Hjälp!! Vilken hörlursmodell bör jag ha?

Permalänk

Hjälp!! Vilken hörlursmodell bör jag ha?

Hej alla SweCare!

Jag har nu länge försökt pröva mig fram genom hörlursdjungeln och skulle behöva lite hjälp.

Lite bakgrunds info: I våras så började jag pendla kollektivt en längre sträcka till och från Chalmers pga jag flyttade. Det blir då att jag kollar mycket på serier eller lyssnar på musik under pendlingen.

Jag har testat In-ears, On-ears och Over-ears. Ingen modell verkar funka bra för mig. Det som är problemet för mig:
In-ears: Inte hittat några som passar bra, allt glider liksom ur örat, känns det som i alla fall, och jag sitter och får peta tillbaka med jämna mellanrum. Dessutom så har jag mycket öronvax så lurarna blir snabbt gulfärgade och luktar efter bara några minuters användande. Vaxet underlättar inte heller glidproblemet.

On-ears: De flesta jag prövat har helt enkelt inte tillräckligt med kräm, eftersom de inte stänger ute ljud så blir dialoger i serier mm svåra att höra på ljudliga bussar. Dessutom trycker de jag testat väldigt mycket på ytterörat så man förlorar nästa känseln i örat efter någon timme.

Over-ears: Hittills min bästa upplevelse då de sitter bra/bekvämt och stänger ute ljud så man hör dialoger. Nackdelen är att det blir så förbaskat varmt. Jag har någon mysko gen från min farfar som gör att jag svettas förfärligt mycket och förfärligt lätt. (Han har gjort någon operation på handlederna för att han hade extrem handsvett.) Räcker typ att ha en tröja för mycket på inomhus och svetten börjar rinna. Eller om man går lite raskare för att man är sen eller liknande. Under sommaren är det helt olidligt, kan tänka mig att det funkar skapligt under kalla vintern.

Så det bästa hade väl varit att hitta ett par Over-ears som typ "andas" men ändå stänger ute ljud.
Förslag inom de andra kategorierna från någon som haft liknanade problem mottages gärna.

Budget: Helst runt 1000kr, kan sträcka mig uppåt 1500kr.

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Bose SoundSport

Hej

kan starkt rekommendera Bose SoundSport. Inear hörlurar som passar som handen i handsken. Bra ljud, har aldrig glidigt ut från öronen. Har haft mina i drygt två år. Aldrig krånglat.
På Netonnet har de fått 5000 recensioner och 8/10 i betyg.

Pris ligger på runt 1290kr

EDIT: Vill tillägga att jag använt de på löprundor skrotlyftning, extrem downhill cykling samt pendlig i buss och tåg. Används dagligen.

Visa signatur

2012 går planeten TelLus inte under...

Permalänk
Medlem

Köp annars öppna over ear istället, det blir inte lika varmt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl minst 2 skilda problem, rensa öronen med tex Revaxör om du har vaxproblem eller kontakta vården och undersök öronen.
hörselskydd av skumtyp brukar också vara bra på att dra med sig vaxet ut ur örat så man kan använda dem till rengöring också.

När det gäller portabla lurar så är in ears överlägset smidigast och har man höga krav eller underliga måttbehov så gjuter man propparna efter det om man inte hittar nån standardpropp som passar, gjutna proppar ger också bra ljuddämpni,g mot omgivningen och det brukar vara "standard" för tex musiker att göra så när man skaffar personliga monitorlurar.

Ett billigt sätt att testa olika inear toppar är att köpa olika storlekar o modeller på Ebay och hittar man en som passar bra så slipper man gjuta egna och kan köra med den modellen som passade bra, det finns både testpack med olika och 10 pack för 20-40 kr opå Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av degarn:

Hej

kan starkt rekommendera Bose SoundSport. Inear hörlurar som passar som handen i handsken. Bra ljud, har aldrig glidigt ut från öronen. Har haft mina i drygt två år. Aldrig krånglat.
På Netonnet har de fått 5000 recensioner och 8/10 i betyg.

Pris ligger på runt 1290kr

EDIT: Vill tillägga att jag använt de på löprundor skrotlyftning, extrem downhill cykling samt pendlig i buss och tåg. Används dagligen.

Det är butiken som fått dryga 5000 recensioner och har 8/10 i betyg. Hörlurarna i fråga har inte en enda kundrecension på Netonnet.

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMMHMMS:

Det är butiken som fått dryga 5000 recensioner och har 8/10 i betyg. Hörlurarna i fråga har inte en enda kundrecension på Netonnet.

Ursäkta mig måste tittat fel...
Hittade dock en recensioner på själva produkten hos pricerunner. utav 192 recensioner har hörlurarna fått 4,5 av 5 möjliga. 4,5/5 i betyg.

Ursäkta mig

Visa signatur

2012 går planeten TelLus inte under...

Permalänk
Medlem

Problemet med hörlurar som andas OCH stänger ute ljud är att dom 2 funktionerna krockar totalt.

Jag skulle rekommendera att först hitta ett par in-ears som du gillar, och sedan leta efter separata proppar som passar dig. Vaxproblemet löses lätt med tops dagligen, men bara rengöra den synliga delen av öronkanalen såklart. Vax längre in än så fyller en funktion, och om du "topsar" den inre delen så packar du in det. Kan jämföras med att ladda en gammaldags kanon.

Permalänk
Medlem

Förstår det där med varför du inte kan ha in-ears. Jag har samma problem, trånga hörselgångar och hög vaxproduktion leder till att jag inte ens kan ha öronproppar på natten för jag lider stor risk att få vaxpropp.

Att hitta sköna lurar som andas och som stänger ut ljud går inte, för så som zin105 säger så krockar dom funktionerna totalt. Jag ägde ett par AKG K490NC i ungefär ett år när jag var ute och reste. Använde dom på tåg, bussar, flygplan, båtar och alla andra sorters färdmedel. Använder dom till och med när jag klippte gräs hemma. Med ett par lurar med aktiv brusreducering så kan du enkelt höra dialoger och så i film när du sitter på bussen. Dom är dock inte lika bekväma att ha på sig som ett par öppna over-ear lurar som t.ex Sennheiser HD600.

Vad är viktigast för dig? Att du kan höra dialogen i filmen eller att lurarna är så bekväma som möjligt? Jag upplevde att efter en vaneperiod så var det inga problem för mig att ha på AKG K490NC flera timmar i sträck på långa flygningar. Hände ibland att jag somnade med lurarna på under långflygningar och visst var man lite öm om öronen då efter 7-8 timmar men det blir man nog men nästan vilken lur som helst.

Sedan, använd ALDRIG tops i öronen på dig själv. Du ska inte stoppa något mindre än ett finger i örat. Själv brukar jag vika lite toapapper över fingret och peta rent så. På så vis finns det ingen risk för att du petar för långt in och skadar dig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Om du inte får tillräckligt med kräm i lurarna kanske du ska fundera på en hörlursförstärkare.

Finns små smidiga sådana och förbättrar i många fall ljudet avsevärt också