark en runda utan att ha kortet överklockat och se vad du får för temperatur då. Går den upp över 80 grader är det något galet med kortet förutsatt att du har normalvarmt hemma.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Kör igenom 3d-mark en runda utan att ha kortet överklockat och se vad du får för temperatur då. Går den upp över 80 grader är det något galet med kortet förutsatt att du har normalvarmt hemma.

Med vilket fart på fläktarna?

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Hmm, ok det visste jag inte om. Oavsett är det ett väldigt dåligt råd att komma med det första man gör, dessutom är det knappast så att man ska "behöva" ta till en sådan här åtgärd. 90 grader låter väldigt varmt och troligtvis finns det bättre åtgärder.

Du tycker kanske att avråda trådskaparen från att ge sig in i att ta av kylare på grafikkort och kladda med egen kylpasta är ett dåligt råd så får ju det stå för dig sen att garantin kvarstår det är ju under förutsättning att han inte klantar till det.

[I]No, putting a 3rd party cooling solution on the video card will not void your warranty. However, please take extra precaution when doing so as to make sure you do not damage the card removing the original cooling solution or the card itself installing the new 3rd party heatsink.

Due to our warranty terms cards that do not arrive in original factory condition will be declined warranty support and the product returned at the customer’s expense.

We strongly urge all of our customers to retain the original heat sink/fan.

Finns faktiskt gpuer som kommer ut på marknaden som har för lite pasta eller snudd på ingen pasta eller till och med förmycket på chipet. Så ta reda på mer innan du börjar babbla. Det är inte raket vetenskap att montera av och på en kylare det skulle min morsa klara med.

Kan säga att jag hade 3st R9 290 som jag satte vatten block på. Och på den ena var det så mycket pasta på så jag fattar inte att det gick att använda överhuvud taget. Det kortet var köpt nytt på Inet..

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Med vilket fart på fläktarna?

Standard vore väl bäst när du testar. Det skall ju funka normalt när allt är standard.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gunner357:

Finns faktiskt gpuer som kommer ut på marknaden som har för lite pasta eller snudd på ingen pasta eller till och med förmycket på chipet. Så ta reda på mer innan du börjar babbla. Det är inte raket vetenskap att montera av och på en kylare det skulle min morsa klara med.

Kan säga att jag hade 3st R9 290 som jag satte vatten block på. Och på den ena var det så mycket pasta på så jag fattar inte att det gick att använda överhuvud taget. Det kortet var köpt nytt på Inet..

***bort/mod*** Det är ett väldigt riskabelt ingrepp som innebär stora risker. Det är inte alls garanterat att EVGA kommer godkänna en retur om TS har krossat kärnan eller på något annat sätt skadat grafikkortet. Vi har ju inte en aning om vilken teknisk nivå TS är på. Dessutom så är sannolikheten att det är kylpastan som är det reella problemet noll och ingen alls. Som redan har bekräftats. ***bort/moderator***

§1
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Hur ser det ut med utrymme framför grafikkortet?

Släng inte på en massa kylpasta i onödan. Testa annat först. Lämna i värsta fall tillbaka och kräv ett nytt. Alt. köp ett på öppetköp och prova för att se om du får samma resultat med det.

//Miller

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Lägg upp ett foto på innanmätet i chassit så blir det tydligare.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det är ett väldigt riskabelt ingrepp som innebär stora risker. Det är inte alls garanterat att EVGA kommer godkänna en retur om TS har krossat kärnan eller på något annat sätt skadat grafikkortet. Vi har ju inte en aning om vilken teknisk nivå TS är på. Dessutom så är sannolikheten att det är kylpastan som är det reella problemet noll och ingen alls. Som redan har bekräftats.

Ha krossa kärnan ska han används hammare och slå av kylaren. Nä man använder skruvmejsel till det risker lika med noll. Tror du verkligen TS är så dum det var inte snällt av dig.

Man skruvar bort x antal skruvar lossar på fläktkabel lyfter kylaren. Gör rent kärnan på med ny pasta på med kylaren skruvar i skruvarna klart. Du verkar tro att alla är dum i huvudet eller snacka om uppkäftighet ska du säga.

Byta pasta ger oftast bättre temp på kortet om man gör det rätt

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

90 grader låter ju asmycket! visst mitt 970 är inte fullt aktiverat som en 980ti, men jag får iaf 55c på en någorlunda tyst fläktkurva..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Att byta kylpastan på ett helt nytt grafikkort som vissa har föreslaget är en jättedålig idé på ett helt nytt grafikkort. Om det inte är där felet ligger så står du där med ett eventuellt defekt grafikkort utan garanti eller reklamationsrätt.

Det kan hända att EVGA erbjuder garanti trots ingrepp, men du borde inte behöva byta kylpasta på kortet oavsett.

Permalänk
Skrivet av Oggs:

Att byta kylpastan på ett helt nytt grafikkort som vissa har föreslaget är en jättedålig idé på ett helt nytt grafikkort. Om det inte är där felet ligger så står du där med ett eventuellt defekt grafikkort utan garanti eller reklamationsrätt.

Det kan hända att EVGA erbjuder garanti trots ingrepp, men du borde inte behöva byta kylpasta på kortet oavsett.

Visst är det så att man inte ska behöva det men ibland så är det lite si och så med pastan. Och det är upp till var och en hur de vill lösa det. Fattar inte att alla är så rädda för att ha sönder saker så säger det igen det är inte raket vetenskap fan hålla i en skruvmejsel kan alla.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig. Speciellt med tanke på att kortet är nyköpt.

Trådskaparen bör skicka in en bild av hur det ser ut inuti chassit om det är möjligt.

Tagit bort citat /moderator