Hur dyrt var det att dra in fiber för er?

Permalänk

12000 grävt och inkopplat. 350kr/mån bundet 10 år. ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Sjukt trist att bli bunden i 10 år + hög månadsavgift + engångsavgift ca 20k, verkligen inte värt det i min mening man får stå ut med 60mbit ADSL några år till

Det var ingen engångsavgift, istället betalar vi 300 kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexymannen:

12000 grävt och inkopplat. 350kr/mån bundet 10 år. ...

Skickades från m.sweclockers.com

Och för dom 350 får du ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

För oss kommer dragningen kosta 6 250 kr inkl moms. (engångs betalning) eller 174 kr per månad, uppdelat i 36 månader. + månadsavgift på tjänst som du köper

Visa signatur

Speldator 1: Corsair 750D | MSI Z87-GD65 | i5 4670k (4.1Ghz) | 8GB @1866 MHz | Corsiar H110| Asus 780 DirectCU II OC | 2x Corsair GS Series 128GB | 1x WD10EARS | TX 650W | Samsung S27C350 |
Speldator 2: Corsair 300R | ASUS crosshair IV formula | AMD 1090T (3.8Ghz) | 4GB @1600MHz | Corsair H80i | AMD 6970 | Cooler master 500W |

Permalänk
Medlem

Beror på hur många som bor i kvarteret som är intresserade, ett lokalt energibolag beräknade dock kostnaden, för mig, att stiga till cirka 9000-10000kr.
Enda problemet är att det tar en sån tid att få de att börja gräva..

Permalänk
Medlem

Vi drog in fiber med Telia Öppen Fiber förra året och betalade då 16800:-. Vi är då inte bundna till något utan kan välja vilken operatör vi vill. Jag skulle sponant säga att om ni inte drar in fiber kommer ni att ångra er inom 10 år eller så.

De som är mer kunniga får gärna rätta mig men jag har fått höra att kopparledningar (teleofnledningen) har en maxhastighet på ca 1 Gbit. det låter kanske lyxigt med internetuppkoppling på 1 Gbit idag men tänker man på hur tekniken har utvecklats de senaste 15 åren så inser man att 1 Gbit inte kommer att duga länge till. För 15 år sedan satt jag med 56,6 kbit och var imponerad av farten idag har jag en anslutning på 100 Mbit, det är en ökning med över 175 000 procent på 15 år! Det räcker med att vi "bara" ökar kraven på uppkoppling med 900 procent för att kopparen ska slå i taket.

Om dina föräldrar tänker dö av hög åler eller sälja inom 15 år så kanske de inte bryr sig om teknikens möjliga utveckling. i så fall tycker jag att du kan nämna för dem att värdet på huset oftast ökar med ca 50 000 om man drar in fiber. Jag har tyvärr ingen källa på detta men jag läste någon artikel någon gång där man hade frågat ett antal mäklare om hur mycket fiber påverkar värdet på en villa.

Permalänk
Medlem

Jag bor också i Finspång och vi fick fiber inkopplat igår, kommer att kosta 15.000 kr för grävning o allt. Bor utanför "stan" med minimalt med asfalt. Ungefär hälften av grannarna har valt att gå med, vi är ca 12 st som valt fiber. Nu är bara bekymret om jag ska välja Bahnhof eller Bredband2 som leverantör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

Telia drog hit fiber till hela kvarteret och då ligger månadsavgiften på 500 kr (300 kr för nätet och 200 kr för tjänsterna och vi är bundna till dem i tio år).

Oj, skulle blivit billigare för er att casha nätet och ha möjligheten att byta operatör i framtiden.
200 kr för tjänsterna, vad ingår då? vet att t.ex. Ownit har 100/100 + typ 30 kanaler för runt 200 spänn... och då är man inte bunden till dem.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ecaz:

Jag bor också i Finspång och vi fick fiber inkopplat igår, kommer att kosta 15.000 kr för grävning o allt. Bor utanför "stan" med minimalt med asfalt. Ungefär hälften av grannarna har valt att gå med, vi är ca 12 st som valt fiber. Nu är bara bekymret om jag ska välja Bahnhof eller Bredband2 som leverantör...

Grattis! Har varit där på Finets "frågestund" om det för några veckor sedan och de sa att jag låg i ett "bra område" så att säga eftersom flera ville ha fiber här och de tippade på att vi kunde få fiber indraget i höst/vinter ungefär vid skiftet från Oktober-November. Lite långt om du frågar mig men får jag fiber så blir jag nöjd

För mig blir det nog solklart Bahnhof, har hört bra om dem och alla andra bolag där har jag knappt hört talas om förutom just Bredband2.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Grattis! Har varit där på Finets "frågestund" om det för några veckor sedan och de sa att jag låg i ett "bra område" så att säga eftersom flera ville ha fiber här och de tippade på att vi kunde få fiber indraget i höst/vinter ungefär vid skiftet från Oktober-November. Lite långt om du frågar mig men får jag fiber så blir jag nöjd

För mig blir det nog solklart Bahnhof, har hört bra om dem och alla andra bolag där har jag knappt hört talas om förutom just Bredband2.

Hade bredband2 i början när jag fick fiber. Funkade bra och var stabil, dessutm ganska billiga. Efter ett tag , tror det var i samband med VD-byte så skulle dom börja tjäna pengar (åtminstone VD) och då höjde dom med runt 20-30% och blev dyrast av alla. Har bytt nu men de har också sänkt priset, men byter nog inte tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Och för dom 350 får du ?

Telias 100/50

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Även äldre har nytta av bredband även om de inte har en dator, då nyttan skall säljas in till alla medlemmar i ett område så är det inte prestanda, antal kanaler, priset eller mängd som är viktigt. Varför alla skall ansluta sig är i huvudsak samma anledning till varför man byter takbeläggning, målar om, asfalterar, byter ut kök och bad. Helt enkelt fastighetsrelaterad uppgradering till en mer modern bostad som över tiden hela tiden förädlas.

Permalänk

Förädling är viktigt

Skrivet av Janus82:

Vi drog in fiber med Telia Öppen Fiber förra året och betalade då 16800:-. Vi är då inte bundna till något utan kan välja vilken operatör vi vill. Jag skulle sponant säga att om ni inte drar in fiber kommer ni att ångra er inom 10 år eller så.

De som är mer kunniga får gärna rätta mig men jag har fått höra att kopparledningar (teleofnledningen) har en maxhastighet på ca 1 Gbit. det låter kanske lyxigt med internetuppkoppling på 1 Gbit idag men tänker man på hur tekniken har utvecklats de senaste 15 åren så inser man att 1 Gbit inte kommer att duga länge till. För 15 år sedan satt jag med 56,6 kbit och var imponerad av farten idag har jag en anslutning på 100 Mbit, det är en ökning med över 175 000 procent på 15 år! Det räcker med att vi "bara" ökar kraven på uppkoppling med 900 procent för att kopparen ska slå i taket.

Om dina föräldrar tänker dö av hög åler eller sälja inom 15 år så kanske de inte bryr sig om teknikens möjliga utveckling. i så fall tycker jag att du kan nämna för dem att värdet på huset oftast ökar med ca 50 000 om man drar in fiber. Jag har tyvärr ingen källa på detta men jag läste någon artikel någon gång där man hade frågat ett antal mäklare om hur mycket fiber påverkar värdet på en villa.

En fastighet/lägenhet ökar minst lika mycket i värde som den investering som görs under förutsättning att den utförs väl. Värre är det för den fastighet/lägenhet som avstår då övriga grannar installerar, hur illa det blir upptäcks alltid då de säljer och den som då köper vill dra ned priset med så mycket som det kostar att ansluta ett hushåll vid ett tillfälle. Det händer i villaområden där alla andra har betalt 12-33.000 kr/hushåll får betala 40-50.000 2 år senare eller där de helt enkelt inte får anslutning för att ingen är intresserad att utföra jobbet.

Om en installation görs för 20.000 kr så ökar alltså värdet med minst lika mycket, den som inte valde installation där sjunker således värdet med minst lika mycket + vad det kostar att få det indraget.

Permalänk
Medlem

16500 kr får jag betala nu via Telia Öppen fiber men är paketpris för hela gatan ska göra det annars om jag betsämmer mig senare skulle det kosta 24.000 kr

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Drar upp denna gamla tråd, har två erbjudande att tillgå och vet inte vilken jag ska välja..

Telia öppen fiber:
Kostnad mellan 16k-18k
Osäkert om de drar fram till huset("Beror på projektet").
Hoppas komma igång detta året.. Flera partners hit och dit..
Man binder sig, upp till 10år..(vet inte om det gäller fortfarande)

IP-Only(Svenska fibernät):
Kostnad 19k
Total installation
Börjar bygga sommaren 2016, klara innan oct. Inga partners, bara de som gräver.
Ingen bindningstid

Har hört/läst en del skit mot Telia från bland annat bahnhof och kunder.
Att de pga sitt monopol av fiber-ägande styr priset för alla som är med och väljer bort leverantörer de inte gillar. Tar ut avgifter på ex fiber-dosan.

IP-Only har inga konstiga avgifter, bara installationen och tillåter alla som vill vara med nyttja deras fiber. Tela har tydligen sagt blankt nej.

Men jag är osäker, har alltid haft Telia och det har fungerar bra.. och har inte hört så mycket om IP-Only...

Så vilket val hade ni gjort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xi:

Drar upp denna gamla tråd, har två erbjudande att tillgå och vet inte vilken jag ska välja..

Telia öppen fiber:
Kostnad mellan 16k-18k
Osäkert om de drar fram till huset("Beror på projektet").
Hoppas komma igång detta året.. Flera partners hit och dit..
Man binder sig, upp till 10år..(vet inte om det gäller fortfarande)

IP-Only(Svenska fibernät):
Kostnad 19k
Total installation
Börjar bygga sommaren 2016, klara innan oct. Inga partners, bara de som gräver.
Ingen bindningstid

Har hört/läst en del skit mot Telia från bland annat bahnhof och kunder.
Att de pga sitt monopol av fiber-ägande styr priset för alla som är med och väljer bort leverantörer de inte gillar. Tar ut avgifter på ex fiber-dosan.

IP-Only har inga konstiga avgifter, bara installationen och tillåter alla som vill vara med nyttja deras fiber. Tela har tydligen sagt blankt nej.

Men jag är osäker, har alltid haft Telia och det har fungerar bra.. och har inte hört så mycket om IP-Only...

Så vilket val hade ni gjort?

Eftersom installationen kostar ungefär lika mycket så ta reda på vilka tjänsteleverantörer du kan ansluta dig med och vem som äger nätet för det är ju där skillnaderna verkar bli i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom installationen kostar ungefär lika mycket så ta reda på vilka tjänsteleverantörer du kan ansluta dig med och vem som äger nätet för det är ju där skillnaderna verkar bli i ditt fall.

De har nästan samma leverantörer.. Telia har inte ComHem och BBB vad jag kan se.. men annars lika..
Och ägare är/blir Telia respektive IP-Only

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber 16500:- ingen bindning!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xi:

De har nästan samma leverantörer.. Telia har inte ComHem och BBB vad jag kan se.. men annars lika..
Och ägare är/blir Telia respektive IP-Only

Då spelar det nog rätt liten roll vem ni väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då spelar det nog rätt liten roll vem ni väljer.

ok.. aja då får man hoppas att man väljer rätt så man inte missar pga för dåligt intresse hos vald leverantör..

Permalänk
Medlem

Telia öppen fiber 18k cirkus

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Janus82:

Vi drog in fiber med Telia Öppen Fiber förra året och betalade då 16800:-. Vi är då inte bundna till något utan kan välja vilken operatör vi vill. Jag skulle sponant säga att om ni inte drar in fiber kommer ni att ångra er inom 10 år eller så.

De som är mer kunniga får gärna rätta mig men jag har fått höra att kopparledningar (teleofnledningen) har en maxhastighet på ca 1 Gbit. det låter kanske lyxigt med internetuppkoppling på 1 Gbit idag men tänker man på hur tekniken har utvecklats de senaste 15 åren så inser man att 1 Gbit inte kommer att duga länge till. För 15 år sedan satt jag med 56,6 kbit och var imponerad av farten idag har jag en anslutning på 100 Mbit, det är en ökning med över 175 000 procent på 15 år! Det räcker med att vi "bara" ökar kraven på uppkoppling med 900 procent för att kopparen ska slå i taket.

Om dina föräldrar tänker dö av hög åler eller sälja inom 15 år så kanske de inte bryr sig om teknikens möjliga utveckling. i så fall tycker jag att du kan nämna för dem att värdet på huset oftast ökar med ca 50 000 om man drar in fiber. Jag har tyvärr ingen källa på detta men jag läste någon artikel någon gång där man hade frågat ett antal mäklare om hur mycket fiber påverkar värdet på en villa.

Det där med värdeökning.. Vet du vilket område det snackades om då?
Bor hemma fortfarande men dom brydde sig inte när Telias säljare snackade om värdeökning bla bla då vi bor i en villa värd 10~12 miljoner.
Här känns det inte som att det gör något större skillnad men visst om man bor i ett hus för runt 300k.