Windows 10 installeras på vissa system utan användares tillåtelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Men förutom att det är extremt osmidigt och att standardanvändaren aldrig ens hört talas om GPO, går detta överhuvudtaget att göra i Windows 10 Home, där det inte finns någon GPO-editor?

finns lokala... Men det finns även google där finns det guider hur man kan stänga av allt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Flash har inte följt med på någon av mina W10 installationer.

#15693130 verkar följa med ja .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Har fått många pm och vill förtydliga här. Du förhindrar processen Windows Update att starta i Windows 7 och Vista igenom att köra services.msc ( windows key + r, skriv sedan "services.msc" och klicka på OK) Leta där reda på Windows Update i listan över tjänster och välj sedan properties/egenskaper. Ändra sedan startup type till Disabled och klicka på apply.

Så länge Windows update inte är i gång så kan datorn inte uppdatera sig. Jag frånsäger mig allt ansvar över din dator och lämnar dig helt ensam med alla problem som kan uppstå. Brinner ditt grafikkort upp på grund av Drivrutin 196.75 eller 320.18 så får du skylla dig själv för att vara naiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Flash har inte följt med på någon av mina W10 installationer.

Gör det visst.
Även tvingade uppdateringar om man inte stänger av windows update möget i gpedit.msc
Men sen är ju W10 så förbannat korkat att jag inte ens kan välja vilka uppdateringar jag vill ha.

Så vill jag ha vissa är jag tvungen att installera skräp som verkligen inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är dock ingen som har fått Windows 10 "installerat av misstag". Inte ens med den här missen från Microsoft. Fortfarande har 100% av alla 110 miljoner installationer gjorts frivilligt.

Fast va? Nu var det ju så att artikeln menar här att det är så att det skett utan användarens tillåtelse. Hur kan något som sker utan en persons tillåtelse vara frivilligt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hjälp... Hade detta hänt på företaget hade det blivit KAOS då systemen endast stödjer Win 7 i dagsläget...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast va? Nu var det ju så att artikeln menar här att det är så att det skett utan användarens tillåtelse. Hur kan något som sker utan en persons tillåtelse vara frivilligt?

Nej du har inte läst artikeln tillräckligt noga. Det står att installationsprocessen påbörjas men du har möjlighet att avbryta eftersom att det krävs flera manuella steg för att slutföra så att installationen kommer igång. Godkänna EULA med mera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej du har inte läst artikeln tillräckligt noga. Det står att installationen påbörjas men du har möjlighet att avbryta innan eftersom att det krävs flera manuella steg för att slutföra så att installationen kommer igång. Godkänna EULA med mera.

Som bekant klickar en oroväckande mängd folk på allt som ploppar upp på skärmen. Själv får jag då och då gå igenom släktingars datorer och slänga bloatware och sök-fält som installerat sig själva. Knappast ett medvetet val, endast okunnighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

@Oneone: Samtliga guider jag stött på som påstår sig stänga av allt gör inte det, utan Windows 10 fortsätter att prata med Microsoftservrar (om än i mindre omfattning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Gör det visst.
Även tvingade uppdateringar om man inte stänger av windows update möget i gpedit.msc
Men sen är ju W10 så förbannat korkat att jag inte ens kan välja vilka uppdateringar jag vill ha.

Så vill jag ha vissa är jag tvungen att installera skräp som verkligen inte behövs.

Finns det inte något man kan göra för att stänga av dessa automatiska uppdateringar? Jag har hittat det här https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930 någon som provat?

Permalänk
Inaktiv

It's the botnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19434:

@Oneone: Samtliga guider jag stött på som påstår sig stänga av allt gör inte det, utan Windows 10 fortsätter att prata med Microsoftservrar (om än i mindre omfattning).

http://gpsearch.azurewebsites.net/#10937

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Som bekant klickar en oroväckande mängd folk på allt som ploppar upp på skärmen. Själv får jag då och då gå igenom släktingars datorer och slänga bloatware och sök-fält som installerat sig själva. Knappast ett medvetet val, endast okunnighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan lova att ingen har installerat Windows 10 omedvetet. Det står liksom i klartext och väldigt tydligt, man får godkänna i flera steg för att påbörja installationen.

Att man kanske inte vet vad det innebär är en sak, men ingen har installerat det av misstag. Inte ens med den här tillfälliga missen från MS som nu är fixad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket gråt och liten kyrkogård här.

Inte särskilt förvånande. Jag är i alla fall tacksam för att Microsoft fick mig att byta till Debian.

Skrivet av THB:

Vilken mjukvarutillverkare vill inte att folk kör den senaste versionen av programvaran de släppt?
Visst, det är lite semi-fult att ladda ner W10 filerna i smyg och sedan tvinga folk att uppgradera, men åter igen, det gör nästan varje mjukvarutillverkare med sina program och det uppmärksammas inte.

Kan du ge något exempel på någon större mjukvarutillverkare som gör sådant utan att det uppmärksammas?

Skrivet av THB:

Och dessa kommentarer som "Windows 10 är Skynet", "Windows 10 spionerar på dig och snor all din info" och liknande är förbannat löjliga.

Visst, oerhört tramsigt att folk inte vill att bli påtvingade en version av Windows där all deras data samlas in.

Skrivet av THB:

Microsoft har varit välditg öppna med att de samla information och man kan även stänga av detta, de har i tidigare versioner av Windows inte varit likna öppna alls fast det skett i samma omfattning.

Nej, det har inte skett i samma omfattning. Windows 8 var först med att inkludera "Annons ID" vilket är aktiverat som standard. I Windows 10 går telemetri inte att stänga av helt, och den lägsta nivån skickar fortfarande data till microsoft.

Skrivet av THB:

Sedan så sker samma sak (fast kanske inte lika stor omfattning) i linux, fast linux-fantaster inte vill tro det.

Jag vet att Ubuntu skickar det man söker på till Amazon. Jag använder debian. Hur spionerar det på mig? Så vitt jag vet gör det inte det alls, men jag ger dig en chans att komma med bevis.

Skrivet av THB:

Även i det "älskade" OSX så sker samma sak, det är bara lite tröttsamt att höra gnäll när MS gör det gentemot diverse linux-distar och OSX.

Microsoft's datainsamling är mer omfattande än den som sker i OSX om man ser till användarvillkoren. Datainsamlingen i OSX är dock fortfarande problematiskt. Gällande linux-distar så vill jag gärna att du kommer med lite mer bevis och vilka distros det rör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag kan lova att ingen har installerat Windows 10 omedvetet. Det står liksom i klartext och väldigt tydligt, man får godkänna i flera steg för att påbörja installationen.

Att man kanske inte vet vad det innebär är en sak, men ingen har installerat det av misstag. Inte ens med den här tillfälliga missen från MS som nu är fixad.

När du har reserverat din uppgradering ligger du i kö för att uppgradera. Håll utkik efter efter uppgraderingsmeddelandet från appen ’Skaffa Windows 10’ under de kommande dagarna eller veckorna. Du kan då själv välja att installera uppgraderingen direkt eller göra det vid en annan tid som passar dig bäst.

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-upgrade

Man godkände alltså installationen av Windows i samband med denna bokning?

För när jag hade startat om datorn en dag så installerades Windows 10. Jag hade INTE valt att göra det trots att man skulle få välja NÄR man ville installera.

Varför ska installationen behöva startas alls för att sedan avbrytas. Vore betydligt bättre om man själv fick välja när man vill installera. Kanske vid en tidpunkt då man inte behöver använda datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angus_Flair:

Varför ska installationen behöva startas alls för att sedan avbrytas. Vore betydligt bättre om man själv fick välja när man vill installera. Kanske vid en tidpunkt då man inte behöver använda datorn.

Har hört att det kallas en "feature"... Microsofts sätt att göra det lätt och enkelt, för tvinga på alla Win10.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Visste redan om detta dag 2.
Men om man yttrade sig så blev man stämplad some tjurig, krävande och paranoid.
Men kul att fler börja tröttna på deras otroligt kränkande spionering och

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Att man kanske inte vet vad det innebär är en sak, men ingen har installerat det av misstag. Inte ens med den här tillfälliga missen från MS som nu är fixad.

Nu säger du emot dig själv. Vet man inte vad man gör så är det av definition ett misstag.

För övrigt har jag en bekant vars sambo plötsligt fått Windows 10 installerat "av sig självt" på datorn och förstod inget alls. Ett misstag med andra ord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Linux är det bästa som hänt anser jag.

Jämför man Linux och Windows så ryms det på hälften av vad Windows tar, och då är redan ett antal spel, nyttoprogram och dessutom fungerar grafik och nätverk redan innan installation.

Motsvarande det som ingår i Linux Mint 17.2 (Ca 6-8 GB) motsvarar ca 40-60 GB i Windows för att få samma möjligheter, där ca 15-20 GB bara är Windows rent installerat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

@Oneone: Den där känner jag till och även om man inaktiverar telemetrin med den policyn så fortsätter Windows 10 att prata med Microsoft. Det räcker inte heller med att stänga av automatiska uppdateringar, toredo, metadata för enheter, diagnostikrapportering och cortana/webbsök.

Permalänk
Medlem

Man kunde hoppats på någonting bättre än att utvecklarna glömt kryssa ur en default den sena koffeindrypande aftonen, såsom en riktig bugg vilken aggressivt och utan pardon uppgraderar samtliga versioner pre-W7 till fantastiska W10.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Man kunde hoppats på någonting bättre än att utvecklarna glömt kryssa ur en default den sena koffeindrypande aftonen, såsom en riktig bugg vilken aggressivt och utan pardon uppgraderar samtliga versioner pre-W7 till fantastiska W10.

Har separate win10 licenser till 3 datorer här hemma, men gick tillbaka till win7 på samtliga, win10 fungerade stort sätt bra, men va saker som inte fungerade smärtfritt här, dessutenom gav inte win10 mig något extra.

Det som inte fungerade bra för va drivrutiner till min TTL level serial port, och programvare för IPMI.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag kan lova att ingen har installerat Windows 10 omedvetet. Det står liksom i klartext och väldigt tydligt, man får godkänna i flera steg för att påbörja installationen.

Att man kanske inte vet vad det innebär är en sak, men ingen har installerat det av misstag. Inte ens med den här tillfälliga missen från MS som nu är fixad.

Installationen ska inte ens gå igång, utan att användaren aktivt väljer detta. Punkt slut.

Även om man kan avbryta den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Varför ska installationen behöva startas alls för att sedan avbrytas. Vore betydligt bättre om man själv fick välja när man vill installera. Kanske vid en tidpunkt då man inte behöver använda datorn.

Skrivet av DaBone:

Installationen ska inte ens gå igång, utan att användaren aktivt väljer detta. Punkt slut.

Även om man kan avbryta den.

Självklart inte! Det är inte så nu heller utan var så under en begränsad period pga ett misstag som nu är fixat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av rektor:

Och ena sidan börjar man fråga sig om vem det är som äger datorn. Låter som det är Microsoft, inte du. Dom väljer vad som ska installeras och när.

Men och andra sidan så tycker jag det är bra att dom pushar uppdateringar, annars finns det massa folk som bara undviker och klickar bort. Om den stora skaran uppgraderar så är det bra för alla.

Ska bli skönt för oss webbutvecklare när alla gamla Internet Explorer användare går över till Edge.

Farligt sätt att tänka, om produkten är gratis så är du produkten etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Om du skriver ut det som "övervakning", ja då bryr sig faktiskt rätt många. Jag har träffat förvånansvärt många i privatlivet, upp i åldrarna, som är bekymrade. Fast det är en annan diskussion. Jag svarade mest utifrån att en GPO för de flesta är lika förståeligt som bash voodoo.

Eh, nej. Folk gillar övervakning.

Permalänk
Medlem

Jag kör win7 och börjar seriöst bli väldigt trött på att behöva lusläsa varenda jäkla uppdatering för att inte få in microsofts spyware i datorn. De gömmer sig bakom medveten vaga formuleringar och kör ut "uppdateringarna" om och om igen. Det är tydligen en medveten strategi.
Att det sen finns såna som tycker det inte räcker förrän microsoft är är uppe vid tolvfingertarmen är deras problem,

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sharpless:

Eh, nej. Folk gillar övervakning.

+1

Helt rätt. Det säljs miljarder smartphones. Man har i allmänhet Facebook-konto. Man handlar med kreditkort och har pengarna hos en bank. Allt detta kan tolkas som att folk vill bli "övervakade". I alla fall vill man dra nytta av de fördelar som det kan medföra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Självklart inte! Det är inte så nu heller utan var så under en begränsad period pga ett misstag som nu är fixat.

Med tanke på hur Microsoft håller på med sina updates, så har jag svårt att se att det skulle varit ett misstag.

Tror nog mer att de testade (alltid några tusen datorer som uppdateras till Win10) för att sedan backa, om responsen blev motvillig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sharpless:

Eh, nej. Folk gillar övervakning.

Jag antar att du menar ironin sett till hur kreti och pleti fläker ut hela sitt liv på nätet. Bekräftelsebehovet är större än förståndet.

Fast jag syftade med "rätt många" på den grupp människor som faktiskt tänker till innan, ett ämne vi halkade in på via två inlägg av ett par andra medlemmar. Det går nog att sammanfatta med att det krävs ett aktivt val för att minimera exponeringen av ens personuppgifter (i vidare bemärkelse).

Tills motsatsen är bevisad väljer jag att tro på MS förklaring angående det som är trådens ämne. Det finns tillräckligt med långt allvarligare tokigheter i vår värld att jag ska bry mig att se konspirationsteorier i varje liten sak.