Vilken ultraportabel dator med skylake i-processor är mest intressant just nu?

Permalänk
Medlem

Vilken ultraportabel dator med skylake i-processor är mest intressant just nu?

Jag är, som ganska många andra, på jakt efter en skylakebestyckad ultraportabel. Jag har kommit fram till att jag vill ha minst en i5:a, för att kunna använda datorn som huvuddator. Spelar (nästan) inget, men sitter en del med både lightroom och photoshop.

Alla datorer jag tittar på nu är med i5, 8GB RAM och 256 GB SSD, för att kunna jämnföra priser.

Ni andra i liknande sits, vilka tittar ni på? Har jag missat något?

För mig ser listan, utan inneboende ordning, ut så här just nu:

Dell XPS 13 FHD utan touch

Vikt 1.2 Kg.
Pris ~13500 kr, om man räknar med en pundkurs på 14 kr.
(Dell England, eftersom den inte finns på svenska hemsidan ännu) http://www.dell.com/uk/p/xps-13-9350-laptop/pd?oc=cnx9302&mod...

+Verkar välbyggd
+Bra skärm
+Slimmad
+Låg vikt
+Grym batteritid.
- Går inte att använda som platta.

Hade den varit vikbar så att den gick att använda som platta så vore valet ganska enkelt. Jag vet att det är en XPS 12 på väg, men den verkar bli relativt dyr, och använda Core M processorer.

HP Spectre x360

Vikt 1,45 Kg
Pris 11990
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=P1Q59EA...

+Relativt billig
+Går att använda som platta
-Tung

Jag tror den här är för tung för att vara riktigt intressant, men jag hoppas att den ska dyka upp på mediamarkt eller liknande så att man kan klämma lite.

Lenovo Yoga 900

Vikt 1.3 Kg
Pris 13495
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3369601

+Går att använda som platta
OK vikt
OK pris
-Enligt flera recensioner riktigt dålig skärm

Vill se skärmen i verkligheten. Men, det låter inte särskilt lovande.

Surface 4 Pro

Vikt 786 gr, 1.05 Kg med tangentbord.
Pris 13990 + 1599 (Tangentbord) = 15589 kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3350430

+Välbyggd
+Vikten
-Priset
-Svår(are) att använda som laptop i soffan eller på bussen?

Orolig för att den är lite jobbig om man vill sitta och skriva i soffan. Jag har en förhoppning om att den ska sjunka en tusenlapp när den släpps, som trean verkar ha gjort, men det är kanske att hoppas för mycket. Nu tycker jag faktiskt att den är lite för dyr.

Permalänk
Medlem

Jag är väl i nästan samma sits. Har kommit fram till samma lista också minus Surface. Har en iPad och saknar ett riktigt tangentbord.

Har riktigt svårt att bestämma mig. Problemet för mig är att jag vill ha touchscreen och det verkar ju vara en del problem med skalningen på 3200x1080. Så det är samma problem med yogan.

X360 har 1080p touchscreen men saknar usb c. Dessutom så är jag rädd för att jag kommer råka trycka på touchpaden med handflatorna medans jag skriver. Hade önskat att någon butik nära mig hade den så man kunde testa skriva lite.

Det avgörande är väl igentligen vad som är minst dåligt, 3200x1800 eller en för stor touchpad. Yogan är något mellanting ifall XPS 13 skulle visa sig bli alldeles för dyr.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Jag är väl i nästan samma sits. Har kommit fram till samma lista också minus Surface. Har en iPad och saknar ett riktigt tangentbord.

Har riktigt svårt att bestämma mig. Problemet för mig är att jag vill ha touchscreen och det verkar ju vara en del problem med skalningen på 3200x1080. Så det är samma problem med yogan.

X360 har 1080p touchscreen men saknar usb c. Dessutom så är jag rädd för att jag kommer råka trycka på touchpaden med handflatorna medans jag skriver. Hade önskat att någon butik nära mig hade den så man kunde testa skriva lite.

Det avgörande är väl igentligen vad som är minst dåligt, 3200x1800 eller en för stor touchpad. Yogan är något mellanting ifall XPS 13 skulle visa sig bli alldeles för dyr.

Men, har man någon nytta av touch på en XPS som man inte kan använda som platta? Har svårt att se mig själv sitta och peka på en skärm när jag använder laptopen i "laptopläge". Så i det fallet hade jag nog prioriterad det hekto som den "pekfria" har mindre i vikt.
USB-C är spännande, men på Yoga 900 där man inte kan ladda via USB-C, så tycker jag nästan det kan vara faktiskt.

Och ska jag vara ärlig så tycker jag att alla alternativen är ganska dyra för vad man får. Nästan 14000 är väldigt mycket för en pryl som håller i kanske drygt två år. Ibland blir jag sugen på en kinesisk Core-M platta för en femtedel av priset, för att sedan vänta en generation till med laptop.