Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det måste vara en lön långt över snittet för sjuksköterskor?
Annars förstår jag inte att de klagar

Ja, det är det. Enligt lönestatistik tjänar mindre än 1% av Sveriges sjuksköterskor så mycket. Snittet ligger på drygt 24 500 kr. Om lönen stämmer arbetar alltså personen i fråga antagligen inte i Sverige eller har ett ansvarsområde långt större än vanligt.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Ja, det är det. Enligt lönestatistik tjänar mindre än 1% av Sveriges sjuksköterskor så mycket. Snittet ligger på drygt 24 500 kr. Om lönen stämmer arbetar alltså personen i fråga antagligen inte i Sverige eller har ett ansvarsområde långt större än vanligt.

24500kr är ju inte heller speciellt dåligt? tycker dom klagar hela tiden på låg lön men det där är i min mening inte låg.

Aja here goes me:
Servicedesk / Systemadmin
22500kr
21 år
1 års erfarenhet

är timanställd konsult så beror helt på månaden, har fått ut allt från 15 till 19 efter skatt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja, det är det. Enligt lönestatistik tjänar mindre än 1% av Sveriges sjuksköterskor så mycket. Snittet ligger på drygt 24 500 kr. Om lönen stämmer arbetar alltså personen i fråga antagligen inte i Sverige eller har ett ansvarsområde långt större än vanligt.

Tvivlar på att den på riktigt är snitt 24 skulle mer gissa på 28-29500

Är inget unikt med mig och jag jobbar i en kommun, är inte ansvarig för något jobbar som resurs i en grupp. Det finns pengar att hämta om man byter jobb, sjuksköterskor har oftast lite hobby-jobb exempelvis akuten och ambulans. Där är det svårt att få över 26 som ny.

Mitt första jobb som nästan klar ssk var psykiatrin, jobbade som assisterande för 24500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Tvivlar på att den på riktigt är snitt 24 skulle mer gissa på 28-29500

Är inget unikt med mig och jag jobbar i en kommun, är inte ansvarig för något jobbar som resurs i en grupp. Det finns pengar att hämta om man byter jobb, sjuksköterskor har oftast lite hobby-jobb exempelvis akuten och ambulans. Där är det svårt att få över 26 som ny.

Mitt första jobb som nästan klar ssk var psykiatrin, jobbade som assisterande för 24500.

Skickades från m.sweclockers.com

Lönestatistik har över 5500 entries på just sjuksköterskor, så tills någon annan pålitlig källa läggs fram kommer jag att lita på det.

Edit: Googlade vidare lite och det verkar ligga högre, rikssnittet är drygt 28 000 kr. Det var visserligen enligt Vårdförbundet som ju har tydliga fördelar av att visa så höga siffror som möjligt (för att de som tjänar mindre ska kunna kräva mer).

Skrivet av Garderoben:

24500kr är ju inte heller speciellt dåligt? tycker dom klagar hela tiden på låg lön men det där är i min mening inte låg.

Aja here goes me:
Servicedesk / Systemadmin
22500kr
21 år
1 års erfarenhet

är timanställd konsult så beror helt på månaden, har fått ut allt från 15 till 19 efter skatt.

Jag har inte sagt att den är låg. Uppenbarligen är det en rimlig lön eftersom folk fortsätter att utbilda sig till sjuksköterskor i helt ok takt iaf.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Lönestatistik har över 5500 entries på just sjuksköterskor, så tills någon annan pålitlig källa läggs fram kommer jag att lita på det.

Jag har inte sagt att den är låg. Uppenbarligen är det en rimlig lön eftersom folk fortsätter att utbilda sig till sjuksköterskor i helt ok takt iaf.

Medveten om att du inte sa det, jag bara påpekade min synpunkt på den lönen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kriller007:

Fick nytt jobb här om dagen, 37500+ob så ca 40 och 30 dagar semester.

Leg. Sjuksköterska

Snart 2 års erfarenhet, haft 4 jobb under den tiden bytt pga lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du vidarutbildning eller annan utbildning som ger dig högre lön?

Permalänk
Medlem

Befattning: Mjukvaruutvecklare
Erfarenhet: 7 år
Lön: 42.000:- (+ ev. övertidsersättning)
Utbildning: Civilingenjör
Plats: Malmö
Ålder: 35

Just nu jobbar jag 80% vilket med vår arbetstidsförkortning ger en veckoarbetstid på ca. 30 timmar. Detta gör att jag får ut klart mindre än om jag jobbat heltid (42k är min heltidssiffra), men det är så fantastiskt skönt så jag rekommenderar alla som tycker att de har råd att testa att gå ner i arbetstid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Har du vidarutbildning eller annan utbildning som ger dig högre lön?

Nej, bara lite extra kurser inom akutsjukvård.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Får uppdatera lite jag med! Utöver 2.8k i studiebidrag så har jag nu fixat mig ett extrajobb två kvällar i veckan! 126kr/h, vilket ger 4-6k efter skatt beroende på antal pass per vecka samt om månadens "femte"(halva) vecka ligger på helgdagar eller inte (en månad har ju 2-4 dagar utöver sina 4 veckor)

Så från 2.8 till sammanlagt ca 7-9k är helt ok!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Dags för en uppdatering. Jag tycker det här är en intressant tråd.

Systemutvecklare Östergötland
28 år
4 års arbetslivserfarenhet
Lön 36 500
Arbetsvecka 37.5h
Betald övertid
5v semester
De vanliga förmånerna. Tjänstepension, friskvårdsbidrag, telefon, hyfsat flexibel arbetstid.

37 500 som sjuksköterska låter riktigt bra!

Permalänk
Medlem

CRM konsult Stockholm
34 år
4 års arbetslivserfarenhet inom CRM
Lön 36 000+Provision
Arbetsvecka 40h
Obetald övertid
6v semester
De vanliga förmånerna inom kollektivavtal.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem

Teknisk Konsult
26 år
7½ års erfarenhet inom drift & support
Lön: 36.000kr
Arbetsvecka 40h
Betald övertid + fritt disponibelt flextid.
5v semester
Tjänstepension, 4.000kr friskvård, mobil osv.

Permalänk
Avstängd

Finns det inte andra egenföretagare här, skulle vara kul och se vad ni drar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

systemadministratör på ett universitet
20 år
lön: 26.000 kr

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Medlem

165:- per timme (bemanning)

Permalänk
Medlem

Support tekniker, 2 år.
Nederländerna
ca 29000sek/mån
Tillkommer prestandabaserad bonus (team och personlig) samt aktieutdelning.
Fri lunch
Fri tillgång till gym på jobbet
Tjänstepension

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Support tekniker, 2 år.
Nederländerna
ca 29000sek/mån
Tillkommer prestandabaserad bonus (team och personlig) samt aktieutdelning.
Fri lunch
Fri tillgång till gym på jobbet
Tjänstepension

Hade vart intressant vad du har för utbildning och bakgrund som tog dig dig? Blev du värvad av ett företag? Har för mig att jag har läst någon om en såkallad "artistskatt" om man blir värvad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Hade vart intressant vad du har för utbildning och bakgrund som tog dig dig? Blev du värvad av ett företag? Har för mig att jag har läst någon om en såkallad "artistskatt" om man blir värvad.

Drygt 190 högskolepoäng (40hp i datateknik och resterande i informatik/systemvetenskap) . Tog aldrig ut examen.

Jag fick ett mail från en engelsk rekryterar som sökte folk till Nederländerna. Hade haft en profil uppe på Monsterboard (tror jag det var) i någon vecka bara.
Hade först en intervju med rekyteraren över Skype och därefter med själva företaget. Åkte ner ditt på en tisdag för platsintervju och fick besked om att jobbet var mitt efter ca 18h.

Permalänk
Medlem

Ligger på ca 27000-28000 i månaden som gruppchef i firman med övningsdygn och tillägg. Ibland upp till 50000 efter större övningar. Blir snart bättre när jag åker på min tredje mission där det blir ca 52000 i månaden med risktillägg, traktamente och missionstillägg.

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

24500kr är ju inte heller speciellt dåligt? tycker dom klagar hela tiden på låg lön men det där är i min mening inte låg.

Aja here goes me:
Servicedesk / Systemadmin
22500kr
21 år
1 års erfarenhet

är timanställd konsult så beror helt på månaden, har fått ut allt från 15 till 19 efter skatt.

Det är för att deras arbetstider och arbetstryck vida överstiger "vanliga" människors 8-5 jobb. Har en nära vän som jobbar som sjuksköterska och vet när hon kliver upp, går till jobbet etc. De förtjänar defintivt högre lön än fjuttiga 25k.

Tjänar själv timlön motsvarande 29k. Jobbar som jag vill. Snacka om kontrast.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Elektronikåtervinning.
21-22 netto ungefär
26 år
Jobbet är inte speciellt roligt eller givande men hyfsad lön.

Visa signatur

Dator| Intel 2600K@ 4,5 Ghz | ASUS P8P67 EVO B3 | Sapphire HD 7970 3GB | 4tb Raid | 8gb 1600mhz | Samsung Blackrose 24" | BenQ 24" LED XL2420T

Permalänk
Medlem

Konsult, Servicedesk på stort företag.

19400 före skatt på 160 timmar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Utbildare + regionsansvarig för ett stort teknikbolag
29 000:- + resultatbaserad bonus
24 år
1,5 års erfarenhet

Förmåner: tjänstebil, telefon, 6 veckor semester (+SAS eurobonus poäng och samlar till fria hotellnätter - man får inte vara dum!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Tror jag svarat tidigare men skiten ändras ju hela tiden

Har 20000kr fast och resten i provision.

Min budget är 50000TB men hursomhelst så diskuterar vi lön och inte villkor, jag har alltså 20000 KR i fast lön och resten är provision. Allt jag säljer påverkar min lön, upp till 20000TB ger 10% i provision och sedan har jag trappsteg som ökar min provision procentmässigt mellan vissa steg.

Säljer jag för 100K som är standard i min bransch så får jag en lön på 39800kr före skatt. 50000TB i säljresultat som är budget ger 24500kr i månadslön....

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

35890 före skatt, 27000 efter
egenföretagare inom Ljud&Ljus samt IT
startade 2005, 5 anställda
förmåner? well mitt egna bolag, gör lite som jag vill om jag känner för det!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Just nu, ingen lön alls utan det är bidrag och lån.
Studerar till Anläggningsingenjör på en YH-utbildning.

Så från att tjäna närmare 30k/månaden till att "bara" få 13k med bidrag, lån + extralån, det är en enorm omställning

Men kommer nog gå om min gamla lön ganska snabbt sen när jag väl börjar jobba igen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag får in 1050,- men får in lite extra på att köpa och sälja CS:GO skins och lite dator delar/andra intressanta saker. Men det är ingen stabil inkomst då den pendlar mellan 0-1500 per månad.

Permalänk
Medlem

Ev. löneökningar börjar kännas lite verkningslösa i och med statlig skatt. Skillnaden netto mellan 35000 och 40000 kr är ju inte mer än runt 2500 kronor. Då jobbar jag hellre lite mindre.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trajce:

165:- per timme (bemanning)

Berätta gärna mer. Jag jobbar själv inom bemanning. Är det lön enligt GFL eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Finns det inte andra egenföretagare här, skulle vara kul och se vad ni drar

Skickades från m.sweclockers.com

IT konsult, eget bolag med anställda och en omsättning på ca 5 miljoner. Tar ut ca 39 000kr i månaden. Har stegrat ganska duktigt senaste året, har bara drivit det i 3 år. Utöver det har jag en förmånsbil på bolaget och sedan den upparbetade vinsten förstås. Andra förmåner är väl att jag gör vad jag vill, typ.

Jobbar ca 55-60h i veckan och ca 2-3 veckors semester (har ingen semesterersättning utan tar ju lön som jag vill) sammantaget över året, men går sakta men säkert till lite mer "normala" arbetstider och lediga semsterdagar (Är väl tanken i alla fall).

Sett till arbetstiden så är det väl ingen höjdare jämfört med att vara anställd med liknade förmåner och lön men skulle aldrig någonsin vilja vara anställd igen utan att vara med i något företagsengagemang.