Permalänk
Medlem

@mattoys: Tråden handlar inte om att jämföra löner mellan olika länder, utan kort och gott hur mycket man får i lön. That's it.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@mattoys: Tråden handlar inte om att jämföra löner mellan olika länder, utan kort och gott hur mycket man får i lön. That's it.

...för att kunna göra nån form av jämförelse? Eller?
Sen om man TS tanke är att jämföra själv eller om man får posta det i tråden vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fextreme_fa: Låter bryskt men "vad får ni i lön?" är en enkel fråga. Vad lönen är värd i respektive land är något annat, eller?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika: Fast nu var det ju TS som ställde frågan så vilken exakt innebörd den har kanske vi andra ska vara lite ödmjuka inför. Utan någon form av jämförelsetal blir utländska löner helt ointressanta.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ålder: 39
Utbildning: Gymnasiutb.
Kön: Man.
Yrke: Reservdelschef/Inköpare
Lön: 24400:-

Övrigt/Förmåner:
Dator + telefon via jobbet
Tillgång till en hel bilverkstad (volvo) att använda nästan som jag vill på kvällar och helger.

Visa signatur

"Nemas saltas sobrius"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@swetox: Låter bryskt men "vad får ni i lön?" är en enkel fråga. Vad lönen är värd i respektive land är något annat, eller?

Tidigare i tråden har det dock nämnts att man ska lägga till yrke, erfarenhet och utbildning osv för att kunna göra jämförelser.
En tråd med 60 sidor av 5-6 siffriga tal från anonyma eller halvt anonyma personer är helt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort ordet en innan ordet jämförelser
Permalänk
Medlem

Ålder: 23
Utbildning: Universitetsutbildning
Kön: Man.
Yrke: Webbutvecklare
Lön: 25000 :-

Visa signatur

Friskyttarna - Ditt ljus i MMO - mörkret
Final Fantasy XIV | Guild Wars 2 | LotRO | RIFT | SWTOR | The Elder Scrolls Online | Wildstar | World of Tanks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Tidigare i tråden har det dock nämnts att man ska lägga till yrke, erfarenhet och utbildning osv för att kunna göra jämförelser.
En tråd med 60 sidor av 5-6 siffriga tal från anonyma eller halvt anonyma personer är helt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill du ha statistik över lön finns det bättre motorer för det, vad so gör detta kul är ju att man kan ställa följdfrågor etc. Mycket svårt mot en sida med tabelldata

Visa signatur
Permalänk

Ålder: 38
Utbildning: Teknisk högskola
Kön: Man.
Yrke: Elektroniker/teknikledare
Lön: 49000

Visa signatur

_________________________________________________________
Data 1: Gigabyte Z690 Elite AX, Intel 12900K, 32GB Corsair DDR5, PNY RTX 3080 12G, Lian Li O11D EVO

Permalänk
Medlem

jobbar på volvo å kör truck
25~ efter skatt

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HypnoToad420:

jobbar på volvo å kör truck
25~ efter skatt

Före eller efter ränteavdrag, ROT och RUT, tjänstebil? Det är ganska dumt att ange lön efter skatt pga att beroende på dina förutsättningar kan lönen före skatt variera rätt kraftigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ålder: 19
Utbildning: bygg entreprenadmaskinförare
Yrke: entreprenadmaskinförare
Lön: 20-22 efter skatt lite varierande då jag har timlön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Yrke : Elektriker / fibersvetsare
Utbildning : Gymnasie + EUU (några dagar på arbetstid)
Ålder : 33

Grundlön 29 500kr
Jour var 6:e vecka 8000kr ifast ersättning(ska höjas till 10k kr 2016)+750kr/h vid utryckning (minst 3 timmar)

Tillgång till verktyg och firmabil kvällar och helger. Svartjobb om man vill

Edit : alla belopp innan skatt

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Yrke: Ordermottagare / Inköp / Export
Utbildning: Ingen inom detta. Endast gymnasieutbildning med inriktning teknik.
Ålder: 30

Grundlön: 32 800 kr före skatt.

Jobbar hårt på att få ta över som försäljningschef nästa år och då driva upp lönen ytterligare lite grann. Tycker själv att jag är bra betald men har mycket ansvar och gör ett bra jobb.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Avstängd

Ålder: 22
Utbildning: Grundskola
Kön: Man
Yrke: Säljare/Lageransvarig bygg
Lön: 27000 Brutto + Bonus + Tjänstebil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

@mattoys: Tråden handlar inte om att jämföra löner mellan olika länder, utan kort och gott hur mycket man får i lön. That's it.

Fast skall man bara lista löner, så blir det en rätt meningslös listtråd utan diskussions värde. Du måste kunna relatera lönen mot något, vad du jobbar med, erfarenhet, utbildning med mera är intressanta faktorer; När det gäller utlandsjobb så tycker jag att det är relevant att få någorlunda hum om ökade levnadskostnader.(Jag funderar själv på att jobba utomlands.)
Det finns några sidor i tråden där man diskuterar om lönen skall anges brutto eller netto också.

Permalänk
Medlem

Yrke: Product Support Engineer inom IT-baserad medicinhantering på ett stort internationellt bolag
Erfarenhet: 5 år
Lön: 4800$ (kanadensiska dollar)/månad + årlig bonus + ett par betalda resor till huvudkontoret i Kalifornien varje år

Permalänk

Yrke/Befattning: Montör inom produktion
Lön före skatt: knappt 23 300 kr (lönetrappa, anställningstid)
Anställningstid: Snart 2 år.
Skattetabell: 32

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Processingenjör inom läkemedel 29 år
5 års erfarenhet
Lön: 43.000kr
Arbetsvecka 40h
Betald övertid + fritt disponibelt flextid.
32 dagar semester + klämdagar

AZ eller? Med tanke på semesterdagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Låter intressant, vad gör en sådan?

Pulver och papper, som det heter. Jobbar i en stor kemifabrik och ser till att produktionen löper på genom att arbeta aktivt med avvikelser och förbättringsarbete. Jag tycker det är störtkul!

Skrivet av oatp1b1:

AZ eller? Med tanke på semesterdagarna.

Det måste väl vara det antar jag

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jobbar på volvo som tekniker.
snittlön ligger på 42 tusen före skatt, beror på lite då man jobbar på ackord.

jobbar ca 125 timmar månad. 4 veckor semester plus ca 1 vecka komp om året.

// Piteraq

Permalänk

Ålder: 19
Utbildning: Gymnasiutb.
Kön: Man.
Yrke: Lagerarbetare
Lön: 98 kr/h. Frick ungefär 17239:- denna månad.

Övrigt: Har tillgång till en personalbutik där vi kan köpa de varor vi hanterar för bra mycket lägre priser.

Är mitt första arbete där jag jobbat en längre tid, ganska nöjd över att ha lyckats fått arbete direkt efter studenten och fått vara kvar där.

Permalänk

Ålder: 29
Utbildning: Civilingenjör
Yrke: Borrledare natt, offshore på en plattform i Nordsjön
Lön: 78000-120000 NOK i månaden brutto (beror på kurser, möten etc. i friperioden)

Väldigt omväxlande men mycket ansvar! Man måste ha väldigt hög fokus på säkerhet.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Ålder: 29
Utbildning: Civilingenjör
Yrke: Borrledare natt, offshore på en plattform i Nordsjön
Lön: 78000-120000 NOK i månaden brutto (beror på kurser, möten etc. i friperioden)

Väldigt omväxlande men mycket ansvar! Man måste ha väldigt hög fokus på säkerhet.

Hur mår norska oljebraschen idag? Generellt dystra rapporter som dyker upp. Ingen diss, bara en genuin undran?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Skrivet av wounds:

Hur mår norska oljebraschen idag? Generellt dystra rapporter som dyker upp. Ingen diss, bara en genuin undran?

Du har helt rätt, tuffa tider nu. Många som har fått lämna sina jobb, det är väl ca 80'000 arbetslösa i Stavanger nu som jobbade i oljebranschen tidigare. Det påverkar hela Norges ekonomi, huspriser går ner etc. Som jag ser det kommer det fortsätta gå ner ett tag till då det är färre nya fält som kommer upp och färre riggar som är aktiva. Nu är oljepriset nere i 36 USD / fatet för Brentolja och Ryssland fortsätter öka produktionen för att få in pengar efter sanktionerna från EU och USA och det håller priserna nere. Även OPEC-länderna pressar produktionen för att få in pengar.

Min personliga åsikt är att det kommer bli värre under våren nästa år men det får vi se! Det är stora politiska spel.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Det måste väl vara det antar jag

Jobbar själv på AZ, därav att jag fick lite igenkänningsvibbar. Kul med en kollega på forumet (även om vi jobbar med väldigt olika saker)!

Permalänk
Medlem

IT-jox ansvarsbefattning
Man
40+
Årsinkomst brutto ca 450.000:-/år

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Utbildning: kock
Yrke: köksbiträde
Lön: 132 kr/h

Timanställd, brukar jobba ca. 120 h/mån och får ut 12-14k efter skatt. Passar mig alldeles utmärkt att jobba ungefär 75%, då jag inte betalar mer än 4 000 för hyra + el. Fritid > pengar.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

jag får ut ca 16000 efter skatt. och vid varje julfest om det har gått bra för företaget så får jag en bonus på 40000kr före skatt. så det höjer lönen lite grann. Men den är ju inte garanterad.
Jobbar på lager.

Permalänk
Medlem

Fick lön idag.13k efter skatt 75% anställning på Tele2 Säljskundservice

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X