Permalänk
Medlem

Datorn låter konstigt

Halloj efter dom bra svaren på senaste inlägget jag gjorde så försöker jag igen!

Jag köpte en dator från Greattech för ca 23 dagar sedan, Datorn har fungerat bra Men efter några dagar så började datorn låta mer än vanligt i kanske nån dag eller 2 sen slutade det och återgick till vanliga tystlåtande.

Sen när jag upptäckte att Grafikkortets fläktar inte snurrade pga den senaste grymma finessen där fläktarna endast snurrar när det blir varmt så lät datorn konstigt så jag prövade stanna alla fläktar en efter en även processorn och datorn lät fortfarande då även fast ingen av fläktarna var problemet. Lät mer snarare som att det kom från moderkortet Trots att jag stannade alla fläktar för att hitta problemet. vad kan detta bero på?
För nu funkar det som vanligt igen, men man blir ju lite nojjig eftersom det hänt 2 gånger nu att datorn börjat låta högre även när jag inte spelar
Jag har amd fx8320 samt stockkylaren o jag trodde det var den som väsnades men visades tydligen att det inte var den.

Tack på förhand för alla svar!

//ante

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolwet:

Halloj efter dom bra svaren på senaste inlägget jag gjorde så försöker jag igen!

Jag köpte en dator från Greattech för ca 23 dagar sedan, Datorn har fungerat bra Men efter några dagar så började datorn låta mer än vanligt i kanske nån dag eller 2 sen slutade det och återgick till vanliga tystlåtande.

Sen när jag upptäckte att Grafikkortets fläktar inte snurrade pga den senaste grymma finessen där fläktarna endast snurrar när det blir varmt så lät datorn konstigt så jag prövade stanna alla fläktar en efter en även processorn och datorn lät fortfarande då även fast ingen av fläktarna var problemet. Lät mer snarare som att det kom från moderkortet Trots att jag stannade alla fläktar för att hitta problemet. vad kan detta bero på?
För nu funkar det som vanligt igen, men man blir ju lite nojjig eftersom det hänt 2 gånger nu att datorn börjat låta högre även när jag inte spelar
Jag har amd fx8320 samt stockkylaren o jag trodde det var den som väsnades men visades tydligen att det inte var den.

Tack på förhand för alla svar!

//ante

Om du kan vara mer tydligare om hur det låter skulle vara utmärkt. Låter det mer som frekvens ljud så är det förmodligen en spole som vibrerar och ger ifrån sig ljudet. Är det mer vibrerande ljud så kan det vara din HDD.

Permalänk
Medlem

Låter ljudet som coilwhine?

https://youtu.be/HP73edpQwgc?t=1m49s

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

@Alle22:

Det lät lite som det vibrerade faktiskt! som att något möjligtvis satt löst! Men ska checka lite samt kolla hdd så den är rätt inkopplad samt att den sitter bra.

Första gången lät det som att det vibrerade iaf.

Andra gången lät det som min stockkylare var i full load fast jag hade stannat den med fingret lite snabbt bara. för att senare starta den. var bara nån sekund

Permalänk
Medlem

@Wolwet:

Har du en dvd-läsare? De brukar låta.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolwet:

@Alle22:

Det lät lite som det vibrerade faktiskt! som att något möjligtvis satt löst! Men ska checka lite samt kolla hdd så den är rätt inkopplad samt att den sitter bra.

Första gången lät det som att det vibrerade iaf.

Andra gången lät det som min stockkylare var i full load fast jag hade stannat den med fingret lite snabbt bara. för att senare starta den. var bara nån sekund

HDD ger av sig ljud när den börjar läsa. Kolla så att den sitter ordentligt och även de gummi ljuddämpande som ska sitta fast på HDD.

Permalänk
Medlem

Angående tidigare tråd om att datorn ger ifrån sig ljud

Har nu lyckats lokalisera ljudet som låter ungefär som när man tar ett kort från en kortlek och sätter mot en fläkt som snurrar. Vilket visar sig vara Psu som låter så efter att ha stannat alla fläktar utan framgång, Datorn är sproilans ny så undrar vad det är för fel på Psun eftersom den tidigare inte låtit så och uppkommer vid spelande och liknande. Råkade komma emot datorn igår när den lät konstigt och då vips så slutade ljudet och datorn gick till sitt vanliga tysta jag, Är det fläkt som spökar där inne må tro?

Mvh

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Wolwet:

Har nu lyckats lokalisera ljudet som låter ungefär som när man tar ett kort från en kortlek och sätter mot en fläkt som snurrar. Vilket visar sig vara Psu som låter så efter att ha stannat alla fläktar utan framgång, Datorn är sproilans ny så undrar vad det är för fel på Psun eftersom den tidigare inte låtit så och uppkommer vid spelande och liknande. Råkade komma emot datorn igår när den lät konstigt och då vips så slutade ljudet och datorn gick till sitt vanliga tysta jag, Är det fläkt som spökar där inne må tro?

Mvh

Du har köpt en dator med ett Budget nätagg, där kan det hända lite vad som helst. varför valde du Greattech ?
finns ju andra företag som Inet som också kan sätta ihop datorn & göra installationen av Windows..

kontakta Greattech säg att nätagget låter konstigt ska väl ingå att det byts ut.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644