Stefan Löfven nämner tre åtgärder för att bekämpa terrorister

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaljohan:

Ta av dig foliehatten. Vad tror du FRA skulle göra med mina mail med lösenord till olika sajter som dustinhome t.ex. Skulle dom beställa datorprylar till FRA och låta mig betala eller?

Har inget emot att de jagar terrorister, men.....
Det är _inte_ du som avgör som vad som är rent mjöl i påsen, det _avgör_ övervakaren. Av den anledningen skall man vara restriktiv. Och ja..de flesta skiter i dina lösenord.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Och hur definierar man det? Så många man kan ta hand om utan att välfärden blir lidande? Eller så många man "kan" ta hand om utan att svenskar påverkas det minsta?

I grunden blir det en fråga om hur mycket man är redo att offra för att andra människor ska få det bättre.
Personligen är jag också för att färre ska fly till sverige, men av helt andra anledningar. De allra flesta med den åsikten säger något i stil med, tänk på våra pensionärer eller våra arbetslösa etc. Det är ren egoism, då även den allra fattigaste och mest miserabla svensken har det långt mycket bättre än syrier som flyr och då är det viktigt att vi betonar syrier.

Jag anser att färre borde fly eftersom vi inte kan ge dem det rättvisa liv som de och deras framtida barn har rätt till som människor i dagens samhälle. Markant skillnad.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Räcker detta svar som en början?

Skrivet av zfrigg:

har du hört om några ensam komna stackars flickor, Nä stäng gränsen,inför dna fingeravtryck mm

Va? Ska dom inte ha nånstans och bo menar du?????????

Och idag kom detta:
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Säger du emot mig fortf?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Nej.
Det kom som du skrev själv, idag. Invandringskritiska har varit emot invandrare flera år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vatten:

Dom som vill fortsätta ha krypterad kommunikation bör använda mjukvara som endast är helt öppen och fri. Skype är proprietärt och kan lätt avlyssnas med bakdörrar. Som med Dropbox som tydligen har en dekrypteringsnyckel för alla Dropboxar.

Njau... välkänt är väl att NSA roat sig och roar sig med att nyttja säkerhetshål i öppen källkod (och även proprietär kod)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nej.
Det kom som du skrev själv, idag. Invandringskritiska har varit emot invandrare flera år.

Men va, stopp och belägg nu.. "Invandringskritiska har varit emot invandrare flera år."

Det vi skrev om var att man inte ska ta in fler än vad som FINNS plats eller vad ett land KAN... Blanda inte in annat nu!!

Så jag hade fel påstår du när migrationsverket själva säger att det inte finns plats?

Ska flyktingar sova i receptionen 2015 som vissa gör nu som ETT exempel tycker du?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Räcker detta svar som en början?

Va? Ska dom inte ha nånstans och bo menar du?????????

Och idag kom detta:
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Säger du emot mig fortf?

De kan få bo hos dig nä jag menar att de borde stanna i sina hemländer, bättre att försöka lösa deras situation på plats

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

De kan få bo hos dig nä jag menar att de borde stanna i sina hemländer, bättre att försöka lösa deras situation på plats

Ja du får la ta hem ett par flyktingar helt enkelt!

Vart är alla 87% nu när flyktingarna sover ute i vinterkylan??? Öppna era hjärtan nu!! Om alla av er tar in en flykting i ert boende är allt löst, men ni låter dem ligga ute i kylan och skriker rasister till dem som sa att vi inte skulle klara att ha öppna gränser…

http://www.expressen.se/kvallsposten/har-tvingas-flyktingar-s...

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NoNamesWayne:

Det är ganska vida känt och är inte direkt svårt att finna men jag skickar med en länk. Att hela Europa höjer säkerhetsnivån gör inte Sverige säkrare. Som sagt var man kan inte bara påstå att Sverige är ett tryggt land och säga att alla andra som säger något annat har fel. Det beror helt på mot vad man jämför med.
http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige

Du kanske skulle pröva att läsa dina egna länkar innan du skickar dem

OnT: Man blir lite mörkrädd när man hör hur folk totalt struntar i vilka som har tillgång till all ens data, eller tror att Sverige helt plötsligt blivit "osäkert", eller att vi inte har någon ekonomi kvar.... Vart får folk all ifrån egentligen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ja du får la ta hem ett par flyktingar helt enkelt!

Vart är alla 87% nu när flyktingarna sover ute i vinterkylan??? Öppna era hjärtan nu!! Om alla av er tar in en flykting i ert boende är allt löst, men ni låter dem ligga ute i kylan och skriker rasister till dem som sa att vi inte skulle klara att ha öppna gränser…

http://www.expressen.se/kvallsposten/har-tvingas-flyktingar-s...

Många av oss har skänkt kläder och mat samt hjälpt till att administrera hjälpen.

Vad har du själv gjort för dem på plats i Syrien? Stridit mot Assad och Daesh?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Nej.
Det kom som du skrev själv, idag. Invandringskritiska har varit emot invandrare flera år.

Fast det är väl ingen som inte har haft huvudet under armen, armen i en påse, påsen på tåget på väg till Stockholm, medan man själv sitter i en taxi på väg till Malmö, som inte såg att det här var den enda möjliga slutstationen för den nuvarande situationen? Sitter som bäst och tittar ut genom ett fönster i Helsingborg, och kan konstatera att det har kommit över 2 dm snö, i en stad som har 0 snöberedskap... Och läser rubrikerna i lokaltidningen. Snökaos, stanna inne. Lokal, och regional-bussarna går inte. Tågtrafiken fungerar inte... Och motorvägen som är landets pulsåder söderut är fortfarande blockerad, varken snöröjning, eller övrig trafik tar sig fram. Upprensningsarbetet fördröjs pga... .snö. (trafikolycka tidigare under kvällen.)

I det här sitter det alltså nytillkomna invandrare, flyktingar, utan möjlighet till tak över huvudet. Japp, Sverige är ett fantastiskt land... Nå, om inget annat så får en del av de här människorna nu se den första snön i sitt liv, och det kunde ju ha varit värre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är väl ingen som inte har haft huvudet under armen, armen i en påse, påsen på tåget på väg till Stockholm, medan man själv sitter i en taxi på väg till Malmö, som inte såg att det här var den enda möjliga slutstationen för den nuvarande situationen? Sitter som bäst och tittar ut genom ett fönster i Helsingborg, och kan konstatera att det har kommit över 2 dm snö, i en stad som har 0 snöberedskap... Och läser rubrikerna i lokaltidningen. Snökaos, stanna inne. Lokal, och regional-bussarna går inte. Tågtrafiken fungerar inte... Och motorvägen som är landets pulsåder söderut är fortfarande blockerad, varken snöröjning, eller övrig trafik tar sig fram. Upprensningsarbetet fördröjs pga... .snö. (trafikolycka tidigare under kvällen.)

I det här sitter det alltså nytillkomna invandrare, flyktingar, utan möjlighet till tak över huvudet. Japp, Sverige är ett fantastiskt land... Nå, om inget annat så får en del av de här människorna nu se den första snön i sitt liv, och det kunde ju ha varit värre.
B!

i-landsproblem. Ganska patetiska om man vidgar sina perspektiv och ser bortom Sverige. Betydligt mer deprimerande att vakna till en statskupp (av militären) eller bilbomber.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte ens snön som ett problem. Men jag sitter i en trevlig varm 2'a helt för mig själv. Jag menar snarare på att det är ganska liten tröst att veta att man har kommit till Sverige, efter att ha lämnat allt i hop om en bättre tillvaro, för att sen övernatta i skitvädret. I realiteten är det omedelbara obehaget nog större av att sitta här i snön, än att ha stannat hemma i ett par veckor till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Många av oss har skänkt kläder och mat samt hjälpt till att administrera hjälpen.

Vad har du själv gjort för dem på plats i Syrien? Stridit mot Assad och Daesh?

Det han beskriver är dock filosofiskt korrekt.

Att förespråka en viss moral, i detta fall öppenhet, men att därefter inte sannerligen leva det fullt ut, utan endast med förbehåll, det är hyckleri. Jag lägger ingen värdering i detta, men äkta är det ej. Logiskt beteende vore att inhysa flyktingar hos dom väljare som har röstat fram den politik som har föranlett detta.

Personligen bryr jag mig inte.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Verkar vara väldigt mycket avpixlat och väldigt lite verklighet här tyvärr.

Kliv ner från din höga häst och engagera dig i verkligheten istället för att leka överlägsen.

Skrivet av Yorg:

För att det inte går att argumentera mot rena felaktigheter om personen är fundamentalist. Det kastas ut "fakta" till höger och vänster utan att folk ens verkar reflektera över att det är deras egna åsikter och rädslor de talar om, inte verkligheten.

Att någon, fortfarande, kan dra fram ett slitet argument som "bidragsflyktingar" gör mig bara ledsen, det är för korkat och det var för korkat redan för fem år sen. Om man, trots sin tillgång till internet och alla möjligheter att faktiskt granska artiklar källkritiskt ändå sväljer allt som Dagerman och gänget pumpar ur sig så är man långt bortom all räddning och tyvärr lite för korkad för sitt eget bästa. Inget jag kan säga kommer ändra det eftersom man inte är beredd att omvärdera sin fundamentalistiska tro, lite på samma sätt som Daeshs stollar.

Sverige står inte inför ruinens brant, vi lever inte i ett otryggt land, vi är inte "snart minoritet i vårat eget land" och Sverige är inte på väg att bli en muslimsk stat. Om du tror på någon av dessa stolligheter så har du fel.

Du kommer med påståenden som att Tino Sanandaji är en av de största förespråkarna för SD. Menar du att det han säger inte stämmer? Såvitt jag vet är han politiskt obunden, en forskare med andra ord. Att hans fakta enligt dig sedan passar SD:s narrativ vilket är dåligt säger ju mer om dig än något annat. Gillar du inte fakta som inte stämmer överens med vad du tror och tycker?

Tyvärr bryr sig faktan inte om det.

Angående att det är ekonomiska flyktingar det handlar om finns det mycket som pekar på det. Att människor inte skulle riskera sina liv för högre levnadsstandard är ett vanligt argument, men då glömmer man alla svenskar som emigrerade till USA.

Det var inte "fly" eller stanna och dö, precis som för de flesta flyktingar som kommer hit idag. Minns jag rätt var det också procentuellt fler som dog i Atlanten än vad som dör i Medelhavet idag - något som dessutom är en direkt konsekvens av Sveriges och Tysklands agerande.

Det är ju alltid så här när man diskuterar med godhetskrigare, de förväntar sig en massa fakta och underbyggda teser, men applicerar inte samma måttstock på sig själva.

Med ruinens brant menar man ju övergivandet av välfärdsstaten som den varit, inte nödvändigtvis att alla kommer dö eller något sådant dramatiskt. Men välfärden är ju ändå en ganska central del av det svenska samhället, så jag förstår folks oro och tänker inte kalla dem för elaka saker.

Du kan väl själv presentera fakta som inte är gjord av tankesmedjor med politiska direktiv eller kalkonrapporter som utelämnar en massa viktiga punkter; som pekar mot att vi kan ta emot 5- 800 000 lågutbildade människor per år från vitt skilda kulturer utan att det påverkar välfärden.

Källa efterfrågades då detta tydligen inte var allmänt känd fakta. https://www.youtube.com/watch?v=p_tKO8nvkEo
Där sammanfattas det mesta jag sagt här.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det han beskriver är dock filosofiskt korrekt.

Att förespråka en viss moral, i detta fall öppenhet, men att därefter inte sannerligen leva det fullt ut, utan endast med förbehåll, det är hyckleri. Jag lägger ingen värdering i detta, men äkta är det ej. Logiskt beteende vore att inhysa flyktingar hos dom väljare som har röstat fram den politik som har föranlett detta.

Personligen bryr jag mig inte.

Nej, för att hamna där så förutsätter du massor av värderingar hos andra människor som inte nödvändigtvis stämmer. Lite som att förutsätta att man är för revolution om man kallar sig vänster.

Skrivet av MrAdde:

Kliv ner från din höga häst och engagera dig i verkligheten istället för att leka överlägsen.

Du kommer med påståenden som att Tino Sanandaji är en av de största förespråkarna för SD. Menar du att det han säger inte stämmer? Såvitt jag vet är han politiskt obunden, en forskare med andra ord. Att hans fakta enligt dig sedan passar SD:s narrativ vilket är dåligt säger ju mer om dig än något annat. Gillar du inte fakta som inte stämmer överens med vad du tror och tycker?

Tyvärr bryr sig faktan inte om det.

I'll bite. Tino togs upp av personen jag diskuterade med utifrån att "etniska svenskar" skulle vara i minoritet snart. Menar du att det är fakta som du kan backa upp? Gör gärna det.

Tino är en forskare ja. Han presenterar sina profetior om framtiden, han presenterar inte någon faktamässig odiskutabel framtid. Han är rätt ensam inom forskarkåren vad jag sett.

Citat:

Angående att det är ekonomiska flyktingar det handlar om finns det mycket som pekar på det. Att människor inte skulle riskera sina liv för högre levnadsstandard är ett vanligt argument, men då glömmer man alla svenskar som emigrerade till USA.

Det var inte "fly" eller stanna och dö, precis som för de flesta flyktingar som kommer hit idag. Minns jag rätt var det också procentuellt fler som dog i Atlanten än vad som dör i Medelhavet idag - något som dessutom är en direkt konsekvens av Sveriges och Tysklands agerande.

Det är ju alltid så här när man diskuterar med godhetskrigare, de förväntar sig en massa fakta och underbyggda teser, men applicerar inte samma måttstock på sig själva.

Snyggt, du klagar på bristen på fakta (trots att jag länkade till BRÅ och Riksbanken) men kommer med exakt NOLL fakta själv utan presenterar bara din egen skeva åsikt. "Det finns mycket som pekar på det" fick mig att fnissa lite.

Citat:

Med ruinens brant menar man ju övergivandet av välfärdsstaten som den varit, inte nödvändigtvis att alla kommer dö eller något sådant dramatiskt. Men välfärden är ju ändå en ganska central del av det svenska samhället, så jag förstår folks oro och tänker inte kalla dem för elaka saker.

Du kan väl själv presentera fakta som inte är gjord av tankesmedjor med politiska direktiv eller kalkonrapporter som utelämnar en massa viktiga punkter; som pekar mot att vi kan ta emot 5- 800 000 lågutbildade människor per år från vitt skilda kulturer utan att det påverkar välfärden.

"Välfärdsstaten" är inget statiskt och har heller aldrig varit det. Sverige och Sveriges ekonomi förändras konstant, levnadsvillkor förändras och världsekonomin styr oss. Att du ens ber om "fakta" gällande att sia om ett abstrakt begrepp som välfärden blir rätt humoristiskt. Jag kan garantera att välfärden blir påverkad av hundratusentals saker, hur vet vi inte förrän vi är där.

Så, om du vill försöka göra någon form av argument, presentera en tes och presentera gärna stöd för tesen i form av fakta i någon form. Tills dess tror jag vi är klara med varandra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte ens snön som ett problem. Men jag sitter i en trevlig varm 2'a helt för mig själv. Jag menar snarare på att det är ganska liten tröst att veta att man har kommit till Sverige, efter att ha lämnat allt i hop om en bättre tillvaro, för att sen övernatta i skitvädret. I realiteten är det omedelbara obehaget nog större av att sitta här i snön, än att ha stannat hemma i ett par veckor till.
B!

"I realiteten" är nog kyla bättre än död, men vad vet jag...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NoNamesWayne:

Sverige står inte inför ruinens brant
Rår lite grann på vad du menar. Vi tar ju lån för att finanserna flyktningarna. Statsskuld ökar. Kommunerna säger att dom inte har råd.

vi lever inte i ett otryggt land
Polisen har ju några "no-go" zoner. Är det för att det är tryggt i dessa zoner så dom inte behövs där?
Är det därför Säpo höjer hotnivån?

Vi är inte "snart minoritet i vårat eget land"
Detta har väl tagits lite bakom bakfoten om jag finns det rätt. Var det inte Tino som sa något liknande att OM flyktningsströmmen försätter som den gör så är vi minoritet i vårat land inom 10-15år.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101531675857782...
Där fick han ju snabbt mothugg av massa vänsterfolk som sa att flyktningsströmmen inte skulle hålla i sig och att den skulle minska men det har den ju inte gjort än så länge, först nu när vi har infört gränskontroller.
Det är lätt att göra som du att plocka ur saker ur sitt sammanhang.

Jag tycker du ska ta till dig lite av det jag har citerat. Kanske granska dina källor noggrannare. Istället för att kasta sten i glashus.

Om flyktingströmmen fortsätter i samma takt i 10-15 år hur mycket minus ligger Syriens befolkning på då?
Om och "tio till femton år" förutsätter en jäkla massa. Om du tjänar lika mycket pengar om tio år som du gör idag är du utfattig. Självklart, och om invandringen från de övriga europeiska länderna, eller endast skandinavien fortsätter i 50-60 år till ja då är vi minoritet då också. Sänks räntan i Sverige i 10 år till ligger den på -20% (påhittad siffra men du förstår)

Eller enkelt förklarat, det fungerar inte så. 10-15år, herregud, fatta hur mycket som ändras i världen på den tiden.
Skrämselargument utan någon verklighetsanknytning. Vi ser ju redan nu hur EUs politiker ändrar sig i flyktingfrågan, även här i Sverige.

Sverige vore ett bättre land om inte så många var så förbannat rädda och lättpåverkade hela tiden. No-go zoner..tjena.
Ruinens brant? Katastrof? Minoritet i sitt egna land? Samma skit hörde vi under 90-talet och balkankrisen.
Tänk om dom hade flytt fortfarande?

Så mycket trams, försök att lära av historien istället för att lyssna på de som alltid förespråkar en hemsk framtid med undergång som det enda absoluta alternativet. Du kommer att må bättre också.

Hela debatten om invandring, rasism osv stjäl väldigt värdefulla resurser för det vi kunde lösa istället. Sjukvård, bostadsbrist, jämställdhet, skola, trafik, kriminalitet osv. Men nej, håll igång fördomarna och rädslan! SVERIGE I TIDEN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

"I realiteten" är nog kyla bättre än död, men vad vet jag...

Fast nu är det inte krigsflyktingar vi pratar om, de som kommer har efter en längre tids svårigheter valt att överge sina hem, ställda inför en otrevlig framtid. Det är i ytterst få fall en fråga om ett omedelbart val mellan liv, och död.
Men jag är kanske dum i huvudet och ensam tycker att det är för jävligt när ett system skyltar med vissa åtaganden, och sen rycker på axlarna och skiter i att uppfylla dem.
B!

Edit

Skrivet av anon4992:

Om flyktingströmmen fortsätter i samma takt i 10-15 år hur mycket minus ligger Syriens befolkning på då?

Ingen aning. Men eftersom du verkar insatt, hur många är det egentligen som flyr från Syrien? De senaste siffrorna jag såg var att man räknade med 6-7 miljoner syriska flyktingar, men man har ingen uppgift för när den första flydde, vilket gör det svårt att skaffa sig en uppfattning om hur många som flyr över en viss tid. Helt klart är att även om 55, något % av alla flyktingar som kommer till Grekland är syrier, så är det fortfarande bara strax under 200 000 syrier, sedan "krisens början" (Vad det nu är för jävla godtycklig tidsram) och med det tempot, kommer landet aldrig tömmas. Vilket verkar fullt rimligt. Däremot kan man ju hoppas att flyktingströmmen mattas av av andra anledningar.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Många av oss har skänkt kläder och mat samt hjälpt till att administrera hjälpen.

Vad har du själv gjort för dem på plats i Syrien? Stridit mot Assad och Daesh?

Jag har inte gjort ett skit, jag visste det kommer komma in terrorister så jag har vart emot HELT öppen gräns från början.. För jag visste det skulle komma massa idioter och utnyttja detta och nu small det i Paris pga detta och lär smälla fler gånger!

Men hade jag vart i det militära hade jag lätt krigat mot dom!

Men ska bli kul hur allt detta slutar, nu har Sverige fyllt alla platser, Folk sover ute i kylan, folk bor i receptionen på migrationsverket, vi har fortfarande massa tiggare på våra gator, vi har massa uteliggare på våra gator. Men så klart det ska se ut så här 2015.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det inte krigsflyktingar vi pratar om, de som kommer har efter en längre tids svårigheter valt att överge sina hem, ställda inför en otrevlig framtid. Det är i ytterst få fall en fråga om ett omedelbart val mellan liv, och död.

Så du väljer ut en delmängd ur en större mängd och bygger argument från detta som du sen slänger över hela mängden... Jag ser inte logiken där.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Men jag är kanske dum i huvudet och ensam tycker att det är för jävligt när ett system skyltar med vissa åtaganden, och sen rycker på axlarna och skiter i att uppfylla dem.
B!

Ja, på med foliehatten, staten är en sån elaking. Ned med staten!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Problemet med SD:s retorik och löften är att det inte håller. Man har ju inte presenterat några kostnadskalkyler alls, man har inte berättat hur det ska gå att lösa rent praktiskt heller. Stänga gränserna säger SD, hur då? Bygga mur över Öresundsbron och stoppa alla färjor till kontinenten eller? Vad kommer detta att kosta och hur ska det finansieras? Sedan vad tycker SD och deras väljare om att deras förslag bryter mot såväl EU-stadgar som FN-konventioner som Sverige skrivit under? Det SD håller på med är bara trams och populism. Sorgligt att folk går på det. Enda lösningen som är rent praktiskt möjlig är ändrad singalpolitik. Med det menas att man genom lagändringar via riskdagen ger flyktingar sämre villkor. Såväl praktiska vad gäller t.ex. tut/put eller anhöriginvandring, samt ekonomiska som t.ex. sänkta ersättningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag har inte gjort ett skit, jag visste det kommer komma in terrorister så jag har vart emot HELT öppen gräns från början.. För jag visste det skulle komma massa idioter och utnyttja detta och nu small det i Paris pga detta och lär smälla fler gånger!

Fast det är inte riktigt sant... Det har varit skitlätt att ta sig in i EU länder de senaste 10 åren, att sätta hur lätt, eller svårt det är att ta sig över gränsen i samband med att det smäller är lite... Nåja, jag nöjer mig med naivt.
Terrorister har för övrigt inga som helst problem med att skaffa uppdiktade, fullt realistiska anledningar att besöka ett land, samt uppvisa papper vid inresa till landet. TATP som man använde i Paris, tillverkar man med enkla medel, och vapen köper man på plats. Det här är ju inget man har kommit på att man ska göra kvällen innan, och sträck-kört in från ISIS kontrollerat område...

Skrivet av Dunder:

Så du väljer ut en delmängd ur en större mängd och bygger argument från detta som du sen slänger över hela mängden... Jag ser inte logiken där.

Eh... Du vet att större delen av flyktingar kommer nu för en speciell anledning va? Det har blivit betydligt enklare att få ut sitt pass i Syrien. De papperslösa som verkligen varit hårt utsatta sitter i flyktingläger i grannländerna sedan länge. De som anländer här är förvisso på flykt, men inte från ett omedelbart hot om våld, och död. När över 50% av flyktingarna är av den här typen, så hade det definitivt gjort skillnad för de övriga, m dessa helt enkelt gått upp i rök. Vilket de naturligtvis inte kan, och ingen förväntar sig att de ska.

Skrivet av Dunder:

Ja, på med foliehatten, staten är en sån elaking. Ned med staten!

Eh... Foliehatt? Förlåt, men du brukar vara ganska vettig, men nu framstår du som mer än lovligt naiv. Vi har i ett par månader vetat att det kommer mer asylsökande än vi har kapaciteten att hantera. I stället för att faktiskt agera för att ordna större kapacitet, så snackas det en massa från politiska representanter, och sen viftar man med armarna, och blir förvånad när problemet inte försvinner. Självklart har platserna tagit slut, det har vi vetat att de skulle, länge. Fråga Immigrationsverkets PR ansvariga, så kommer de titta på dig och förklara att de är sjukt förvånade över att de fick tag i platser till så många. Den hanteringen vi har i dag är omänsklig, och det är för jävligt att ingen tar ansvar för att folk inte kan få tak över huvudet.
Att bara rycka på axlarna och säga "de får skaffa bostad själva" är inte okaj.
Jag säger inte att det är ett bra boende, men att smälla upp kontorskomplex tar inte speciellt lång tid, och de massproduceras, som färdiga enheter för att sättas ihop om ett par stycken, och bli en lägenhet. De duger tydligen som bland annat studentbostäder, så nog ska de duga som tillfälligt boende, även om det snackas om att kvaliteten är undermålig, och att de möglar inom 10 år. Men det gör oss mer tid att lösa det permanent. Men det är som vanligt. Politiker är inte sugna på den kostnaden, så det snackas en massa, och sen ska någon annan lösa problemet åt dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu är det inte krigsflyktingar vi pratar om, de som kommer har efter en längre tids svårigheter valt att överge sina hem, ställda inför en otrevlig framtid. Det är i ytterst få fall en fråga om ett omedelbart val mellan liv, och död.
Men jag är kanske dum i huvudet och ensam tycker att det är för jävligt när ett system skyltar med vissa åtaganden, och sen rycker på axlarna och skiter i att uppfylla dem.
B!

Edit
Ingen aning. Men eftersom du verkar insatt, hur många är det egentligen som flyr från Syrien? De senaste siffrorna jag såg var att man räknade med 6-7 miljoner syriska flyktingar, men man har ingen uppgift för när den första flydde, vilket gör det svårt att skaffa sig en uppfattning om hur många som flyr över en viss tid. Helt klart är att även om 55, något % av alla flyktingar som kommer till Grekland är syrier, så är det fortfarande bara strax under 200 000 syrier, sedan "krisens början" (Vad det nu är för jävla godtycklig tidsram) och med det tempot, kommer landet aldrig tömmas. Vilket verkar fullt rimligt. Däremot kan man ju hoppas att flyktingströmmen mattas av av andra anledningar.
/Edit

Jag har ingen aning. Men själva tanken med mitt svar var att visa hur löjligt argumentet är. Låt mig utveckla mitt resonemang:

Om tio-femton år används som ett argument till att inte hjälpa. Låt oss säga att vi för exemplets skull är 10 miljoner etniska svenskar. Sätter vi gränsen högt för minoritet, vid 50/50, så behöver vi ta in 10miljoner till som inte är etniska svenskar för att ens närma oss minoritet. Så på tio år måste befolkningen minst dubblas. Hur skulle samhället ens klara av det? Troligt? Till och med MP stänger gränserna innan dess.
Googlar jag "syriens befolkning" ger det 22.85 miljoner människor (2013), hälften ska alltså då till Sverige för att det här med minoritet ens ska vara i närheten. Inte alls troligt det heller. Utöver detta så leder höjd levnadsstandard till minskat barnafödande osv. Och i Sverige har vi hög standard, även den lägsta standarden är hög i jämförelse.

Så lugn i båten, det funkar inte så, oavsett vilken "fakta" som påstås. Det är helt absurt, och rädsla förustpår inte framtiden. Med det tankesättet kan man skapa vilka framtidskatastrofer som helst. Krig i Syrien? Ja startar ett krig om året så innebär det att om ca 245år (ca 245 länder i världen) att alla länder i världen är i krig samtidigt. Logiskt?

edit:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Emigrationen_fr%C3%A5n_Sverige_...
"Emigrationen från Sverige till Nordamerika från mitten av 1800-talet till tidigt 1920-tal lämnade ungefär 1,5 miljoner svenskar Sverige och flyttade främst till USA."

Fan, 1.5 miljoner svenskar? Vi tar snart över USA! Jag menar, ska det fortsätta på det här sättet är dom snart minoritet ju...

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Jag har inte tillräckligt med popcorn för denna tråden.

10st micropop finns för ca. 40kr på ICA

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yorg:

Nej, för att hamna där så förutsätter du massor av värderingar hos andra människor som inte nödvändigtvis stämmer. Lite som att förutsätta att man är för revolution om man kallar sig vänster.

I'll bite. Tino togs upp av personen jag diskuterade med utifrån att "etniska svenskar" skulle vara i minoritet snart. Menar du att det är fakta som du kan backa upp? Gör gärna det.

Tino är en forskare ja. Han presenterar sina profetior om framtiden, han presenterar inte någon faktamässig odiskutabel framtid. Han är rätt ensam inom forskarkåren vad jag sett.

Snyggt, du klagar på bristen på fakta (trots att jag länkade till BRÅ och Riksbanken) men kommer med exakt NOLL fakta själv utan presenterar bara din egen skeva åsikt. "Det finns mycket som pekar på det" fick mig att fnissa lite.

"Välfärdsstaten" är inget statiskt och har heller aldrig varit det. Sverige och Sveriges ekonomi förändras konstant, levnadsvillkor förändras och världsekonomin styr oss. Att du ens ber om "fakta" gällande att sia om ett abstrakt begrepp som välfärden blir rätt humoristiskt. Jag kan garantera att välfärden blir påverkad av hundratusentals saker, hur vet vi inte förrän vi är där.

Så, om du vill försöka göra någon form av argument, presentera en tes och presentera gärna stöd för tesen i form av fakta i någon form. Tills dess tror jag vi är klara med varandra.

Du tillskriver mig en del saker som jag inte sagt eller ställer mig bakom här. Jag kritiserade dig för att du avfärdade Tino som brun, till synes bara för att hans fakta inte stämmer överens med det politiska narrativ du vill se. Eller menar du att Tinos fakta är påhittad?

Nu blev detta intressant, du får gärna förklara för mig exakt och i stor detalj vad och hur hans fakta är felaktig i grunden. Angående att han är ensam i forskarkåren så stämmer inte det, bland annat Hans Rosling och flertalet andra mindre kända forskare säger samma saker, om än lite försiktigare.

Dessa "forskare" du hänvisar till som inte skulle hålla med Tino, syftar du på ex Sandro Scocco eller kanske Timbro då? Eller varför inte LO, sossarna eller deras favoritexperter: Henrik Schyffert, Gina Dirawi och "historikern" Henrik Arnstad. Alla är de extremt oinsatta i situationen, ser saker ifrån individers perspektiv istället för helheten, och de har en tydlig politisk agenda, ungefär som du nu.

Vad det gäller att svenskar kommer vara i minoritet i Sverige så är det inget jag sagt. Att det sedan rent statistiskt stämmer om vi håller i dagens nivåer på flyktingmottagandet är ju ren fakta, så det kan du ju inte säga emot. Sedan kommer väl t.om de rödgröna i realiteten sätta P för detta innan vi når dit. Undrar hur de ska berättiga det om något/några år, nu när de tjatar om värnandet av asylrätten hela dagarna och att alla är rasistnazister om man ens vågar påpeka de uppenbara bristerna med det tankesättet.

Angående min fakta är den tagen ifrån bland annat denna föreläsning: https://www.youtube.com/watch?v=p_tKO8nvkEo

Innan du avfärdar den ber jag dig att rannsaka dig själv, ge den en ärlig chans. Om du inte gillar det som sägs, avfärda det inte utan att veta att det är fel. Perspektiv efter bevis är väldigt viktigt, istället för bevis efter perspektiv. Man kan bara böja verkligheten så mycket utefter vad man själv vill innan man blir tokig av att fortsätta rationalisera osanningar.

Angående dessa prognoser. Det Tino säger, stämmer; förutsatt att det fortsätter komma människor till Sverige i samma takt som det gör nu.(Beroende på exakt vad han tar upp så klart, vissa saker är ju sådant som redan hänt och är statistiskt säkerställt.) Så det är klart att det inte nödvändigtvis kommer bli så, det är ju prognoser byggda på den verklighet vi lever i idag.

Jisses. "Hur vet vi inte förräns vi är där". Hur tror du att den påverkas av att hundratusentals människor som kommer hit med låg utbildning, som efter femton år i landet förvärvsarbetar till 60% (SCB, kolla själv), som är beroende av bidrag, samtidigt som vi redan har problem med hög arbetslöshet bland många unga och lågutbildade medborgare. Om du ska dra upp argumentet att svenska barn inte heller jobbar särskilt mycket efter femton år, bespara dig mödan. Det argumentet är dödfött, av så många anledningar att alla borde kunna lista ut dem själva.

Att välfärden är ett abstrakt begrepp är både korrekt och fel. På det sättet att den aldrig är konstant och alltid måste anpassas efter rådande ekonomiska omständigheter som vi kanske inte alltid styr över så är den abstrakt. På det sättet att den är en grundpelare i många människors liv, och att den just nu (till största delen) blöder pengar till följd av en enda sak, är den inte särskilt abstrakt.

Du kommer med påståenden som att hundratusentals saker påverkar den och försöker släta över massinvandringens påverkan är ju skrämmande. De ekonomiska följderna blir ju att istället för att pengar läggs på andra områden, som polis, försvar, utbildning, sjukvård och diverse investeringar i landet, så läggs de på flyktingmottagande och senare bidrag när de inte längre räknas in i det ursprungliga mottagandet utan "blir en del av systemet". Skattetrycket bevaras då vi egentligen skulle kunna sänka skatter med bibehållen välfärd, eller så har vi sämre välfärd och en massa underskott trots att statsfinanserna egentligen är väldigt starka. De urholkas av en enskild utgiftspost.

Med din tes borde ju välfärden snarare stärkas nu då vi har ekonomisk tillväxt bland den svenska befolkningen i Sverige, vilket uppenbarligen inte är fallet. Varför kan man ju fråga sig, men det är inte så svårt att svara på tyvärr. Du sa ju alldeles själv nyss att du inte tänker påstå att invandringen är ekonomiskt lönsam, så egentligen vet jag inte ens varför du ämnar att motsäga mig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är inte riktigt sant... Det har varit skitlätt att ta sig in i EU länder de senaste 10 åren, att sätta hur lätt, eller svårt det är att ta sig över gränsen i samband med att det smäller är lite... Nåja, jag nöjer mig med naivt.
Terrorister har för övrigt inga som helst problem med att skaffa uppdiktade, fullt realistiska anledningar att besöka ett land, samt uppvisa papper vid inresa till landet. TATP som man använde i Paris, tillverkar man med enkla medel, och vapen köper man på plats. Det här är ju inget man har kommit på att man ska göra kvällen innan, och sträck-kört in från ISIS kontrollerat område...

Precis, det har varit för lätt! Sen om det är senaste året eller 10 åren spelar ingen roll! Vi har för lite kontroll i Sverige/EU och det utnyttjar Terrorister .slut

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh... Du vet att större delen av flyktingar kommer nu för en speciell anledning va? Det har blivit betydligt enklare att få ut sitt pass i Syrien. De papperslösa som verkligen varit hårt utsatta sitter i flyktingläger i grannländerna sedan länge. De som anländer här är förvisso på flykt, men inte från ett omedelbart hot om våld, och död. När över 50% av flyktingarna är av den här typen, så hade det definitivt gjort skillnad för de övriga, m dessa helt enkelt gått upp i rök. Vilket de naturligtvis inte kan, och ingen förväntar sig att de ska.

Eh... Foliehatt? Förlåt, men du brukar vara ganska vettig, men nu framstår du som mer än lovligt naiv. Vi har i ett par månader vetat att det kommer mer asylsökande än vi har kapaciteten att hantera. I stället för att faktiskt agera för att ordna större kapacitet, så snackas det en massa från politiska representanter, och sen viftar man med armarna, och blir förvånad när problemet inte försvinner. Självklart har platserna tagit slut, det har vi vetat att de skulle, länge. Fråga Immigrationsverkets PR ansvariga, så kommer de titta på dig och förklara att de är sjukt förvånade över att de fick tag i platser till så många. Den hanteringen vi har i dag är omänsklig, och det är för jävligt att ingen tar ansvar för att folk inte kan få tak över huvudet.
Att bara rycka på axlarna och säga "de får skaffa bostad själva" är inte okaj.
Jag säger inte att det är ett bra boende, men att smälla upp kontorskomplex tar inte speciellt lång tid, och de massproduceras, som färdiga enheter för att sättas ihop om ett par stycken, och bli en lägenhet. De duger tydligen som bland annat studentbostäder, så nog ska de duga som tillfälligt boende, även om det snackas om att kvaliteten är undermålig, och att de möglar inom 10 år. Men det gör oss mer tid att lösa det permanent. Men det är som vanligt. Politiker är inte sugna på den kostnaden, så det snackas en massa, och sen ska någon annan lösa problemet åt dem.
B!

Får de information om förhållandena här men ändå väljer att komma så ser jag inte problemet. Jag tror de är kapabla till att tänka för sig själva.
"Inte från ett omedelbart hot om våld"... Nu jiddrar du bara. Självklart finns det ett omedelbart hot om våld i dessa områden. Hade man känt man sig trygg hade man nog inte flyttat tvärs över kontinenten.

Det är svårt att inte uppfattas som naiv om man jämförs med de som står på andra sidan spektrumet, med domedagsprofetior och foliehattar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

det här med ISIS är så jävla skumt, speciellt nu när saudi arabien planerar att spendera 60+ biljoner kronor på vapen från usa och nu försöker dessa regeringar sätta stopp för kryptering och allt annat för att ha mer kontroll över befolkningen

men men hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Ja. Har du tillgång till något konkret exempel. Artikel eller liknande? Jag vill minnas att jag läst något liknande men kommer ej ihåg vart.

Mvh

Kolla mitt svar nedan till Plunn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

?

Vad har du fått det ifrån?

Citat:
Europeiska säkerhetstjänster avslöjade terrorplanerna mot Sverige, uppger flera källor till TT. Krypterad kommunikation mellan Sverige och Mellanöstern ska tyda på att Mutar Muthanna Majid inte har agerat ensam, enligt samma källor.

http://www.svd.se/polisen-bilden-kan-vara-till-nytta

Förhoppningsvist så har dessa säkerhetstjänster även knäckt krypteringen!

Flera av dem har varit kända sedan tidigare i flera år av olika, icke-massövervakningsanledningar, och hade återigen kunnat stoppas via "hederligt polisarbete".
https://news.yahoo.com/authorities-missed-many-red-flags-pari...

Angående saknade exempel på där massövervakning bär frukt finns det helt enkelt inga fall. Hittills har det alltid varit punkbevakning och uttjatat, hederligt polisarbete, som funkat.

Alltså ingen massövervakning, för den FYLLER EJ SYFTET då den ej hittar förövarna. Det är andra lobbyister som vill ha övervakningen, t ex. IP-maffian (Hollywood) och okunniga politiker som drar felaktiga korrelationer mellan orsak och verkan. Eller bara är köpta, som är mkt vanligt idag. Se USA och Sverige.

https://christianengstrom.wordpress.com/2015/02/04/fortfarand...

Finns liknande exempel även internationellt, och det kan säkert den Googlekunnige hitta

Skickades från m.sweclockers.com