Fått ny gaming pc men dålig fps på spel!

Permalänk

Fått ny gaming pc men dålig fps på spel!

Tjenare, fått ny pc med ett 960 gtx, intel i5-4460, 8 gig ram... Vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Hur lågt får du och vilka inställningar kör du på och i vilket spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk

@adaq: cs:go testade jag igår på de lägsta inställningarna och hamnade på 40-50 fps. Testade nu på morgonen snabbt med, då låg den på 100-150 men väldigt ostadigt. Droppade under 100 ibland med. Försökte komma på något spel att testa så hittade jag ett nostalgispel, Runescape, där jag laggade väldigt mycket vilket inte borde vara möjligt känns det som.

Permalänk
Medlem

Installerat alla drivrutiner? Sen kan du testa 3dmark och lägga upp den poäng, det ger en bra fingervisning om nåt verkar konstigt.

Permalänk
Medlem

@yeahbruhh: Har du stängt av V-sync i nvidias kontrollpanel och i CSGO?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

kopplat skärmen till grafikkortet?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

kopplat skärmen till grafikkortet?

Precis detta!

Är skärmkabeln kopplad till grafikkortet eller till moderkortet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@lowngcawt: Yes, skärmen är kopplad till grafikkortet.

Permalänk

@doerman: Ja, det har jag gjort.

Permalänk

@Chibariku: Jag tror jag ska ha uppdaterat alla drivrutiner. Hur funkar 3dmark?

Permalänk
Medlem

Har du installerat alla drivrutiner som finns till ditt moderkort/grafikkort?
Hur ser temperaturerna ut?
Finns det något som käkar ditt ram?
Du skrev inte vad du har för nätagg inte heller OS.

Ta gärna och ladda ner hwmonitor (http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html) samt lägg upp en bild så att man får se lite hur det ser ut.

Samt vilka spel är det du prövar på?

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk

@dLuux: http://oi59.tinypic.com/zvdhs4.jpg http://oi57.tinypic.com/14oc6sx.jpg

Jag har installerat alla drivrutiner till moderkort/grafikkort.
Nätagg - Corsair VS650, windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem

@yeahbruhh: Ett testprogram som ska försöka efterlikna spel. Är ganska bra när man ska försöka jämföra system. Finns på steam, demoversionen räcker.

Permalänk

@yeahbruhh: Fota av datorn så man ser hur du satt allt gärna en bild så man ser hela moderkortet.

skulle gissa monteringen av kylaren på processorn gör att den går varm..
ladda ner HWinfo starta Sensorerna (gula ikonen)
starta spelet & spela minst 10-20min Idle temp är inte viktigt.

ta printscreen på loggen lägg upp bilden på imgur.com

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Chibariku: Körde Sky Diver och fick 15863 poäng.

Permalänk

@Grönahunden: Så min dator överhettas? Är inte extremt datorkunnig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeahbruhh:

@Chibariku: Körde Sky Diver och fick 15863 poäng.

Det är nog ungefär vad man kan förvänta sig. Vill du undersöka mer kan du testa Fire Strike Standard och jämföra med Sweclockers test http://www.sweclockers.com/test/19925-geforce-gtx-960-fran-as... kom bara ihåg att stänga ner så mycket backgrundsprogram som möjligt.

Men gissar mer på nåt värmerelaterat då 3dmark inte belastar under så lång tid så kör igång ett spel och kolla temperaturer på cpu och gpu.

Permalänk

@yeahbruhh: har du laddat ner programmet HWinfo ? följ anvisningarna i mitt föregående inlägg

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Ska testa detta, återkommer

Permalänk

@Grönahunden: http://blackcoffeepls.imgur.com/all/
Behöver du mer bilder på hur det ser ut inne i burken? Den översta fläkten hängde löst när jag fick den i förrgår. Sen låg grafikkortet nere på själva "golvet"... Fick sätta fast det med metalltråd

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med min ny byggda dator för 1-2 år sedan.

FPS droppade från 300 till 50-60 helt plötsligt. Jag ominstallerade drivrutinerna till grafikkortet samt updaterade BIOS.

Sen var det typ massa windows updates som behövdes göras och efter det så pang, konstant 300-400fps.

Kolla så du inte har några Windows Updates du behöver göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeahbruhh:

@Grönahunden: http://blackcoffeepls.imgur.com/all/
Behöver du mer bilder på hur det ser ut inne i burken? Den översta fläkten hängde löst när jag fick den i förrgår. Sen låg grafikkortet nere på själva "golvet"... Fick sätta fast det med metalltråd

Du måste göra så bilderna blir publika, ser inga bilder nu. men att sätta fast grafikkortet med metalltråd känns helt fel!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av yeahbruhh:

@Grönahunden: http://blackcoffeepls.imgur.com/all/
Behöver du mer bilder på hur det ser ut inne i burken? Den översta fläkten hängde löst när jag fick den i förrgår. Sen låg grafikkortet nere på själva "golvet"... Fick sätta fast det med metalltråd

blackcoffeepls's images are not publicly available.

Skicka alla bilder som ett istället

Permalänk
Medlem

Tog bort /all från länken så funka det endå- om fläkten som det står INTEL på så lär du byta kylpasta då denna är förbrukad, du kan även känna på kylaren hur varm denna blir, du skulle även behöva en skriv till ditt grafikkort.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

blackcoffeepls's images are not publicly available.

Skicka alla bilder som ett istället

ta bort /all i slutet av länken så funkar det!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeahbruhh:

@adaq: cs:go testade jag igår på de lägsta inställningarna och hamnade på 40-50 fps. Testade nu på morgonen snabbt med, då låg den på 100-150 men väldigt ostadigt. Droppade under 100 ibland med. Försökte komma på något spel att testa så hittade jag ett nostalgispel, Runescape, där jag laggade väldigt mycket vilket inte borde vara möjligt känns det som.

Många har problem med fps i CS:GO efter de senaste uppdateringarna. Använd något annat spel för att testa prestanda.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

@yeahbruhh: lite det ja misstänkte, på processorfläkten det plastlåset som är längst ner till vänster är inte låst. = du får glapp mellan Processor & fläkt..
ta bort fläkten rengör både cpu&fläkt med ex en cutimed swabs (handservett med isopropanol) lägg på ny kylpasta en ärtas storlek i mitten av CPU´n tryck ner låsen dom ska tryckas ner så dom sitter fast.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Greattech
Skrivet av yeahbruhh:

@Grönahunden: http://blackcoffeepls.imgur.com/all/
Behöver du mer bilder på hur det ser ut inne i burken? Den översta fläkten hängde löst när jag fick den i förrgår. Sen låg grafikkortet nere på själva "golvet"... Fick sätta fast det med metalltråd

Hej!

Känner igen hårdvaran från en av våra egna datorer "Define?". Om det stämmer bör du inte gör något annat än att reklamera datorn till oss. Verkar som att du fått datorn transportskadat med bland annat grafikkortet som lossnat. Metalltråd är helt klart dålig lösning. Mer än grafikkortet kan tagit smäll under transporten varför jag rekommenderar dig att skicka in istället för att lösa på egen hand. Meddela vanliga supporten för returinformation.

EDIT: Lösningen är inte kylpastan vilket du inte bör röra. Kan även vara CPU kylaren som lossnat under transport. Oavsett fel, reklamera.

- GT

Permalänk

@BM-Mods: Hur kan den vara förbrukad när jag bara haft datorn i 2 dagar nu?

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej!

Känner igen hårdvaran från en av våra egna datorer "Define?". Om det stämmer bör du inte gör något annat än att reklamera datorn till oss. Verkar som att du fått datorn transportskadat med bland annat grafikkortet som lossnat. Metalltråd är helt klart dålig lösning. Mer än grafikkortet kan tagit smäll under transporten varför jag rekommenderar dig att skicka in istället för att lösa på egen hand. Meddela vanliga supporten för returinformation.

EDIT: Lösningen är inte kylpastan vilket du inte bör röra. Kan även vara CPU kylaren som lossnat under transport. Oavsett fel, reklamera.

- GT

likväl är ett av fyra snäpplås uppe..
ett grafikkort sitter ju fast i både skruvarna i chassit och i PCI-E porten, vad använder ni för budfirma som lyckas få hela grafikkortet att lossna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644