Permalänk
Medlem

Prisvärd speldator

Tja, ska köpa ny dator, men har sjukt dålig koll. Jag ska främst ha den för att spela League of legends och använda skype, spotify och självklart webbläsaren. Kollat runt lite och denna http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-750... är väl den mest attraktiva jag hittat, men då jag suger på datorer vet jag inte riktigt hur pass attraktiv den faktiskt är. Skulle därför gärna få hjälp med om den är bra och prisvärd, eller om det finns något bättre köp för mig. Har väl tänkt mig en maxbudget på omkring vad den datorn kostar, dvs 7000. Tack på förhand.

Permalänk

@gwh: Om du känner någon som kan bygga datorer, så hade jag gjort det istället. Du kan lätt få en lika bra data för 1500kr billigare. Det är kul att bygga också! sen kan du liksom välja chassit som du tycker är snyggast! Tycker inte den datorn är prisvärd du länka. Jag bygger ihop en och länkar den snart

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

Tja, ska köpa ny dator, men har sjukt dålig koll. Jag ska främst ha den för att spela League of legends och använda skype, spotify och självklart webbläsaren. Kollat runt lite och denna http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-750... är väl den mest attraktiva jag hittat, men då jag suger på datorer vet jag inte riktigt hur pass attraktiv den faktiskt är. Skulle därför gärna få hjälp med om den är bra och prisvärd, eller om det finns något bättre köp för mig. Har väl tänkt mig en maxbudget på omkring vad den datorn kostar, dvs 7000. Tack på förhand.

På det här forumet kan du i princip få alla möjliga svar
Angående den dator du har så tycker jag två ting är fel med den. 1) de säger att de valt en genomgående svart/röd inredning men har inget fönster på chassit! Knepigt.. Fel 2) Att presentera datorn som lite av en speldator, när vissa spel kräver 4 kärnor/trådar, fast G3258 bara har två, är lite bedrägligt. Jag tycker det är en jättebra processor - har den själv - och med Z97-moderkortet kommer du lätt få upp processorn till 4,2 GHz vilket jag skulle säga krävs för att den ska kunna samarbeta bra med grafikkortet. Här finns lite tips till överklockningen http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2362604/g3258-msi-z9...

G3258 fungerar jättebra för vardagssysslor så där kommer du inte ha något problem. Eftersom jag lämnade tillbaka mitt GTX 750 kort kan jag inte säga så mycket om spelande bortsett från att jag i benchmarken av Tomb Raider med absolut högsta effekter/grafik fick en fps som i genomsnitt låg över 30. Jag kunde även köra Mirror's Edge (2008) med max allting och och det gick väldigt smidigt.

Du bör förstå att datorn är en "instegsspeldator". Om du kan tänka dig att spela moderna spel med lägra grafikinställningar så kommer du nog klara dig de närmaste åren så länge inte speltillverkarna förbjuder datorer med endast tvåkärniga processorer (Far Cry 4 är ju ett exempel på det).

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, aldrig byggt en egen, men hur svårt kan det vara? Problemet då är väl mest att jag inte har mycket koll på vad för delar jag skulle köpa, och om jag köpte lite delar skulle det vara lite som att köpa en trisslott känner jag. @Freddie-97:

Permalänk
Medlem

Om det finns fönster eller ej bryr jag mig faktiskt inte om, utseendet öht är något jag bryr mig väldigt lite om. Mycket du sa förstår jag mig helt ärligt inte på, haha. Lite för dålig inom ämnet, men jag spelar inga speciellt avancerade spel, utan kommer bli mestadels LoL, som inte är så värst krävande från min erfarenhet. Men förstår vad du menar, vill ju inte behöva köpa en ny dator allt för snart, eller bli tvingad att lära mig hur man uppgraderar osv och göra det. @AMD-Hippie:

Permalänk

@gwh: Själva byggnationen av en dator är inte så svårt utan det är att välja rätt delar. Finns oerhört många forum och videor som argumenterar om vilka delar som är bäst för priset. Samt krävs det mycket research i ämnet för att se till attt det är kompatibelt. Därför är det bra att ha någon som vet vad han håller på med. Men det går såklart att göra men det kan nog kräva några dagars research innan du vet vad du ska ha.
Men som tur är finns det många goda själar på forumet som skulle kunna göra det åt dig

Permalänk
Medlem

I see. Då kan jag ju genast säga att jag hoppas någon god själ kan hjälpa mig här, annars tar jag nog bara det säkrare, men lite dyrare alternativet, och köper en färdig. @MrJulmust:

Permalänk

Jag hade gjort såhär med den budgeten och med dina krav:

Försökte få in montering också, men det kostar 800,- extra, så lyckades inte utan stora kompromisser. Processorn går fint att överklocka en bit med den kylaren också, så lite gratis prestanda där. Grafikkortet bör ligga i klass med ett GTX 950, så det är helt perfekt för just MOBA-spel

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

Om det finns fönster eller ej bryr jag mig faktiskt inte om, utseendet öht är något jag bryr mig väldigt lite om. Mycket du sa förstår jag mig helt ärligt inte på, haha. Lite för dålig inom ämnet, men jag spelar inga speciellt avancerade spel, utan kommer bli mestadels LoL, som inte är så värst krävande från min erfarenhet. Men förstår vad du menar, vill ju inte behöva köpa en ny dator allt för snart, eller bli tvingad att lära mig hur man uppgraderar osv och göra det. @AMD-Hippie:

Det finns fördelar med att betala extra för att få en dator som garanterat fungerar och har en garanti. Jag har kollat runt på nätet och LoL borde fungera utmärkt på den datorn.

Jag skulle visserligen kunna säga att du får betala 2000 kr extra för att Inet satt ihop datorn, konfigurerat den med mera MEN min erfarenhet är att datorer bruka bråka, så om du är ovan med datorer så är detta bästa vägen att gå.

Permalänk
Medlem

@Finlandssvensken: Okej, tack. Är denna bättre än den jag hittat då? Tänker då de är samma pris, men den andra är färdig borde man ju tycka att den här du dragit ihop borde vara snäppet vassare?

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Okej, schysst. Får tänka lite på hur jag ska göra, kan nog vara värt för mig att köpa en färdig. Annars lär det finnas stor risk att jag blir förvirrad när jag ska sätta ihop den, vilket brukar kunna sluta i frustration och om man har otur går något sönder, haha.

Permalänk
Skrivet av gwh:

@Finlandssvensken: Okej, tack. Är denna bättre än den jag hittat då? Tänker då de är samma pris, men den andra är färdig borde man ju tycka att den här du dragit ihop borde vara snäppet vassare?

Grafikkortet är lite nyare och bör fungera även för kommande DX12, vilket ger en smula bättre framtidssäkerhet, även om jag ogillar begreppet.

Nätaggregatet är något större, vilket ger rum för eventuell expansion av t.ex. just grafikkortet o.s.v.

Lade även in en CPU-kylare vilket tillåter överklockning av en processor som är gjord för just det.

I övrigt är de ganska lika. Om man vill kan man byta ut hårddisken mot en 1TB HDD samt en 120GB SSD, det går ut på ungefär samma slutsumma. Detta hade gett en aning snabbare uppstartstider men nästan halverat lagringsutrymme. Det är en kompromiss som är svår att göra som utomstående.

Hoppas detta kan hjälpa i ditt beslut.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

@AMD-Hippie: Okej, schysst. Får tänka lite på hur jag ska göra, kan nog vara värt för mig att köpa en färdig. Annars lär det finnas stor risk att jag blir förvirrad när jag ska sätta ihop den, vilket brukar kunna sluta i frustration och om man har otur går något sönder, haha.

Den stora skräcken är ju att när man väl satt ihop datorn så startar den inte. Denna skräck slipper du med en färdigbyggd

Permalänk
Medlem

@Finlandssvensken: Okej, tack. Låter helt okej. Tror dock det blir en färdig dator, blivit lite rädd för att bygga en egen nu, haha.

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Jo, blir nog en färdig dator. Duger den jag länkade skulle ni säga, eller bör jag hitta något mer prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

@AMD-Hippie: Jo, blir nog en färdig dator. Duger den jag länkade skulle ni säga, eller bör jag hitta något mer prisvärt?

Jag gick ut på prisjakt och kollade stationära datorer. Hittade denna intressanta färdigbyggda dator http://www.arsadata.se/sv-se/product/speldator-i-intel-i5-446...

Den innehåller 6 gen Intel ( icke överklockningsbar ) och 8 GB DDR4 ram. Grafikkortet är väl något långsammare än TI-versionen av samma kort men det gör nog inte så mycket... Jag skulle personligen hellre köpa denna dator än den du föreslog, när man nu ändå betalar samma pris.

Good luck med ditt letande

Permalänk
Skrivet av gwh:

@Finlandssvensken: Okej, tack. Låter helt okej. Tror dock det blir en färdig dator, blivit lite rädd för att bygga en egen nu, haha.

Lol alright. Gick den vägen jag med nu sist, men ångrar det varje dag. Fast Taurus-systemen är bra mycket bättre än min sketna Acer.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag hade gjort såhär med den budgeten och med dina krav:

http://www.inet.se/kundvagn/bild/8766161/2015-11-15

Försökte få in montering också, men det kostar 800,- extra, så lyckades inte utan stora kompromisser. Processorn går fint att överklocka en bit med den kylaren också, så lite gratis prestanda där. Grafikkortet bör ligga i klass med ett GTX 950, så det är helt perfekt för just MOBA-spel

Borde han köpa OEM windowslicens? Vanlig licens kostar väl 100 spänn mer vilket kan vara värt det eller?

Överklockning låter inte som ett prio så det ska vara en prisvärd kylare som inte kostar många lappar antar jag.
GPU är prio som vanligt då... Men jag är ju inget vidare på dagen gpuer, annat än toppmodeller. Det var ett tag sen jag körde gpuer som kostade under 2000 kr

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Borde han köpa OEM windowslicens? Vanlig licens kostar väl 100 spänn mer vilket kan vara värt det eller?

Överklockning låter inte som ett prio så det ska vara en prisvärd kylare som inte kostar många lappar antar jag.
GPU är prio som vanligt då... Men jag är ju inget vidare på dagen gpuer, annat än toppmodeller. Det var ett tag sen jag körde gpuer som kostade under 2000 kr

Ja, jo, sant. TS måste förstås själv bestämma med licensen. Min lista där ligger ju precis på budgeten, så med en annan licens går det över. Vet inte hur mycket det går att spara in på kylaren. Om man nu inte slopar den helt och hållet, naturligtvis. Om man nu inte ska överklocka är det ju inget direkt behov.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie: Verkar ju rätt lovande. Men verkar som att man inte kan få hem datorn, utan behöver åka till Västerås och hämta den i deras butik? Eller har mina 5 min av research ljugit för mig? Vore lite surt isf, annars verkade den ju lovande

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

@AMD-Hippie: Verkar ju rätt lovande. Men verkar som att man inte kan få hem datorn, utan behöver åka till Västerås och hämta den i deras butik? Eller har mina 5 min av research ljugit för mig? Vore lite surt isf, annars verkade den ju lovande

Det var 5 min dålig research tydligen. Offrade 5 min till och insåg att jag behövde göra ett konto för att få hemleverans. Blir nog denna dator då. Så tackar för hjälpen allihopa

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

Det var 5 min dålig research tydligen. Offrade 5 min till och insåg att jag behövde göra ett konto för att få hemleverans. Blir nog denna dator då. Så tackar för hjälpen allihopa

Och nu efter att ha mailat dem fick jag veta att de själva kör hem varan till en, och tar 800kr i timmen betalt för det. Och det är jag inte villig att betala, så där sket det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwh:

Och nu efter att ha mailat dem fick jag veta att de själva kör hem varan till en, och tar 800kr i timmen betalt för det. Och det är jag inte villig att betala, så där sket det sig

Beklagar! Vilken ocker