Permalänk

Lägenhetsnät - hjälp

Bor i en lägenhet med nätverksuttag i varje rum. Vi har inte fiber till fastigheten. Därför tänkte jag kolla om jag på något sätt kan göra följande :
Koaxuttag från comhem->bredbandsmodem->nätverksuttag = internet i alla övriga uttag.

I hallen finns ett hål med kablar (se bifogad bild).

någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

@arkhanari: Jag gissar på att den lilla vindan jag ser i mitten är ethernetkablage?

Permalänk
Medlem

@arkhanari:

Om det nu redan finns nätverksuttag i alla rum, hur är dom kopplade nu? Borde ju finnas ett "första" uttag du kan koppla in en switch i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

@arkhanari:

Om det nu redan finns nätverksuttag i alla rum, hur är dom kopplade nu? Borde ju finnas ett "första" uttag du kan koppla in en switch i.

Jag har faktiskt ingen aning men jag misstänker att det "första" uttaget är någonstans i ormboet på bilden.. kanske till och med som en sladd utan ordentligt huvud...

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas en patchpanel någonstans med numrerade uttag som hör ihop med uttagen i respektive rum? I övrigt tänker du rätt. ComHem-modem/router som du sedan kopplar in i en switch. I samma switch kopplar du in alla uttag från rummen.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Den ljusgrå kabelslingan där man ser minst tre öppna kabeländar är med all sannolikhet kablarna som går till respektive rum. Står det Cat5e eller Cat6 på kablarna?
Du behöver en liten patchbox och en switch för att koppla detta till bredbandsmodemet. Läs Kjell&co guide över fasta nätverk då förstår du hur du ska göra och vilka verktyg som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Det måste ju finnas en patchpanel någonstans med numrerade uttag som hör ihop med uttagen i respektive rum? I övrigt tänker du rätt. ComHem-modem/router som du sedan kopplar in i en switch. I samma switch kopplar du in alla uttag från rummen.

Tyvärr är det inte alltid det finns patchpanel, även om det är gjort av elfirma eller liknande, kan lika gärna vara lösa kablar utan kontakter.

@arkhanari har du tur finns patchpanel, har du otur är det den slingan som är mitt i bild utan kontakt. Beroende på vad du har tillgång till för utrustning så går det att mäta sig fram till vilken kabel som är vilken.
Ett sätt att göra det: Man kan klippa av en gammal nätverkskabel och tvinna ihop kablaget, stoppa in den kvarvarande kontakten i ett uttag och sedan skala kablarna vid elhålet. Använd en multimeter för att testa om det är kontakt mellan paren, sen får du försöka märka upp det själv och kontaktera osv. Men förhoppningsvis så finns det nån märkning/panel!

Permalänk
Medlem

I mitt tycke så ser det ut som om dom skalat kablarna och på plintens högra sida bara kontakterat de gröna ledarna från nätverkskablarna.
Alltså, det är antagligen tänkt att användas för att skicka ut telefoni, men dom ser ju ut att ha varit generösa och lämnat tillräckigt med kabel så man skulle kunna göra om det.
Man kan nog kanske sätta patchpanel över hålet, sen bör man öppna uttagen som finns runt om i lägenheten och kolla om dom bara anslutit ett par eller alla par.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Du har ju dels något form av spitter för tv/comhem. Sedan har du en ringla med något som ser ut att vara nätverkskablar. Men sedan ser vissa ut att vara kopplade på en plint för typ telefoni.

Hur många nätverksuttag är det? Öppna ett av dem och se om de är rätt kopplade/fota.

Jag hade nog tagit dit en typ teletekniker från ett elföretag om jag inte vart helt hemma på grejorna. De kan mäta uttagen och säkerställa att det fungerar stabilt efter att de färdigställt installationen

Permalänk
Skrivet av tobberman:

Tyvärr är det inte alltid det finns patchpanel, även om det är gjort av elfirma eller liknande, kan lika gärna vara lösa kablar utan kontakter.

@arkhanari har du tur finns patchpanel, har du otur är det den slingan som är mitt i bild utan kontakt. Beroende på vad du har tillgång till för utrustning så går det att mäta sig fram till vilken kabel som är vilken.
Ett sätt att göra det: Man kan klippa av en gammal nätverkskabel och tvinna ihop kablaget, stoppa in den kvarvarande kontakten i ett uttag och sedan skala kablarna vid elhålet. Använd en multimeter för att testa om det är kontakt mellan paren, sen får du försöka märka upp det själv och kontaktera osv. Men förhoppningsvis så finns det nån märkning/panel!

Tack för alla svar!

Som några säkert misstänkt så finns det ingen patchpanel utan jag måste ta lindan med tp-kablar (jajamensan det är de som sedan går ut till alla rum) och på något sätt komma på vad jag ska göra med dem. Skall nu googla efter Kjell & Co-guiden som rekommenderades för att försöka bli klokare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Tack för alla svar!

Som några säkert misstänkt så finns det ingen patchpanel utan jag måste ta lindan med tp-kablar (jajamensan det är de som sedan går ut till alla rum) och på något sätt komma på vad jag ska göra med dem. Skall nu googla efter Kjell & Co-guiden som rekommenderades för att försöka bli klokare.

Proffsen använder tonsändare. Man skickar på en frekvens i ena ändan och har en högtalare i andra. Men ska du använda alla kan du koppla dem i en lite patchpanel och koppla datorn för att veta vilket som är vilket. http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Men öppna även befintliga uttag så att det är rätt. Det är säkert rätt kopplat och att någon plockat bort panelen som satt där för att den inte användes

Permalänk
Medlem

Kjell-guiden var rörigare än jag minns den, infon du behöver är rätt utspridd.

Du ska alltså sätta kabeländarna i en patchbox, då gör du på samma sätt som när man installerar kabeln i uttagen.
http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/ka...

Patchbox köper du på t ex Kjell, de har olika varianter för CAT6 resp CAT5e kabel så kolla vad det står på dina kablar (vet inte hur viktigt det är)

Sedan köper du korta 0.5m patchkablar (mjuka CAT5e kablar med RJ45), köp inte CAT6 här även om resten är det, CAT6 är så styva att det blir besvärligt i litet utrymme.

Patchkablarna kopplas sedan från resp uttag i patchpanelen till switchen.Sedan kopplas kabeln från routern till switchen.

Skickades från m.sweclockers.com