Datorn startar inte efter överklockning!

Permalänk

Datorn startar inte efter överklockning!

Hej!

Tänkte att jag skulle överklocka processorn för att få lite mer kraft, men det slutade inte så bra. Nu vägrar datorn boota korrekt. Jag klickar på start knappen och DRAM_LED börjar lysa rött. Det händer ingenting, fläktarna snurrar sakta, men de snurrar iallfall. Jag får ingen bild på skärmen. Trycker jag på knappen över DRAM_LED , " MemOK! " så börjar DRAM_LED att blinka, sedan börjar fläktarna låta lite mer och BOOT_DEVICE_LED börjar lysa rött. Fortfarande ingen bild. Har ingen aning om vad jag ska göra!

Har testat att reseta cmos mha "CMOS Jumpern" eftersom jag inte vet hur man gör annars. Fortfarande inget.

Mina specs är följande:

- 7970
- FX-8320 (Har tänkt att överklocka den)
- Noctua NH-u12s
- Fractal Design Define S (6st Chassifläktar)
- M5A99X EVO R2.0
- Corsair 750W Bronze 80 plus

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Resettade du cmos korrekt? Ditt minne kan också ha tagit en smäll. Vad för minne har du? När jag överklockade på en äldre processor rök 4gb minne och fick lov att resetta cmos (tog bort batteriet) för att kunna starta datorn.

För att resetta CMOS kan du ta bort batteriet, vända det upp och ner, lägg tillbaka för att få kontakt i 5 sekunder, sedan vänder du det rätt och stoppar tillbaka det. Här är en bild på var ditt batteri sitter och hur det ser ut (det är ett platt batteri)

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

@Deatlev:

Fungerar fortfarande inte :/

EDIT: Jag har dessa ram minnen https://www.komplett.se/product/790320/datorutrustning/minne/...

Glömde skriva ut vilka minnen jag har
Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Hedersmedlem

@Whitesound: Gör hela datorn strömlös genom att dra ut strömsladden ur väggen och tryck på startknappen för att ladda ur kondensatorerna, annars får datorn spänning därifrån. Ta därefter bort batteriet eller bättre, läs i manualen och flytta en bygel eller kortslut två punkter på moderkortet enligt vad som står där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Whitesound: Gör hela datorn strömlös genom att dra ut strömsladden ur väggen och tryck på startknappen för att ladda ur kondensatorerna, annars får datorn spänning därifrån. Ta därefter bort batteriet eller bättre, läs i manualen och flytta en bygel eller kortslut två punkter på moderkortet enligt vad som står där.

Har redan testat båda dessa metoder, testade även nyss att byta plats på RAM-Minnena samt att böra köra med ett ram minne i, fortfarande utan framgång.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Kan du berätta mer detaljer vad du gjorde när du överklockade processorn. Vilka inställningar körde du ?

Permalänk
Hedersmedlem

@Whitesound: Jaha, då har du väl antagligen eldat något. Exakt vilka inställningar testade du? Beskriv närmare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

De rekommenderade inställningarna från den [här](http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...) sidan och överklockade från 3.5Ghz till 4.2, med en ökning på 0.11 Volt

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge körde du så? Vilka temperaturer? Exakt händelseförlopp?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@MultiMan:

Jag ställde in på dessa inställningar, klickade save & reset, och sedan dess har jag detta problem. Jag ska även tillägga att då jag bytte ut RAM-Minnena hoppar datorn över steg 1, alltså då DRAM_LED lyser rött och jag behöver klicka på MemOK. Fläktarna börjar direkt snurra snabbt och skärmen visar Displayport: No signal . BOOT_DEVICE_LED lyser dock fortfarande.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

@MultiMan:

Jag ställde in på dessa inställningar, klickade save & reset, och sedan dess har jag detta problem. Jag ska även tillägga att då jag bytte ut RAM-Minnena hoppar datorn över steg 1, alltså då DRAM_LED lyser rött och jag behöver klicka på MemOK. Fläktarna börjar direkt snurra snabbt och skärmen visar Displayport: No signal . BOOT_DEVICE_LED lyser dock fortfarande.

Det låter som att det kan vara något fel på din hårddisk.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

@Deatlev:

Jag bytte ut grafikkortet också, då fick jag datorn att fungera. Bytta sedan tillbaka ram och GPU och allt fungerar som det ska, förutom Displayport uttaget, hmm... Vad nudå?

Jag får detta felmeddelande då jag försöker byta från DVI till DisplayPort.

https://gyazo.com/a20c863c667c6302900e42fe55d9a4ed

Vad kan felet vara nu?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Jag fortsätter på denna tråd eftersom tidigare händelser kan vara till hjälp för någon som kan detta.

Är det någon som har en aning om hur man fixar problemet med Displayport Link Failure?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Jag fortsätter på denna tråd eftersom tidigare händelser kan vara till hjälp för någon som kan detta.

Är det någon som har en aning om hur man fixar problemet med Displayport Link Failure?

Vilket grafikkort? Om det är amd kan du prova stänga av External Events Utility. Din kabel kan också vara sönder. Använder du någon adapter?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk

@Deatlev:

Grafikkort: 7970

Kabeln har jag testat i en annan dator och vet därför att det fungerar, jag använder en Displayport - Mini Displayport Adapter.

Edit: Att stänga av AMD External Events Utility löste det inte :/

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.