Lite nybörjarhjälp till mitt hemnätverk, tack (4 frågor).

Permalänk
Medlem

Lite nybörjarhjälp till mitt hemnätverk, tack (4 frågor).

Hej.
Har idag bredband via ADSL (BBB), med ett Zyxelmodem/router.
I denna har jag kopplat en nätverkskabel ner till biorummet i källare (till mitt PS3).
Resten av hushållets prylar ansluter via Wifi och det funkar rätt bra.

Nu vill jag flytta ner datorn i källaren och jag misstänker att jag behöver köpa en switch för detta och sätta i biorummet så att jag slipper dra ner 2 nätverkskablar från modemet/routern i hallen.

Jag vill så småningom även sätta en mediaspelare i biorummet att ansluta till denna switch och på något vis koppla någon form av lagring (NAS) för film och sånt till nätverket för åtkomst från hushållets alla nätverksprylar.

Frågor:
1. Är det en switch jag ska ha och i så fall vilken kan ni rekommendera?
2. Bör man koppla in NASen i routern i hallen eller i switchen i källaren?
3. Blir hastigheten i nätverket tillräckligt snabb för att kunna streama film från NASen?
4. Kan någon rekommendera en användarvänlig och stabil NAS?
5. Finns det någon anledning att använda en anna router än den som sitter i modemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Hej.
Har idag bredband via ADSL (BBB), med ett Zyxelmodem/router.
I denna har jag kopplat en nätverkskabel ner till biorummet i källare (till mitt PS3).
Resten av hushållets prylar ansluter via Wifi och det funkar rätt bra.

Nu vill jag flytta ner datorn i källaren och jag misstänker att jag behöver köpa en switch för detta och sätta i biorummet så att jag slipper dra ner 2 nätverkskablar från modemet/routern i hallen.

Jag vill så småningom även sätta en mediaspelare i biorummet att ansluta till denna switch och på något vis koppla någon form av lagring (NAS) för film och sånt till nätverket för åtkomst från hushållets alla nätverksprylar.

Frågor:
1. Är det en switch jag ska ha och i så fall vilken kan ni rekommendera?
2. Bör man koppla in NASen i routern i hallen eller i switchen i källaren?
3. Blir hastigheten i nätverket tillräckligt snabb för att kunna streama film från NASen?
4. Kan någon rekommendera en användarvänlig och stabil NAS?
5. Finns det någon anledning att använda en anna router än den som sitter i modemet?

Tack på förhand!

1. Ja det är det. Spelar inte så stor roll vilken modell, men se till att den är gigabit.
2. Placera den där det passar fysiskt, eller närmst klienterna som ska använda den.
3. Ja. Men se helst till att routern är gigabit med, dock inget krav

Permalänk
Medlem

Du har tänkt rätt, en switch i källaren kommer att bli perfekt för dig.
Du kan koppla in din NAS i switchen, det är inga problem alls.
Gigabit är att föredra men 100Mbit fungerar det med, tänk bara på att du får en maximal överföringshastighets på 12.5MB/s (100Mbit / 8, en Byte utgörs av 8 bits)
Vet inte hur bra wi-fi hotspot routern du har är men jag misstänker att den är lite halvkass, du skulle förmodligen kunna brygga din nuvarande och installera en trådlös router direkt efteråt, men du klarar dig förmodligen bra på den du har.

Här hemma använder jag en Western Digital EX4 med 4st 2TB diskar i Raid 5, lätt att konfigurera och fungerar smidigt på alla operativsystem, dock lämnar hastigheterna en del att önska.
Duger för strömmat material men för större filöverföringar skulle jag bygga en ordentlig dator med t.ex. FreeNAS eller dylikt.
Fast då blir det såklart både dyrare och svårare att konfigurera.

Edit:
Kanska ska skriva ut hela mitt nätverk för någon intresserad.
Har Bredband via koaxial kabel in i ett modem.
Modem -> router (Asus RT-N66U) -> Cisco 48-portars Gigabitswitch
Alla trådlösa enheter är kopplade via wi-fi till Routern medans allt trådat går in i switchen

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1