Permalänk

Kommer inte åt min TP-link

Hej,

Har en TP-Link TL-WA701ND som konfig som en trådlös brygga till källaren där jag har en logger.

Sedan jag bytt router så funkar den inte med bryggningen. Förmodar sen jag bytte lösen på trådlösa närverket.
Men har kopplat den med LAN kabel (CAT5e)till PCn och försöker komma in i TPn via Ip 192.168.1.254 som står bakom på TPn. Men
kommer f_n inte in. Har kört reset, dragit ut strömmen. Hjälp mig! Kör jag ip config får jag typ 169.xxx.xx.xx

Permalänk
Avstängd

@mattias_jo1:

Dra ur WAN-sladden till routern

Starta om datorn du ansluter med

Sen brukar det vara 192.168.1.1 med TP-link (utan att kolla manualen)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@mattisa_jo1
Har du testat att ansluta mot det ipet som står efter Default Gateway när du kör ipconfig?

Permalänk
Skrivet av Texaco:

@mattisa_jo1
Har du testat att ansluta mot det ipet som står efter Default Gateway när du kör ipconfig?

Skall testa allt detta nu med en win 7 dator. Körde en win 8.1 alldeles nyss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[quote postid="15776782" userid="111125" name="plunn"]
@mattias_jo1:

Dra ur WAN-sladden till routern

Starta om datorn du ansluter med

Sen brukar det vara 192.168.1.1 med TP-link (utan att kolla manualen)

Det är 192.168.1.254 om man läser på under sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör ipconfig

Finns ingen standard gateway dvs tomt
Nätmask 169.254.88.136
Samt då 255.255.0.0

Det är en LAN ingen WAN
Detta är en acces punkt. Har en annan router Asus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mattias_jo1:

[quote postid="15776782" userid="111125" name="plunn"]
@mattias_jo1:

Det är 192.168.1.254 om man läser på under sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en WA801N, och på den är default 192.168.0.254,, kanske pröva det..

Citat:

1.
To access the configuration utility, open a web-browser and type in the default address http://192.168.0.254 in the address field of the browser.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

Kör ipconfig

Finns ingen standard gateway dvs tomt
Nätmask 169.254.88.136
Samt då 255.255.0.0

Det är en LAN ingen WAN
Detta är en acces punkt. Har en annan router Asus

Skickades från m.sweclockers.com

169... innebär att datorn inte får någon kontakt med en DHCP-server som kan dela ut en IP-adress. Du behöver se över kablar och kontakter till att börja med.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

169... innebär att datorn inte får någon kontakt med en DHCP-server som kan dela ut en IP-adress. Du behöver se över kablar och kontakter till att börja med.

Mm..tänkte på det. Skall kolla. Men trodde inte det då detta var en helt ny kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska ansluta till en brygga så måste du ge datorn ett passande ip på samma nät som bryggan manuellt eftersom du inte är ansluten till en dhcpserver om du kopplar in dig mot bryggan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska ansluta till en brygga så måste du ge datorn ett passande ip på samma nät som bryggan manuellt eftersom du inte är ansluten till en dhcpserver om du kopplar in dig mot bryggan.

Nu blir jag trött. Har angett en statisk ip för datorn som jag kopplar till AP. Blir ändå "sidan inte tillgänglig" när jag försöker med 192.168.1.254 allt enligt manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias_jo1:

Nu blir jag trött. Har angett en statisk ip för datorn som jag kopplar till AP. Blir ändå "sidan inte tillgänglig" när jag försöker med 192.168.1.254 allt enligt manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså gett datorn tex 192.168.1.10 statiskt och startat om både dator och brygga efter det, ev även gjort reset på bryggan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ahhh..efter lite trixande. Nu funkar det. Tack för hjälpen!

Men kom inte ihåg vilket mode jag körde i. Vill koppla in på denna min logger via LAN kabeln, denna tar emot wifi från min router. Borde väl bli brygg mode eller??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag konfig den för bryggning och hittat mitt trådlösa. Dock fortfarande ingen internet åtkommst när jag testar det.Vad kan vara nästa problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias_jo1:

Nu har jag konfig den för bryggning och hittat mitt trådlösa. Dock fortfarande ingen internet åtkommst när jag testar det.Vad kan vara nästa problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat att pinga i lanet för att se vart det tar stopp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att pinga i lanet för att se vart det tar stopp ?

Testar ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Försöker pinga min router. Inga svar. Kan inte se några inställningar i TPn som är fel heller.
Funderar om det kan bara nått i min router, nu står den i AP mode. Går och ställa i hybrid. Se ju TPn i listan under WDS.
"Suck"
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bridgemode ska vara korrekt.
Har du ställt tillbaka nätverksinställningarna i din dator till auto?
Har du hårdställd adress fortfarande så är det nog därför.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

har inte ställt tillbaka datorn. Men sätter jag i kabeln i min logger klagar den fortfarande på att den inte har internet. Men skall testa. TPn är inställd på statisk address.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias_jo1:

har inte ställt tillbaka datorn. Men sätter jag i kabeln i min logger klagar den fortfarande på att den inte har internet. Men skall testa. TPn är inställd på statisk address.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du satt för ip på respektive apparat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

TPn har 1.101
Frågan är om routern oxå måste stå i bryggmode. Finns ju ett Hybrid mode i den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattias_jo1:

TPn har 1.101

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det inte det jag frågade om, skriv ner hela ipnummret på alla apparater som är anslutna i lanet samt hur de erhåller ip så kanske man kan se nått om du har adresseringsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

De lan som finns i routern, kör jag vissa statiska och nåra DHCP. De statiska kör jag 1.200 och uppåt. Finns en dator som ligger på 1.100. Resten är runt 1.4x. På denna brygga skall bara kopplas till min logger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om jag nu kollat i trådlösa statistiken i TPn så tar den imot paket nu. Om än väldigt långsamt. Det efter jag ställde om i routen till hybrid och la till TPn i listan. Samt ställde båda på samma kanal. Men kommer ändå inte ut på nätet när jag änvänder lan kabeln i datorn från TPn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blir trött....snart åker skiten ut. Hade tidigare en speedtouch och adsl och kan inte komma på att jag gjorde någon inställning på den för att få till bryggmode. Allt ser korrekt ut i TPn men frågan är om hur det är med min router. Står i så här i routern nu..frågan är om jag skall köra den i Hybrid mode eller std AP mode. Nått går igenom iaf med hybrid mode men inte åkomst till Internet med LAN kabeln från TPn.

Bryggfunktion (eller namngiven WDS - Wireless Distribution System) som gör att din RT-N66W kan ansluta trådlöst till en AP. WDS kan också anses vara ett upprepningsläge, men med denna metod kommer enheterna anslutna till anslutningspunkten endast att kunna använda hälften av anslutningspunktens ursprungliga trådlöshastighet.
Notera:Funktionen stöder endast [Open stystem/NONE(Öppet system/INGEN), Open system/WEP(Öppet system/WEP)] säkerhetsverifieringsmetoder.
Gör det möjligt för WDS att förlänga den trådlösa signalen genom att följa dessa steg :
Välj läge [WDS Only] eller [Hybrid] och lägg till AP:ernas MAC-adresser i fjärr-AP-listan.
Se till att denna trådlösa router och den AP du vill ansluta till använder samma kanal.
I AP:ns WDS-hanteringsgränsnitt, ange AP:ns MAC-adress i AP-listan och den trådlösa routerns MAC-adress.
För att få bästa prestanda, gå till Avancerade inställningar > Trådlös > Allmänt och tilldela varje router i nätverket samma kanalbandbredd, kontrollkanal och förlängningskanal.
Du använder för närvarande inte Auto channel bandwidth (Automatisk Kanalbandbredd). Klicka på