Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Ni behöver kolla på den här.
https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Sluta tro att ni är experter på människokroppen och teknologi. Högre fps är bättre, oavsett vad ni 40+ säger.
Alla som spelar cs över en längre tid märker skillnad, så finns det silvers och guldnovas som säger emot. Men det är för att dom är totalt usla på CS, så dom har ändå inget att säga till om.

Har man ingen erfarenhet av nånting så bör man inget säga

Och du tog med mig i ditt citat för att...? Har spelat CS i ca 8 år, vet exakt vad högre fps innebär.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelow:

Hej,

Formaterade datorn igår och nu när jag spelar cs så får jag bara 144fps.

Har fps_max 0 på.

Lauch options: -freq 144 -noaafonts -novid -high -threads 4 -console -nojoy -nod3d9ex +mat_queue_mode 2 +mat_vignette_enable 0 -tickrate 128

Har också vertical sync avstängt både i Nvidia control panel och cs.

Hur fixar jag detta?

Har du Windows 10?

Om du har W10 så avinstallerar du bara Xbox-appen så löser det hela sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Vad förbannad jag blir på alla grottmänniskor som alltid ska påstå att det inte är någon skillnad på låg och hög fps i CS och andra spel... DET ÄR SJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUKT STÅR skillnad, simple as that. Ge fan i att skriva skit ni inte vet ett jävla skit om, sprider falsk info och annat som bara förstör. Samhället går åt h***ete på grund av er, så illa är det!

Bevis på att högre fps ALLTID är bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Till TS:
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2wky98/csgo...

Trippelkolla så att ingen typ av vsync är på, se till att ingen fps_max 144 är satt (detta ska vara satt på exempelvis 0 eller 999, 0 = oändligt och kommer inte att capa den på 144 under några omständigheter).

Lugn och fin.
Diskussionen handlar väl snarare om hurvida man känner skillnad över 144fps eller inte, vilket kan väl knappast anses som låg fps rent generellt då du nämner "andra spel"?

Jag säger inte att du har fel, absolut inte. Men att kalla Youtube länken för bevis var väl lite att ta i?
Personen i fråga säger ju själv i videon att han inte har några som helst bevis/kan inte bevisa att det inte rör sig om en placebo effekt men säger sig känna skillnad.

Jag själv spelar inte CS, så du har säkerligen bra mkt större förståelse och erfarenhet av hur source spelmotorn reagerar på högre fps. Jag finner bara diskussionen intressant då jag (som du säkert sett i mitt tidigare inlägg) spelat en hel del quake, där spelmotorn betedde sig väldigt olika beroende på fps. (främst q2 skulle jag vilja påstå)

Till dig/er om spelar/spelat både "ursprungliga" CS samt CS:GO, beter sig dessa spel på olika sätt?
Snackar vi CS generellt i denna tråden eller är det CS:GO som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast jag vill hävda att du vid 500 fps skulle ha extremt svårt att se tearing, då skillnaderna mellan varje frame i så hög framerate är väldigt liten, vilket medför att slitningarna i bilden blir obetydligt små. Därför är det då bättre med högre framerate.

Men jag kanske har fel. Jag delade bara med mig av just det enkla testet i hopp om att det kunde bidra till diskussionen.

Bidraget uppskattas! Jo visst kan det vara så att tearing har mindre chans att uppstå lika grotesk i mindre fps, men det jag snarare skulle vilja vore att ingen tearing skulle finnas där överhuvudtaget så du bortser från den och kan ta dig en vetenskaplig titt istället.

Skrivet av RasmusC:

Vad förbannad jag blir på alla grottmänniskor som alltid ska påstå att det inte är någon skillnad på låg och hög fps i CS och andra spel... DET ÄR SJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUKT STÅR skillnad, simple as that. Ge fan i att skriva skit ni inte vet ett jävla skit om, sprider falsk info och annat som bara förstör. Samhället går åt h***ete på grund av er, så illa är det!

Bevis på att högre fps ALLTID är bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Till TS:
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2wky98/csgo...

Trippelkolla så att ingen typ av vsync är på, se till att ingen fps_max 144 är satt (detta ska vara satt på exempelvis 0 eller 999, 0 = oändligt och kommer inte att capa den på 144 under några omständigheter).

Skrivet av LeVvE:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Visst kanske det inte är samma i alla spel men i CSGO så gör det skillnad med mer FPS, jag sitter inte och ljuger för dig.

Ni länkar mig en video till någon snubbe som säger si och så, och visar på typiska övertalartekniker för att alla som se den ska tänka "WOW" efter att ha sett den. Att hävda att videon "bevisar" något tycker jag är fel. Jag hittar ingen länk eller källa för att bekräfta något han säger är sant, så därför tänker jag sprida lite riktig fakta.

Jag kan berätta för er att dagens grafikkort fungerar på ett sådant sätt att grafikkortet har redan konstruerat frames i sin framebuffer och lagras i primary buffer, secondary buffer och i några fall en triple buffer och alla dessa lagras i sin tur i grafikminnet. En triple buffer går ibland att själv välja i grafikinställningar. Denna funktion kommer ta en extra mängd grafikminne för att göra proceduren att rendera frames mer effektiv. Vilket betyder att det han i videon har ritat upp endast är påhitt, skitsnack och falsk information. Om man tar hans diagram till exempel, så är de senaste frames mellan uppdateringsfrekvensen irrelevanta för vilken nästa frame blir att visa. Eftersom de frames som ska visas redan har bestämts innan betyder de senare ingenting. Han säger att de där senaste frames är vad som betyder att upplevelsen i CS:GO blir bättre, men han har FEL!.

Med detta sagt kan upplevelsen upplevas som mjukare om grafikkortet lyckas rendera sina frames innan nästa frame. Denna effekt blir exponentiellt sämre ju högre fps du har. Har du en 60hz skärm stagnerar denna effekt helt vid 180 frames (och du känner förmodligen inte ens skillnad förbi 80fps), om du har en 144hz skärm med triple buffering stagnerar effekten ganska exakt vid 432 fps. Har du däremot triple buffering avstängt stagnerar effekten vid 120fps för en 60hz skärm och vid 288 fps för en 144hz skärm. Summa sumarum visst visst, ni som är hardcore counterstrike spelare kan säkert känna skillnaden.

Sedan vet jag inte vad du ska göra med denna extra mjuka upplevelse när du istället begränsas av din uppkoppling till server och inte kan utnyttja detta så värst mycket.

Ni som är intresserade att läsa om detta kan navigera till denna välskrivna rapport och läsa om bland annat FPS, refresh rate, triple buffering och response time!

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

Tror vissa underskattar hur mycket grafikmotorn faktiskt spelar roll.

Finns en anledning CS 1.6 var speciellt, att CSGO är speciellt. Tänk lite längre än "under optimala förhållande är det såhär!"

Fast sen spelar många vanlig MM på värdelösa 64-tick servers, det förstår jag verkligen inte hur folk orkar. Fullständigt värdelöst.
Minst lika illa som ligga på låg fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Bidraget uppskattas! Jo visst kan det vara så att tearing har mindre chans att uppstå lika grotesk i mindre fps, men det jag snarare skulle vilja vore att ingen tearing skulle finnas där överhuvudtaget så du bortser från den och kan ta dig en vetenskaplig titt istället.

Ni länkar mig en video till någon snubbe som säger si och så, och visar på typiska övertalartekniker för att alla som se den ska tänka "WOW" efter att ha sett den. Att hävda att videon "bevisar" något tycker jag är fel. Jag hittar ingen länk eller källa för att bekräfta något han säger är sant, så därför tänker jag sprida lite riktig fakta.

Jag kan berätta för er att dagens grafikkort fungerar på ett sådant sätt att grafikkortet har redan konstruerat frames i sin framebuffer och lagras i primary buffer, secondary buffer och i några fall en triple buffer och alla dessa lagras i sin tur i grafikminnet. En triple buffer går ibland att själv välja i grafikinställningar. Denna funktion kommer ta en extra mängd grafikminne för att göra proceduren att rendera frames mer effektiv. Vilket betyder att det han i videon har ritat upp endast är påhitt, skitsnack och falsk information. Om man tar hans diagram till exempel, så är de senaste frames mellan uppdateringsfrekvensen irrelevanta för vilken nästa frame blir att visa. Eftersom de frames som ska visas redan har bestämts innan betyder de senare ingenting. Han säger att de där senaste frames är vad som betyder att upplevelsen i CS:GO blir bättre, men han har FEL!.

Med detta sagt kan upplevelsen upplevas som mjukare om grafikkortet lyckas rendera sina frames innan nästa frame. Denna effekt blir exponentiellt sämre ju högre fps du har. Har du en 60hz skärm stagnerar denna effekt helt vid 180 frames (och du känner förmodligen inte ens skillnad förbi 80fps), om du har en 144hz skärm med triple buffering stagnerar effekten ganska exakt vid 432 fps. Har du däremot triple buffering avstängt stagnerar effekten vid 120fps för en 60hz skärm och vid 288 fps för en 144hz skärm. Summa sumarum visst visst, ni som är hardcore counterstrike spelare kan säkert känna skillnaden.

Sedan vet jag inte vad du ska göra med denna extra mjuka upplevelse när du istället begränsas av din uppkoppling till server och inte kan utnyttja detta så värst mycket.

Ni som är intresserade att läsa om detta kan navigera till denna välskrivna rapport och läsa om bland annat FPS, refresh rate, triple buffering och response time!

Kan lova dig att 80fps inte duger på 60Hz i CSGO, låser jag skärm på 60Hz och spelet på 80fps så känner jag även skillnad i musrörelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan lova dig att 80fps inte duger på 60Hz i CSGO, låser jag skärm på 60Hz och spelet på 80fps så känner jag även skillnad i musrörelsen.

Japp, jag skrev att musrörelsens latens blir mindre vid högre fps innan.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Vad förbannad jag blir på alla grottmänniskor som alltid ska påstå att det inte är någon skillnad på låg och hög fps i CS och andra spel... DET ÄR SJUUUUUUUUUUUUUUUUUUUKT STÅR skillnad, simple as that. Ge fan i att skriva skit ni inte vet ett jävla skit om, sprider falsk info och annat som bara förstör. Samhället går åt h***ete på grund av er, så illa är det!

Bevis på att högre fps ALLTID är bättre:
https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Till TS:
https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/2wky98/csgo...

Trippelkolla så att ingen typ av vsync är på, se till att ingen fps_max 144 är satt (detta ska vara satt på exempelvis 0 eller 999, 0 = oändligt och kommer inte att capa den på 144 under några omständigheter).

Att det dessutom finns präster som inte healar är ju lika horribelt det med!!!111!!
BT: Du har helt rätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fast jag vill hävda att du vid 500 fps skulle ha extremt svårt att se tearing, då skillnaderna mellan varje frame i så hög framerate är väldigt liten, vilket medför att slitningarna i bilden blir obetydligt små. Därför är det då bättre med högre framerate.

Men jag kanske har fel. Jag delade bara med mig av just det enkla testet i hopp om att det kunde bidra till diskussionen.

Det borde väl vara skärmens hz som avgör hur stor tearingen blir då.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Squallie:

Det borde väl vara skärmens hz som avgör hur stor tearingen blir då.

Nej, har man flera hundra fps blir det väl flera slitningar i bilden, men de blir så små att de inte märks, eftersom skillnaden mellan de bildrutor varje slitning gränsar till är liten. Borde ju bli så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det enda jag känner/ser när jag ifrågasätter logiken bakom detta är likheten mellan ämnet i fråga och exempelvis de som påstår att elallergi är en verklig sak och lider av det. Båda försvaras lika våldsamt av sina anhängare, med gränsfall till person påhopp.

Nu menar jag inte att det inte är korrekt för den sakens skull, men det likheten finns där i alla fall.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

FPS:en påverkar motorn, det kan man se ganska tydligt med net_graph t.ex. Kommer man under ca 45 FPS så börjar pingen gå uppåt och över 100 FPS så går den från rött/gult till vitt, dvs 10ms (1000/100), i en utav texterna på net_graph.

Vad jag skulle kunna tänka mig är att den visar vad input lag:en ligger på om man tänker på att allt känns mer responsivt desto lägre den är.

Source engine in a nutshell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har vi inte CS:GO FPS debatten varje vecka? :/

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, har man flera hundra fps blir det väl flera slitningar i bilden, men de blir så små att de inte märks, eftersom skillnaden mellan de bildrutor varje slitning gränsar till är liten. Borde ju bli så.

Hm, jo du kanske har rätt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Har vi inte CS:GO FPS debatten varje vecka? :/

Beror sig på hur ofta de 3 magiska bokstäverna står i rubriken - F P S.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Men det är ju rent skitsnack, det måste ni väl förstå själva? Ni ser absolut ingen skillnad om det är 160 fps eller 300 fps på exempelvis en 144hz skärm. Det enda som händer är att erat grafikkort jobbar mer för att sedan kasta de där extra framesen i sopkorgen. Detta må vara det roligaste påståendet jag har läst för ikväll!

Dock kan ni säkert känna skillnad på musen för att responstiden mellan mus och skärm blir bättre, men det kan jag lova att erat öga inte ser överhuvudtaget.

CSGO har problem med microstuttering, input delay och screen tearing vid fps under ca 200. Vet inte om det är så för alla, men jag och flertalet kompisar har det så vid låg fps

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Och du tog med mig i ditt citat för att...? Har spelat CS i ca 8 år, vet exakt vad högre fps innebär.

Oj förlåt, var inte meningen att citera dig

Visa signatur

GPU: XFX 7970 | CPU: i5 3570K | Moderkort: asrock z77 extreme4 | PSU: 650W corsair | Ram: 20 GB corsair vengance

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakmakkan:

Ni behöver kolla på den här.
https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Sluta tro att ni är experter på människokroppen och teknologi. Högre fps är bättre, oavsett vad ni 40+ säger.
Alla som spelar cs över en längre tid märker skillnad, så finns det silvers och guldnovas som säger emot. Men det är för att dom är totalt usla på CS, så dom har ändå inget att säga till om.

Har man ingen erfarenhet av nånting så bör man inget säga

Och är man inte läskunnig ska man inget skriva. Jag efterlyste blindtester där spelare som säger sig uppleva skillnad testas för att se om det stämmer. Jag är fullt medveten om vad dessa spelare pekar på för att rättfärdiga sina påståenden, men utan korrekt genomförda blindtester där de måste välja ut vilken skärm som visar 144 och vilken som visar 300 är det fortfarande bara påståenden.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Och är man inte läskunnig ska man inget skriva. Jag efterlyste blindtester där spelare som säger sig uppleva skillnad testas för att se om det stämmer. Jag är fullt medveten om vad dessa spelare pekar på för att rättfärdiga sina påståenden, men utan korrekt genomförda blindtester där de måste välja ut vilken skärm som visar 144 och vilken som visar 300 är det fortfarande bara påståenden.

Du får gärna finansiera det.
Skulle vara väldigt intressant att veta vilka slags gamers som känner skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antingen har CS den mest konstiga motorn någonsin, eller så är placebon/betiningen mycket stor i spelarbasen.

När det gäller just CS:GO så är det väl känt att den körs bättre med FPS över 300.

Sedan är det inte alls konstigt, finns exempel på många spel vars motorer mådde bättre och i många fall gav fördelar till spelaren ju högre fps man hade.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du får gärna finansiera det.
Skulle vara väldigt intressant att veta vilka slags gamers som känner skillnaden.

Det finns det dessvärre inga medel för Men en populär datorsida som garanterat redan har tillgång till nödvändig utrustning skulle kanske kunna anordna ett litet test och skriva en välformulerad artikel (*host*Sweclockers*host*)

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

nej ingen lär ju se skillnad mellan 144 fps och säg 500 men däremot kan man känna skillnaden.

musen skickar signaler i 500 eller 1000 hertz nuförtiden och de bra servrarna i cs go arbetar i 128 tick. kännas som att för att vara på den säkra sidan för att få lägsta möjliga fördröjning och bäst känsla behöver åtminstonde dubbla fps mot sin hertz på skärmen. och alla borde rimligtvis ligga på över 128 fps om man spelar på servrar som kör 128 tick.

ont: du kanske har vsync eller något igång? testa att ta bort alla launch options och kör med enbart -autoconfig för att återställa alla inställningar. sedan kan du ta bort den launch option och köra fps_max 999

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Samhället går åt helvete för att folk har olika personliga insikter hur antalet fps påverkar ens spelupplevelse? När höll du i en nyhetstidning sist?

Det kallas "ironi", självklart går inte samhället åt helvete för att man har olika åsikter om detta. Men det faktum att jag har rätt och folk som tycker annorlunda har fel kvarstår

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det är någon grej att så fort det är cs måste man ha 1337 fps för att få bra flyt och bla bla. Vet inte vad det är för skillnad som syns men med 144 hz skärm och max_fps 144 ser jag inte vart problemet med flyt är?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag ser också på det hela med viss skeptism, att det fungerade så i tidiga dagar med första releases av counterstrike addonen kan jag förstå då det var en tidig version av source motorn (GoldSrc) som delvis byggde på id-softwares Quake motor.

För Quake motorn fungerade ju som så att fps hade stor inverkan på hur ens karaktär rörde på sig/hastighet man kom upp i då man strafejumpade och störst roll spelade det i Quake II där vissa (dubbel)hopp var i det närmaste omöjliga vid säg 90fps men pisslätta vid 30fps (man körde med binds för att justera fps under matchens gång) Eller varför inte q2ctf1 då man grapplade från vattnet i mitten av banan direkt in till railen via fönstret.

Att detta fenomen ska ha följt med till den version av Source motorn som körs idag har jag väldigt svårt att se, då det i mina ögon är något av ett misslyckande att inte kommit längre än så med spelmotorn.

Nu spelar ju inte jag CS, men det vore intressant att se på några exempel där spelmotorn reagerar olika på olika fps, är det tex vapenrekyl/bulletdrop eller kanske något hopp/annan manöver som inte fungerar optimalt med för hög/låg fps?

edit: nu förstår jag ju naturligtvis om man ser/känner skillnad på 60 och 144 då det i min mening är en ofantlig skillnad, jag menar snarare 144+

Om man låser fps vid 33 (tror jag) är det busenkelt att bhoppa i csgo. Det är däremot inte möjligt att göra genom spelet men det visar ju att delar av motorn fortfarande spökar nästan två decennium senare. Det här med xxxxxx fps är bättre än xxx är dock placebo.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antingen har CS den mest konstiga motorn någonsin, eller så är placebon/betiningen mycket stor i spelarbasen.

Faktum är att CS har den mest konstiga motorn någonsin.

Mer FPS så skjuter vapen snabbare, du springer snabbare etc. Till och med jag som aldrig spelat en sekund CS:GO vet om detta!
Det står ju i vartenda tråd som rör sig kring CS:GO.

Till och med CS 1.6 ville ha mer FPS! Denna informationen som alla verkar missa är över 15 år gammal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Lugn och fin.
Diskussionen handlar väl snarare om hurvida man känner skillnad över 144fps eller inte, vilket kan väl knappast anses som låg fps rent generellt då du nämner "andra spel"?

Jag säger inte att du har fel, absolut inte. Men att kalla Youtube länken för bevis var väl lite att ta i?
Personen i fråga säger ju själv i videon att han inte har några som helst bevis/kan inte bevisa att det inte rör sig om en placebo effekt men säger sig känna skillnad.

Jag själv spelar inte CS, så du har säkerligen bra mkt större förståelse och erfarenhet av hur source spelmotorn reagerar på högre fps. Jag finner bara diskussionen intressant då jag (som du säkert sett i mitt tidigare inlägg) spelat en hel del quake, där spelmotorn betedde sig väldigt olika beroende på fps. (främst q2 skulle jag vilja påstå)

Till dig/er om spelar/spelat både "ursprungliga" CS samt CS:GO, beter sig dessa spel på olika sätt?
Snackar vi CS generellt i denna tråden eller är det CS:GO som gäller?

Faktum är ju att det är bevis? Att köra någon lösning av vsync eller gsync ger inputlag som är så allvarligt att CS blir ospelbart.

Source motorn lär inte vara den bästa och därav kan detta öka effekten man mottager, men sitter du med en 144hz skärm (som jag) och försöker lira i 144fps så kommer du definitivt att känna skillnad när du byter till 300+fps. Jag har blivit så van med hög fps att jag mår illa och blir yr när jag lirar på en 60 hz skärm eller med fps under ca 200fps (i CS, har inte märkt av detta lika mycket i andra spel).

Personen i youtube-videon säger att han märker en stor skillnad mellan 100fps och 200fps medan 200fps > 400fps var mindre skillnad (eller placeboeffekt). Jag vet att jag i ett blindtest lugnt skulle se skillnad mellan 200fps och 400fps.

Skrivet av Deatlev:

Bidraget uppskattas! Jo visst kan det vara så att tearing har mindre chans att uppstå lika grotesk i mindre fps, men det jag snarare skulle vilja vore att ingen tearing skulle finnas där överhuvudtaget så du bortser från den och kan ta dig en vetenskaplig titt istället.

Ni länkar mig en video till någon snubbe som säger si och så, och visar på typiska övertalartekniker för att alla som se den ska tänka "WOW" efter att ha sett den. Att hävda att videon "bevisar" något tycker jag är fel. Jag hittar ingen länk eller källa för att bekräfta något han säger är sant, så därför tänker jag sprida lite riktig fakta.

Jag kan berätta för er att dagens grafikkort fungerar på ett sådant sätt att grafikkortet har redan konstruerat frames i sin framebuffer och lagras i primary buffer, secondary buffer och i några fall en triple buffer och alla dessa lagras i sin tur i grafikminnet. En triple buffer går ibland att själv välja i grafikinställningar. Denna funktion kommer ta en extra mängd grafikminne för att göra proceduren att rendera frames mer effektiv. Vilket betyder att det han i videon har ritat upp endast är påhitt, skitsnack och falsk information. Om man tar hans diagram till exempel, så är de senaste frames mellan uppdateringsfrekvensen irrelevanta för vilken nästa frame blir att visa. Eftersom de frames som ska visas redan har bestämts innan betyder de senare ingenting. Han säger att de där senaste frames är vad som betyder att upplevelsen i CS:GO blir bättre, men han har FEL!.

Med detta sagt kan upplevelsen upplevas som mjukare om grafikkortet lyckas rendera sina frames innan nästa frame. Denna effekt blir exponentiellt sämre ju högre fps du har. Har du en 60hz skärm stagnerar denna effekt helt vid 180 frames (och du känner förmodligen inte ens skillnad förbi 80fps), om du har en 144hz skärm med triple buffering stagnerar effekten ganska exakt vid 432 fps. Har du däremot triple buffering avstängt stagnerar effekten vid 120fps för en 60hz skärm och vid 288 fps för en 144hz skärm. Summa sumarum visst visst, ni som är hardcore counterstrike spelare kan säkert känna skillnaden.

Sedan vet jag inte vad du ska göra med denna extra mjuka upplevelse när du istället begränsas av din uppkoppling till server och inte kan utnyttja detta så värst mycket.

Ni som är intresserade att läsa om detta kan navigera till denna välskrivna rapport och läsa om bland annat FPS, refresh rate, triple buffering och response time!

Du säger själv att 144fps inte räcker för en 144hz skärm, varför då sitta och tjafsa? Om du varit intresserad av CS eller testat det själv så skulle du veta att alla som skriver att 144fps eller ens 200fps är tillräckligt har fel. Spelmotorn är inte uppdaterad på många år och kan antagligen anses som föråldrad på många sätt, detta resulterar säkerligen i att allt som känns "fel" ökar något extremt jämfört med en välgjord ny spelmotor. Jag kan t.ex. Säga att ca 120 - 150 fps i Farcry 3 känns mycket mjukare än 120 - 150 fps i CSGO av egen erfarenhet. Detta kan dock ha att göra med att CS är som en uppdaterad version av Minecraft, grafiken är inte superbra och mycket hårda kanter som gör att man säkerligen kan känna av ojämnheter i fps och screentearing enklare. Tar du ett spel som Farcry 3 så är det mycket natur, blad och grafiska scener där ögat måste ta in extremt mycket mer smådetaljer och därav kanske missar det som känns laggigt? Bara en teori jag har

Om vi skippar "teoretisk fakta" helt och hållet och hoppar till slutsatsen och de verkliga bevisen så har det bevisats om och om igen att skyhög fps i CS ÄR bättre, det finns absolut INGA bevis som säger att 144fps för 144hz skärm är tillräckligt. Om du kollar videon jag länkade till slutet så får du en förklaring på varför hög fps är lösningen till alla världsproblem.

Tänker inte diskutera detta något mer med folk som ändå inte kommer lyssna eller inte ens kör CS själv. Men för skojs skull; Snacka med ett proffs och fråga om 144 fps räcker så får du se vad svaret är

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Samhället går åt h***ete på grund av er, så illa är det!

Haha instämmer! ligger på stabila 300fps, droppar det ibland ner till 200fps går det inte att spela, så är det bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keni:

Haha instämmer! ligger på stabila 300fps, droppar det ibland ner till 200fps går det inte att spela, så är det bara!

Haha var tvungen att överdriva lite, skönt att höra lite medmänniskors erfarenheter som bevisar det jag säger!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Antingen har CS den mest konstiga motorn någonsin, eller så är placebon/betiningen mycket stor i spelarbasen.

Det ger lägre inputlag, och ja.. motorn är vad den är.
Sen finns det personer som är bra spelare, som kan spela @ 60-120Hz... och sen är där sämre spelare som inte kan göra ett skit utan 400+ FPS, bara för att få ett övertag.

Visa mig en högt rankad spelare som kör 60Hz så har jag respekt... men 400+ fps, har jag ingen respekt för alls.
(Bästa vännen kör 120Hz med Legendary Eagle sist jag kolla och släkting till honom är Legendary Eagle Master med 60Hz, så det GÅR att spela. Ni är bara usla spelare, med en ursäkt)