Stefan Löfven nämner tre åtgärder för att bekämpa terrorister

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Här i Sverige skrattar alla åt finnarna. Ja hur ska ni kunna ta hand om andra när ni inte ens klarar av att ta hand om er själva? Skönt att inte vara finne. Medans ni "spelar" så _är_ vi svenskar hjältar. Så fimpa skitsnacket. Det är bara tragiskt att du ska försöka boosta Finlands tillkortakommanden.

Hjältar? Seriöst, vakna.

Vi belånar staten och sparar in överallt i välfärden i landet för att ta emot bidragsmigranter från flyktingläger i närområdet som har slut på pengar, just på grund av att vi inte ger lika mycket i bistånd.

Sorry for OffT.
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillräckligt med popcorn för denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hjältar? Seriöst, vakna.

Vi belånar staten och sparar in överallt i välfärden i landet för att ta emot bidragsmigranter från flyktingläger i närområdet som har slut på pengar, just på grund av att vi inte ger lika mycket i bistånd.

Jag kan inte heller riktigt påstå att vi kan skryta om att vi är hjältar.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det pratas om appar på telefonerna som möjliggör kryptering. Skype kan ju inte statsministern förbjuda.
Tror han vill förbjuda all typ av kryptering, för varför samla in information som är oläsbar.
Nato tjatet är nog steg 1 för att steg 2 få tillgång till alla bakdörrar USA besitter.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Det pratas om appar på telefonerna som möjliggör kryptering. Skype kan ju inte statsministern förbjuda.
Tror han vill förbjuda all typ av kryptering, för varför samla in information som är oläsbar.
Nato tjatet är nog steg 1 för att steg 2 få tillgång till alla bakdörrar USA besitter.

Skype som tillhandahålls av Microsoft är nog mer än villiga att släppa in FRA för att övervaka.
Lite svårare för myndigheterna att tvinga mindre aktörer till samma sak, skulle jag tro.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det där är ett enormt lustigt inlägg med tanke på att sveriges största invandringsgrupp är finnar. Finnar som bland annat härstammar från de som flydde hit eller skickades som barn pga. pågående krig i hemlandet. Halv mille säger du? Ganska nära antalet finländare som lever i sverige just nu! Men jag antar att du inte skrattar åt oss för att vi hjälpte dina landsmän på ett så pass liknande sätt?

Det fanns inga terrorister bland finnarna. Det är hela skillnaden.
Jag själv är flyktingättling, min mormor och morfar satt i flyktingläger utanför Säffle när de flydde Hitler från Norge. Nu har ju både Norge och Finnland varit Svenskt så jag räknar mig, Noprrmän, Danskar och Finnar som skandinavier.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hjältar? Seriöst, vakna.

Vi belånar staten och sparar in överallt i välfärden i landet för att ta emot bidragsmigranter från flyktingläger i närområdet som har slut på pengar, just på grund av att vi inte ger lika mycket i bistånd.

Skitsnack.
Bidragsmigranter? Källa på det? (nordfront och flashback räknas ej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det fanns inga terrorister bland finnarna. Det är hela skillnaden.

De flesta dåden har dock skett av folk som levt i europa väldigt länge eller är födda här.

Permalänk
Medlem

Se nu inte detta som någon form av hot men hade jag bott i närheten av stockholm så hade jag hållit mig inomhus runt julrush tider, helt övertygad om att en paris händelse kommer drabba sverige inom kort sen vad Säpo säger spelar nog mindre roll, antar att även Frankrike har sin motsvarighet till säpo.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hjältar? Seriöst, vakna.

Vi belånar staten och sparar in överallt i välfärden i landet för att ta emot bidragsmigranter från flyktingläger i närområdet som har slut på pengar, just på grund av att vi inte ger lika mycket i bistånd.

Skrivet av oTiuZ:

Jag kan inte heller riktigt påstå att vi kan skryta om att vi är hjältar.

Vadå är man inte hjälte som land när man tar in så mkt folk att dom inte får plats att bo, kan få mat och får sova på migrationsverkets reception? Ja dom får ju iaf tak över huvudet om man ska se det så....

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

här i finland så skrattar alla åt sverige... speciellt när stads ministern ber om hjälp från andra länder.. ja fyfan va glad jag är att vara finne och inte svenne.. såg att tyskland hade sakt att dom skulle ta emot 3-40 tusen flyktingar på ett år! redan nu ha väll sveriges befolkning ökat med sisådär en halv mille... pinsamt.. man ska först ta han om sina egna innan man ska spela hjälte och hjälpa dom andra...

Kunde inte sagt det bättre själv som halv-norrman, skrattar åt Sverige.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Det allra enklaste och effektivaste lösningen för att bekämpa brott är att undvika folks behov av att begå dem. För man en vettig politik, så minskas det andelen individer som vill begå brottet. T.ex varför är hotbilden högre för sverige än Finland?

Detsamma gäller saker som diverse stölder, våldsbrott m.m, man kan skaffa mer poliser, bättre övervakning etc, men att bara minska utanförskapet slår de båda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hznn:

Vadå är man inte hjälte som land när man tar in så mkt folk att dom inte får plats att bo, kan få mat och får sova på migrationsverkets reception? Ja dom får ju iaf tak över huvudet om man ska se det så....

Joo men har man löst situationen? Tror snarare att de har förvärrat den.

Dessutom hade de tak över huvudet redan de var tvungna att fly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Joo men har man löst situationen? Tror snarare att de har förvärrat den.

Dessutom hade de tak över huvudet redan de var tvungna att fly.

Nej detta är inte nån lösning på nåt enligt mig, man får ta in så många man KAN ta hand om, simple!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

@Vangen: hehe mm

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Kör Ts3 för röst och Telegram för meddelanden. Allt krypterat

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det allra enklaste och effektivaste lösningen för att bekämpa brott är att undvika folks behov av att begå dem. För man en vettig politik, så minskas det andelen individer som vill begå brottet. T.ex varför är hotbilden högre för sverige än Finland?

Detsamma gäller saker som diverse stölder, våldsbrott m.m, man kan skaffa mer poliser, bättre övervakning etc, men att bara minska utanförskapet slår de båda.

Tyvärr är det inte "bara" att minska utanförskapet. Hade det varit så enkelt hade vi ju aldrig haft något utanförskap.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Nej detta är inte nån lösning på nåt enligt mig, man får ta in så många man KAN ta hand om, simple!

Och hur definierar man det? Så många man kan ta hand om utan att välfärden blir lidande? Eller så många man "kan" ta hand om utan att svenskar påverkas det minsta?

I grunden blir det en fråga om hur mycket man är redo att offra för att andra människor ska få det bättre.
Personligen är jag också för att färre ska fly till sverige, men av helt andra anledningar. De allra flesta med den åsikten säger något i stil med, tänk på våra pensionärer eller våra arbetslösa etc. Det är ren egoism, då även den allra fattigaste och mest miserabla svensken har det långt mycket bättre än syrier som flyr och då är det viktigt att vi betonar syrier.

Jag anser att färre borde fly eftersom vi inte kan ge dem det rättvisa liv som de och deras framtida barn har rätt till som människor i dagens samhälle. Markant skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Finns redan en tråd om detta från förstasidan där vi diskuterar precis det här, räcker inte det med en?

Hej,

Den Nyhetstråden gällde ett förslag från M. Nu blev det istället verklighet från regeringens sida.
Ny händelse, ny tråd. Nu var det inte politik jag var ute efter heller. Snarare tankar kring den allmänna integriteten och yttrandefriheten.

Men jag förstår din poäng

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gamefreak:

Tyvärr är det inte "bara" att minska utanförskapet. Hade det varit så enkelt hade vi ju aldrig haft något utanförskap.

Bara föra en ansvarsfull politik så minskar man utanförskapet rejält, bara se på våra grannländer som inte alls har samma stora utanförskap som oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kunde inte sagt det bättre själv som halv-norrman, skrattar åt Sverige.

Ha, då är vi 2 halv-norrmän som skrattar.

Skrivet av MonkeN:

här i finland så skrattar alla åt sverige... speciellt när stads ministern ber om hjälp från andra länder.. ja fyfan va glad jag är att vara finne och inte svenne.. såg att tyskland hade sakt att dom skulle ta emot 3-40 tusen flyktingar på ett år! redan nu ha väll sveriges befolkning ökat med sisådär en halv mille... pinsamt.. man ska först ta han om sina egna innan man ska spela hjälte och hjälpa dom andra...

Håller med. Jag skäms över Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Se nu inte detta som någon form av hot men hade jag bott i närheten av stockholm så hade jag hållit mig inomhus runt julrush tider, helt övertygad om att en paris händelse kommer drabba sverige inom kort sen vad Säpo säger spelar nog mindre roll, antar att även Frankrike har sin motsvarighet till säpo.

Ja frågan är inte om.. utan när... varför tror ni att sverige ligger på 4 av 5 sjärnor är ju knappast på grund av en människa.. om inte folk visste de så är ju all media på något sätt kontrollerad.. ska bli mycket intressant att följa utveklingen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ha, då är vi 2 halv-norrmän som skrattar.
Håller med. Jag skäms över Sverige.

Du är välkommen att flytta utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det allra enklaste och effektivaste lösningen för att bekämpa brott är att undvika folks behov av att begå dem. För man en vettig politik, så minskas det andelen individer som vill begå brottet. T.ex varför är hotbilden högre för sverige än Finland?

Detsamma gäller saker som diverse stölder, våldsbrott m.m, man kan skaffa mer poliser, bättre övervakning etc, men att bara minska utanförskapet slår de båda.

exakt.. bra skrivet.. det är å börja i helt fel ända. är ju bevisat många gånger om.. hårdare straff avskrämmer inte flera att begå brott.. Sen hur mycket stålar de ska till just med flera poliser övervakning osv.. man måste gå till roten i problemen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Problemet är att vi har en inkompetent regering som kommer att sänka detta landet!!!
Förstår inte varför sossarna har så svårt för att ta fram en hen som inte är en pajas.
" Ljugholt , Sahlin , Löfven " osv.....
Sen när det gäller avlyssning så har väl USA KINA RYSSLAND ISRAEL avlyssnat oss i Skandinavien utan vår vetskap i flera år , så om Svearike också vill göra det GO AHEAD.
Ungerns president verkar vara den enda som vågar att säga sanningen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Japp nu kommer problemen man förutsåg för 15-20 år sedan...tragiskt.
"vad var det jag sade..."

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt mycket avpixlat och väldigt lite verklighet här tyvärr.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

NSA, FRA eller vad fan dom nu heter får mer än gärna läsa min mail, lyssna på mig när jag pratar med polarna i mobilen eller vad det nu kan vara. Jag har precis inget att dölja. Det verkar vara folk som har något att dölja som är oroliga och står med megafon och skriker ut att storebror kommer och tar dig. Har du inget fuffens för dig som är kriminellt så behöver du fan inte bry dig ett skit. Mer massövervakning åt folket.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7900X3D | Asus ROG Strix X670E-E Gaming | Corsair DDR5 6000MHz CL30 Dominator Platinum RGB 32GB |
| Asus Geforce RTX 4090 ROG Strix Gaming OC | Samsung 990 Pro 2TB | Seasonic Prime TX 1000W |
| Creative Sound Blaster X4 | Asus ROG Hyperion GR701 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Här i Sverige skrattar alla åt finnarna. Ja hur ska ni kunna ta hand om andra när ni inte ens klarar av att ta hand om er själva? Skönt att inte vara finne. Medans ni "spelar" så _är_ vi svenskar hjältar. Så fimpa skitsnacket. Det är bara tragiskt att du ska försöka boosta Finlands tillkortakommanden.

Vilket jävla skämt. I Sverige skrattar alla åt Finland? Jo men tjena. Finland, en majoritet av svenskarna och resten av världen skrattar åt Sverige och det sinnessjuka och självdestruktiva beteende vår regering ägnat sig åt. Finland behöver inte "boosta" några tillkortakommanden eftersom det är en stigande nation som bland annat har världens bästa utbildning. Detta samtidigt som Sverige sänks allt längre ner av landsförrädare såsom Löfven och de sanslöst korkade individer som fortfarande stöder detta vansinne.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Verkar vara väldigt mycket avpixlat och väldigt lite verklighet här tyvärr.

Är det därför du fäller en sådan onödig kommentar istället för att kommentera och argumentera istället? Varför ett sådant vänsterbeteende?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023