Regeringen föreslår hemlig dataavläsning, mer kameraövervakning och biometri i pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jasså? Så islamistisk terror (vilket verkar vara sveriges största hot) är inte knutet till någon slags religion eller tro?

Du har fel, terrorism har ingen religion sen att terroristerna kallar sig troende är en annan sak..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Nu högg du allt i sten, Lööf är klart smartast av partiledarna med 5,0 i meritvärde.
Tvåa kommer Romson.
Fridolin är fyra, ändå rätt högt med 4,1
Jimmie kommer näst längst ned.
http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article16579686.ab

Pröva IQ, och inte skolresultat.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Då är du är nog den enda här som inte har fultankat en eller ett par gånger.

Klart att jag har, men tror du SÄPO kommer slå in dörren pga det? Att stoppa nätpirater står inte direkt högst upp på deras agenda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

"de använder skype!"

sverige: "vi kommer avlyssna skype etc"

bovarna: "vi kör nått annat än skype"

sen får de lyssna hur mycket de vill på min skype, är väl bara att jag smider mina terror planer någon annan stans...

seriöst vad många orkar bry sig, exakt vad tror ni kommer hända? som inte redan händer idag? lät lite flummigt att de ska "skicka trojaner" hehe... hur fan ska de göra de helt random? nä lyssna på om det hjälper att stoppa någon tokfan för de har ju inte rätt att använda informationen de får som inte är relaterat till terror etc (vad det nu är så många är oroliga för)

EDIT:

de skulle ju kunna sätta nån lag att internetleverantörer måste ha nån typ av programvara på enheter för att man ska komma ut på nätet, men känns lite tveksamt, men enda sättet jag ser att man skulle kunna utföra nått sånt här på ett "bra sätt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Den dolda övervakningen genom trojaner är tänkt att användas mot "potentiella terrorister".
Vilket tror ni kommer att inträffa först efter att detta införts:
1) Brott mot upphovsrättslagen börjar räknas som "terrorbrott" i det här sammanhanget.
2) Alla som sympatiserar med SD eller vill minska invandringen räknar som "potentiella terrorister" ?

Paranoid much? Vet att rädsla gör det svårt att se klart, men du är betydligt ointressanta än du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du, och alla vi andra, kan avskeda dem! Vi har chansen vart fjärde år. Det är det som är poängen med demokrati. Om vi misslyckas, så kan man säga att vi har de politikerna vi förtjänar.

Och du.. Om du inte tycker att de duger, gör det bättre själv! Det är jätteenkelt att gå med i ett parti och engagera sig.

För det första hjälper det inte att rösta var fjärde år, det är samma gäng korkskallar som jobbar kvar i partierna ändå. För det andra, jag har inte bett om det demokratiska systemet som vi har till att börja med. Så nej, jag tycker inte alls att jag förtjänar dessa politiker som ni andra röstar på. Jag kommer aldrig att engagera mig i politik så länge vi har detta mycket bristfälliga system. Om du inte ser själv vad som inte fungerar med det vi har, då är det meningslöst att vi pratar om det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klart att jag har, men tror du SÄPO kommer slå in dörren pga det? Att stoppa nätpirater står inte direkt högst upp på deras agenda.

"När vi ändå har tekniken på plats...". Lobbyorganisationerna kommer skrika sig hesa och få igenom sin vilja att använda tekniken om den väl har implementeras. Upphovsrättsbrott, "hatbrott" osv. kommer naturligtvis stå först i kön när användningsområdet utvidgas.

Permalänk
Medlem

Okej, nu är det ingen tvekan längre.
Socialdemokraterna har patent på jubel-idioti.
/Lifooz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Haha kul att läsa alla panikinlägg från SDare som är rädda för att bli övervakade. Tyvärr kanske ni måste tänka till nu innan ni sprider ert näthat och rasism på bla flashback (rip). Dock är jag inte paranoid och jag tror SÄPO skiter i nån gör ett "sverigevänligt" inlägg sålänge det inte handlar om konkreta hot, så ni kan nog vara lugna trots allt.

Men lämna gärna detta land mer er trångsynta människosyn snälla. Åh nej då blir ni ju invandrare haha.

Permalänk
Medlem

"Democracy is the worst form of government, except for all the others."

- Winston S. Churchill

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Till personer som dig föreslår jag tex http://www.tino.us/ innan man fortsätter uttrycka "åsikter"!

Det hade varit mer givande om du bemödat dig med att specificera lite mer vad det är du tycker länken ska säga, då han inte har någon kritik mot de två källor jag tog upp som motvikt till sådant som Tino säger i länken, och andra redan sagt. Jag utgår från att du läst ordentligt och sett att jag inte framfört någon personlig åsikt om hur flyktingpolitik osv ska skötas, vilket gör din poäng rätt oklar (men ändå bättre än att anta att du läst slarvigt och nu gjorde ett påpekande med tveksam ton för en tänkt motsatt åsikt).

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag har med den här sortens kartläggning är den förmodligen oundvikliga ändamålsglidningen, och att den berömda åsiktskorridoren är dynamisk. Det som är helt legitimt idag behöver med för stor sannolikhet för att det ska vara bekvämt inte vara det imorgon. Ett annat enormt problem är att det omöjligen kan garanteras att den insamlade datan inte hamnar i helt fel händer, exempelvis genom ett tvärt maktskifte.

En tankelek kring att man skulle bedrivit liknande datainsamling i Mellanöstern innan IS tog kontrollen, och konsekvenserna av att IS kom över data i fråga, utgör ett bra exempel på problematiken jag är ute efter. Plötsligt har det som skapades för befolkningens skydd gjort det jäkligt enkelt för den nya makthavaren att rensa ut dissidenter och andra misshagliga individer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Betoningen bör alltså vara på "kan". Däremot har det varit en av de mer kraftfulla motivationsfaktorerna historien igenom.

Extremism kan urskuldas och uppmuntras med nästan vilken grund som helst. Nazismen utgick ifrån vad som uppfattas som icke religiöst, evolutionsteorin, för att rationalisera sin raspolitik och ideologi om Lebensraum, något som paradoxalt nog kom att inkludera riter kring en kult med närmast religiösa förtecken.

Stalinismen höll sig tillika till en ideologi där religion förkastades och evolutionsteorin såg som en grundbult. Det hindrade dock inte Stalin från att under WWII ställa ortodoxa präster bärandes ikoner i soldatleden.

Antalet dödsfall som dessa två icke religiösa ideologier ledde till hör dessvärre till historiens rekordböcker. Jihadisternas terror har som tur är inte nått dessa katastrofala proportioner, men måste likväl stoppas.

Daesh har dock sin uppkomst i rent geopolitiskt drivna konflikter. USA rekryterade och utbildade över 100 000 mujaheddinsoldater, delvis betalt av CIA uppbyggd heroinhandel. Ur dessa led kommer många av de drivande i Daesh. Till dessa slöt sig medlemmar av Saddams störtade regim (för övrigt också en icke religiös regim), vilka tragiskt nog också hade varit USA stödda och tränade.

Antalet döda dessa orsakat i "Västs" tjänst är inte litet. USA bär naturligtvis inget kollektivt ansvar för detta, men beslutsfattarna bakom dessa s k strategiska beslut har gjort mänskligheten en björntjänst. Bland dessa beslutsfattare finns naturligtvis en och annan från den kristna högern i USA. Fast att kalla det en religiöst driven strategi är att ta i, om nu inte Mammon ska räknas in.

Vad vi nu tampas med är ett uppdämt, närmast oundvikligt, resultat av hur vår rika del av världen levt gott på att utnyttja och låta andra delar av världen förbli fattiga. Med andra ord skulle 100% övervakning med supereffektiva cyberkrigverktyg, oavsett hur framgångsrikt det skyddat oss här, fortsatt vara ett bevis för vårt eget hyckleri och girighet.

Och det du just skrev förstår kanske max 0% av alla sverigedemokrater?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du har fel, terrorism har ingen religion sen att terroristerna kallar sig troende är en annan sak..

Håller inte med att det inte kan ha med religion att göra, dock så finns det ju såklart även terrorister som inte lutar sig tillbaks på någon form av religion.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

"He who gives up a little freedom for security deserves neither" // Benjamin Franklin

Och det är fan sant.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Idiotiskt...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag röstade på sossarna... Det känns som om jag röstat på Hitler. Fyfn vad jag skäms

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativen är ännu sämre. Alla partier, framförallt SD och moderaterna stödjer detta

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Haha kul att läsa alla panikinlägg från SDare som är rädda för att bli övervakade. Tyvärr kanske ni måste tänka till nu innan ni sprider ert näthat och rasism på bla flashback (rip). Dock är jag inte paranoid och jag tror SÄPO skiter i nån gör ett "sverigevänligt" inlägg sålänge det inte handlar om konkreta hot, så ni kan nog vara lugna trots allt.

Men lämna gärna detta land mer er trångsynta människosyn snälla. Åh nej då blir ni ju invandrare haha.

Du skrattar nu, men vid ett regeringsskifte kanske det är du som har den avvikande åsikten.

Permalänk

Någon skrev att regeringen är dåligt insatt. Nej, så är det inte.
De vet mycket väl att terroristerna inte använder dessa medier för att kommunicera.
Precis som de kriminella jag växte upp med använde sina privata mobiltelefoner för att kommunicera? Nej, såklart inte.
Tanken med övervakningen är helt klart att sätta dit folk som*:
Sexköp övernätet, regeringen/polisen tappade kontrollen när den flyttades till nätet.
Hoppsan där råkade vi se en som laddade ner en film med Lasse Åberg, ja men då sätter vi väl dit hen när vi ändå är igång.
Nämen där är en som vill köpa weed av en jocke-mejsel på syndgatan 27, där kanske vi ska göra en razzia.
Även om jag/vi tycker terroristerna är dumma i huvudet, så är de inte det.

Sedan lyckas de med att sätta dit/spåra terrorister på andra sätt, vilket är bra och de ska de fortsätta med.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadlock:

"He who gives up a little freedom for security deserves neither" // Benjamin Franklin

Och det är fan sant.

Jäkligt bra citat, men jag kolla upp källan och handlar snarare om utebliven betalning (är från ett brev där en inte betalat för säkerheten han krävde).

Men citatet passar jäkligt bra i vårt moderna samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Betoningen bör alltså vara på "kan".

Japp

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Pröva IQ, och inte skolresultat.

Jag har redan bemött det där tramsargumentet:
[quote postid="15802759" userid="151139" name="Oldskool"]
(Tips om du inte orkar läsa alla raderna: Det finns inte några offentliga IQ-resultat av alla partiledarna, däremot korrelerar skolresultat och IQ väldigt väl)

Permalänk
Inaktiv

"You never let a serious crisis go to waste. And what I mean by that it's an opportunity to do things you think you could not do before."

Å andra sidan har jag sett det här komma flera år sedan så jag bara skrattar åt alla naiva idioter som tror att regeringen/politikerna är på med i samma lag som dem själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Paranoid much? Vet att rädsla gör det svårt att se klart, men du är betydligt ointressanta än du tror.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klassiskt, så fort man inför nya tvångsmedel så kommer det att ske en syftesglidning så att de börjar användas för grupper / syften som det inte var tänkt från början.

Ta FRA-lagen, många (även bland riksdagsledamöterna) var VÄLDIGT sura på den lagen, bland annat Fredrik Federley. När lagen till slut röstades igenom så svor alla dyrt och heligt att den enbart skulle användas för militära underrättelser och absolut inte för vanligt polisarbete.
Gissa vad ? Inom ett par år så ändrades lagen i tysthet och FRA-lagens övervakningsmöjligheter började användas vid terrorbrott, gängkriminalitet etc., dvs. av polisen.

För övrigt så tappar du i trovärdighet när du inte kan lägga fram ett argument utan att smutskasta din meningmotståndare, och mer eller mindre öppet antyda paranoia och bristande klarsynthet, när det handlar om att du inte känner till historiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

För det första hjälper det inte att rösta var fjärde år, det är samma gäng korkskallar som jobbar kvar i partierna ändå.

Vad bryr du dig om vilka idioter som jobbar i ett parti som har noll makt och noll mandat i alla församlingar ? Systemet funkar uppenbarligen eftersom du kan avskeda politikerna, vilket var just vad du efterfrågade i första inlägget.

Skrivet av Protopia:

För det andra, jag har inte bett om det demokratiska systemet som vi har till att börja med.

Är du för diktatur eller ? Men du tyckte ju att man skulle kunna avskeda politiker, det är ju bara i en demokrati man kan göra det på ett vettigt sätt ?

Skrivet av Protopia:

Så nej, jag tycker inte alls att jag förtjänar dessa politiker som ni andra röstar på.

Ok, så tala om: Exakt vad har du gjort, för att inte få en rödgrön regering ? Har du ens röstat på något annat alternativ ? Du verkar ju bara kunna gnälla, det är skitenkelt att gå med i ett annat parti och jobba för dem.

Skrivet av Protopia:

Jag kommer aldrig att engagera mig i politik så länge vi har detta mycket bristfälliga system.

Vad förordar du då ? Envälde ?

Skrivet av Protopia:

Om du inte ser själv vad som inte fungerar med det vi har, då är det meningslöst att vi pratar om det.

Du kan inte argumentera för din sak. Om du har en annan syn på saken så får du förklara hur du ser det och varför. "Demokrati är piss", jaha, och vad skall vi ha istället då som skulle vara bättre ? Det är just för att folk inte engagerar sig som demokratin funkar dåligt. Men det är fortfarande det minst dåliga systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Haha kul att läsa alla panikinlägg från SDare som är rädda för att bli övervakade. Tyvärr kanske ni måste tänka till nu innan ni sprider ert näthat och rasism på bla flashback (rip). Dock är jag inte paranoid och jag tror SÄPO skiter i nån gör ett "sverigevänligt" inlägg sålänge det inte handlar om konkreta hot, så ni kan nog vara lugna trots allt.

Men lämna gärna detta land mer er trångsynta människosyn snälla. Åh nej då blir ni ju invandrare haha.

Jag är INTE SDare men jag tycker ändå att den här utvecklingen är läskig.
Såsom SD går fram i opinionen kanske de sitter vid makten om fem eller tio år.
När jag engagerat mig för flyktingar har jag flera gånger blivit kallad "landsförrädare", "rasförrädare" och liknande av SD-sympatisörer.
Jag kan ju bara gissa vad som skulle hända mig om SD fick egen majoritet, det brukar antydas "Det kommer att bli synd om dig då" etc.
Och bevisen skulle ha samlats in i förväg genom lagar som vi själva röstat igenom

Permalänk
Medlem

Lär ju inte hjälpa mot terrorism, blir bara ett sätt att legitimt övervaka svenskar. Samma sak som att det pratas om att nästan göra det omöjligt att få vapenlicens, för terrorister skaffar såklart vapenlicens... nej, ännu ett sätt att kontrollera svenskarna. Avväpna och övervaka, viktig i dessa tider då det pratas om revolution i stugorna, tycker de förstås...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har redan bemött det där tramsargumentet:
[quote postid="15802759" userid="151139" name="Oldskool"]
(Tips om du inte orkar läsa alla raderna: Det finns inte några offentliga IQ-resultat av alla partiledarna, däremot korrelerar skolresultat och IQ väldigt väl)

Jasså du tycker att det stämmer bra, själv så tycker jag att Romson verkar ungefär lika smart som en gråsten...

Permalänk
Medlem

Gällande Daesh (IS) och snack om religion. Det är inte en legitim religion, detta är något eget påhitt. Bäst jämförelsen är KKK. KKK är kristna, men det är inte kristendomen som vi använder, utövar eller tror på. Samma med Daesh, de säger att de är muslimer och handlar i Allahs namn så vi som är på andra sidan jorden kommer tro att "Fan, jag har hört en muslimsk polare säga Allah, är han terrorist?". Därifrån kommer det eskalera, de riktiga muslimerna kommer bli utsatta i samhället och till slut endast kunda vända sig till Daesh då de kommer ta emot dom.

Vi kan inte blanda ihop religion med terrorister. Visst kan terrorister ha en religion, om jag inte kommer ihåg fel var Breivik kristen (har endast för mig jag läst det), personerna som sköt ihjäl 120 människor i Paris, medlemmar av Daesh och religiösa. Dock inte riktigt islam.

– Det är en terroristgrupp och inte en stat. Jag rekommenderar inte att man använder termen Islamiska staten eftersom det suddar ut gränserna mellan islam, muslimer och islamister. -Laurent Fabius

Som Fabius nämner, islam och Daesh är två skilda saker.

*EDIT* Stavfel kan förekomma, lite konstigt meningsbyggnad. Trött som fasen.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Jasså du tycker att det stämmer bra, själv så tycker jag att Romson verkar ungefär lika smart som en gråsten...

Varför menar du att min, eller någon annans åsikt opm saken, skulle vara relevant ?
Att det finns en tydlig koppling mellan skolresultat och IQ är välkänt och etablerat, som jag redan skrivit flera gånger.
http://sv.metapedia.org/wiki/Intelligenskvot