EVGA GTX 980ti väldigt varmt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Låt oss använda uteslutningsmetoden här. Om det kortet han har normalt sett ligger runt 70 grader så är ett delta på 20 grader lite väl mastigt för dåligt applicerad kylpasta. Tycker du inte?

Det är ett tight chassi vilket såklart driver temperaturer uppåt men det förklarar inte att det blir så varmt som det blir så snarare undrar jag om TS har råkat ställa in fläktkurvan på något sätt som gör att fläktarna inte går som dom ska på kortet.

Vilket program använder du för att kolla temperaturen samt vilken volt går kortet i?

§1
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

90 grader låter mycket.

Permalänk
Medlem

@Robiban: Säkerställ att din Noctua blåser varmluften bakåt och låt alla din fläktar dra in luft förutom den i bak som blåser ut och återkom med resultat.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Låt oss använda uteslutningsmetoden här. Om det kortet han har normalt sett ligger runt 70 grader så är ett delta på 20 grader lite väl mastigt för dåligt applicerad kylpasta. Tycker du inte?

Det är ett tight chassi vilket såklart driver temperaturer uppåt men det förklarar inte att det blir så varmt som det blir så snarare undrar jag om TS har råkat ställa in fläktkurvan på något sätt som gör att fläktarna inte går som dom ska på kortet.

Vilket program använder du för att kolla temperaturen samt vilken volt går kortet i?

Säg så här då tänk om han byter pasta på kortet får ner det typ 10grader eller mer. + att han får mer fart på fläktar i chassit så vips kanske han är på en behaglig temp på ca 70 grader på kortet. Och ett Evga kort är det ingen fara att göra detta på. Men det är upp till TS att bestämma jag vet hur jag skulle göra iallafall och skulle inte behöva ta upp en massa tid på detta forum om detta ämne tack o hej.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag tackar för samtliga svar. Jag installerade två fläktar för utblås i toppen och höjde chassi fläktarna lite. Kör nu Unigine heaven 4.0 och får ca 2.5k i score och kortet går som högst 76 grader

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Robiban:

Jag tackar för samtliga svar. Jag installerade två fläktar för utblås i toppen och höjde chassi fläktarna lite. Kör nu Unigine heaven 4.0 och får ca 2.5k i score och kortet går som högst 76 grader

Skönt att du fick ordning på det. Ber om ursäkt för sandlådefasonerna här inne men det visar sig ju att detta gick att lösa utan att plocka isär några grafikkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå. Anser man att någon har fel går det givetvis bra att bemöta det på ett sakligt sätt.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...