Bästa 2.0/2.1-systemet för 1500(ish)kr

Permalänk
Medlem

Bästa 2.0/2.1-systemet för 1500(ish)kr

Eftersom mitt gamla Logitech-system nu gör sitt bästa för att agera så fåkanaligt som möjligt så tänkte jag att det är dags att skaffa nytt...

Även om mitt nuvarande var femkanaligt (plus subwoofer) från början så har jag aldrig orkat koppla in bakre kanalerna.
Således tänkte jag nu rationalisera bort lite kablar.
Hyggliga stereohögtalare, alternativt mindre hyggliga stereohögtalare i kombination med subbas för lägre frekvenser.

Spelar inte särskilt mycket spel. Spelar inte särskilt mycket musik.
Vad jag vill ha högtalarna till är istället att få så bra kräm som möjligt ur Windows ljudeffekter.
Skämt åsido. Jag spelar lite då och då, och ibland åker Spotify igång. Kan dock inte säga att det ena eller andra är viktigare.

Mina (högst begränsade) efterforskningar har genererat följande alternativ:

Edifier S330D
Edifier R1800
Logitech Z623

...kanske finns det fler?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på högtalare, men du kan ju kolla in Simple Audio Listen också, se gammal tråd om dem här.

Permalänk
Medlem

Finns säkert bättre om man närmar sig din prispunkt på 1500, men Creative Gigaworks T40 series II är riktigt bra ljud för pengarna. Och så tar de ganska lite plats.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag är ingen expert på högtalare, men du kan ju kolla in Simple Audio Listen också, se gammal tråd om dem här.

Mmm... Jag har snubblat på dessa också.
Ett par saker stör mig dock - dels priset. Inte at det är för högt eller så, utan för att man hävdar att ordinariepris är 5tkr. Jag stör mig på den typen av orimliga sänkningar.
Framför allt så stör jag mig dock på USB-anslutning. Varför har jag då köpt ett dyrt ljudkort när jag byggde ihop datorn? Näe. Jag gillar 3,5mm-anslutning!

Skrivet av Gibbe:

Finns säkert bättre om man närmar sig din prispunkt på 1500, men Creative Gigaworks T40 series II är riktigt bra ljud för pengarna. Och så tar de ganska lite plats.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349840

Dessa fick väl rätt fin kritik när de kom tror jag. Och visst har jag kikat på dem, men de är riktigt fula. Riktigt. Fula.
Vilket kanske inte är det absolut viktigaste, men ändå lite viktigt.

Permalänk
Medlem

För 1500 kan du få ett par studiomonitorer med 5" baselement som borde räcka om du inte är alldeles för baskåt. Typ http://www.thomann.de/se/alesis_elevate_5.htm. Tänk på att en separat volymkontroll gör livet mycket lättare om du någonsin vill ändra volym.

Köpte ett par studiomonitorer nu i somras och är väldigt nöjd med mina och ser inga nackdelar gentemot vanliga datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

För 1500 kan du få ett par studiomonitorer med 5" baselement som borde räcka om du inte är alldeles för baskåt. Typ http://www.thomann.de/se/alesis_elevate_5.htm. Tänk på att en separat volymkontroll gör livet mycket lättare om du någonsin vill ändra volym.

Köpte ett par studiomonitorer nu i somras och är väldigt nöjd med mina och ser inga nackdelar gentemot vanliga datorhögtalare.

Kanon!
Nu börjar vi nog komma någonstans!
Har uppenbarligen stirrat mig blind på kategorin "Datorhögtalare" på Prisjakt.
Så länge högtalarna i fråga är aktiva så funkar det så klart. Kollar runt lite bland studiomonitorer!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med "Studiomonitorer" är onekligen utseendet. De ser ofta riktigt taskiga ut.
...och de säljs ofta styckvis. Värt att se upp med!
Beställde nästan hem EN Yamaha. Hade blivit sådär!

Det hela slutade hur som helst med att jag - helt och hållet - skippade att väga in utseendet i kalkylen och köpte något som närmast är högtalarmotsvarigheten till en Razer-produkt:

http://www.emusic.se/product/30819/Mackie-CR4

Okej pengar, men framför allt övervägande del positiva recensioner vad gäller ljud och byggkvalitet.
Fick iofs ingen subutgång, men väl volymkontroll på rätt sida. Bluetooth och liknande klarar jag mig fint utan. 4" bas tror jag räcker helt okej(?).
...time will tell.

Summa summarum så kan man väl säga att det lönar sig att leta på andra ställen än i de renodlade "Datorhögtalar-kategorierna".

Permalänk
Medlem

@floppa: Funderar på ett par Mackie CR4, va tycker du om de ? Nöjd?

Visa signatur

Intel i5 750 - Gigabyte GA-P55A-UD4 - XFX HD5770 - Corsair XMS3 1600MHz 4GB - Corsair TX 650W - WD caviar black 1TB - Fractal design define r2 - Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

@mrblax: Sorry... Helt missat att jag fått en fråga.
Som svar kan jag säga att du kan få köpa mina till ett bra pris!

Skämt åsido, jag tyckte att de var helt okej.
Rent och fint ljud, men saknade lite "oomph" i basen. Det finns väl en gräns för vad fyratummare kan leverera antar jag.
Väldigt prisvärda för 1.400kr dock, och jag hade lätt behållit dem om det inte varit så att jag ramlat över ett par AudioEngine 5+ i ett auktionsutrop.

Hojta till om du är intresserad. Full garanti minus bara ett par veckor!