Permalänk

Chassi när man har småbarn

Så, jag ska bygga en ny dator nån gång under vintern och har kollat på en Fractal Design Define R5 som många rekommenderat.
Nu är det så att jag har en liten klåfingrig ett-åring här hemma så om chassit hade haft powerknappen bakom dörren hade det varit att föredra.

Så frågan är om ni kan rekommendera nåt chassi där alla knappar är gömda bakom en lucka eller så?

I dagsläget har jag en Antec P183 och den har varit en räddning från ovan då just knapparna sitter bakom luckan. Men dels så har en av usb-portarna på framsidan gått sönder (ej barn-relaterat) och dels känner jag inte direkt för att bygga en ny dator i en gammal låda.

Googlade lite och hittade en som heter Cooler Master Silenco 650 Pure men den verkar inte säljas längre.

Övriga önskemål är Midi Tower med plats för en 5,25"-enhet, samt att den inte ska se ut som ett tivoli.

Förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ annars, om man pallar, är att ha ett chassi med lättöppnade paneler och starta direkt från moderkortets power-knapp. Förutsatt att moderkortet har en sån

Ett exempel är Corsairs C70, ser förövrigt vidunderligt ut enligt mig - men hade övervägt det istället för att bli avbruten mitt i en session.

Permalänk
Medlem

min katt brukade stänga av min burk FD r4, kopplade bara ut powerknappen och satte reset knappen som power vilken är betydligt mindre att trycka på.

Sen kan du i Windows ställa in att det inte händer något om du tycker på den när datorn är på, förutom om du håller in den i 5 sekunder då ditt moderkort gör en "hot" reboot.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Om man behöver reset knappen ofta, så har man ett större problem med datorn

Har en ettåring själv, men min dator sitter lite undangömt så det händer inte ofta att hon kommer fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Har ett Define R3 och R4 och har tejpat över Power-knappen med svart eltejp på båda för att både dölja den, lysdioden men också USB-portarna (detta efter att min äldsta knodd pressat ner kakor i portarna).

Kopplade även Power- till Resetknappen så att datorn behövdes startas med denna.

Nu sitter jag och sneglar mot Define S, inte därför att jag längre har så stora problem med ungarna men det vore skönt att slippa frontluckan som de tycker är väldigt spännande. Har även behövt kopplar ur DVD-enheten då de gärna öppnar och stänger den.

Rekommenderar med andra ord Define S idag.

// Peter

Korrigering
Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Du kan ju tejpa massa häftstift på knappen så gör den inte om det!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen direkt anledning att byta om man har P183 som dessutom då är barnsäker. Bara för att den inte är ny innebär inte att den inte är utmärkt fortfarande. Laga USB-portarna istället och kanske passa på att byta till USB3.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett P182 när barnen var små. Den hade även nyckel till frontluckan så att de varken kom åt DVDn, power/reset samt fläktkontrollen. Mycket effektivt och bra! Det fanns heller inga spännande lampor som lös och drog till sig uppmärksamhet.

Detta eftersom det var väldigt roligt att trycka på powerknappen. Inte bara en gång utan så länge man kunde tills man blev upptäckt..... datorn överlevde i alla fall men ett nytt chassi fick då inhandlas.

Mvh /z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen problemet. Har själv en 2 åring som tycker om att trycka på knappar. Dock så har jag stängt av i Windows att det inte ska hända något när man trycker på knappen. Så det löste sig för mig då.
Har dock värre problem med att hon tycker om den stora ratten på förstärkaren (för att höja/sänka ljudet)
Och då alla förstärkare värkar ha den stora ratten så fick detta lösas med tv-bänk med glasdörrar och barnlås på.

Vet inte hur du har datorn, men du kan kanske köra R5:an ändå om du kan få upp datorn på bordet tex?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går ju att sätta så att powerknappen inte stänger av datorn i windows, det var min lösning på småbarnsproblemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inga barn (ännu), men jag har datorn uppe på skrivbordet för att minska damm.
Det kanske kan vara en lösning om du inte har platsbrist?

Är du lite halvhändig kan du ju koppla in en vippströmbrytare för någon tia bakom luckan, i serie med powerknappen, då kan du "stänga av" powerknappen då du inte har uppsikt över datorn.
Finns brytare som du även kan få med resetknappen i samma utan att de stör varandra.

Annars skulle jag rekommendera R5, byggde relativt nyligen en server i detta chassi och det var väldigt smidigt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Byt ut startnappen mot ett tändingslås så kan inget hända.
http://www.sweclockers.com/galleri/11361-studiedagsprojekt-ny...

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på wake on lan? Lätt fixat på det lokala nätverket och du kan bara starta datorn med mobilen.

Permalänk

Har en son på snart 2år och ett Obsidian 650B, den powerknappen är synlig och frmme, och han har flera gånger frösökt trycka på den, MEN, den är för tung att trycka in för att han ska klara det! Så det är ju en möjlighet för dig.

Förövrigt har jag ett Fractal Array som server och den har han stängt av hur många gånger som helst då knappen är lättryckt och lyser, men tejpade ett klistermärke över den så han inte ser den mer, då låter han den vara.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Många bra och kreativa lösningar ni har ! Kul att läsa faktiskt.
Men jag tror det blir till att prova tejp-metoden först. Alla byrålådor och skåp i huset är redan tejpade så det är väl bara att fortsätta på inslagen bana