Permalänk
Medlem

Ljudabsorbent?

Tjeena! Har precis flyttat och nu har jag märkt att det ekar i min hörna där jag har datorn. Har möbler och mattor men det hjälper inte. Tänkte om man ska sätta ljudabsorbenter bakom datorskärmen och vid sidan så kanske det slutar eka när jag pratar. Någon som har tips på billiga absorbenter? Tänkte köpa dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetalje... för att de är billiga och biltema ligger nära. Har ni några förslag?

Tack i förhand

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Rekordmedlem

Markskiva är billigt och bra, den är relativt styv så den är ofta lätt att få på plats och det går att klä den med tyg, det är alltså ganska enkelt att få till nått som ser skapligt snyggt ut också.
http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-3-6m.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Markskiva är billigt och bra, den är relativt styv så den är ofta lätt att få på plats och det går att klä den med tyg, det är alltså ganska enkelt att få till nått som ser skapligt snyggt ut också.
http://www.bauhaus.se/markskiva-stenull-50-3-6m.html

Jovars de verkar bra! Men kanske lite stora, behöver inte så mycket nämligen. Vad tror du om de jag länkade?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk

De är för tunna för att vara effektiva särskilt långt ned i frekvens. Om de dessutom består av skummaterial med lite större celler kommer de inte att dämpa särskilt effektivt. Markskivorna som mrqaffe länkade till är nog det mest priseffektiva man kan hitta, även om man inte använder hela paketet.

(Andra prylar som kan användas är IKEAs madrasser för spjälsängar eller ett draperi i något tungt men ändå poröst tyg upphängt en bit från väggen.)

Permalänk
Medlem

ingen aning hur bra dessa fungerar http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tile...
tycker att alla andra förslag är väldigt.. fula

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xzazer:

Jovars de verkar bra! Men kanske lite stora, behöver inte så mycket nämligen. Vad tror du om de jag länkade?

Du lär behöva en del "dämparea" på väggen om det ska fungera och skivorna skär man till passande mått och som sagt klä dem med tyg eller nån matta till passande finish, så länge man inte har nått "tätt" material framför dem så funkar det.
Du bygger alltså en liten ram i trä, lägger i skivan och klär det med tyg så får du nått i den här stilen >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Marknaden ser lite bättre ut om man tittar bortom gränsen när man ska handla så simpla saker som skumgummi och annat roligt.
Själv har jag beställt några skumgummiark ifrån Thomann och förväntar mig att de anländer nu i veckan.

Men självklart finns det ju fler alternativ, t.ex : http://www.musicstore.de/se_SE/SEK/Pro-Audio/Akustikbehandlin...
Dessa kanske kan göra miljön vid datorn lite trevligare till en hyffsad kostnad, dock ser jag att det saknas en del intressanta fakta men detta kanske inte spelar så stor roll för dig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

ingen aning hur bra dessa fungerar http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tile...
tycker att alla andra förslag är väldigt.. fula

Det behöver inte bli så fult om man klär in dem. Tycker det är mycket snyggare med att klä in stenull, och dessutom fungerar de bättre än t.ex det du länkat från Thomman.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

När du säger att det ekar i din datorhörna, är det som att det ekar när du talar?
Hur låter det om du sitter där o klappar till en gång hårt med händerna?

Har du tur kan det vara fladdereko och det tas enklast bort med något uppe i hörnet.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

ingen aning hur bra dessa fungerar http://www.thomann.de/se/eq_acoustics_classic_wedge_foam_tile...
tycker att alla andra förslag är väldigt.. fula

Väldigt snygga men de är lite för dyra för att beställa hem för att testa :/

Skrivet av mrqaffe:

Du lär behöva en del "dämparea" på väggen om det ska fungera och skivorna skär man till passande mått och som sagt klä dem med tyg eller nån matta till passande finish, så länge man inte har nått "tätt" material framför dem så funkar det.
Du bygger alltså en liten ram i trä, lägger i skivan och klär det med tyg så får du nått i den här stilen >
http://www.indecentmusic.com/img/blog/piano-room/23.jpg

Väldigt snyggt, hade jag haft orken samt pengar så hade jag lätt gjort så!

Skrivet av backspace:

Marknaden ser lite bättre ut om man tittar bortom gränsen när man ska handla så simpla saker som skumgummi och annat roligt.
Själv har jag beställt några skumgummiark ifrån Thomann och förväntar mig att de anländer nu i veckan.

Men självklart finns det ju fler alternativ, t.ex : http://www.musicstore.de/se_SE/SEK/Pro-Audio/Akustikbehandlin...
Dessa kanske kan göra miljön vid datorn lite trevligare till en hyffsad kostnad, dock ser jag att det saknas en del intressanta fakta men detta kanske inte spelar så stor roll för dig.

Ser typ precis likadana som de från biltema

Skrivet av smygolf:

När du säger att det ekar i din datorhörna, är det som att det ekar när du talar?
Hur låter det om du sitter där o klappar till en gång hårt med händerna?

Har du tur kan det vara fladdereko och det tas enklast bort med något uppe i hörnet.

Mer att det ekar när jag gör en "djup" ton och inte så att det kommer efter utan typ en millisekund efter jag säger något så känns väldigt konstigt..
Ljudet studsar lite och snabbt inte mycket alls, hur kan man kolla om det är fladdereko? Har du någon rekommendation till vad man kan sätta i hörnen?

Hör liksom "ekandet" med headset på. Känns som det studsar under mitt skrivbord eller något..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k
GPU: Zotac GTX 1080
MK: Asus Z170-A
RAM: Corsair 16GB DDR4
SSD: Samsung 850 Pro 256GB / 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xzazer:

Väldigt snygga men de är lite för dyra för att beställa hem för att testa :/

Väldigt snyggt, hade jag haft orken samt pengar så hade jag lätt gjort så!

Ser typ precis likadana som de från biltema

Mer att det ekar när jag gör en "djup" ton och inte så att det kommer efter utan typ en millisekund efter jag säger något så känns väldigt konstigt..
Ljudet studsar lite och snabbt inte mycket alls, hur kan man kolla om det är fladdereko? Har du någon rekommendation till vad man kan sätta i hörnen?

Hör liksom "ekandet" med headset på. Känns som det studsar under mitt skrivbord eller något..

Om du klappar en gång hårt med händerna så kommer du höra ett eko kommer flera ggr i snabb rad där av namnet fladder eko. Kan även låta lite metaliskt o tyckas gå upp i frekvens

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

För att få bort ekon fungerar ju diffusionering (stavning) med. Sätt några hyllor med lite random saker i datorhörnan. Målet är att få bort plana väggytor. Kostnad blir en hundring för några hyllkonsoller på biltema och en bräda/hylla.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xzazer:

Väldigt snygga men de är lite för dyra för att beställa hem för att testa :/

Väldigt snyggt, hade jag haft orken samt pengar så hade jag lätt gjort så!

Ser typ precis likadana som de från biltema

Mer att det ekar när jag gör en "djup" ton och inte så att det kommer efter utan typ en millisekund efter jag säger något så känns väldigt konstigt..
Ljudet studsar lite och snabbt inte mycket alls, hur kan man kolla om det är fladdereko? Har du någon rekommendation till vad man kan sätta i hörnen?

Hör liksom "ekandet" med headset på. Känns som det studsar under mitt skrivbord eller något..

Varianten för snabbbygge om du inte kan fixa ramar är att använda markskiva i påslakan, men ramar är inte särskilt svårt att sättta ihop det heller, 4 brädbitar och skruva ihop dem, du kan sätta färdiga plåtbeslag i hörnen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Xzazer:

Väldigt snygga men de är lite för dyra för att beställa hem för att testa :/

Väldigt snyggt, hade jag haft orken samt pengar så hade jag lätt gjort så!

Ser typ precis likadana som de från biltema

Mer att det ekar när jag gör en "djup" ton och inte så att det kommer efter utan typ en millisekund efter jag säger något så känns väldigt konstigt..
Ljudet studsar lite och snabbt inte mycket alls, hur kan man kolla om det är fladdereko? Har du någon rekommendation till vad man kan sätta i hörnen?

Hör liksom "ekandet" med headset på. Känns som det studsar under mitt skrivbord eller något..

Billigare än så går inte att komma undan, om du inte redan skulle ha liknande grejer hemma. Lite energi och pengar måste man lägga ner på att få ett rum att låta bra, speciellt om man har såna problem.

Om det är på lägre toner som det "ekar" så ska du definitivt inte köra på det som är från Biltema eller det som är länkat från musicstore. De dämpar endast de mycket höga frekvenserna vilket gör att du kommer få mindre diskant, alltså mer mellanregister och bas som gör det burkigt, samt att ekot ändå kommer vara kvar. Tunna såna hjälper inte, det ska vara minst 25mm, helst ännu kraftigare.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bumpar liv i den här tråden igen med en undran!

Vad skulle ni säga är bäst, rent hypotetiskt om vi leker med tanken, i ett rum på ungefär 25-30m² (formen på rummet är oklart, flytt på G), mellan mer vanliga absorbenter likt dessa, i jämförelse med de mrqaffe länkade bild på? Min allmänna tanke var väl att det funkar bättre, om man lever livet som ljudvåg, om det är lite struktur och ojämnhet som fångar upp, istället för en helt plan tavla? Eller tänker jag fel?

Så, en budget på runt 1000kr, är det lönt att snickra ihop egna eller köpa?

Tacksam för svar eller input! (:

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem

Här finns en hel del att läsa och lära om akustikreglering:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av Echolake:

Vad skulle ni säga är bäst,

Oj. Bäst. Det beror väldigt mycket på rummet i övrigt och vad man vill uppnå. En mindre förändring som oftast ger bra effekt per investerad krona är en lite bredbandigare dämpning bakom högtalarna.

Skrivet av Echolake:

rent hypotetiskt om vi leker med tanken, i ett rum på ungefär 25-30m² (formen på rummet är oklart, flytt på G), mellan mer vanliga absorbenter likt dessa, i jämförelse med de mrqaffe länkade bild på? Min allmänna tanke var väl att det funkar bättre, om man lever livet som ljudvåg, om det är lite struktur och ojämnhet som fångar upp, istället för en helt plan tavla? Eller tänker jag fel?

Du tänker ganska rätt. Profilerad yta ökar absorptionskoefficienten för snett infallande ljudvågor. Av vad jag lyckats läsa mig till verkar det som om det främst är absorptionskoefficienten för höga frekvenser som minskar när ljudet träffar panelen från sidan i stället för rakt.

Skrivet av Echolake:

Så, en budget på runt 1000kr, är det lönt att snickra ihop egna eller köpa?

Nu blev det enkelt igen! Produkten du länkade till är ganska tunn och kommer inte att dämpa frekvenser inom det område där hörseln är som känsligast*, så den behöver ersättas av en tjockare, liknande, produkter eller biffas upp med ytterligare absorberande material.

Mest effekt per investerad krona kommer du nog att få med markskivepaneler, givet att du

  • jobbar gratis

  • har möjlighet att göra det snyggt eller den psykiska robusthet som krävs för att stå ut med något fult.

  • kan ordna material (markskiva, bakstycke i masonit, lister till kanterna)

Den extra absorptionen som profilerat skummaterial ger jämfört med markskiva kompenseras enkelt med gammal sovjetisk militärdoktrin: bygg fler!

* Ja, det här är egentligen bara min egna teori. Jag har inte hittat någon undersökning som rakt ut säger att det är viktigt att minska mängden reflektioner just i området 1500 -- 5000 Hz, men ett roligt praktiskt experiment (ett inspelningsrum där absorbenter, reflektorer och diffusorer kunde flyttas runt och tjockleken på absorbenter ändras) tydde på att det var först när absorptionen nådde ned till 1500Hz som ljudet upplevdes som markant tydligare.

Permalänk

Håller med ovan inlägg med en sammanfattning: De som är länkade räcker inte till.

Problemet man har hemma är oftast i basfrekvenserna. De som länkas dämpar endast de högre vilket kommer resultera i en felaktig ljudbild. Mixar man musik med denna ljudbild kommer man mixa med för mycket diskant och för lite/felaktig bas eftersom man försöker kompensera för den diskant som fattas i rummet.

Det som är bäst för pengarna är tjocka material, minst 10cm glas/stenull. Man ska inte dämpa hela väggen heller utan endast vissa delar. Har man möjlighet så brukar det här vara optimalast:
Dämpa hörnen i rummet och förstareflektionen. Hörnen kan man enkelt och billigt dämpa såhär. Faktum är att dessa brukar hjälpa överlag i hela registret om man har såna i rummets alla fyra hörn, ett rum får inte vara för dämpat heller. Har man dock fortfarande lite problem kan man sätta upp ett par kraftigare plattor vid första reflektionen, alltså den yta som ljudet studsar mot mellan högtalarna och dina öron. Ett knep för att se vart denna är att du sätter dig i vanlig lyssningspossition, sen ber du en kompis flytta runt en spegel på höger och väster vägg tills du ser respektive högtalare. När du ser högtalaren, där är första reflektionen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Här finns en hel del att läsa och lära om akustikreglering:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=103

Grymt, tack! Ska läsa runt lite.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Mest effekt per investerad krona kommer du nog att få med markskivepaneler, givet att du

  • jobbar gratis

  • har möjlighet att göra det snyggt eller den psykiska robusthet som krävs för att stå ut med något fult.

  • kan ordna material (markskiva, bakstycke i masonit, lister till kanterna)

Den extra absorptionen som profilerat skummaterial ger jämfört med markskiva kompenseras enkelt med gammal sovjetisk militärdoktrin: bygg fler!

Hahah, tack för ett sådant utförligt och bra svar! Men då var det ungefär såsom jag tänkte! Tjejen totalvägrar färdigköpta väggmonterade absorbenter, så det lutar nog mot hemmagjorda paneler i så fall. Jag får väl testa mig fram helt enkelt.

Du nämner baksida av masonit; hur viktigt är det med ett bakstycke i överlag? De jag sett på youtube har endast ett mellanrum på kanske, 2cm från markskivan och väggen baktill.

Skrivet av klasvonklas:

Håller med ovan inlägg med en sammanfattning: De som är länkade räcker inte till.

Problemet man har hemma är oftast i basfrekvenserna. De som länkas dämpar endast de högre vilket kommer resultera i en felaktig ljudbild. Mixar man musik med denna ljudbild kommer man mixa med för mycket diskant och för lite/felaktig bas eftersom man försöker kompensera för den diskant som fattas i rummet.

Det som är bäst för pengarna är tjocka material, minst 10cm glas/stenull. Man ska inte dämpa hela väggen heller utan endast vissa delar. Har man möjlighet så brukar det här vara optimalast:
Dämpa hörnen i rummet och förstareflektionen. Hörnen kan man enkelt och billigt dämpa såhär. Faktum är att dessa brukar hjälpa överlag i hela registret om man har såna i rummets alla fyra hörn, ett rum får inte vara för dämpat heller. Har man dock fortfarande lite problem kan man sätta upp ett par kraftigare plattor vid första reflektionen, alltså den yta som ljudet studsar mot mellan högtalarna och dina öron. Ett knep för att se vart denna är att du sätter dig i vanlig lyssningspossition, sen ber du en kompis flytta runt en spegel på höger och väster vägg tills du ser respektive högtalare. När du ser högtalaren, där är första reflektionen.

Tack för bra svar! Mjo, jag att de jag länkande inte är mest optimala för de låga frekvenserna, men beroende vad som är accepterbart av min andra hälft, och hur rummet är utformat så får jag testa mig fram huruvida jag ska placera alltet. Alternativt kanske tänka på att fixa till hörnen.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk

@Echolake: Som sagt så gör det mest nytta att behandla hörnen, mer än att börja med väggarna. I hörnen dämpar du hela registret, på väggarna mera mellanregister och framförallt diskant. I hörnen syns det ju mindre med

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Problemet man har hemma är oftast i basfrekvenserna.

Jag skulle inte säga att fler lyssningsrum har problem i basområdet jämfört med efterklangstiden över, säg, 1 kHz.

Skrivet av klasvonklas:

De som länkas dämpar endast de högre vilket kommer resultera i en felaktig ljudbild. Mixar man musik med denna ljudbild kommer man mixa med för mycket diskant och för lite/felaktig bas eftersom man försöker kompensera för den diskant som fattas i rummet.

Nja. Hörseln har en fantastisk förmåga att normera olika lyssningsrum (eller annan utrustning med klangpåverkan - det finns massor med finfina inspelningar som mixats genom ett par Yamaha NS-10, en högtalare som knappast kan anses vara en god återgivare. Däremot var den vanligt förekommande, vilket hjälpte musikproducenter som visste hur verkligheten lät -- genom ett par NS-10...).

Citat:

Det som är bäst för pengarna är tjocka material, minst 10cm glas/stenull.

10 cm absorbent räcker inte på långa vägar för att hantera problem i basområdet. Redan vid 200 Hz har dämpkoefficienten sjunkit till hälften. Basproblem hanteras plats- och priseffektivast med olika former av avstämda dämpare: membran- eller helmholtzabsorbenter.
Och för att uppnå maximal ljudförbättring à 1000 kr är de i stort sett aldrig ett alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det hända nått vettigt för så låg budget som 1000kr så lär det bara vara normal isolering av nån typ som är ett alternativ, att köpa färdiga saker lär inte ge tillräckligt stor area.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Echolake:

Du nämner baksida av masonit; hur viktigt är det med ett bakstycke i överlag? De jag sett på youtube har endast ett mellanrum på kanske, 2cm från markskivan och väggen baktill.

Jag tror inte det spelar så stor roll; bakstycket tänkte jag mest skulle göra ramen stabilare -- efter att du byggt panelerna vill du troligtvis härja runt med dem och provlyssna med olika placeringar.