Windows 10 installeras på vissa system utan användares tillåtelse

Permalänk
Inaktiv

Rent sagt för jävligt av MS! De installerar Telemetri uppdateringar utan användarens vetskap också. Men jag kan nog vara rätt säker på att

§1 /moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Om du slutar att titta på enskilda händelser och tittar på hela bilden, så kanske du förstår min tankegång. Men som vanligt snöar du in på enskilda små saker och försöker vända allt idiotiskt Microsoft gör till något positivt.
Säger helt enkelt som vanligt att det inte går att diskutera med dig och låter det vara vid att vi har olika åsikter.

Varför ska jag titta på hela bilden? Vi diskuterar just nu i kommentarsfältet till en nyhetsartikel, det är den som är intressant just nu. Andra, större diskussioner kan vi gärna ta vid ett annat tillfälle i en annan relevant tråd.

Du påstår att Microsoft gör detta medvetet men kan inte ens komma på en anledning till varför de ska göra så?

§1
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför ska jag titta på hela bilden? Vi diskuterar just nu i kommentarsfältet till en nyhetsartikel, det är den som är intressant just nu. Andra, större diskussioner kan vi gärna ta vid ett annat tillfälle i en annan relevant tråd.

Du påstår att Microsoft gör detta medvetet men kan inte ens komma på en anledning till varför de ska göra så?

Eftersom du vägrar att se hela bilden, finns det inget att diskutera...

Tror nog vi har kommit fram till varför de gör det.... För att få så många som möjligt att gå över till Win10, vad annars?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Såg nu att Microsoft gått in och ändrat mina inställningar i Windows update.......

Har alltid använt inställningen i Win7 att den ska söka, men låta mig välja vilka och när saker och ting ska installeras. Nu stog den på automatiska uppdateringar och vill starta om.

Det måste vara Microsoft nya feature.......... Windows update är numera avstängt.

Microsofts sekretesspolicy för uppdateringstjänsterna..

"Om du aktiverar uppdateringstjänsterna, oberoende av vilken inställning du har valt, hämtas nödvändliga uppdateringar för en del komponenter i tjänsten och installeras automatiskt utan att du meddelas om detta. Om du inte vill ta emot nödvändiga uppdateringar inaktiverar du uppdateringstjänsterna."

Säger allt....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Såg nu att Microsoft gått in och ändrat mina inställningar i Windows update.......

Har alltid använt inställningen i Win7 att den ska söka, men låta mig välja vilka och när saker och ting ska installeras. Nu stog den på automatiska uppdateringar och vill starta om.

Det måste vara Microsoft nya feature.......... Windows update är numera avstängt.

Microsofts sekretesspolicy för uppdateringstjänsterna..

"Om du aktiverar uppdateringstjänsterna, oberoende av vilken inställning du har valt, hämtas nödvändliga uppdateringar för en del komponenter i tjänsten och installeras automatiskt utan att du meddelas om detta. Om du inte vill ta emot nödvändiga uppdateringar inaktiverar du uppdateringstjänsterna."

Säger allt....

Tack för en heads-up!

Var tvungen att kolla hur det såg ut hos mig och även jag noterar hur mina inställningar ändrats. Från att ha stängt av funktionen helt att min dator ska dela med sig av nedladdade uppdateringar, så var det nu inställt på att dela med mig både på det lokala nätverket och över internet. Riktigt jävla fult, Microsoft börjar ju bete sig som Apple - med andra ord agera som att DE faktiskt ägde datorerna/telefonerna och bestämmer över användaren.

Blir några minuters googlade nu för att stänga av denna skit permanent. Min dator - jag bestämmer.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

MS fick mig att gå över till linux detta året.
Funkar bra, kommer inte att återgå.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Riktigt jävla fult, Microsoft börjar ju bete sig som Apple - med andra ord agera som att DE faktiskt ägde datorerna/telefonerna och bestämmer över användaren.

Apple kommer inte i närheten av vad Microsoft håller på med nu...

Har både iPhone, iPad och MacBook PRO och får man en uppdatering, så säger den till.
Man väljer om man vill installera den eller inte, sen är det tyst. En markering finns i inställningar att uppdatering finns, men inget tjat eller tvångsuppdateringar.

Sen att Apples produkter är mer låsta är en annan sak..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Apple kommer inte i närheten av vad Microsoft håller på med nu...

Har både iPhone, iPad och MacBook PRO och får man en uppdatering, så säger den till.
Man väljer om man vill installera den eller inte, sen är det tyst. En markering finns i inställningar att uppdatering finns, men inget tjat eller tvångsuppdateringar.

Sen att Apples produkter är mer låsta är en annan sak..

Det är inte specifikt uppdateringarna jag åsyftar då jag blandade in apple. Grejen är att man inte kan göra ett skvatt med sina apple-prylar annat än vad som apple tycker är lämpligt. Det tål jag inte, precis så börjar det bli med Microsoft nu med.

Men det med Apple är en annan diskussion och menar inte att dra offtopic. Det var bara en liknelse.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Själv har man motsatt problem, kör en Volymlicens av Enterprise win7 på alla mina maskiner. vägrar bli uppgraderad med behållning av program o inställningar, trots att jag har samma volymlicens till 10an...
så av mig blir det ingen windows 10 användare fören någon av mina installationen crashar

Någon som sitter på tips att tvinga en uppgradering där "behåll alla program och inställningar" går att klicka i?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

Själv har man motsatt problem, kör en Volymlicens av Enterprise win7 på alla mina maskiner. vägrar bli uppgraderad med behållning av program o inställningar, trots att jag har samma volymlicens till 10an...
så av mig blir det ingen windows 10 användare fören någon av mina installationen crashar

Någon som sitter på tips att tvinga en uppgradering där "behåll alla program och inställningar" går att klicka i?

Jag inbillar mig att Enterprise inte ingår i de versioner av Windows 7 som man får uppgradera gratis till Win 10 "bara sådär", men kan ha fel?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/upgrade-to-wind...

Du kan ju alltid testa att "tvinga" in uppdateringen via Microsofts egna verktyg Media Creation Tool, där finns alternativet att antingen blåsa rent eller behålla program och inställningar. Har du testat den?
http://lifehacker.com/how-to-skip-the-line-and-upgrade-to-win...

Annars kan du ju alltid bara dra hem rätt ISO-fil med MEdia Creation Tool enligt ovan, bränna ut på DVD eller en usb-sticka. Då du sedan starta upp den i windows så kommer du få alternativet om du vill uppgradera och behålla dina program, inställningar mm...eller blåsa rent. Själv gillar jag att ha städat

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag inbillar mig att Enterprise inte ingår i de versioner av Windows 7 som man får uppgradera gratis till Win 10 "bara sådär", men kan ha fel?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/upgrade-to-wind...

Du kan ju alltid testa att "tvinga" in uppdateringen via Microsofts egna verktyg Media Creation Tool, där finns alternativet att antingen blåsa rent eller behålla program och inställningar. Har du testat den?
http://lifehacker.com/how-to-skip-the-line-and-upgrade-to-win...

Annars kan du ju alltid bara dra hem rätt ISO-fil med MEdia Creation Tool enligt ovan, bränna ut på DVD eller en usb-sticka. Då du sedan starta upp den i windows så kommer du få alternativet om du vill uppgradera och behålla dina program, inställningar mm...eller blåsa rent. Själv gillar jag att ha städat

Jag är volymlicenskund hos microsoft, så har nyköpta win 10 licenser, trots win 10 enterprise ISO i en windows 7 enterprise PC så går det inte att uppgradera och behålla allt, hur man än gör så är alternativet grått, var lite de som var hela problemet=)

mjo de hade ju vart nice o blåsa alla datorer, men ett 10tal maskiner som alla snurrat sen runt 2013 utan ominstall har ju endel sköna program setuper som tar för lång tid att återskapa

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimmyQ:

Jag är volymlicenskund hos microsoft, så har nyköpta win 10 licenser, trots win 10 enterprise ISO i en windows 7 enterprise PC så går det inte att uppgradera och behålla allt, hur man än gör så är alternativet grått, var lite de som var hela problemet=)

mjo de hade ju vart nice o blåsa alla datorer, men ett 10tal maskiner som alla snurrat sen runt 2013 utan ominstall har ju endel sköna program setuper som tar för lång tid att återskapa

Jag har uppgraderat en Windows 8.1 Enterprise till Windows 10 Enterprise och behållit allt. Gäller förstås att du har samma språk och antal bitar på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av DaBone:

Eftersom du vägrar att se hela bilden, finns det inget att diskutera...

Tror nog vi har kommit fram till varför de gör det.... För att få så många som möjligt att gå över till Win10, vad annars?

Men nu diskuterar vi ju inte hela bilden, det har vi aldrig gjort i den här tråden. Varför börja med det nu helt plötsligt?

Men det är inte rimligt att tro att detta har lett till att någon mer har installerat Windows 10. Alla har redan popups i tidigare versioner av Windows. Den här buggen/felet/misstaget/whatever har inte fått någon att gå över till Windows 10. Så min fråga kvarstår, vad har Microsoft att vinna på det här?

Det enda det leder till är negativa nyhetsartiklar runt om i världen, misstro och förstört rykte. Det förstår givetvis Microsoft också.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Tack för en heads-up!

Var tvungen att kolla hur det såg ut hos mig och även jag noterar hur mina inställningar ändrats. Från att ha stängt av funktionen helt att min dator ska dela med sig av nedladdade uppdateringar, så var det nu inställt på att dela med mig både på det lokala nätverket och över internet. Riktigt jävla fult, Microsoft börjar ju bete sig som Apple - med andra ord agera som att DE faktiskt ägde datorerna/telefonerna och bestämmer över användaren.

Blir några minuters googlade nu för att stänga av denna skit permanent. Min dator - jag bestämmer.

Seriöst!??

Helt jäkla otroligt, hur fasen kan folk sitta och tycka att detta är en "feature"? Visserligen är jag inte förvånad över utvecklingen mot att bygga bort användaren mer och mer men detta tar fasen priset!

Jag såg i min kristallkula för ganska många år sedan nu (när SP3 till XP kom) att målet för MS är att kunna kontrollera din dator och så småningom kunna sälja tjänsten att antingen rapportera eller/och låsa ut användare som kör piratgrejjer och liknande. Inte många som trodde på det då.. Antagligen samma kategori av människor som tycker detta är en "feature".. Ni vet dom som säger; "Har man inget att dölja.."

XP SP2 var det sista OS'et som du hade full koll på själv.., så är det. Dock, sitter på 7,an nu och kör den linan ut. Inte en chans att jag tar i vare sig 8'an eller 10'an. Sedan blir det Linux.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag har uppgraderat en Windows 8.1 Enterprise till Windows 10 Enterprise och behållit allt. Gäller förstås att du har samma språk och antal bitar på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu diskuterar vi ju inte hela bilden, det har vi aldrig gjort i den här tråden. Varför börja med det nu helt plötsligt?

Men det är inte rimligt att tro att detta har lett till att någon mer har installerat Windows 10. Alla har redan popups i tidigare versioner av Windows. Den här buggen/felet/misstaget/whatever har inte fått någon att gå över till Windows 10. Så min fråga kvarstår, vad har Microsoft att vinna på det här?

Det enda det leder till är negativa nyhetsartiklar runt om i världen, misstro och förstört rykte. Det förstår givetvis Microsoft också.

Det kanske inte har fått nån att gå över till win 10 men den har definitivt dödat en dator så en vän till mig förlorade en arbetsdag på att strula med återställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men nu diskuterar vi ju inte hela bilden, det har vi aldrig gjort i den här tråden. Varför börja med det nu helt plötsligt?

Men det är inte rimligt att tro att detta har lett till att någon mer har installerat Windows 10. Alla har redan popups i tidigare versioner av Windows. Den här buggen/felet/misstaget/whatever har inte fått någon att gå över till Windows 10. Så min fråga kvarstår, vad har Microsoft att vinna på det här?

Det enda det leder till är negativa nyhetsartiklar runt om i världen, misstro och förstört rykte. Det förstår givetvis Microsoft också.

Eftersom du bara vill ta en bit där och en bit där, kan du vända saker till vad som helst. Det är ju först när man ser hela bilden, som man förstår vad Microsoft håller på med..

Men det förstör ju givetvis Microsofts rykte och det vill vi ju inte.....................................

Så fort min nya SSD kommer, blir det en clean install av Win7 och avstängd update-funktion direkt, så man blir av med all skit. Sen blir det att i höst/vinter gå över allternativa operativsystem, med början på Linux.

Problemet är att jag är beroende av Photoshop, Lightroom och Premiere. Adobe har trots påtryckningar från användare sedan många år, inte gjort ett enda tag, för att deras program ska fungera på Linux. Detta innebär att jag kommer titta på allternativa ersättare till dessa också..
Det går tydligen att köra Adobes produkter via Wine i Linux, men med en prestandaförlust.. så där vill man ju helst inte gå.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Eftersom du bara vill ta en bit där och en bit där, kan du vända saker till vad som helst. Det är ju först när man ser hela bilden, som man förstår vad Microsoft håller på med..

Men det förstör ju givetvis Microsofts rykte och det vill vi ju inte.....................................

Så fort min nya SSD kommer, blir det en clean install av Win7 och avstängd update-funktion direkt, så man blir av med all skit. Sen blir det att i höst/vinter gå över allternativa operativsystem, med början på Linux.

Problemet är att jag är beroende av Photoshop, Lightroom och Premiere. Adobe har trots påtryckningar från användare sedan många år, inte gjort ett enda tag, för att deras program ska fungera på Linux. Detta innebär att jag kommer titta på allternativa ersättare till dessa också..
Det går tydligen att köra Adobes produkter via Wine i Linux, men med en prestandaförlust.. så där vill man ju helst inte gå.

Att du inte bryr dig om Microsofts rykte förstörs är jag inte alls förvånad över. Men att du tror att Microsoft medvetet vill förstöra sitt eget rykte.... är mycket märkliga åsikter tycker jag.

Väldigt många här på Sweclockers som pratar om att byta till Linux, statistiken säger dock att det mest är prat och liten verkstad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att du inte bryr dig om Microsofts rykte förstörs är jag inte alls förvånad över. Men att du tror att Microsoft medvetet vill förstöra sitt eget rykte.... är mycket märkliga åsikter tycker jag.

Väldigt många här på Sweclockers som pratar om att byta till Linux, statistiken säger dock att det mest är prat och liten verkstad.

Det är inte första gången ett företag som börjar få panik, gör dumma saker...

Att byta operativsystem är inget man gör i en handvändning, ifall man är beroende av vissa program eller gillar vissa spel, vilket är mer troligt här på SC..

Jag ser två möjligheter för min del. Antingen fortsätta med Win7 på en enskild dator, som är bortkopplad från nätet och sedan köra Linux på dator ut mot nätet, eller Linux all the way.

Efter alla nya policys och hur Microsoft har agerat, finns det inte en chans att jag tänker "uppgradera" till Win10 eller vilja ha med Microsoft att göra över huvudtaget.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att du inte bryr dig om Microsofts rykte förstörs är jag inte alls förvånad över. Men att du tror att Microsoft medvetet vill förstöra sitt eget rykte.... är mycket märkliga åsikter tycker jag.

Väldigt många här på Sweclockers som pratar om att byta till Linux, statistiken säger dock att det mest är prat och liten verkstad.

Jo, många stannar ju med Win 7 eller liknande och väntar på Linux ska få bra spelstöd innan dessa hoppar på tåget (eller bara stannar på tidigare os).

I alla fall så lär jag inte köpa win 10, utan stannar med win 7 på main datorn.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

finns lokala... Men det finns även google där finns det guider hur man kan stänga av allt

Problemet är ju alla gömda inställningar vi inte har tillgång till, och funktioner som inte gårt att stänga av utan att hacka systemet och registret, är detta ett operativ system eller NSA's senaste vertyg för total övervakning av alla?

Permalänk
Medlem

Kollade precis och mina inställningar gällande windows update var också ändrade till att delas ut. Så jäkla illa så att jag kommer att strunta i att köpa en Lumia 950 som jag planerat bara för att inte stödja Microsoft mer än nödvändigt när de håller på så här.

Kommer säkert att köra vidare på Windows 10, men bara för att jag måste då jag har en massa spel som inte fungerar på Linux, annars hade skiten åkt ut direkt!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Problemet är ju alla gömda inställningar vi inte har tillgång till, och funktioner som inte gårt att stänga av utan att hacka systemet och registret, är detta ett operativ system eller NSA's senaste vertyg för total övervakning av alla?

Med Windows äger du inte din dator längre, utan Microsoft tar sig rätten att gå in och ändra inställningar, läsa och vidarebefodra allt du har på den..
De har ett avtal med NSA där de lämnar över allt de samlar in till dem.. Dock är det ännu större än detta.
https://www.reddit.com/r/linuxmasterrace/comments/3gdz59/can_...

De kan alltså kartlägga precis varenda person som använder Win10, utan att begära ut några uppgifter.

Landet som har slagit världsrekord i att spionera på andra länder, har nu ett verktyg som saknar motstycke i historien.

*bortagen text av mod*

Hur man sedan som tänkande människa kan betala för ett sådant operativsystem är för mig en gåta.. Men nu var ju operativsystemet "gratis" och folk sätter tänkandet åt sidan direkt.

Själv värnar jag om mitt privatliv och anser att min dator är min, där har ingen annan rätt att ändra eller snoka.
R.I.P Microsoft - Linux here I come.

Stötande liknelser borttagna. /Mod
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Frågan är vems fel det är. Installerade två nya Asus komsumentburkar som var 10 ready. En i tisdags och en i torsdags förra veckan. De var förvalda att updaterade till 10. Men inte sett det inbokat annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Frågan är vems fel det är. Installerade två nya Asus komsumentburkar som var 10 ready. En i tisdags och en i torsdags förra veckan. De var förvalda att updaterade till 10. Men inte sett det inbokat annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä den här missen var bara under en kort period. Det är nu åtgärdat och förhållandevis få människor har drabbats av det.

Skrivet av DaBone:

Hur man sedan som tänkande människa kan betala för ett sådant operativsystem är för mig en gåta.. Men nu var ju operativsystemet "gratis" och folk sätter tänkandet åt sidan direkt.

1,5 miljard människor kör ju Windows idag så. Du får väl fråga dem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är dock ingen som har fått Windows 10 "installerat av misstag". Inte ens med den här missen från Microsoft. Fortfarande har 100% av alla 110 miljoner installationer gjorts frivilligt.

Windows 10 är extra bra på äldre maskiner. Sparar massa hårddiskutrymme och presterar bättre.

http://www.pcworld.com/article/2951112/hardware/can-your-old-...

Tills du får problem med drivrutiner och annat som inte vill, ja.
Notera dock att de flesta "äldre" har flera hundra GB diskutrymme... så vf ska man med "mer utrymme" till?

Sen hävdar du om och om igen samma skit, utan att själv faktiskt LYSSNA på oss som det händer. Hela jädra installationen sker, av sig själv, "automagiskt", UTAN ATT jag vill. Det enda man möts av är att man plötsligt har ett avtal att godkänna för att kunna använda det. Men det hindrar inte skiten från att ladda ner och påbörja allt, UTAN att jag gjort något!

Vilken satans del av det är det du inte begriper, eller är du så skygglappad att du bara säger "lalala" och hoppas ingen tar upp det igen???
Du gillar det, fine. Därför är detta inget problem för dig. Men det är för oss som inte vill. Respektera detta!

Skrivet av skog1s:

Det är ju ett faktum att Arnold själv prisar Windows 10!
Så där lär du ju inte få mycket hjälp, hur mycket du än vill

Vi alla som är nördar, kommer att sitta på windows 10 inom ett år, så är det bara.
Sen om vi ville det från början eller blev påtvingade....Det kommer inte att spela någon som helst rock`n roll om ett år

Så gilla läget och njuuut alla, för Windows 10 är #framtiden vare sig ni vill eller inte.

Vill man inte, så finns det många andra O S att välja på

Just därför tittar jag faktiskt på framtiden, dvs något annat OS.

Jag har redan övergett Windows telefon-planerna, jag har suttit med Windows 10 i ca 1 år nu (sedan TP), och kommer nu gå tillbaka då jag inte vill stöda detta skit de gör. Jag var beredd på att köpa 2-3 Win 10 licenser, men kommer nu vägra det in i döden, eller tills allt detta skiten försvinner och slutar. Jag har iaf till 2020 innan jag måste byta OS, och kanske lite till med Win 8.

Sälj du din själ, din kropp och ditt privatliv om du vill, men för mig är #framtiden en utan Windows, med möjligheten att själv bestämma vf jag vill göra med MIN hårdvara, mina uppgifter och mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Problemet är ju alla gömda inställningar vi inte har tillgång till, och funktioner som inte gårt att stänga av utan att hacka systemet och registret, är detta ett operativ system eller NSA's senaste vertyg för total övervakning av alla?

Med andra ord använder du inte en iphone eller OSX osv? samma sak vad du än använder... Det går inte att komma ifrån att det är du som är produkten, sen att det råkar vara MS som börjat lite mer nu så blir folk helt galna...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Vilken jädra dynga! Kommer säkerligen installera Win10 förr eller senare men avskyr verkligen att bli påtvingad saker och ting. Har fått dölja båda uppdateringarna relaterade till detta två (ena till och med tre) gånger innan de faktiskt förblir dolda.

Det är inte kundservice det är att köra över sina kunder och tvinga på dem produkter. Sicken jädra dynga som sagt.

Har dock Win10 på min laptop (kom med 8.1 vid köp thus the upgrade) och tycker det fungerar bra. Gillar dock inte startmenyn samt att Win10 synes mig två delat. En PC del och en tablet del och tablet delen använder man ALDRIG på en PC så varför ens ha med den på PC utgåvan? Appar på en PC liksom? Trams från Microsoft!

Permalänk
Medlem

@Uzor: Vilken dist?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@Uzor: Vilken dist?

linux mint

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen hävdar du om och om igen samma skit, utan att själv faktiskt LYSSNA på oss som det händer. Hela jädra installationen sker, av sig själv, "automagiskt", UTAN ATT jag vill.

Men det gör den inte, accepterar du inte att den fortsätter så blir det inte installerat. Om du inte menar att artikeln rakt av ljuger om den biten, i sådana fall bör du skicka in en rättelse medelst länken "Skicka en rättelse" som finns under artikeln. Oavsett så har Microsoft erkänt att det skedde av misstag så detta är inget att bli upprörd över oavsett.

Skrivet av Artikeln:

En bit in i själva processen krävs dock användarens uppmärksamhet för att komma vidare, vilket betyder att det hela går att avbryta innan Windows 10 är på plats.

Enligt tester av Ars Technica ringar det hela in till att Windows 10, som i äldre Windows-versioner är en valfri uppdatering, är ikryssad för installation – tvärtemot andra valfria uppdateringar i Windows Update.

I ett officiellt utlåtande gör Microsoft gällande att det handlar om ett misstag och att Windows 10 framöver inte kommer vara ikryssat som standard.

Redigerat §1
Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlicker:

Men det gör den inte, accepterar du inte att den fortsätter så blir det inte installerat. Om du inte menar att artikeln rakt av ljuger om den biten, i sådana fall bör du skicka in en rättelse medelst länken "Skicka en rättelse" som finns under artikeln. Oavsett så har Microsoft erkänt att det skedde av misstag så detta är inget att bli upprörd över oavsett.

Jag förstår inte vissa på Sweclockers forum. Varför läser de inte artikeln ordentligt? Om de nu har starka bevis för att Microsoft gör något som ingen tidning på nätet har rapporterat om, varför inte filma det och skicka in till någon tidning? Eller åtminstone bevisa det här? Istället för att bara sprida lögner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...