Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

@Growth: Bättre att gå till en workbench tryck på transfer och sedan tryck på T för att lägga över allt Junk man har, den kommer sedan scrapa efter behov

Vet inte om du citerade fel person nu

Precis så jag gör med junk osv.. annars hade det tagit evigheter.
Men med mina andra items som vapen, armor osv sorterar jag i kassaskåp/lådor.

Lite annan nyttig info för er med mycket CTD i Fallout 4: Stäng av Fraps, MSI Afterburner, Steam Overlay om du har någon av dessa aktiverade. Löste problemet för mig och förhoppningsvis för flera.

Permalänk

@Growth: fan va duktig jag är ... fel person ja !

@Nefrums: Bättre att gå till en workbench tryck på transfer och sedan tryck på T för att lägga över allt Junk man har, den kommer sedan scrapa efter behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompaz:

Vart kan man beställa guiden och hur mycket försvinner från kontot?

Tack på förhand

Webhallen, 299kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@truppenrille: Hur kunde jag ha missat att man kan flytta över alt junk med T!!! Detta förenklar ju en hel del.

Även om man vill ta tillbaka pre war money och cigaretter för att sälja istället.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk

@Nefrums: inget förstörs förens du bygger glöm inte att du kan plocka isär vapen/rustningar i respektive bench !

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av truppenrille:

@Nefrums: inget förstörs förens du bygger glöm inte att du kan plocka isär vapen/rustningar i respektive bench !

Finns det nått smart sätt att demontera utan att crafta standard-delar att ersätta med? Dvs utan det kostar junk att plocka isär en pryl?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Finns det nått smart sätt att demontera utan att crafta standard-delar att ersätta med? Dvs utan det kostar junk att plocka isär en pryl?

Fast har du 10 pipe pistols så är det bara plocka isär 9 av dem så har du 1 verkar ju inte finnas någon decay.

Edit
Läste lite för snabbt där!
Om du har moden är det bara att installera den kommer inte dra resurser, du kan inte flytta mods mellan olka typer av vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

1. Den här myten med att man förlorar på att låta spelet återvinna saker åt en är just det - en myt. Bara för att det inte talar om för dig att de delar av t.ex. en kaffebryggare som man inte använder går tillbaka i ditt förråd så betyder inte det att det inte sker. Reddit har konstaterat detta sedan länge, men är man skeptisk kan man pröva själv.

2. Härav är det fullständigt onödigt att kasta ut saker på marken och skrota sakerna manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

2. håller jag inte helt med om.
Det är onödigt för att få sakerna du ska ha, ja. Men tex Guld tändaren, silver klockan och sånt ska du ju ffs inte återvinna om du inte direkt måste ha guldet/silvret. Dessa är värda betydligt mer om du säljer dem. Silver besticken är värda mindre än silver själv, så använd dem, sälj de andra silvret.
Problemet är att automatiska systemet tar tex olja/stål från dessa även om det finns andra saker med detta, om du inte själv scrappar allt annat först.

Sen är det användbart om du tex kan scrappa, saker vid en station för att kunna bära med dig mer resurser till nästa ställe, tex om du behöver bygga upp en ny farm med ström, försvarstorn mm. Inte tusan vill du då bära med dig 200 extra i vikt bara för att det inte är processat.

Annars håller jag helt med.

Skrivet av anon4992:

Finns det någon nytta med att ha flera settlements? Visst det ger pengar och alla kan dela på samma
inventory men något annat? Får man en speciell quest, items eller något om man lägger ner lite tid på byggandet?

Man får oändligt med olja och lim. Du får kossor som ger gödningsmedel när de blir stora nog, som du tillsammans med plast kan göra jet med i stora mängder, vilket är ren $$$
Sen kräver en del bra recept mat från gårdarna som tato och carrot, eller tex lim som behöver 3x corn, 3x tato, 3x mutfruit och 1 Pur Water, och ger 5 st "lim", något som man aldrig kan få nog av. (Vilket jag har 95 timmars speltid att bekräfta detta med)
Olja brukar man hitta en del av, men när man ska placera en satans massa försvarstorn (har def 140 i Sanctuary hills tex, pga den enorma mat och vatten prod), så räcker det inte, men det går att skapa med recept (minns inte exakta, men det behöver pur water, bone och något mer).

Så det finns nytta, men det kräver en del jobb att få igång alla ställena, få enorma vatten produktioner för alla chems, mat recept mm.

Det enda jag behöver nu i stor mängd är aluminium. Har alltid slut på det konstigt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Webhallen, 299kr

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så hjärtligt!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Man får oändligt med olja och lim. Du får kossor som ger gödningsmedel när de blir stora nog, som du tillsammans med plast kan göra jet med i stora mängder, vilket är ren $$$
Sen kräver en del bra recept mat från gårdarna som tato och carrot, eller tex lim som behöver 3x corn, 3x tato, 3x mutfruit och 1 Pur Water, och ger 5 st "lim", något som man aldrig kan få nog av. (Vilket jag har 95 timmars speltid att bekräfta detta med)
Olja brukar man hitta en del av, men när man ska placera en satans massa försvarstorn (har def 140 i Sanctuary hills tex, pga den enorma mat och vatten prod), så räcker det inte, men det går att skapa med recept (minns inte exakta, men det behöver pur water, bone och något mer).

Så det finns nytta, men det kräver en del jobb att få igång alla ställena, få enorma vatten produktioner för alla chems, mat recept mm.

Det enda jag behöver nu i stor mängd är aluminium. Har alltid slut på det konstigt nog

Hur ger detta gratis lim, utveckla gärna. Och vad är det som gör att man behöver flera settlements för att åstakomma detta? Om möjligt föredrar jag att lägga all fokus på ett ställe.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Jag har börjat bygga lite lätt på min första settlement och kommit i gång lite men tänkte på försvars delen och siktat på att det ska ha bra försvar och vara skyddat helt enkelt men aldrig fått något anfall mot mig ....brukar det komma några anfall att tala om ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hur ger detta gratis lim, utveckla gärna. Och vad är det som gör att man behöver flera settlements för att åstakomma detta? Om möjligt föredrar jag att lägga all fokus på ett ställe.

Gratis lim, därför du odlar allt som behövs. Vatten får du av settlementet, så länge du har överproduktion. Mao, utan att göra ett skit så får du delar att göra lim via vegetable starch (tror jag det heter, i cooking station). Varje "enhet" är 5 lim.

Visst du kan göra allt i ett, men där är gräns på hur stort du kan göra det också, som du ser i mätaren uppe till höger. Hur många du kan ha, och det är väl upp till dig att avgöra om det är bättre att ha fler. Att göra alla settlement stora är väl inte direkt vad jag hade tänkt heller, men 2-3 st stora gör att du kan ha enorm produktion och uppgradera mods allt du vill. Finns perk som gör att du kan ordna sälj stånd och caravans mellan dem också, men jag har inte orkat sätta mig in i det än.

Tänk också på att alla "extra" settlers du har, som inte är beordrade att göra något, springer runt och samlar loot, som de släpper av i din workbench. Så du får loot = delar, lim att sätta ihop allt med, fler kossor (har bara lyckats få en per settlement iaf) som ger mer Jet => mer caps, samt du får mat till recept som tex soppan som ger dig rad res. Eftersom det finns en gräns på hur stort ett camp kan bli så måste man ju till slut ha fler.

Sen är fördelen jag har är dessa minutemen man enkelt kan kalla på som förstärkning nu med flare gun, dock är jag osäker på om fler settlement påverkar detta eller inte, men man var tvungen att göra flera iaf för att få det så jag gissar på att de kommer snabbare och fler desto fler camps man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag har börjat bygga lite lätt på min första settlement och kommit i gång lite men tänkte på försvars delen och siktat på att det ska ha bra försvar och vara skyddat helt enkelt men aldrig fått något anfall mot mig ....brukar det komma några anfall att tala om ??

Öka din vatten och matproduktion så ska du se att de kommer Och tänk på att defense drar ner chansen för bli attackerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen är fördelen jag har är dessa minutemen man enkelt kan kalla på som förstärkning nu med flare gun, dock är jag osäker på om fler settlement påverkar detta eller inte, men man var tvungen att göra flera iaf för att få det så jag gissar på att de kommer snabbare och fler desto fler camps man har.

Gällande förstärkning så har varje settlement en viss räckvidd, därför lönar det sig att ha många settlements.
Man låser dessutom upp en till sak senare som har en liknande funktion som Flare, men aningen mer effektiv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Hur ofta blir era settlements attackerade? Vad jag märkt har det bara hänt mig en gång och då kom det bara ett meddelande i hörnan men jag var för långt iväg så jag brydde mig inte. Kom senare upp ett liknande meddelande där det stod att jag misslyckats

Tycker det känns ganska lite med ett anfall på 50 timmar :s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KKay:

Öka din vatten och matproduktion så ska du se att de kommer Och tänk på att defense drar ner chansen för bli attackerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp arbetar på det och har kanske lite overkill defense så kanske är därför

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Har haft super mutanter i mina läger några gånger när jag hållt på och byggt. För övrigt behöver ni bara skapa supply line så länkas alla settlements ihop så att ni slipper ha separata grejer för varje.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Hur ofta blir era settlements attackerade? Vad jag märkt har det bara hänt mig en gång och då kom det bara ett meddelande i hörnan men jag var för långt iväg så jag brydde mig inte. Kom senare upp ett liknande meddelande där det stod att jag misslyckats

Tycker det känns ganska lite med ett anfall på 50 timmar :s

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på om dina camps är balanserade eller inte. Har för mig att det krävs lika mycket defence som mat+vatten tillsammans är för att "säkra" settlementet. Mer är inte fel dock, och egentligen spelar placeringen av vakt poster och torn inte någon roll, förutom om du

Skrivet av lord_vasagos:

Japp arbetar på det och har kanske lite overkill defense så kanske är därför

Många glömmer att varje settler kan ha 6 st "stationer" samtidigt, så du kan med en enda settler få 6 x 2 i defence med bara vaktposter, förutsatt att du har 6 st av dem (som är billiga att göra av trä + stål)

Skrivet av rinosaur:

Har haft super mutanter i mina läger några gånger när jag hållt på och byggt. För övrigt behöver ni bara skapa supply line så länkas alla settlements ihop så att ni slipper ha separata grejer för varje.

Har en farm som 2-3 gånger har fått supermutanter som anfaller, trots att defence mm har varit rätt. Vet inte varför, ärligt men det löser sig.

Bra tips ang supplyline, jag ordnade precis den perken igår, har inte hunnit ordna den än dock. Vet du hur den fungerar?

PS. Tack @KKay för förklaringen. DS.

Permalänk
Medlem

@Paddanx För att aktivera en supply line så måste man gå in i byggläget, sikta på en settler och trycka på "Assign to supply line" eller liknande, R1 på PS4. Denna settler kommer då agera packåsna mellan två valfria settlements och det innebär att att allt scrap kommer delas mellan dessa settlements. Osäker på om mat och vatten delas.
Värt att nämna, har du 1000 stål i bas A och 1 stål i bas B så kommer det fortfarande visa att du har 1 stål i workshopen, men du kommer ändå kunna bygga saker så dras det automatiskt från bas A.

Local leader level 2 är värt att investera i också, med den kan man bygga diverse butiker där man kan köpa och sälja, väldigt praktiskt att ha det nära till hands.
Varje butik kräver dock en assignad settler och ett startkapital, men man får även in dagliga intäkter från butikerna så det tjänar man ihop rätt snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det räcker med att panterna 12 var av tato, corn, och multifruit. Detta tillsammans med överproduktion av vatten ger 20 adhesive var gång jag kommer tillbaka för att dumpa av junk.
Sen är det bara att plocka på sig allt med sällsynta komponenter samt skruvar, läder, aluminium och olja (samt ben och acid för mer olja).

Producera jet låter dock intressant, det har jag inte testat.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Z]:

Varför tycker ni att det är en bra idé att skrota allt manuellt? Det skrotas väl automatiskt om det behövs. Jag dumpar bara allt skräp som det är i stationerna.

@Stegen94 Den ena är för rustning och den andra för vapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av VexedRelic:

Precis, tydligen så tar den bara junk komponenter som finns i workshop, och använder du en med fuel men även har andra komponenter så skall tydligen de resterande hamn i en osynlig cache som sedan uppdateras så du inte förlorar något.

Så verkar inte finnas någon specifik anledning att manuellt "scrappa" junk saker. Jag har inte spelet själv, men verkar inte vara så komplicerat att bygga, inte ett perfekt system men bättre än ingenting.

Skrivet av KKay:

Bara att dumpa i workshop eller annan station, man tjänar inget på att scrapa allt manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det finns anledning till att scrappa manuellt. Om du lägger in allt i sin ursprungliga form kan det hända att den endast använder vissa delar av grundelementen när du bygger något. Tex, du behöver 3 wood och 4 metal, då kanske den tar från ett objekt som har 4 wood, 4 metal, och 1 rubber. Då kommer 1 wood och 1 rubber försvinna ut i tomma intet och aldrig mer komma tillbaks.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jo, det finns anledning till att scrappa manuellt. Om du lägger in allt i sin ursprungliga form kan det hända att den endast använder vissa delar av grundelementen när du bygger något. Tex, du behöver 3 wood och 4 metal, då kanske den tar från ett objekt som har 4 wood, 4 metal, och 1 rubber. Då kommer 1 wood och 1 rubber försvinna ut i tomma intet och aldrig mer komma tillbaks.

Som jag förstått detta är det bara en myt, resterande material ska hamna i workbench

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Som jag förstått detta är det bara en myt, resterande material ska hamna i workbench

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? om detta är sant skulle det ju förenkla väldigt mycket. får prova när jag kommer hem

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jaså? om detta är sant skulle det ju förenkla väldigt mycket. får prova när jag kommer hem

Reddit confirmed sade någon i denna tråd innan. Kolla där.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Tja hur får jag djuren så man får mat frn dem känns som hela basen nu är ett grönsaks land

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Underbart med ett spel där allt inte finns på en Wiki dag1 utan det är mycket att lära och trail/error

@Paddanx kan man assigna en settler till 6 olika saker/positioner?! Finns det någon översikt på vad varje settler är assignad till? Skulle vara awesome med någon form av arbetsschema så man kan se vilka platser som är tagna och vilka som är lediga, vilka som är tillgängliga etc.

PS. Såhär såg basen ut innan jag ens gick till Concord för grundquesten.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är allt detta byggandet(stad och vapen) nödvändigt för att sin karaktär ska bli bra, eller klarar man sig utmärkt genom alla uppdrag ändå?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Är allt detta byggandet(stad och vapen) nödvändigt för att sin karaktär ska bli bra, eller klarar man sig utmärkt genom alla uppdrag ändå?

Det finns ingenting som är nödvändigt med det, man kan klara sig utan det. Det underlättar bara när det gäller mat, vatten, droger och crafting

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det finns ingenting som är nödvändigt med det, man kan klara sig utan det. Det underlättar bara när det gäller mat, vatten, droger och crafting

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att höra

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Många glömmer att varje settler kan ha 6 st "stationer" samtidigt, så du kan med en enda settler få 6 x 2 i defence med bara vaktposter, förutsatt att du har 6 st av dem (som är billiga att göra av trä + stål)

Har en farm som 2-3 gånger har fått supermutanter som anfaller, trots att defence mm har varit rätt. Vet inte varför, ärligt men det löser sig.

Bra tips ang supplyline, jag ordnade precis den perken igår, har inte hunnit ordna den än dock. Vet du hur den fungerar?

Rätta mig om jag har fel, men vad jag vet så kan en settler endast jobba på 2 stationer samtidigt. När det gäller mat dock så kan en settler täcka 6 plantor var. Du kan sätta en settler på vaktposter och samtidigt ha honom/henne på mat. Mat behöver man dock aldrig nödvändigtvis sätta en settler på då de börjar att arbeta med det per automatik när det finns behov. Lite extra är ju dock aldrig fel!

Skrivet av Fluf:

@Paddanx kan man assigna en settler till 6 olika saker/positioner?! Finns det någon översikt på vad varje settler är assignad till? Skulle vara awesome med någon form av arbetsschema så man kan se vilka platser som är tagna och vilka som är lediga, vilka som är tillgängliga etc.

När du är inne i byggläget och markerar en settler så lyser alla stationer som den arbetar med. Ganska dumt system (bland många andra halvdant gjorda saker), då det ibland är svårt att se exakt vad den personen gör. Vill du dock vara säker på vad exakt varje person gör, samt kanske tilldela alla vapen+ammo, kläder eller kanske bara rent av kalla in alla för lite stand-up; så kan du bygga en Bell. Plingar du i den så samlas alla.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!