Permalänk

Växla in mynt

Finns gamla trådar på ämnet men de stämmer inte längre så jag startar en ny.

Jag har ca 2k i enkronor, femmor och tior. Var kan jag enklast konvertera till användbara pengar? Jag bor vid Medborgarplatsen. Ringde Swedbank som är min bank och enligt henne tar de inte längre emot mynt.

Permalänk
Medlem

seb vid sergels torg tar mynt iaf

Permalänk
Medlem

ica butiker brukar ha automat för sånt

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Finns gamla trådar på ämnet men de stämmer inte längre så jag startar en ny.

Jag har ca 2k i enkronor, femmor och tior. Var kan jag enklast konvertera till användbara pengar? Jag bor vid Medborgarplatsen. Ringde Swedbank som är min bank och enligt henne tar de inte längre emot mynt.

Swedbank på Hamngatan ska väl ha en Ring och fråga ?
https://www.swedbank.se/om-swedbank/kontakta-oss/kontor/stock...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Åk på kryssning och släng ner mynten i en växlingsmaskin

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Vet att det stått en "våg" maskin eller ngt utanför vårt Maxi där man kan hälla i pengar och typ få ett "pantkvitto" som man lämnar i förshoppen. Vet dock inte om den finns kvar. Har också endel mynt hemma men det är bara runt 400:- i tior, femmor och enkronor

Själv brukar jag "småanvända" mina mynt alltså ta en packe och gå ner och köpa en 3 liter mjölk eller gå ner på fredagen och ta en choklad och en red bull typ Behöver jag inte ta från mina "pengar" utan tar "skrotet" istället

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Bästa sättet , tycker jag, gå in på enbank be om myntrullar.

Gå hem och fyll dem med dina mynt.
Lättare att få växla eller handla för i valfri butik, bäst är fråga först om de tar emot.

Sist jag hade runt 1500 i mynt kronor, femmor, tior gick jag in på coop post avdelning och frågade om de kunde växla.
Gick jättebra . De som är vana kontrollväger, kanske kollar överst.

De som är ovana bryter och räknar en och en :), bara att sucka.

Det trista är sist jag skulle hämta myntrullar på handelsbanken krävde de att jag är kund hos dem.
Så nu måste jag be en vän hämta dem på handelsbanken.

Det är kul att spara mynt, blir alltid nåt roligt köpt för de pengarna.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Om swedbank är din bank så finns det bankomater i vissa banker där man kan sätta in både mynt och sedlar.

https://bankomat.se/ kan du se alla ställen, om det står insättning sedlar så borde det också finnas för mynt. På min swedbank sår det också bara insättnig sedlar men det finns myntautomat.

Permalänk
Medlem

Handla för dem i någon butik, när du köper något för 1000-2000kr...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Vi har en sak vid min bank (swedbank) som har öppet 24/7 man häller ner mynten i sedan räknar maskinen dem automatiskt.
Hällde i 3k tog någon minut bara så var de inne på mitt konto.

Ett tråkigt sätt är väl att handla upp dem t.ex köpa mat och sådant man behöver sedan använda kort så man inte får mynt tillbaka.

Gör du som jag och äter ute mycket bränner man lätt 4000kr/månad på mat som man kan betala kontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vi har en sak vid min bank (swedbank) som har öppet 24/7 man häller ner mynten i sedan räknar maskinen dem automatiskt.
Hällde i 3k tog någon minut bara så var de inne på mitt konto.

Ett tråkigt sätt är väl att handla upp dem t.ex köpa mat och sådant man behöver sedan använda kort så man inte får mynt tillbaka.

Gör du som jag och äter ute mycket bränner man lätt 4000kr/månad på mat som man kan betala kontant

Jag har samma sak hos min bank, men lite långsammare. Höll nog på i en halvtimme för att köra in 7600, men den burken vägde säkert 20 kilo. Det var nästan 2000 i enkronor

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Hade över 200 euro i mynt senast jag räknade, det mesta i 2 eurosmynt. Vet inte hur mycket jag har nu.
Problemet är att många är utländska och jag vill helst spara en av varje. På våren skrev jag upp vad jag hade, men jag var dum nog att ta med den på sommarlovet så nu är den några hundra kilometer bort och jag orkar inte räkna på nytt Blir att handla med mynt efter julen då jag kommer åt den på nytt

@JamesBanana
Jag som tyckte jag hade mycket med 80 st 2 euro, 81 st 20 cent + kanske 100-150 mynt av de andra totalt ca 216 euro.
Men 7600 kr i mynt varav 2000 i enkronor, wow. Jag är imponerad

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Varför får ni så mycket mynt?

OnT så har, som flera andra sagt, Maxi myntautomater, men när jag använde den så tog den en viss procent av det man växlar.

Mynten jag sparar på mig brukar gå till ett lisebergsbesök varje halvår. Du kan ju alltid gå till Grönan och vinna ett par hundra mjukisdjur.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av HWS:

Varför får ni så mycket mynt?

OnT så har, som flera andra sagt, Maxi myntautomater, men när jag använde den så tog den en viss procent av det man växlar.

Mynten jag sparar på mig brukar gå till ett lisebergsbesök varje halvår. Du kan ju alltid gå till Grönan och vinna ett par hundra mjukisdjur.

Jag och frugan "fusksparar", går jag ut på krogen, på konserter, eller liknande saker så tar jag ut kontanter.

All växel som är 20 och under när vi kommer hem lägger vi i en burk.

Och sedan inför vintersemestern så tömmer vi burken. Brukar inte bli några jättesummor, men 4-5000:- per år brukar vi komma upp i.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Och för att återgå till Ontopic, i Sthlm vet jag att nästan alla ICA Maxi har växlingsautomater, dock tar de ut en avgift om 5%.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Av "storbankerna" är det Handelsbanken som forfarande har störst andel kontor med kontanthantering. Du kan gå in där och göra en insättning till ditt eget konto i annan bank. vet dock ej om det kostar en slant

Permalänk
Medlem

Daglivs på Fridhemsplan har en myntväxlingsmaskin. Tror att den står på nedervåningen utanför kassorna nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Finns gamla trådar på ämnet men de stämmer inte längre så jag startar en ny.

Jag har ca 2k i enkronor, femmor och tior. Var kan jag enklast konvertera till användbara pengar? Jag bor vid Medborgarplatsen. Ringde Swedbank som är min bank och enligt henne tar de inte längre emot mynt.

Du fick ju många svar , dubbelkolla avfigerna vissa tar en % sats av va du växlar kan bli dyrt. Fick betala ett par hundra på något swedbank kontor för länge sen.

Permalänk
Inaktiv

Köp SL kort för mynten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plocka ut myntrullar från banken och gå till närmsta butik eller snabbmatställe och fråga om de kan växla. Vet iaf att när jag jobbade på donken så tog vi gärna emot växel, enda undantaget var om vi precis fått växelleverans från banken och därmed enbart hade mynt i växelkassan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Ringde ICA Maxi Lindhagen (Kungsholmen) och automat finns. Dock tar de numera ut 10% på växlingsbeloppet. Någon som har vettiga up-to-date alternativ i området?

Permalänk
Medlem

Växlar in på ICA Maxi Lindhagen, Haninge eller Hallunda beroende på var jag är för stunden.
Tycker att deras 10% är värt istället för att jaga runt efter en butik som vill ha dem.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Växlar in på ICA Maxi Lindhagen, Haninge eller Hallunda beroende på var jag är för stunden.
Tycker att deras 10% är värt istället för att jaga runt efter en butik som vill ha dem.

Många som börjar jaga automater nu har jag märkt

Till sommaren är det sluthandlat med många 1 och 5 kronor.

Har man runt 50K eller mer blir 10% en hel del pengar.

Jag beställde myntrör förra veckan från http://myntror.se/
Tog 2 dagar sedan fick jag dem.

beställde 96st rör för en-kronor,
96st rör för fem-kronor och
144st rör för 10-kronor

Tog några timmar att fylla dem

Vad tror ni de säger på Netonnet om jag kommer med 100st rör och köper en laptop?
De kan väl inte kränka mig och vägra ta emot lagliga betalningsmedel?

Permalänk
Medlem

Om allt annat fallerar så kan du gå till närmaste Forex och lämna in dem där. De räknar upp pengarna och lägger det i myntrör, har för mig att de tar ca 15%

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Vad tror ni de säger på Netonnet om jag kommer med 100st rör och köper en laptop?
De kan väl inte kränka mig och vägra ta emot lagliga betalningsmedel?

Jag utgår från att du använde ordet "kränka" sarkastiskt. Naturligtvis kan de vägra att ta emot valfritt betalningsmedel eller för den delen sälja varor till vem som helst, förutsatt att det inte görs på basis av vad diskrimineringslagen omfattar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av swemarx:

En liten uppdatering. Ringde ICA Maxi Lindhagen (Kungsholmen) och automat finns. Dock tar de numera ut 10% på växlingsbeloppet. Någon som har vettiga up-to-date alternativ i området?

Fy fan vad svinigt. Hela idén med att man ska betala för att kunna betala är så jäkla grisigt. Skinna alla på pengar för den stora äran att visa vilken duktig konsument man är.

Skrivet av burner1:

Många som börjar jaga automater nu har jag märkt

Till sommaren är det sluthandlat med många 1 och 5 kronor.

Har man runt 50K eller mer blir 10% en hel del pengar.

Jag beställde myntrör förra veckan från http://myntror.se/
Tog 2 dagar sedan fick jag dem.

beställde 96st rör för en-kronor,
96st rör för fem-kronor och
144st rör för 10-kronor

Tog några timmar att fylla dem

Vad tror ni de säger på Netonnet om jag kommer med 100st rör och köper en laptop?
De kan väl inte kränka mig och vägra ta emot lagliga betalningsmedel?

Näringsidkare kan neka särskilda betalningsmedel inklusive kontanter om de tydligt informerar om det.

http://www.sydsvenskan.se/2016-10-26/riksbanken-butiker-far-v...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ta med en stor näve när du handla och släng i mynräkmaren. Är väll inga ica/coop/willys slm inte har det nu

Permalänk

Gör någon tiggare glad istället

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk
Medlem

Jag hade samlat 10-kronor i 1,5L pet flaska, Forex fick inte växla in utan att jag kunde visa upp ett kvitto var pengarna kom ifrån... Efter en del tjafs förstod hon det absurda i att kräva kvitto på "ficktömmning".

Såg på någon ICA häromdagen att de inte tog emot betalning med mynt-rullar.

Permalänk
Medlem

Om du får för dig att ta med alla mynten samtidigt lär du nog se till att ha ordentligt med armmuskler!

2000:- i bara mynt lär ju inte direkt väga en del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X