Datorn beter sig konstigt efter grafikkortsuppgradering

Permalänk

Datorn beter sig konstigt efter grafikkortsuppgradering

Tjena! Jag bytte nyligen från två rätt gamla ATI kort i crossfire till Geforce 960 GTX för att framtidssäkra mig lite på spelfronten. Något gick dock snett efter detta och detta är lite utanför min förståelse för datorer.

Jag har OS på en 120~ GB SSD och är van vid att datorn helt startar upp på ~10 sekunder. Det tar nu mer än 3 minuter för min dator att starta. Jag kommer inte in i BIOS och kan därför inte snoka runt där, utan skärmen är helt svart i dessa 3 minuter varpå det följer en väldigt konstig 'färgexplosion' på skärmen där en mängd färger strålar ut och det ser ut som att något krashar. Efter denna färgexplosion händer en av följande tre saker:

Windows bootar helt felfritt.
Windows bootar men jag har inga ikoner på skrivbordet.
Windows bootar inte och skärmen flashar svart/vitt med några stora artefakter av annorlunda färger.

Eftersom detta verkade högst grafikrelaterat så gick jag tillbaks med grafikkortet och skaffade ett 980 GTX istället. Det är fortfarande samma problem.

Jag kan som sagt inte på något steg gå in i min BIOS och kika. Jag formaterade datorn iochmed köpet av det nya grafikkortet. Har någon här någon aning om vad som kan vara fel? Är det min SSD som håller på att ge upp? Eller kan det vara mitt moderkort som blev skadat under installationen? Något tips på någon annan åtgärd för att försöka isolera vart problemet kommer ifrån?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Windows gillar inte när man byter från AMD->nVidia eller vice versa.
Testa med felsäker läge och avinstallera allt som har med AMD att göra.
Även en drivrutinsrensare rekas att köra innan du pillrar i ditt nya kort.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Windows gillar inte när man byter från AMD->nVidia eller vice versa.
Testa med felsäker läge och avinstallera allt som har med AMD att göra.
Även en drivrutinsrensare rekas att köra innan du pillrar i ditt nya kort.

Borde inte formatteringen tagit hand om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puffadder:

Borde inte formatteringen tagit hand om det?

Missade det.
Kör du senaste UEFI på ditt moderkort ?

Permalänk
Medlem

Har du kopplat ur de gamla korten? Inga strömadapters som är felkopplade? Nya grafikkortet insatt i rätt port? Behöver kortet extern ström? Inkopplat? Felsäkert läge lika trögt? Kollat bios inställningar?