Permalänk
Medlem

feedback på val av komponenter

Jag ska bygga en dator som jag ska använda till lite allt möjligt.
Den ska vara liten och jag tänkte troligen klocka den något.
Innan jag beställter, har ni några åsikter på komponenter.

(Jag tar grafikkort, nätagg och HD från min gamla dator).

Permalänk

@WIRN: Moderkortet passar ej i chassit. Det chassit är för mITX moderkort. Så byt moderkort till ex. http://www.inet.se/produkt/1902877/asus-z170i-pro-gaming#/spe... eller välj ett annat chassi.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tror att moderkort är MATX medans chassit stödjer enbart MITX eller?

Permalänk
Medlem

Du behöver ett mItx moderkort
T.ex Asus z170i pro gaming

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ooops, tur man har Sweclockers, det hade jag helt missat.
Tack för det. Nu ska jag se över om chassiet eller mobot fåt stryka på foten.

Permalänk

Varför så dyra ramminnen

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Varför så dyra ramminnen

Tjae, det kanske är onödigt, vilka hade du tagit?

Permalänk

http://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=26

eller silverstone sugo 09, sugo 10. minimalistiska snygga chassin med kalasbra kylarförmåga och på ca 22-23 liter om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

http://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=26

eller silverstone sugo 09, sugo 10. minimalistiska snygga chassin med kalasbra kylarförmåga och på ca 22-23 liter om jag inte missminner mig.

Tack för tipset @EssEssWaffe, denna såg riktigt nice ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2796448

Permalänk
Medlem

Du borde definitivt slänga in en ssd mannen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Tack för tipset @EssEssWaffe, denna såg riktigt nice ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2796448

Om du vill kunna överklocka skulle jag inte tagit de små Rajintek-modellerna.
Snygga och minimala, men bara en enda fläkt som du får ha som in eller ut.
Blir inte så bra kylning för varma komponenter.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Om du vill kunna överklocka skulle jag inte tagit de små Rajintek-modellerna.
Snygga och minimala, men bara en enda fläkt som du får ha som in eller ut.
Blir inte så bra kylning för varma komponenter.

Japp, läste på nu om chassiet och det verkar grymt på alla sätt utom just värme och längd på grafikkort. Synd, för det är kanske det snyggste chassit jag sett...

Permalänk

Även Antec P50 samt ISK600M är alternativ för microATX och runt 22-23 liter och båda finns möjlighet till rejäl kylning samt bliueray-slot samt ett djup som är på mindre än 35 cm, precis som Silverstone sugo 09 samt 10.
Har personligen monterat i nämnda chassin och är allergisk mot djupa chassin.
Helst skulle jag vilja se tornchassin på under 20 liter (för microATX) där man hanterar max -16- 23 cm grafikkort samt slotin för blueray men det lär dröja..närmaste minimalistiska på djupet är ett förlegat Silverstone FT-03 eller vad det heter. Det är dags att det kommer betydligt mindre volummässiga chasin med avsevärt mindre djup där man tar i beaktning att grafikkorten kommer vara under 20 cm, gärna NU!

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssEssWaffe:

Även Antec P50 samt ISK600M är alternativ för microATX och runt 22-23 liter och båda finns möjlighet till rejäl kylning samt bliueray-slot samt ett djup som är på mindre än 35 cm, precis som Silverstone sugo 09 samt 10.
Har personligen monterat i nämnda chassin och är allergisk mot djupa chassin.
Helst skulle jag vilja se tornchassin på under 20 liter (för microATX) där man hanterar max -16- 23 cm grafikkort samt slotin för blueray men det lär dröja..närmaste minimalistiska på djupet är ett förlegat Silverstone FT-03 eller vad det heter. Det är dags att det kommer betydligt mindre volummässiga chasin med avsevärt mindre djup där man tar i beaktning att grafikkorten kommer vara under 20 cm, gärna NU!

Jag håller med om djupa chassin. Själv kommer jag aldrig köpa ett hi-end grafikkort så behovet finns inte hos mig.

Tack för tipsen på chassin men tyvärr gillar jag inte svart elektronik så chassit ska vara vitt eller metall.