Hur skaffar ni windows?

Permalänk
Medlem

Studerar på högskolan och får det genom skolans avtal med Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oalmlov:

Studerar på högskolan och får det genom skolans avtal med Microsoft.

samma här!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

MSDNAA/Dreamspark sedan typ 2009.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

De där kinasidorna ni pratar om är det lagliga licenser eller lite mer ljusskygga saker?

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Darknet.

Nä, skojade bara. Varje gång jag bygger en ny dator (var tredje år kanske) köper jag en OEM licens. Har två XP, en 7:a, två 8.1 och en 10:a i datorer som fungerar och som fysiskt finns i huset.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M3Johan:

De där kinasidorna ni pratar om är det lagliga licenser eller lite mer ljusskygga saker?

Vilka kinasidor?

Permalänk

Dreamspark här också, är fortfarande student även fast jag inte läst en kurs på länge.

Permalänk
Medlem

Köpte mitt på sweclockers Köp & Sälj

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

De där kinasidorna ni pratar om är det lagliga licenser eller lite mer ljusskygga saker?

I väldigt många fall är det ingen bra idé att köpa bara en nyckel till windows om man inte är bombsäker på att den är legitim.
Det finns många som köper t.ex. en MSDN-licens, vilket innehåller ett antal nycklar för mjukvarutest, och sen säljer dem vidare på nätet, vilket inte är tillåtet. Om (när?) Microsoft sen upptäcker de så blockerar de alla nycklar som tillhör det abonnemanget så att de inte går att använda längre.

Permalänk
Medlem

Hittills, gällande Windows 7, alltid från engelska butiker med lägsta totalsumma ink frakt, då det brukar vara betydligt billigare än i Sverige och för att jag enbart och endast vill ha engelskspråkigt Windows.

OM det någonsin blev Windows 10-inköp för mig så skulle jag köpa nyckel online dock. Förmodligen direkt från Microsoft; vill inte råka köpa någon olaglig fulnyckel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fick nån nyckel med windows 7 professional när jag började gymnasiet från föregångaren till dreamspark och har sen dess uppgraderat den nyckeln till 8.1 pro och nu windows 10 pro.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

kinguin, inga problem än så länge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Hittills, gällande Windows 7, alltid från engelska butiker med lägsta totalsumma ink frakt, då det brukar vara betydligt billigare än i Sverige och för att jag enbart och endast vill ha engelskspråkigt Windows.

OM det någonsin blev Windows 10-inköp för mig så skulle jag köpa nyckel online dock. Förmodligen direkt från Microsoft; vill inte råka köpa någon olaglig fulnyckel.

Varför köpa Windows 10-nyckel när det är gratis att uppdatera din Windows 7-nyckel idag?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kalasis:

VLSC efter avtal med företaget jag jobbar för.

Samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Mkt Dreamspark här ser jag
Så som jag förstått det så får man enligt avtalet inte använda windows-licenserna som sina primära? Men å andra sidan verkar inte MS bry sig om det.

Själv kör jag win 8 som jag fick via en win 7 som i sin tur var nån OEM-licens som jag fick med en laptop en gång i tiden, lyckades ringa till MS och få den licensen återaktiverad när jag flyttat den från laptopen till hemmabyggd stationär.

Permalänk
Medlem

Jag köper Windows på Microsoft hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skäggig legend

Jag har inte köpt Windows sedan XP då min farbror (känner mig som en 10 åring; min pappa jobbar med...) jobbar extremt högt upp hos Microsoft. De få gånger han kommer till Sverige för arbete lämnar han alltid lite program, nya Office, operativsystem, ibland möss/tangentbord och nu senast en Xbox som jag packade upp men nästan aldrig använder - bokstavligt talat... Bara tacka och ta emot!

Skulle jag behöva skaffa det på något annat sätt skulle jag dra till Webhallen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför köpa Windows 10-nyckel när det är gratis att uppdatera din Windows 7-nyckel idag?

För att jag syftade på nya licenser eller efter gratisuppgraderingsperiodens slut, och för att frågan rörde var man kan köpa en ny licens.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

För att jag syftade på nya licenser eller efter gratisuppgraderingsperiodens slut, och för att frågan rörde var man kan köpa en ny licens.

Efter gratisperiodens slut kommer du kunna använda din "Windows 7-nyckel" för att installera och aktivera Windows 10 om du någon gång under gratisperioden uppgraderat den till Windows 10. Men det kanske du redan visste.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Köpte en 8.1 från Reddit och uppgraderade sedan till 10.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Windows 10 pro 64 bit på aliexpress.

Visa signatur

Mod som stängde av mig för att jag skojjade till det, blir just nu knullad av en negerdasse. Må din fjolliga själ ruttna i ett evigt hav av väteperoxid!

Permalänk
Medlem

Aliexpress

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har kört på en företagslicens i många herrans år igenom att vara kelis med IT avdelningen på div företag jag jobbat för. Nu senast köpte jag för första gången i mitt liv en Windows licens och det var från Inet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har "fått" alla mina tidigare Windows versioner på lite olika vis.

Men det senaste Windows 10 pro köpte jag faktiskt på USB

Permalänk
Medlem

Windows 7 pro köpte jag mot 60 dagars wowkort förr ^^ 300kr billigt!
Köpte sen win8 för 139kr via rabatten man fick då

och nu senast

köpte via sambons studentrabatt, ~500kr win 8.1 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Köpt licenser tidigare men kör numera laptop så det ingår då.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Senast köpte jag nyckel på Reddit. Kollade först så det var lagligt såklart. Inga ryska nycklar eller nåt sånt. Vill ju inte få det avstängt helt plötsligt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Mkt Dreamspark här ser jag
Så som jag förstått det så får man enligt avtalet inte använda windows-licenserna som sina primära? Men å andra sidan verkar inte MS bry sig om det.

Själv kör jag win 8 som jag fick via en win 7 som i sin tur var nån OEM-licens som jag fick med en laptop en gång i tiden, lyckades ringa till MS och få den licensen återaktiverad när jag flyttat den från laptopen till hemmabyggd stationär.

Man får använda dom som primär installation men datorn måste redan ha en licens för Windows.

Skrivet av Microsoft:

c. Using Windows Desktop Operating Systems.
Your DreamSpark Direct Subscription includes certain Windows operating system products. You may install these products only on a computer that is already licensed to run a full version of a Windows operating system on it, as evidenced by a valid Certificate of Authenticity (COA) for a Windows operating system affixed to the computer.

https://www.dreamspark.com/Student/Direct-EULA.aspx

Permalänk
Medlem

Ebay, runt 300kr för w7 och sen är det bara uppgradera till w10 (och stänga av all crap i det)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället