Permalänk

Ny speldator ~15k

Hej!

Jag köpte datorn jag har nu för ca 3 år sedan. Den börjar bli seg och jag känner för en ny. Vill inte uppgradera den för jag ser hellre att jag har två datorer istället för en uppgraderad.

Jag kan inte längre väldigt mycket om datorer... Det jag vill göra är att spela (CS:GO) och streama med bra kvalité.

Jag satte ihop något ganska snabbt för att ge er en idé av budgeten och vad jag prioriterar:

Snabbhet är en stor grej för mig... Jag avskyr när saker går långsamt och det är därför jag lade in 16GB ddr4 ram-minnen. Vet inte om det är standard nu för tiden men tusenlappen verkade värt det. Bra processor, SSD och självklart mycket cpu/gpu kraft på grund av streaming.

Jag har inte hållit mig uppdaterad kring komponenterna sedan jag köpte min egna dator för ca 3 år sedan så tweaka min build, släng den i sjön och ge mig en ny... Gör vad ni vill. Det var bara ett exempel på ungefär vad jag vill ha. Vad gäller Blu-ray enheten jag lade är inte nödvändighet egentligen. Jag vill dock ha någon optisk enhet (tror jag det heter) och blu-ray verkade naturligt eftersom att alla filmer ges ut på blu-ray nu för tiden.

EDIT: kan ju nämna att jag behöver ett operativsystem också... har inte riktigt bestämt mig för om jag vill göra detta till mitt första datorbygge men annars får inet göra det.

Permalänk
Medlem

CPU-kylare ingår ej.
Känns onödigt lägga pengar på WD Black-diskar.
Bättre köpa större SSD om du nu vill att det skall gå snabbt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663327/2015-10-25

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

CPU-kylare ingår ej.
Känns onödigt lägga pengar på WD Black-diskar.
Bättre köpa större SSD om du nu vill att det skall gå snabbt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663327/2015-10-25http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8663327/2015-10-25

  • Varför valde du en lite dyrare psu? Vad gör dem extra 100W för mig?

  • De RAM-stickorna du valde är långsammare men kostar exakt samma som de jag valde, varför valde du dessa?

  • Jag har hört att Nvidia ska vara bättre i FPS-spel, varför valde du ett AMD-kort?

  • Vad är de stora skillnaderna mellan "HDD" - blue, black, red, green osv?

  • Angående chassit. Jag tog det eftersom att jag just nu har ett Define R4 och tänkte att det säkert är okej för priset. Om det finns ett annat så är Define R5 definitivt inget krav från min sida. Ljuddämpat är dock uppskattat

Permalänk
Medlem

@themuppetking:

Varför valde du en lite dyrare psu? Vad gör dem extra 100W för mig?
Du kan mest troligen köra på en 650W, dock om du vill överklocka så är det bra att ha extra

De RAM-stickorna du valde är långsammare men kostar exakt samma som de jag valde, varför valde du dessa?
Du kommer inte märka nån skillnad alls med hastighet så det är väl oftast en preferens med de olika märkena

Jag har hört att Nvidia ska vara bättre i FPS-spel, varför valde du ett AMD-kort?
390X är bättre än 970.

Vad är de stora skillnaderna mellan "HDD" - blue, black, red, green osv?
Green: Eco orienterad för mindre strömdragande
Blue: En standard disk
Red: Performance orienterad som spinner i olika hastigheter
Black: Överdrivet dyrt bajs

Angående chassit
R5 är mycket förbättrad över R4 och ger bättre ljuddämpning

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@themuppetking vänta till "black friday" REA den 27:e nov om du kan hålla dig så långt!.
bättre priser gissningsvis och du tjänar in lite att vänta och får då en bättre dator för pengarna

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

@themuppetking:

Varför valde du en lite dyrare psu? Vad gör dem extra 100W för mig?
Du kan mest troligen köra på en 650W, dock om du vill överklocka så är det bra att ha extra

De RAM-stickorna du valde är långsammare men kostar exakt samma som de jag valde, varför valde du dessa?
Du kommer inte märka nån skillnad alls med hastighet så det är väl oftast en preferens med de olika märkena

Jag har hört att Nvidia ska vara bättre i FPS-spel, varför valde du ett AMD-kort?
390X är bättre än 970.

Vad är de stora skillnaderna mellan "HDD" - blue, black, red, green osv?
Green: Eco orienterad för mindre strömdragande
Blue: En standard disk
Red: Performance orienterad som spinner i olika hastigheter
Black: Överdrivet dyrt bajs

Angående chassit
R5 är mycket förbättrad över R4 och ger bättre ljuddämpning

Tack!

Om jag lägger till Windows 10 och montering likt nedan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663645/2015-10-25

Vad rekommenderar du då att jag drar bak på för att komma tillbaka till runt 15k?

EDIT: råkade lägga in fel kundvagn först...
EDIT: Jag säger inte nödvändigtvis att jag kommer dra tillbaka på det när köpet väl kommer men om det är något jag älskar här i världen så är det valmöjligheter!

Permalänk
Skrivet av Hardy:

@themuppetking vänta till "black friday" REA den 27:e nov om du kan hålla dig så långt!.
bättre priser gissningsvis och du tjänar in lite att vänta och får då en bättre dator för pengarna

Min födelsedag är 28 november så varför inte

Permalänk

@themuppetking du kan ju spara 2000 kr om du behåller ditt R4 chassi samt monterar själv (om du nu vill/kan förstås), eller du kanske ska sälja din gamla dator?

Edit: Noterade även att du har fel variant av Windows 10 om Inet ska montera. Välj denna istället: http://www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-...

Permalänk
Medlem

Du sparar ju 1000kr på monteringen (fraktfritt gäller inte vid montering, därav 199kr frakt)

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@themuppetking:

Varför valde du en lite dyrare psu? Vad gör dem extra 100W för mig?
Du kan mest troligen köra på en 650W, dock om du vill överklocka så är det bra att ha extra

De RAM-stickorna du valde är långsammare men kostar exakt samma som de jag valde, varför valde du dessa?
Du kommer inte märka nån skillnad alls med hastighet så det är väl oftast en preferens med de olika märkena

Jag har hört att Nvidia ska vara bättre i FPS-spel, varför valde du ett AMD-kort?
390X är bättre än 970.

Vad är de stora skillnaderna mellan "HDD" - blue, black, red, green osv?
Green: Eco orienterad för mindre strömdragande
Blue: En standard disk
Red: Performance orienterad som spinner i olika hastigheter
Black: Överdrivet dyrt bajs

Angående chassit
R5 är mycket förbättrad över R4 och ger bättre ljuddämpning

Lite felrättning

Behöver inga 100W extra för att klocka, däremot har G2 agget betydligt bättre kvalitet.

RED diskar är NAS diskar och inte prestanda diskar, det är Black som är prestanda diskar.
Däremot är Black diskarna omotiverat dyra.
Skall du ha en extra disk så välj Blue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av themuppetking:

Min födelsedag är 28 november så varför inte

Jag skulle starkt ha väntat då kanske du hittar billigare cpu och gpu som presterar bättre än det du hade tänkt o köpa innan.

Permalänk
Medlem

Lyckades pressa ner till 15 762kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663729/2015-10-25

Behåll ditt nuvarande chassi.

Ta hälften av RAM nu och ta resten när du tycker att det behövs. 16GB inte nån bättre performance i spel just nu.

Tog Green WD istället för Red

Tog ett lite billigare mobo

Tog en kingston SSD istället för Samsung

Tog G1 PSU istället för G2

Tog 212 EVO istället för Pure Rock, fast de har samma pris

Eller så väntar du till black friday som sagt

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Kan även tillägga att Black-diskar är de mest högljudda av de olika färgerna

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Lyckades pressa ner till 15 762kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663729/2015-10-25

Behåll ditt nuvarande chassi.

Ta hälften av RAM nu och ta resten när du tycker att det behövs. 16GB inte nån bättre performance i spel just nu.

Tog Green WD istället för Red

Tog ett lite billigare mobo

Tog en kingston SSD istället för Samsung

Tog G1 PSU istället för G2

Tog 212 EVO istället för Pure Rock, fast de har samma pris

Eller så väntar du till black friday som sagt

Vänta lite nu.
Green diskarna är inget att ha, många som fått problem med dom, Blue är det bästa alternativet.
Den Kingston SSD'n är den sämsta på hela marknaden och är ett BIG no no, kör på 850 EVO.
Inget G1 heller eftersom det har sämre kvalitet, G2 serien är det som gäller av EVGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Lyckades pressa ner till 15 762kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663729/2015-10-25

Behåll ditt nuvarande chassi.

Ta hälften av RAM nu och ta resten när du tycker att det behövs. 16GB inte nån bättre performance i spel just nu.

Tog Green WD istället för Red

Tog ett lite billigare mobo

Tog en kingston SSD istället för Samsung

Tog G1 PSU istället för G2

Tog 212 EVO istället för Pure Rock, fast de har samma pris

Eller så väntar du till black friday som sagt

Ingen vidare prestation att "lyckas pressa priset" om man väljer genomgående sämre komponenter...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga:

Nopp. Därför man borde vänta till Black Friday
Man får handla efter plånboken

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av themuppetking:

Hej!

Jag köpte datorn jag har nu för ca 3 år sedan. Den börjar bli seg och jag känner för en ny. Vill inte uppgradera den för jag ser hellre att jag har två datorer istället för en uppgraderad.

Jag kan inte längre väldigt mycket om datorer... Det jag vill göra är att spela (CS:GO) och streama med bra kvalité.

Jag satte ihop något ganska snabbt för att ge er en idé av budgeten och vad jag prioriterar: http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/8663094/2015-10-21

Snabbhet är en stor grej för mig... Jag avskyr när saker går långsamt och det är därför jag lade in 16GB ddr4 ram-minnen. Vet inte om det är standard nu för tiden men tusenlappen verkade värt det. Bra processor, SSD och självklart mycket cpu/gpu kraft på grund av streaming.

Jag har inte hållit mig uppdaterad kring komponenterna sedan jag köpte min egna dator för ca 3 år sedan så tweaka min build, släng den i sjön och ge mig en ny... Gör vad ni vill. Det var bara ett exempel på ungefär vad jag vill ha. Vad gäller Blu-ray enheten jag lade är inte nödvändighet egentligen. Jag vill dock ha någon optisk enhet (tror jag det heter) och blu-ray verkade naturligt eftersom att alla filmer ges ut på blu-ray nu för tiden.

EDIT: kan ju nämna att jag behöver ett operativsystem också... har inte riktigt bestämt mig för om jag vill göra detta till mitt första datorbygge men annars får inet göra det.

Tips om du ska streama köp x99 plattformen begagnad ev hela datorn nämnvärt är att garantin finns kvar från tillverkarna bara du har produktnummer. Ex jag fick min 5960x för 5200kr ca 50% av nypriset.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

Tips om du ska streama köp x99 plattformen begagnad ev hela datorn nämnvärt är att garantin finns kvar från tillverkarna bara du har produktnummer. Ex jag fick min 5960x för 5200kr ca 50% av nypriset.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad en x99 platform innebär...

Permalänk
Medlem

@themuppetking:

Du kan köra Intel Core i7 Extreme och Intel Xeon processorer på dem.
Det är väldigt dyrt och man behöver inte köpa det om man har en stram budget. Det är klassat att vara för "enthusiasts" och det borde säga allt du behöver veta.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Lyckades pressa ner till 15 762kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8663729/2015-10-25

Behåll ditt nuvarande chassi.

Ta hälften av RAM nu och ta resten när du tycker att det behövs. 16GB inte nån bättre performance i spel just nu.

Tog Green WD istället för Red

Tog ett lite billigare mobo

Tog en kingston SSD istället för Samsung

Tog G1 PSU istället för G2

Tog 212 EVO istället för Pure Rock, fast de har samma pris

Eller så väntar du till black friday som sagt

Så det var snack om hur-u-vida green diskarna var bra och om Kingston SSD'n samt PSU'n var okej. Jag förstår inte heller vad du menar med att jag ska behålla mitt nuvarande chassi med tanke på möjligheten att Inet ska montera. Du verkar vara väldigt orubblig vad gäller I7 processorn samt grafikkortet. Går man ner till en I5-6600K istället för en I76700K så sparar man 1300kr och ifall man behåller mitt GTX970 så sparar man 500kr där... Kan det vara värt dem nedgraderingarna i dessa områden för att få bättre kvalité i övriga delar av komponenterna?
Det känns annars som att det blir höga highs och låga lows istället för en stadigt bra dator på alla fronter, men det kanske är okej. Jag vet inte och det är därför jag skriver här

Permalänk
Medlem

Well jag personligen hade gått ner på grafikkortet isåfall. En 6700K kan klara iallafall 2 high-end kort i SLI och förmodligen lite till, och överklockar man så blir det ju mer. Det är enklare att bara slänga in ett nytt grafikkort när det blir dags och överklocka än att byta CPU och mobo då du förmodligen vill byta till en nyare socket.

Hade jag varit du och inte velat köpa lite sämre (inte dåliga!) produkter så hade jag väntat till Black Friday REA så du kan spara massa pengar och ändå få bra grejor.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Well jag personligen hade gått ner på grafikkortet isåfall. En 6700K kan klara iallafall 2 high-end kort i SLI och förmodligen lite till, och överklockar man så blir det ju mer. Det är enklare att bara slänga in ett nytt grafikkort när det blir dags och överklocka än att byta CPU och mobo då du förmodligen vill byta till en nyare socket.

Hade jag varit du och inte velat köpa lite sämre (inte dåliga!) produkter så hade jag väntat till Black Friday REA så du kan spara massa pengar och ändå få bra grejor.

Är black friday verkligen bara en fredag som jag har för mig att det är i USA eller är det typ en hel vecka av reor?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8666420/2015-10-26

mitt förslag, orkar inte förklara varenda val jag har gjort. så skriv tillbaka det du undrar om istället så kan jag förklara dom punkterna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@themuppetking:

Tror det är en dag bara. Lite osäker på hur det funkar med svenska ställen som Inet

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |