Apple Iphone 6S uppvisar stora skillnader i batteritid beroende på processorleverantör

Permalänk
Melding Plague

Apple Iphone 6S uppvisar stora skillnader i batteritid beroende på processorleverantör

Med Apples senaste mobiltelefoner använder företaget två olika kretstillverkare: Samsung och TSMC. Nu uppdagas det att den ena varianten i vissa lägen har betydligt kortare batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förväntade mig att Samsungs 14nm hade haft längre batteritid, någon som kan förklara varför den inte har det?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Oväntat at samsung var den dåliga av dom två. Saboterar dom eller vad är grejjen? Dom brukar ju vara klassledande.

Permalänk

Jag tror faktiskt det hela handlar om firmware, potentiellt borde Samsung chippet hålla längre så detta kanske ändras när firmwaren mognar. Jag tror faktiskt att det är ganska troligt Samsung chippet kanske kör för hög spänning just nu

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Jag får min Iphone 6s imorgon, kan man redan nu ta reda på vilken man har? TSMC står väl för tillverkningen av telefoner med 128GB eller var det tvärtom? Någon som vet?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Oväntat at samsung var den dåliga av dom två. Saboterar dom eller vad är grejjen? Dom brukar ju vara klassledande.

Nej, Intel har varit ledande sedan tidernas begynnelse. Förövrigt brukar väl TSMC ha bättre rykte än Samsung? Minns att Nvidia dissade Samsung på 28 nm och verkar fortsätta så med 14/16 nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

kolla videon, så ser du att du kan ladda ner en app och se. vilket processor du har https://www.youtube.com/watch?v=0bAeJ5fJ1M0

Skrivet av xcluzive:

Jag får min Iphone 6s imorgon, kan man redan nu ta reda på vilken man har? TSMC står väl för tillverkningen av telefoner med 128GB eller var det tvärtom? Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid som en mindre tillverkningsprocess ger lägre energiförbrukning. Ibland kan det göra kretsen mer otät. Kanske helt enkelt är högre strömläckage i samsungprocessorn?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trodde, som många andra också skrev, att det skulle vara Samsungs CPU som skulle vara den svala och strömsnåla.

I alla fall, lustigt att se att det blev så. Undrar varför Apple valde att använda två olika tillverkare. Kanske för att enskilt kunde producera tillräckligt med kretsar?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

känns ju katastrofdåligt... hade tänkt köpa en 6s i årsskiftet, men då vill man ju ha "rätt" modell, då det diffade 30% i batteritid i worst case.... problemet är att jag beställer via jobbet, så jag kan inte testa i butik innan köp... Grrrrr

// LZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av philipborg:

Förväntade mig att Samsungs 14nm hade haft längre batteritid, någon som kan förklara varför den inte har det?

Strömläckaget ökar vid krympning till sådana storlekar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltså, för att kunna dra några som helst slutsatser måste man testa ett hundra tal telefoner för att se om skillnaden är statistisk signifikant. 1 mot 1 säger egentligen ingenting.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Sant men om många klagat på dålig batteritid och överhettning så är det väl väldigt intressant jämnförelse?

Skrivet av jacozz:

Alltså, för att kunna dra några som helst slutsatser måste man testa ett hundra tal telefoner för att se om skillnaden är statistisk signifikant. 1 mot 1 säger egentligen ingenting.

Permalänk
Hjälpsam

Som jag sade i den andra tråden om detta, vilket chip motsvarar Apples spec/löfte?

Är det så att Samsung är sämre än specifikation?
Eller är TMC's chip bättre än specifikation?

Innan man baschar och tycker något är dåligt och skam och konspiration, är det inte värt att kontrollera om man skall hylla TMC eller om man skall fälla Samsung?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Nu behövs några reproducerade test för att avgöra om detta är en anomali eller statistiskt signifikant. I testarens fall kan denne ha fått ett måndagsexemplar av Samsungprocessorn. Ni minns väl trimning av gamla Celeron-processorer där man från fabrik märkte signifikant olika processorkapacitet med samma nominella klockfrekvens. Några hade tur och andra otur.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Skäggig legend

Aj, jag var så säker på att Samsung var det bättre alternativet när jag fick reda på att det var två aktörer som tillverkade dem och att Samsung var mindre.

Detta hoppas jag fixas ifall det visar sig vara avsevärt många som påverkas, som Bendgate.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Delerium:

Det är inte alltid som en mindre tillverkningsprocess ger lägre energiförbrukning. Ibland kan det göra kretsen mer otät. Kanske helt enkelt är högre strömläckage i samsungprocessorn?

Antagligen är det så.

Verkar också som allt fler parametrar spelar en avgörande roll ju mer avstånden krymper. Samsung har i PR-material tryckt på att deras 14nm process är "tätare" än TSMC 16nmFF, problemet är att tätare är inte är entydigt bättre (har varit så sedan s.k. Dennard scaling havererade vid 45/65nm). Vill man nå högre frekvenser verkar det vara bättre att ha lite lägre densitet, i alla fall för vissa områden.

Som jag förstått det är en av skillnaderna i Twister (namnet på CPU i A9) mot Cyclone (CPU i A8) att Twister har högre maxfrekvens. Kanske är så att de frekvenser man nu når gör sig bättre på TSMC lägre transistordensitet?

Oavsett, det positiva är i alla fall att TSMC har en fungerande 16nmFF process, då borde 16nmFF+ (den som kommer användas av GPUer) inte vara så långt borta!

Det negativa är att 10nm känns väldigt avlägset, inte ens säkert att det blir en fördel att gå dit inom överskådlig tid...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Undrar om man kan byta sin 6s sen om man får den "dåliga"?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Undrar om man kan byta sin 6s sen om man får den "dåliga"?

Tvivlar då det antagligen möter kraven ändå.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SimpanDirr:

Undrar om man kan byta sin 6s sen om man får den "dåliga"?

Jag tror att det kommer bli som hela Bendgate kalaset, blir det ett problem för dig, får du den utbytt. Känner du att telefonens batteri verkligen är dåligt får du den utbytt.

Annat vore galet - återigen, ifall det visar sig vara ett såpass stort problem.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Köper du hos Apple Store kan du lämna tillbaka mobilen inom X dagar om man inte är nöjd med den. Så var det iallafall när jag köpte min 6.a

Permalänk
Medlem

Lite märkligt är det allt att den med bättre nanometer har sämre batteritid. Undrar om vi nått slutet på meningen med att krympa kretsarna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilken katastrof... Säger en del om Apple's kvalitetskontroll. Detta förtjänar dom och kommer kosta Apple sjuka summor. Själv är man helnöjd med Note 5

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Behöver inget tredje parts program för att kolla version mig veterligen. Skall räcka med att kolla igenom diagnos/battery log. Samsung fortsätter med Volkswagen temat falsk marknadsföring med andra ord ? Kan ju hoppas att det blir droppen som får bägaren att rinna över för Apple och utesluta Samsung som supplier även om det blir kämpigt. Extra kul då Samsung hade sin första vinst ökning på 2 år nu 2015 http://9to5mac.com/2015/10/07/samsung-profits-apple-chips/ .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite märkligt är det allt att den med bättre nanometer har sämre batteritid. Undrar om vi nått slutet på meningen med att krympa kretsarna?

Jag "tror" snarare det har att göra med att TSMC's process är mognare och eventuellt något bättre. Men jag håller med om att det är konstigt. Vi lär inte nåt någon gräns där det inte finns mening med att krympa kretsarna. Dessutom som krymper man ju även kretsarna för att få in fler transistorer på samma yta som innan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av elajt_1:

Jag "tror" snarare det har att göra med att TSMC's process är mognare och eventuellt något bättre. Men jag håller med om att det är konstigt. Vi lär inte nåt någon gräns där det inte finns mening med att krympa kretsarna. Dessutom som krymper man ju även kretsarna för att få in fler transistorer på samma yta som innan.

Det som talar emot att TSMCs process skulle vara mognare är att deras kommersiella tillverkning på 16nmFF nådde kunder först i september (vad jag läst), Samsung har ju levererat kretsar till sin senaste Galaxy-serie på 14nm sedan innan sommaren.

Naturligtvis kan respektive företag ha olika tröskelvärden för vad man anser vara "färdigt"...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar genomsyra allt för mycket inom många bolag att kvalitetskontrollen har försämrats enormt. Mer om att pumpa ut produkter och tjäna pengar och hoppas man inte åker dit.
Är ju löjligt att det ska vara sådan skillnad på batteritiden. Lotteri för er som köper en 6S. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Behöver inget tredje parts program för att kolla version mig veterligen. Skall räcka med att kolla igenom diagnos/battery log. Samsung fortsätter med Volkswagen temat falsk marknadsföring med andra ord ? Kan ju hoppas att det blir droppen som får bägaren att rinna över för Apple och utesluta Samsung som supplier även om det blir kämpigt. Extra kul då Samsung hade sin första vinst ökning på 2 år nu 2015 http://9to5mac.com/2015/10/07/samsung-profits-apple-chips/ .

Hur fick du till att detta är samsungs fel?

Det är väl snarare Apple som ska ha kvalitetskontroll på sin underleverantör och ställa krav. Plus att det är väl apple som bör varna sina kunder att det är en sämre procssor som används och bör ge sämre batteritid och kanske sänka priset. Men Apple tycker väl att dem som köper deras produkter ska acceptera detta:)

Permalänk
Medlem

Kanske Apple skulle helt gå över till TSMC i fortsättningen. Svårt o veta om detta är sabotage, men kanske inte helt orimligt. Även om Samsung är ett stort och brett företag är det fortf Samsung och en konkurrent.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Fast gör de som VW så är det svårt att göra en kvalitetskontroll då de fuskar i labbet ;), allt ser OK i labbet och på pappret men verkligheten säger något annat, Samsung är boven men Apple bär ansvaret helt klart.

Skrivet av ramcd99:

Hur fick du till att detta är samsungs fel?

Det är väl snarare Apple som ska ha kvalitetskontroll på sin underleverantör och ställa krav. Plus att det är väl apple som bör varna sina kunder att det är en sämre procssor som används och bör ge sämre batteritid och kanske sänka priset. Men Apple tycker väl att dem som köper deras produkter ska acceptera detta:)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late