Bygga mITX/ATX gaming PC - behöver tips!

Permalänk
Medlem

Bygga mITX/ATX gaming PC - behöver tips!

Hej,

Jag har blivit less på min PC och vill bygga en ny som inte är lika stor och klumpig men som fortfarande håller hög gaming-prestanda.

Jag kommer bygga en en Z170 plattform och rätt kraftfulla delar (15-20k).

Det jag har väldigt svårt för är att hitta ett chassi där jag får plats med en ordentlig kylare för att överklocka processorn och samtidigt hålla lagom temp i burken med bra luftflöden osv etc.

Jag har kikat på obisidian 250d, prodigy m, node 304 och är mest inne på obisidian 250d. Problemet är att den verkar vara gjord för corsairs h100i kylare som utgått (?) och alla andra 240mm radiatorer verkar ha dålig passform (t ex h100i GTX).

Prodigy M verkar kunna ta en stor luftkylare men då är det chassit lite större.

Node 304 verkar vara för litet för allt.

Vad är era erfarenheter? Har någon testat fractal designs kelvin s24 240mm radiator i obsidian 250d? Har ni byggt något liknande och vad använde ni för komponenter? Räcker det med en enklare LP luftkylare för att hålla 6700k sval med tanke på 14nm?

Kommer lägga betydligt mer tid och pengar på att bygga än att använda så vill att det ska bli top notch

Tack på förhand,
Robin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ncase M1 kanske? Plats för 240mm-radiator i sidan eller t.ex. Noctua NH-C14 för luftkylning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag håller på och bygger i ett Ncase M1 med följande komponenter:
(försöker hålla mig till luftkylning som en personlig utmaning)

Chassi: Ncase M1
Moderkort: Asrock z170i Fatal1ty Gaming itx/ac
CPU: i7 6700k
Ram: 16Gb Corsair LPX 2133
PSU: Silverstone SFX-L 500W
CPU kylning: Noctua NH-C14 (gamla versionen då nya ej passar)
Ersatt 140mm fläktarna med 3x Noctua NF-F12 fläktar för kompabilitet och tystnad

Planerade delar: MSI GTX 970 Gaming 4G (eventuellt med kylning bytt till Arctic Cooling Accelero Twin turbo + 2 Noctuafläktar)

Pytteliten och tillräckligt snabb, dock ingen möjlighet för SLI.

Hade jag velat köra 980Ti hade jag kört annan processorkylare (någon av noctuas små tornkylare) och EVGA 980Ti Hybrid för att få ut värmen på ett klokt sätt.

Permalänk
Medlem

Ncase ser ut att vara ett sjysst chassi men vill inte beställa från utlandet. Tror ni en Scythe Big Shuriken II Rev.B klarar av att kyla en klockad 6700k? Tänkte mig Insug i front och utblås bak i ett obsidian 250d

Permalänk
Medlem

Mja alltså, kör du med så små chassin så skulle jag väl rekommendera vatten bara för att det tar mindre plats Alla "bra" kylare nu för tiden är ju svinlånga.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Node 304 tar tornkylare upp till 165mm. Du får plats med en NH-D15 vilket borde vara utmärkt för ett sådant bygge.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Robiban: Node är förvånansvärt rymligt faktiskt. Du får plats med en evo212 eller motsvarande samt ett relativt långt grafikkort. MSI/Evga brukar vara lagom längd om man behöver lite marginaler.
Tänk på att, beroende på moderkortslayout och kylare, du kan behöva lågprofilsminnen.
Det svåraste är väl att hitta ett lämpligt nätagg även om detta också går att modda

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Jag håller på och bygger i ett Ncase M1 med följande komponenter:
(försöker hålla mig till luftkylning som en personlig utmaning)

Chassi: Ncase M1
Moderkort: Asrock z170i Fatal1ty Gaming itx/ac
CPU: i7 6700k
Ram: 16Gb Corsair LPX 2133
PSU: Silverstone SFX-L 500W
CPU kylning: Noctua NH-C14 (gamla versionen då nya ej passar)
Ersatt 140mm fläktarna med 3x Noctua NF-F12 fläktar för kompabilitet och tystnad

Planerade delar: MSI GTX 970 Gaming 4G (eventuellt med kylning bytt till Arctic Cooling Accelero Twin turbo + 2 Noctuafläktar)

Pytteliten och tillräckligt snabb, dock ingen möjlighet för SLI.

Hade jag velat köra 980Ti hade jag kört annan processorkylare (någon av noctuas små tornkylare) och EVGA 980Ti Hybrid för att få ut värmen på ett klokt sätt.

Jag hittar ingen som har kört Twin Turbo i Ncase M1, är du säker på att den får plats? Om inte så kan du alltid köra på Arctic Accelero Xtreme IV. Den kyler mitt EVGA 970 riktigt bra och den passar perfekt i Ncase kombinerat med två fläktar monterade i botten!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Robiban: Node är förvånansvärt rymligt faktiskt. Du får plats med en evo212 eller motsvarande samt ett relativt långt grafikkort. MSI/Evga brukar vara lagom längd om man behöver lite marginaler.
Tänk på att, beroende på moderkortslayout och kylare, du kan behöva lågprofilsminnen.
Det svåraste är väl att hitta ett lämpligt nätagg även om detta också går att modda

Helt sant och den är fortfarande med i tankarna men tycker det ser lite väl tight ut med kablar runt PSU/GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Jag hittar ingen som har kört Twin Turbo i Ncase M1, är du säker på att den får plats? Om inte så kan du alltid köra på Arctic Accelero Xtreme IV. Den kyler mitt EVGA 970 riktigt bra och den passar perfekt i Ncase kombinerat med två fläktar monterade i botten!

Rätt! Jag rörde ihop det i huvudet. Det är accelero xtreme jag tänkte på. Kul att du är nöjd med den setupen!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu blir det lite trådkapning, men så här ser systemet ut som jag håller på att sätta ihop för ungefär samma användningsområde:

Om jag inte misstar mig ska allt passa. Kul dessutom att testa NVMe. Skulle inte det kunna vara ett alternativ för dig också?

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Nu blir det lite trådkapning, men så här ser systemet ut som jag håller på att sätta ihop för ungefär samma användningsområde:

http://i65.tinypic.com/jt6tjr.png

Om jag inte misstar mig ska allt passa. Kul dessutom att testa NVMe. Skulle inte det kunna vara ett alternativ för dig också?

Snyggt. Jag har kollat just på samsung 950 pro men vad jag läst är inte laddningstider i spel/windows nämnvärt snabbare. Så jag vet inte om jag tycker det är värt pengarna när evo serien ändå är så pass snabb. Lägger hellre extra på 6700k/980ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiban:

Snyggt. Jag har kollat just på samsung 950 pro men vad jag läst är inte laddningstider i spel/windows nämnvärt snabbare. Så jag vet inte om jag tycker det är värt pengarna när evo serien ändå är så pass snabb. Lägger hellre extra på 6700k/980ti

Jo, det är kanske sant. Men skillnaden mellan 850 m.2 och 950 är typ 800 kronor, det får jag varken 6700k eller 980ti för, så jag kan lika gärna testa den nyare varianten. Om inte annat så för att det är skoj

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

Precis köpt Phanteks evolve ITX, inte den minsta i klassen men aboslut mindre än ATX och lite mindre än mATX, sitter en 100I GTX kylare och plats med fullstort grafikkort

Kör 6700k (kommer början av nästa vecka) 980TI dc3 och 16gb ram samt 850 Samsung 500gb m.2 sticka Var nyfiken på 950 men finns inte ett datum och jag var ivrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Jo, det är kanske sant. Men skillnaden mellan 850 m.2 och 950 är typ 800 kronor, det får jag varken 6700k eller 980ti för, så jag kan lika gärna testa den nyare varianten. Om inte annat så för att det är skoj

Jag tänkte då på 500gb varianten som kostar nästan 2k(?) mer än 850 evo och det är steget från 6600k till 6700k och en liten bit på vägen till 980

Men jag håller med dig, jag är väldigt nyfiken på 950'n, det var den enda del jag hade "bestämt" mig för men jag misstänker att detta kommer gå 10 resor till innan köp är genomfört

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Precis köpt Phanteks evolve ITX, inte den minsta i klassen men aboslut mindre än ATX och lite mindre än mATX, sitter en 100I GTX kylare och plats med fullstort grafikkort

Kör 6700k (kommer början av nästa vecka) 980TI dc3 och 16gb ram samt 850 Samsung 500gb m.2 sticka Var nyfiken på 950 men finns inte ett datum och jag var ivrig

Tack för tipset. Den ser lovande ut med bra plats för komponenter och flöden! Gjorde inte mitt val lättare

Permalänk

@Robiban:

Linustechtips gjorde en lovande review med luftflödet. Hade samma dilemma som dig men jag behövde inte knä stort chassi och då blev denna perfekt

Permalänk
Medlem

Jag såg sweclockers recension och det verkar vara perfekt!

Nu gäller de bara för inet att få in delar på lager

Permalänk
Medlem

Core v1:
Extremt litet men sväljer stora GPU's:
https://pcpartpicker.com/builds/by_part/thermaltake-case-ca1b...

Redan köpt chassit men väntar på moderkortet innan jag kan sätta ihop min burk.
Litet monster, dock ingen ljudisolering alls så tysta komponenter är att rekommendera

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Hej,

Jag har blivit less på min PC och vill bygga en ny som inte är lika stor och klumpig men som fortfarande håller hög gaming-prestanda.

Jag kommer bygga en en Z170 plattform och rätt kraftfulla delar (15-20k).

Det jag har väldigt svårt för är att hitta ett chassi där jag får plats med en ordentlig kylare för att överklocka processorn och samtidigt hålla lagom temp i burken med bra luftflöden osv etc.

Jag har kikat på obisidian 250d, prodigy m, node 304 och är mest inne på obisidian 250d. Problemet är att den verkar vara gjord för corsairs h100i kylare som utgått (?) och alla andra 240mm radiatorer verkar ha dålig passform (t ex h100i GTX).

Prodigy M verkar kunna ta en stor luftkylare men då är det chassit lite större.

Node 304 verkar vara för litet för allt.

Vad är era erfarenheter? Har någon testat fractal designs kelvin s24 240mm radiator i obsidian 250d? Har ni byggt något liknande och vad använde ni för komponenter? Räcker det med en enklare LP luftkylare för att hålla 6700k sval med tanke på 14nm?

Kommer lägga betydligt mer tid och pengar på att bygga än att använda så vill att det ska bli top notch

Tack på förhand,
Robin

Kör kombon med obsiidan 250d och H100i som fungerar väldigt bra, (om du orkar kan du ju köpa en sådan beg. (de säljs ju en hel del i här). Det man måste tänka på är ju dock längden på gfx-korten (och till viss mån höjden).
Kör ett asus 970 strix och det går in med ~ 1 cm på längden och lika mycket på höjden. Men då får man ändå se till att böja kablarna för extra strömförsörjning rätt rejält en del för att det ska få plats.
Men annars finns det väldigt gott om luft i lådan och den känns välbyggd.

Permalänk
Medlem

Min första plan var att bygga i Raijintek Metis, men den krävde i princip moddning för att hålla vettiga temperaturer i det stängda chassit. Annars blev det väldigt handplockade komponenter som inte medgav särskilt mycket spännande prestanda. Detta gjorde att jag kom in på Evolv ITX istället som hade beprövat bra luftflöde. Blev dock lite avtänd av plastigheten i chassit.

Jag stod slutligen och vägde mellan Evolv ITX och Ncase M1 även om de inte är i närheten av jämförbara storleksmässigt. Kan säga att jag drömde mig bort till Evolv ITX mer än en gång när jag upprepat skar upp fingarna på en NH-C14 i mina försök att få till någon form av värdig kabelhantering i Ncase.

Blev sugen igen när jag såg nya färgerna på Evolv ITX och hade varit roligt med lite fler val av kompatibla komponenter än vad Ncase medger. Dock tror jag att jag blivit bortskämd med Ncase byggkvalitet och storlek så att nästa låda blir väl en DAN A4-SFX om det ska fortsätta så här med minskade storlekar.

Ett annat aluminiumalternativ kan vara Cooltek/Jonsbo UMX3 som gjorde entré nyligen eller kolla på Lian Li's nya PC-Q10 som har ett trevligt fönster men kanske tveksamt komponentstöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiban:

Jag tänkte då på 500gb varianten som kostar nästan 2k(?) mer än 850 evo och det är steget från 6600k till 6700k och en liten bit på vägen till 980

Men jag håller med dig, jag är väldigt nyfiken på 950'n, det var den enda del jag hade "bestämt" mig för men jag misstänker att detta kommer gå 10 resor till innan köp är genomfört

Jag beställde nyss min uppsättning så när som på att jag tog ett 550 watts Seasonic i stället för 450 watt (det fanns inte i lager på Inet) och Samsung SSD:n, som jag bytte ut mot 512Gb:s-versionen. Jag brukar bli sittandes ett tag med grejerna, så jag beslutade att lägga extraslantarna för att få kapacitet och galen fart.

Ett 980 Ti hade blivit på håret att få in i burken och att byta upp till i7 kändes lägre prioriterat. För min del är det ett arbetsverktyg (video- och bildredigering och lite sådant som business-laptopen inte riktigt orkar med), så det ger ju lite andra prioriteringar än om det ska vara en gaming-dator. Tror att den kommer bli perfekt för mina ändamål.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Gick på phanteks evolv itx. Inte det minsta men det kändes som ett säkert kort med gott om utrymme för framtiden samt en 280 radiator.

Gällande riggen gick jag på 6600k istället för 6700k och gtx 970 istället för 980ti. kommer förmodligen byta gpu när nästa generation nvidia kort kommer. Det här är mer än jag behöver men ville göra en värsting kändes dock tråkigt att bygga på x99 plattform pga av dåligt utbud på mitx MB samt att 6700k känns så långt bort. Det kliar ordentligt i fingrarna och sambon kunde plocka alla delar från webhallens butik idag runt 8 åker blåstället på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Robiban:

Tror du kommer bli väldigt nöjd! Lycka till med bygget och tveka inte att dela erfarenheter eller bilder här på siten.

Permalänk
Medlem

@Gray: Tack det tror jag också! Det blev följande grejer:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8757111/2015-11-09

Tror det kan bli riktigt bra prestanda och matchande färger/LED's

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

@Gray: Tack det tror jag också! Det blev följande grejer:
...
Tror det kan bli riktigt bra prestanda och matchande färger/LED's

Ser ut som du hoppade upp en storlek ändå! Fegis
Iofs inte helt galet om du funderar på SLI i framtiden och dubblar upp till två 980 Ti. Borde räcka länge!
Förutom moderkortet (som jag inte vet någonting om) så verkar det vara roliga komponenter som kommer ge dig riktigt mycket prestanda.

Själv fick jag just svar av Inets felsökning att det var min processor som var trasig från fabrik, inte konstigt att jag inte hittade något efter flera timmars letande och svärande. Får se när 6700K är tillgänglig igen då, Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Ser ut som du hoppade upp en storlek ändå! Fegis
Iofs inte helt galet om du funderar på SLI i framtiden och dubblar upp till två 980 Ti. Borde räcka länge!
Förutom moderkortet (som jag inte vet någonting om) så verkar det vara roliga komponenter som kommer ge dig riktigt mycket prestanda.

Själv fick jag just svar av Inets felsökning att det var min processor som var trasig från fabrik, inte konstigt att jag inte hittade något efter flera timmars letande och svärande. Får se när 6700K är tillgänglig igen då, Suck.

Jag byggade faktiskt en mITX innan också på helt nya delar men 6600k/970 gtx enthoo evolv mITX och en corsair 110i GT i toppen.

Det var så kul att greja och ville ha värre så blev en ny och försöka sälja den "gamla"

Gick upp en storlek för att få plats med ljudkortet

Jag valde MSI kortet för färgen. Kollade på maximus gene och z170m-plus från asus först men förutom en riktig M2 anslutning, vilket är synd för framtiden, förlorar jag nog ingenting. Det är nog bara att betala extra för en bättre ljudkrets och AC Wifi vilket jag inte kommer använda så då tror jag det kan bli bra med allt i svart och vita LEDs på fläktarna

Permalänk
Medlem

Så sant så sant, man kan aldrig bygga för mycket! Hoppas du får mycket lycka av maskinen. Själv kör jag Schiit audio dac och stärkare och kommer sannolikt aldrig återgå till interna ljudkort,